Z dnešního dílu ( č.345-347) -
"...Ve stejnou dobu se na patnáct bombardérů vrhlo kolem padesáti stíhaček japonského leteckého zajištění."
Citace se týká útoku Waldronovi VT-8.
Nevrhlo se na ně kolem padesáti stíhaček, tou dobou (v čase 9:20) jich měli Japonci ve vzduchu sotva polovinu z tohoto počtu.
"...Messey byl nyní vzdálen 14 – 18 mil od nepřítele a nemohl ztrácet ani okamžik. Rádiem požádal Thache o podporu a stíhačky klesaly klouzavým letem blíž k bombardérům. Zakrátko se také objevila první dvě Zera, vypálila dlouhé dávky z palubních kulometů a zmizela. Zřejmě jim došla munice; řada japonských stíhaček po dlouhou dobu nepřetržitě odrážela jeden americký útok za druhým a v tuto dobu měly již jen poslední zbytky střeliva a pohonných hmot. Některé se pokoušely přistát na palubách letadlových lodí, ale většina z nich zůstávala ve vzduchu až do poslední kapky benzínu a posledního náboje, neboť přistání na lodích plujících vysokou rychlostí a neustále měnících kurs bylo prakticky nemožné.“
Citace se týká útoku VT-3 s doprovodem stíhaček od VF-3 který se vyvinul v naprosto legendární boj Wildcatů proti Zerům.
K věci -
Massey nemusel v tuto chvíli žádat Thache rádiem o nic, ten s jeho Devastatory udržoval vizuální kontakt. Navíc proč by stíhačky někam klesaly když byly pouhých cca 300 m nad VT-3. Massey volal o pomoc až později ve fázi kdy již Wildcaty byly plně zaměstnány bojem se Zery a Devastatory se dostaly pod útok.
Zakrátko se skutečně objevila Zera, to ano, ale nikam nezmizela. Ta Zera bleskově sestřelila jeden Wildcat, to je to co se stalo a poté stoupala vzhůru aby si připravila další útok.
Žádné ze Zer nemělo nedostatek pohonných hmot, pokud měli japonští stíhači potřebu přistát bylo to kvůli střelivu. Víme přesně jak dlouho byly jednotlivé stíhačky ve vzduchu a také víme jak dlouho bylo schopno Zero na té obloze vydržet. Také není pravdou že řada stíhaček po dlouhou dobu odrážela jeden útok za druhým, japonské hlídky procházely normálně rotací (od rána do času 10:20 podnikly hlídková Zera 102 vzletů). Jen v době kdy útočily na Naguma torpédové Devastatory US NAVY, tedy mezi 9:20 až 10:20, Japonci do vzduchu poslali 39 "čerstvých" Zer. Během stejné doby (9:20-10:20) přistálo 8 hlídkových Zer na lodích, 3 z nich byly poslány zpět do vzduchu (jsou započítány do těch 39). Tím chci říct že japonských Zer bez munice bylo ve vzduchu naprosté minimum a přistání na letadlových lodích bylo během těch útoků normálně možné (respektive v kraťoučkých přestávkách mezi jednotlivými ataky).
Pro japonské piloty stíhaček se jednalo o velice obtížné období, neboť zoufale čekali na oddech, ale již více než několik hodin trvající a neustávající sled amerických náletů, japonským pilotům žádný oddech nedopřával.
Obtížné období to pro japonské stíhače určitě bylo, to bezpochyby. Že by ale zoufale čekali na oddech bych neřekl. Měli hodinu klidu mezi koncem útoků z Midway a začátkem útoků vedených z letadlových lodí US NAVY. A jak jsem již psal, hlídky procházely rotací takže piloti měli možnost až na vyjímky si trochu oddechnout. Byly pod tlakem, to ano, ale zoufalí jistě nebyli.
"...Thach a jeho piloti odráželi dotírající Japonce, seč jim síly stačily. Japonské a americké stíhačky s vyjícími motory, kulomety a kanóny chrlícími oheň se míhaly jako blesky, stoupaly téměř kolmo k obloze a klesaly v divokých kruzích. Proti japonské přesile ale bylo Američanů zoufale málo. Thach viděl, jak se jeho první piloti řítí k vodní hladině, pak další a další...."
Hubáček to tu napsal poněkud nešťastně protože to vypadá jako kdyby mluvil o stíhačích z VF-3 kterým velel Thach. Jeho piloti, tedy stíhači ve Wildcatech, se neřítili k vodní hladině. Mimo hned na začátku souboje sestřeleného Wildcata jeho jednotka o žádný další stroj nepřišla a z jeho původních šesti stíhaček jich pět uniklo nakonec do bezpečí. Hubáček zřejmě myslí Thachovými piloty letce v torpédových bombardérech, asi.
„Doba startu; stanovená na 10 hodin 30 minut, mohla být dodržena. Na Akagi byly již letouny vyvezeny na palubu a Nagumo rozkázal neprodleně startovat...."
Opět,již asi po x-té. To že doba startu v 10:30 mohla být dodržena a že na Akagi byly již letouny vyvezeny na palubu je tvrzení Fučidy a v roce 2020 je prostě neudržitelné. Ani sám Nagumo ve své zprávě o bitvě o Midway nic takového nenapsal ani nenaznačil. Nechci se opakovat ale pokud mohl být čas startu v 10:30 dodržen tak proč Hiryu dokázala následně vyslat svou útočnou vlnu až v 10:54? Na palubě Akagi nebyla žádná útočná vlna připravená ke startu, tento mýtus je již dobrých 15 let zbořený.
Velká loď se počala obracet po větru (možná spíše, dle všech předchozích manévrů uváděných v různých historických dílech - proti větru…, ale tento fakt Hubáček nikde nevysvětluje a tak jako již jednou, jej zde opět nechávám) a vlajkový signál přikazoval ostatním třem učinit totéž.
Co by také Hubáček mohl vysvětlovat když je to chybně. Lodě se otáčely proti větru, pokusím se zjednodušeně vysvětlit proč -
Letadlo létá díky proudění vzduchu kolem křídla. Řekněme že letadlo má tzv. vzletovou rychlost 100 km/h, to znamená že aby se vzneslo musí okolo křídla proudit vzduch rychlostí 100 km/h. Tím že natočím letadlovou loď proti větru tak pomáhám zkrátit vzdálenost na které letadlo dosáhne těch 100 km/h. Takže když mám protivítr o rychlosti řekněme 10 km/h, letadlo musí vůči letové palubě dosáhnout pouze 90 km/h, protože kolem křídla proudí díky větru vzduch rychlostí 100 km/h. Samozřejmě tomu ještě pomůžu tím že letadlová loď nestojí na místě ale pohybuje se kupředu. Takže když budu mít protivítr 10 km/h a loď se bude pohybovat rychlostí řekněme 40 km/h, tak naše letadlo se vzletovou rychlostí 100 km/h musí vůči letové palubě dosáhnou pouze rychlosti 50 km/h.
Pokud za stejných okolností natočím loď při startu po větru tak mi ten vítr "sebere" 10 km/h z dopředné rychlosti lodi (40 km/h) takže ve výsledku tomu letadlu bude proudit okolo křídla vzduch rychlostí 30 km/h a bude potřebovat vůči letové palubě dosáhnou rychlosti 70 km/h.
"...Opět, jako v případě náletu na Sórjú, se útočící letouny setkaly s minimální obranou. Desítky stíhaček Zero, které v minulých sehrály při obraně Nagumova svazu rozhodující roli zmasakrováním několika vln torpédových bombardérů, se nyní nacházely na palubách letadlových lodí, kde poté, co odrazily nálet Masseye, urychleně přistávaly k doplnění munice a prázdných nádrží. Ty, které ještě zůstaly ve vzduchu, byly příliš nízko, než aby mohly proti prudce klesajícím střemhlavým bombardérům zasáhnout, a řada z nich již neměla žádné střelivo.“
Tady si Hubáček protiřečí aniž by si to zřejmě sám uvědomoval. Jak mohla v tuto chvíli Zera přistávat na palubách lodí když měly být přeplněny těmi letadly připravenými odstartovat k útoku na americké letadlové lodě?
Každopádně to o tom urychleném přistávání Zer na lodích není pravda. Jak jsem již uvedl během útoků torpédových bombardérů US NAVY (9:20 - 10:20) přistálo na palubách 8 Zer. Konkrétně 3 Zera na Soryu v 9:30 (celá trojice šla zpět nahoru o 15 minut později), 2 Zera na Akagi v čase 9:51 (jedno z nich startovalo zpět v 10:26, přesně v okamžiku zasažení Akagi) a konečně 3 Zera na Akagi v čase 10:10. Z těch časů mimochodem plyne že k žádnému přistání poté co byl odražen Massey (cca 10:15) nedošlo a také že ještě nejpozději v 10:10 musela být letová paluba Akagi prázdná.
--------------------------
V tom článku jsou i další nepřesnosti, většinou je to opakování toho co jsem zde již rozebral tak se tím nebudu zabývat do detailů.