Re: Aero L-39NG
Napsal: 6/7/2019, 01:16
První článek na Ekonomickém deníku ( https://ekonomicky-denik.cz/cekani-pomo ... ni-firmou/) už má pokračování: https://ekonomicky-denik.cz/reakce-anal ... vodochody/
Je to vlastně reakce autora na reakci Aera na první článek. Přestože autorovi článku radí experti (což tiskový mluvčí Aera ještě asi nepochopil), tak já autora zdrbnu. Protože to hlavní mu není jasné.
1)
LOM PRAHA s.p. (zakladatel MO ČR) má v úmyslu koupit 4 letouny L-39NG pro své CLV Pardubice. Odhadovou cenu okolo 1,1 miliardy Kč ovšem nemá na účtech, tudy si někde na to musí půjčit. Pravděpodobně z komerčního úvěru (velmi nepravděpodobně tu bude financováno přímo ze státního rozpočtu). Úvěr bude LOM splácet tak, že bude poskytovat výcvik stíhacím pilotů AČR. Na to má smlouvu z prosince 2018 platnou od 1.1. 2019 do 31.12.2025 s možností prodloužení do 31.12.2028. Celková cena za výcvik pilotů AČR (včetně dopravních a vrtulníkových pilotů) je 3,51 miliardy bez DPH (cena je bez prodloužení do roku 2028).
To, na co potřebuje LOM PRAHA s.p. souhlas vlády má několik úrovní. Není to o nějakém zdráhání managementu. Je to totiž státní podnik a ředitel a ani dozorčí rada (zde sedí zástupci zakladatele) některé věci prostě nemohou se státním majetkem udělat.
a) Financování
Pokud si státní podnik vezme úvěr, musí za něj někdo ručit. Podnik nemůže sebe jako státní majetek sám zastavit. K tomu potřebuje vládu, aby mu u banky ručila za úvěr. To je ten důvod, proč vláda (premiér) chce po LOMu předložit tzv. „business case“, neboli jaké budou příjmy, náklady a jak se bude splácet. https://www.euro.cz/byznys/tak-lehke-to ... la-1435544
A dovedu si představit, že na tyto „hrátky“ čísel se současným premiérem prostřednictvím ministra obrany už neměl tehdejší ředitel Planička energii. A tak odešel (a k němu se dobrovolně připojili i další členové managementu), aby to přenechal někomu mladšímu.
Mimochodem hodnota úvěru je vyšší než kmenovité jmění LOMu. Délka splatnosti úvěru bude velmi pravděpodobně shodná s obdobím, kdy má LOM garantované jediné příjmy za provádění výcviku = délka platného výcvikového kontraktu s MO ČR.
Pokud by velmi nepravděpodobně šlo o přímé financování z některé rozpočtové kapitoly státu, tak je k tomu pochopitelně opět potřeba souhlas vlády.
b) Zákon o veřejných zakázkách
LOM si už vybral L-39NG. Jako státní podnik ale podléhá Zákonu o veřejných zakázkách. To by znamenalo, že musí akvizici provést prostřednictvím výběrového řízení.
Protože se tomu chce vyhnout a chce přímo oslovit Aero, tak k tomuto kroku potřebuje souhlas (nařízení) vlády. Asi uplatní výjimky v tomto zákoně - např. ochrana bezpečnostních zájmů ČR.
2)
Autor to více než přehání s titulkem. Aero a program L-39NG rozhodně nespasí objednávka na 4 letouny (s logistikou) pro CLV. A ani Senegal. To budou jen první, ale důležité reference. Hlavně ta od domácího MO (což CLV de-facto je). Ekonomická návratnost programu L-39NG ale bude někde ve vyšších desítkách prodaných letounů (ze ziskem).
Pokud to ale Aero bude prodávat tempem 4-8 letounů ročně, tak to bude běh minimálně ještě na desetiletí. Pokud nemají jiné zdroje příjmů, které budou celou tu dobu srovnávat dluhy z vývoje a postavení sériové linky, tak je mohou zachránit jen dvě věci.
Velký kontrakt na desítky letadel od jednoho zákazníka (jako byl případ L-159 AČR), což je extrémně nepravděpodobné. Nebo se najde movitý investor, který investuje do Aera nebo ho dokonce „za levno“ odkoupí do Penty a přijde s lukrativnějšími nápady.
Je to vlastně reakce autora na reakci Aera na první článek. Přestože autorovi článku radí experti (což tiskový mluvčí Aera ještě asi nepochopil), tak já autora zdrbnu. Protože to hlavní mu není jasné.
1)
LOM PRAHA s.p. (zakladatel MO ČR) má v úmyslu koupit 4 letouny L-39NG pro své CLV Pardubice. Odhadovou cenu okolo 1,1 miliardy Kč ovšem nemá na účtech, tudy si někde na to musí půjčit. Pravděpodobně z komerčního úvěru (velmi nepravděpodobně tu bude financováno přímo ze státního rozpočtu). Úvěr bude LOM splácet tak, že bude poskytovat výcvik stíhacím pilotů AČR. Na to má smlouvu z prosince 2018 platnou od 1.1. 2019 do 31.12.2025 s možností prodloužení do 31.12.2028. Celková cena za výcvik pilotů AČR (včetně dopravních a vrtulníkových pilotů) je 3,51 miliardy bez DPH (cena je bez prodloužení do roku 2028).
To, na co potřebuje LOM PRAHA s.p. souhlas vlády má několik úrovní. Není to o nějakém zdráhání managementu. Je to totiž státní podnik a ředitel a ani dozorčí rada (zde sedí zástupci zakladatele) některé věci prostě nemohou se státním majetkem udělat.
a) Financování
Pokud si státní podnik vezme úvěr, musí za něj někdo ručit. Podnik nemůže sebe jako státní majetek sám zastavit. K tomu potřebuje vládu, aby mu u banky ručila za úvěr. To je ten důvod, proč vláda (premiér) chce po LOMu předložit tzv. „business case“, neboli jaké budou příjmy, náklady a jak se bude splácet. https://www.euro.cz/byznys/tak-lehke-to ... la-1435544
A dovedu si představit, že na tyto „hrátky“ čísel se současným premiérem prostřednictvím ministra obrany už neměl tehdejší ředitel Planička energii. A tak odešel (a k němu se dobrovolně připojili i další členové managementu), aby to přenechal někomu mladšímu.
Mimochodem hodnota úvěru je vyšší než kmenovité jmění LOMu. Délka splatnosti úvěru bude velmi pravděpodobně shodná s obdobím, kdy má LOM garantované jediné příjmy za provádění výcviku = délka platného výcvikového kontraktu s MO ČR.
Pokud by velmi nepravděpodobně šlo o přímé financování z některé rozpočtové kapitoly státu, tak je k tomu pochopitelně opět potřeba souhlas vlády.
b) Zákon o veřejných zakázkách
LOM si už vybral L-39NG. Jako státní podnik ale podléhá Zákonu o veřejných zakázkách. To by znamenalo, že musí akvizici provést prostřednictvím výběrového řízení.
Protože se tomu chce vyhnout a chce přímo oslovit Aero, tak k tomuto kroku potřebuje souhlas (nařízení) vlády. Asi uplatní výjimky v tomto zákoně - např. ochrana bezpečnostních zájmů ČR.
2)
Autor to více než přehání s titulkem. Aero a program L-39NG rozhodně nespasí objednávka na 4 letouny (s logistikou) pro CLV. A ani Senegal. To budou jen první, ale důležité reference. Hlavně ta od domácího MO (což CLV de-facto je). Ekonomická návratnost programu L-39NG ale bude někde ve vyšších desítkách prodaných letounů (ze ziskem).
Pokud to ale Aero bude prodávat tempem 4-8 letounů ročně, tak to bude běh minimálně ještě na desetiletí. Pokud nemají jiné zdroje příjmů, které budou celou tu dobu srovnávat dluhy z vývoje a postavení sériové linky, tak je mohou zachránit jen dvě věci.
Velký kontrakt na desítky letadel od jednoho zákazníka (jako byl případ L-159 AČR), což je extrémně nepravděpodobné. Nebo se najde movitý investor, který investuje do Aera nebo ho dokonce „za levno“ odkoupí do Penty a přijde s lukrativnějšími nápady.