OSSR - nový stíhací letoun Lockheed Martin F-16 Block 70
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Dneska Holko v Teme dna na TA3: Rocne naklady noveho nadzvukoveho letectva budu do 100 mil. €. Teda v tej hornej polovici, okolo 80 az 100 mil. €. Finalna cena sa este vyvyja. Gripen ani LM este nedali finalne ponuky. Ocividne sa LM a Saab matchuju.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Takže argument, že okamžitým vyradením Migov a ich náhradou za nové lietadlá sa vlastne ušetrí,týmto vyjadrením padá.niko píše:Dneska Holko v Teme dna na TA3: Rocne naklady noveho nadzvukoveho letectva budu do 100 mil. €. Teda v tej hornej polovici, okolo 80 az 100 mil. €. Finalna cena sa este vyvyja. Gripen ani LM este nedali finalne ponuky. Ocividne sa LM a Saab matchuju.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Okamzite vyradenie Mig 29 hlavne ani nie je v tomto case mozne. Naklady noveho stihaca su ale kalkulovane na 14 strojov a rocny nalet 2000 hodin. Migov je 11 a rocny nalet maju menej ako 1000 hodin. Teda cena letovej hodiny noveho stihaca (Gripen, F16) bude nizsia ako u Mig 29. No ale nie tak vyrazne, ako sme si vsetci mysleli.kenavf píše:Takže argument, že okamžitým vyradením Migov a ich náhradou za nové lietadlá sa vlastne ušetrí,týmto vyjadrením padá.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Aspoň, že sa plánuje zvýšiť ten malý počet nalietaných hodín.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Tak nalet hodin je dnes zalostny, takze to urcite pomoze. Ale celkovo zavedenie noveho stihaca vyrazne zvysi schopnosti letectva. V podstate ho dostane do 21. storocia. No uspora na letovu hodinu voci sucasnemu Mig 29 bude v uplne idealnom pripade max. 20 %.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Ten malý roční nálet MiGů-29 je dán tím, že jejich technický stav vyšší nálet neumožňuje, nebo OSSR na vyšší nálet nemají prostředky?
Protože v druhém případě by vyšší dohodnutý roční nálet nových letadel nepomohl - když na jeho uskutečnění nebude dost financí.
(Niko, pokud vybraným typem bude F-16, na úsporu nejspíš zapomeňte - viz zkušenosti Poláků. U JAS-29 E zatím nikdo skutečné provozní náklady nezná. Určitě budou vyšší než u našich JAS-39 C, ale budou-li nižší než u stávajících MiG-29 ... ?)
Protože v druhém případě by vyšší dohodnutý roční nálet nových letadel nepomohl - když na jeho uskutečnění nebude dost financí.
(Niko, pokud vybraným typem bude F-16, na úsporu nejspíš zapomeňte - viz zkušenosti Poláků. U JAS-29 E zatím nikdo skutečné provozní náklady nezná. Určitě budou vyšší než u našich JAS-39 C, ale budou-li nižší než u stávajících MiG-29 ... ?)


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Skeptik: Rocny nalet slovenskych pilotov ma viacero dovodov, no najdolezitejsi je technicky stav lietadiel. Nieje to o tom, zeby z financnych dovodov pilotom obmedzili nalet.
Ten polsky priklad s cenou let. hodiny sme tu uz niekolko krat rozoberali. Poliaci si robia servis sami a maju teda uplne ine ceny ako Slovaci, ktori maju abonent z Ruska. Tie dva priklady su nezrovnatelne. Podla dostupnych informacii zatial plati, ze novy slovensky stihac bude mat v najlepsom pripade o 20 % lacnejsiu az rovnaku cenu letovu hodiny ako dnesne slovenske Migy.
Ten polsky priklad s cenou let. hodiny sme tu uz niekolko krat rozoberali. Poliaci si robia servis sami a maju teda uplne ine ceny ako Slovaci, ktori maju abonent z Ruska. Tie dva priklady su nezrovnatelne. Podla dostupnych informacii zatial plati, ze novy slovensky stihac bude mat v najlepsom pripade o 20 % lacnejsiu az rovnaku cenu letovu hodiny ako dnesne slovenske Migy.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Podľa vyjadrenia predstaviteľov SAABu na IDEBe je Slovensku ponúkaný iba Gripen C/D
- odôvodnenie bolo, že Slovensko prejavilo záujem iba o C/D
- odôvodnenie bolo, že Slovensko prejavilo záujem iba o C/D
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
To se mi moc nezdá.niko píše:Skeptik: Rocny nalet slovenskych pilotov ma viacero dovodov, no najdolezitejsi je technicky stav lietadiel. Nieje to o tom, zeby z financnych dovodov pilotom obmedzili nalet.
Když jsem sloužil v Žatci u MiGů-29, tak běžný nálet jednoho stroje během letového dne byl cca 10 hodin (s různými piloty).
Na letový den se vyčleňovaly 2 až 6 mašin. Většinou méně, nebylo palivo a tak se létaly více MiGy-21.
Pokud je tedy pravda, že všech 11 slovenských Migů-29 nalézá ročně méně než 1.000 hodin, znamená to 50 letových dnů (při 2 strojích) resp. 25 letových dní (při 4 strojích) nebo 20 letových dní (pri 5 strojích).
To je méně než nějaké 3 letové dni měsíčně.
To nemůže být způsobeno technickým stavem letadel.
Jediné co mě napadá je nedostatek financí - buď na provoz nebo na údržbu, nebo obojí.
Variantu totálního diletantství velení vzdušných sil OSSR si nějak nechci připustit.
Ať již je pravdivá varianta 1 či 2, prostá výměna techniky to nenapraví.
(Možná první rok či dva, ale pak to spadne do stávajícího stavu).
P.S. Důvody proč je provoz polských MiGů-29 levnější než provoz jejich F-16 se tu možná rozebíral. Já mám od kolegů z Polska jiné informace. Dle nich je na vině extrémně drahý provoz těch F-16. Primárně kvůli náročné pozemní přípravě a poruchovosti.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Potvrdzujem. Tiez som s nimi dlhsie kecal. Slovensko prejavilo zaujem len o Gripen C/D. Gripen E nas ocividne neoslovil. Saab celkovo stale operuje s cenou. Nuka dobre, lacne lietadlo.
Vyrazne zhovorcivejsi vsak boli Americania. Cisla samozrejme nechceli hovorit, no podla vsetkeho islo LM do slovenskeho tendra s velmi kompetitivnou cenou, ktora od ceny Gripenu nie je az taka vzdialena. Letova hodina ma byt vyrazne lacnejsia ako u sucasnych slovenskych Mig 29. S dorazom na vyrazne ! No a samozrejme zdoraznovali zivotnost stroja a motorov a siroke spektrum certifikacii zbrani. Tie by sme si museli u Gripenu zaplatit sami.
Vyrazne zhovorcivejsi vsak boli Americania. Cisla samozrejme nechceli hovorit, no podla vsetkeho islo LM do slovenskeho tendra s velmi kompetitivnou cenou, ktora od ceny Gripenu nie je az taka vzdialena. Letova hodina ma byt vyrazne lacnejsia ako u sucasnych slovenskych Mig 29. S dorazom na vyrazne ! No a samozrejme zdoraznovali zivotnost stroja a motorov a siroke spektrum certifikacii zbrani. Tie by sme si museli u Gripenu zaplatit sami.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
To je naprosto pochopitelné a pro Slovensko nejlepší volba.Joooll píše:Podľa vyjadrenia predstaviteľov SAABu na IDEBe je Slovensku ponúkaný iba Gripen C/D
- odôvodnenie bolo, že Slovensko prejavilo záujem iba o C/D
Pořizovací hodnota je nižší, provozně budou levnější ... a bojovat s nimi stejně nikde nebudete.
Na airpolicing a letecké dny (jako ty naše) plně postačují.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Aj ja potvrdzujem Gripen C/D z IDEB.Skeptik píše: To je naprosto pochopitelné a pro Slovensko nejlepší volba.
Pořizovací hodnota je nižší, provozně budou levnější ... a bojovat s nimi stejně nikde nebudete.
Na airpolicing a letecké dny (jako ty naše) plně postačují.
Problém je že naš MO nepožaduje len airpolicing. Oni deklarujú, že chcú aj plnú BVR a PZ kapacitu...

(Samozrejme nezmysel)
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Co je na tom nezmysel ?
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
A Gripen C/D plnou BVR a PZ kapacitu mít nemůže?arten píše:Aj ja potvrdzujem Gripen C/D z IDEB.Skeptik píše: To je naprosto pochopitelné a pro Slovensko nejlepší volba.
Pořizovací hodnota je nižší, provozně budou levnější ... a bojovat s nimi stejně nikde nebudete.
Na airpolicing a letecké dny (jako ty naše) plně postačují.
Problém je že naš MO nepožaduje len airpolicing. Oni deklarujú, že chcú aj plnú BVR a PZ kapacitu...
(Samozrejme nezmysel)
VČERA ve VAŠÍCH TELEVIZNÍCH ŠOTECH ZAZNĚLO ŽE vám SAAB nabízí středoevropské servisní cenrum . V průběhu jakéhosi časového intervalu by mělo kompenzovat 50procent nákladu na pořízení letounů. Tzn. že by jste servisovali i pro sebe i pro další uživatele v Evropě. Celkem slušná nabídka ne?
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
A komu v Europe by sme ich po roku 2026/27 servisovali ?
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Ono ide výber do finále, tak sa snaźí LM aj SAAB.HONZIK11 píše:A Gripen C/D plnou BVR a PZ kapacitu mít nemůže?arten píše:Aj ja potvrdzujem Gripen C/D z IDEB.Skeptik píše: To je naprosto pochopitelné a pro Slovensko nejlepší volba.
Pořizovací hodnota je nižší, provozně budou levnější ... a bojovat s nimi stejně nikde nebudete.
Na airpolicing a letecké dny (jako ty naše) plně postačují.
Problém je že naš MO nepožaduje len airpolicing. Oni deklarujú, že chcú aj plnú BVR a PZ kapacitu...
(Samozrejme nezmysel)
VČERA ve VAŠÍCH TELEVIZNÍCH ŠOTECH ZAZNĚLO ŽE vám SAAB nabízí středoevropské servisní cenrum . V průběhu jakéhosi časového intervalu by mělo kompenzovat 50procent nákladu na pořízení letounů. Tzn. že by jste servisovali i pro sebe i pro další uživatele v Evropě. Celkem slušná nabídka ne?
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Nám, sobě, Maďarům a pravděpodobně i Rakušanům?niko píše:A komu v Europe by sme ich po roku 2026/27 servisovali ?
Požadují něco, co stejně nikdy nevyužijí?niko píše:Co je na tom nezmysel ?


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
BVZ i PZ je snad standard stíhacích letounů od půlky devadesátých let.



Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Pořád nějak nevidím smysl teď pořízovat Gripen C/D, když už je to tak nějak výběhový typ a i Švédi je hodlají nahradit novým Gripenem E/F, což je v podstatě nový letoun. I kdyby tedy přesunuli všechno co mají k C/D na Slovensko, tak si nejsem jistý smysluplností. ČR a Maďarsko ji stroje co má nejspíš ještě dlouho nechá (odkoupí) a možná i dokoupí olétané od švédů, ale pořád je to tak nějak dojezd. Oproti tomu F-16 chytá nový dech (nebo spíš znovuzrození F-16) a vzhledem k novovýrobě pro víc států, se zázemí pro ně udrží nejspíš mnohem dýl. Je škoda že nebyl zájem o Gripen E/F, ale asi švédi nejsou schopní zaručit začátek výroby do smysluplného data.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Skeptik Rakusko rozmysla nad kupou Gripen E. Cesko a Madarsko po skonceni leasingu nevedia, ci budu Gripeny prevadzkovat dalej. Keby aj ano, tak kupime lietadlo, ktoreho bude po 2027 lietat v Europe okrem SR 28 ks.
BWR a PZ je ako pise Skelet dneska uplny standard.
Uprednostnit dneska Gripen C pred F16V pri zamyslanej prevadzke na 30-40 rokov je do neba volajucy nezmysel.

BWR a PZ je ako pise Skelet dneska uplny standard.
Uprednostnit dneska Gripen C pred F16V pri zamyslanej prevadzke na 30-40 rokov je do neba volajucy nezmysel.