OSSR - nový stíhací letoun Lockheed Martin F-16 Block 70
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Otázka je, či má zmysel lietať po Slovensku s CFT, keďže naša krajina je malá, a áno, ich inštalácia sa podpíše ci už na zhoršení výkonov, alebo zvýšení opotrebenia, ale skôr áno, keďže inak by lietali s klasickými príd nadrzami a tam sú tieto negatívne efekty ešte horšie.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6200
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Znovuštudovaním materiálu som si všimol položku, ktorú som si predtým nevšimol.
F-16D majú poslednú položku DB-110 Recce Pod Interface Capability/Provisions.
DB-110 je pod slúžiaci na prieskum.
https://repairsearch.utcaerospacesystem ... system.pdf
V budúcnosti tak majú OSSR otvorenú cestu pre skvalitnenie prieskumu.
F-16D majú poslednú položku DB-110 Recce Pod Interface Capability/Provisions.
DB-110 je pod slúžiaci na prieskum.
https://repairsearch.utcaerospacesystem ... system.pdf
V budúcnosti tak majú OSSR otvorenú cestu pre skvalitnenie prieskumu.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6200
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
DB-110 vzdušný prieskumný systém
DB-110 (Dual band/dvojpásmový; s ohniskovou vzdialenosťou 110 palcov) bol vyvinutý ako derivát staršieho elektrooptického prieskumného systému lietadla U-2.
Jedná sa o prieskumný senzor, systém na zaznamenávanie obrazových údajov v spojením s datalinkom. Senzor je elektrooptický a infračervený, čo umožňuje denné alebo nočné misie. Dátové prepojenie umožňuje takmer okamžité využitie snímok.
Senzor vytvára snímky s vysokým rozlíšením až po vzdialenosť viac ako 80 námorných míľ, vo dne alebo v noci. Pilot tornáda vo videu hovoril o využití na 100nm, čo by pre predstavu zo slovenských hraníc dokázalo pokryť 2/3 územia Maďarska či celú Moravu.
Dokáže zhromaždiť viac ako 25tis. štvorcových kilometrov snímok s vysokým rozlíšením za hodinu a slúži ako základný kameň taktických a strategických spôsobilostí ISR mnohých vzdušných síl.
DB-110 je mozne podvesiť pod F-16, F-15, P-3 či MQ-9.
Spolu s impozantnými parametrami ide zrejme aj impozantná cena.
V roku 2011 Pakistan zakúpil za 72 mil dolárov 5 ks podov spolu s dvoma pevnými pozemnými stanicami a jednou mobilnou pozemnou stanicou.
Ina správa z roku 2018 však hovorí o cenovke 23mil dolárov, ktorou oznámia spoločnosť UTC Aerospace Systems, že získala zmluvu na neurčitú dodávku/neurčité množstvo (IDIQ) s počiatočným stropom 22,9 milióna USD od amerického letectva (USAF) na systém DB-110 Airborne Reconnaissance System. Akvizícia podporuje požiadavky na systém DB-110 z viacerých krajín prostredníctvom programu Foreign Military Sales (FMS).
Tak či onak, takýto ISR pod by bol gamechanger v ISTAR schopnostiach OSSR.
https://www.airrecognition.com/index.ph ... orces.html
https://defense-update.com/20110121_db- ... istan.html
DB-110 (Dual band/dvojpásmový; s ohniskovou vzdialenosťou 110 palcov) bol vyvinutý ako derivát staršieho elektrooptického prieskumného systému lietadla U-2.
Jedná sa o prieskumný senzor, systém na zaznamenávanie obrazových údajov v spojením s datalinkom. Senzor je elektrooptický a infračervený, čo umožňuje denné alebo nočné misie. Dátové prepojenie umožňuje takmer okamžité využitie snímok.
Senzor vytvára snímky s vysokým rozlíšením až po vzdialenosť viac ako 80 námorných míľ, vo dne alebo v noci. Pilot tornáda vo videu hovoril o využití na 100nm, čo by pre predstavu zo slovenských hraníc dokázalo pokryť 2/3 územia Maďarska či celú Moravu.
Dokáže zhromaždiť viac ako 25tis. štvorcových kilometrov snímok s vysokým rozlíšením za hodinu a slúži ako základný kameň taktických a strategických spôsobilostí ISR mnohých vzdušných síl.
DB-110 je mozne podvesiť pod F-16, F-15, P-3 či MQ-9.
Spolu s impozantnými parametrami ide zrejme aj impozantná cena.
V roku 2011 Pakistan zakúpil za 72 mil dolárov 5 ks podov spolu s dvoma pevnými pozemnými stanicami a jednou mobilnou pozemnou stanicou.
Ina správa z roku 2018 však hovorí o cenovke 23mil dolárov, ktorou oznámia spoločnosť UTC Aerospace Systems, že získala zmluvu na neurčitú dodávku/neurčité množstvo (IDIQ) s počiatočným stropom 22,9 milióna USD od amerického letectva (USAF) na systém DB-110 Airborne Reconnaissance System. Akvizícia podporuje požiadavky na systém DB-110 z viacerých krajín prostredníctvom programu Foreign Military Sales (FMS).
Tak či onak, takýto ISR pod by bol gamechanger v ISTAR schopnostiach OSSR.
https://www.airrecognition.com/index.ph ... orces.html
https://defense-update.com/20110121_db- ... istan.html
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Po Slovensku neviem, ale vláda môže dohodnúť patrolovanie kdesi nad Islandom alebo v pobaltí. Alebo pri preletoch na zahraničné cvičenia. V takom prípade majú význam.Lynx píše:Otázka je, či má zmysel lietať po Slovensku s CFT, keďže naša krajina je malá, a áno, ich inštalácia sa podpíše ci už na zhoršení výkonov, alebo zvýšení opotrebenia, ale skôr áno, keďže inak by lietali s klasickými príd nadrzami a tam sú tieto negatívne efekty ešte horšie.
Naposledy upravil(a) pjaro77 dne 29/11/2021, 21:31, celkem upraveno 1 x.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Ad DB-110 vzdušný prieskumný systém.
Také niečo by sa hodilo na dron patrolujúci 24 hodín v kuse prípadne pod stratosférický dron.
https://www.dronim.cz/stratosfericke-drony-phoenix/
Také niečo by sa hodilo na dron patrolujúci 24 hodín v kuse prípadne pod stratosférický dron.
https://www.dronim.cz/stratosfericke-drony-phoenix/
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Alebo nasadit nase F-16 bojovo ako prieskumne specialy. Rovnako ako to urobili Poliaci v Syrii.pjaro77 píše:Po Slovensku neviem, ale vláda môže dohodnúť patrolovanie kdesi nad Islandom alebo v pobaltí. V takom prípade majú význam.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Konformné nádrže by mali byť už štandardom ako LED denné svietenie na autách. Vždy je lepšie ak niečo je už v základe, ako by sa to muselo neskôr dokupovať.
Myslím, že tieto stroje budú viacej lietať na zahraničné cvičenia, časom aj do Pobaltia, možno aj Island, takže využiteľnosť určite bude a aj tu doma. Je to aerodynamicky lepšie a aj z pohľadu plošného zaťaženia ako mať len podvesené bagy a máte viacej voľných závesných bodov.
Myslím, že tieto stroje budú viacej lietať na zahraničné cvičenia, časom aj do Pobaltia, možno aj Island, takže využiteľnosť určite bude a aj tu doma. Je to aerodynamicky lepšie a aj z pohľadu plošného zaťaženia ako mať len podvesené bagy a máte viacej voľných závesných bodov.
"Alea iacta est"
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Konformne nadrze ale nekupujeme, ci som nieco prehliadol ?
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6200
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
v LOA je položka 26 - Alternate Mission Equipment kde je vo vypise čo to obsahujeniko píše:Konformne nadrze ale nekupujeme, ci som nieco prehliadol ?
Conformal Fuel Tank - 14 Shipset
Conformal Fuel Tank Attach Hardware Shipset - 14
a ďalej este
300 Gal Fuel Tank - 14
370 Gal Fuel Tank - 28
Objednali aj 14ks travel pod-ov, ktoré slúžia na prevážanie vecí.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Vdaka Juraj, toto som ocividne prehliadol.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6200
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Wasp píše:Jak moc omezují výkony a maneévrovatslnost ?
“The CFTs have very little adverse effect on the F-16’s renowned performance. A set of CFTs carries 50 percent more fuel than the centerline external fuel tank, but has only 12 percent of the drag. The aircraft retains its full 9-g capability and flight envelope with the CFTs installed. The drag impact is very small, less than one percent in combat configuration at cruise conditions.”
CFT majú veľmi malý nepriaznivý vplyv na výkon F-16. Sada CFT nesie o 50 percent viac paliva ako stredová vonkajšia palivová nádrž, ale má len 12 percent odporu vzduchu. Lietadlo si zachováva svoju plnú 9g kapacitu a letovú obálku s nainštalovanými CFT. Vplyv odporu je veľmi malý, menej ako jedno percento v bojovej konfigurácii."
The flying qualities of the F-16 with CFTs are essentially unchanged when compared to a non-CFT equipped airplane. For most combat flight conditions, it’s as if the CFTs are not even there. The surest way for me to tell if CFTs are installed is to look over my shoulder.
Letové vlastnosti F-16 s CFT sú v podstate nezmenené v porovnaní s lietadlom bez CFT. Vo väčšine bojových letových podmienok je to, akoby tam CFT ani neboli. Najistejší spôsob, ako zistiť, či sú CFT nainštalované, je pozrieť sa cez rameno.
https://jalopnik.com/why-dont-new-u-s-a ... 1712746714F-16 CFTs are designed for the jet’s full flight envelope, up to 9 g’s, maximum angle of attack, sideslip and maximum roll rate and they have almost no impact on maneuverability or speed below mach one, where fighters spend the vast majority of their time. Even above mach one, they have less performance impact and carry more fuel then a centerline drop tank.
F-16 CFT sú navrhnuté pre plnú letovú obálku prúdového lietadla, až do 9 g, maximálny uhol nábehu, bočný sklz a maximálnu rýchlosť náklonu a nemajú takmer žiadny vplyv na manévrovateľnosť alebo rýchlosť pod jeden Mach, kde stíhačky trávia veľkú väčšinu svojho čas. Dokonca aj nad jeden mach majú menší vplyv na výkon a prepravujú viac paliva ako stredová prídavná nádrž.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
https://www.czdefence.cz/clanek/prvni-p ... e-vyrazeni
Az do roku 2028 budou hosi v Americkove, postupne.
A zarazil me celkem velky pocet pozemniho personalu na zkusene v USA.
To ze se to prodrazuje je jasne, kdyz uz mas jednou prsty v mandlu...
Az do roku 2028 budou hosi v Americkove, postupne.
A zarazil me celkem velky pocet pozemniho personalu na zkusene v USA.
To ze se to prodrazuje je jasne, kdyz uz mas jednou prsty v mandlu...
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6200
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Samotný nákup sa nepredrazuje.
Pod pojmom "predražuje" sú položky, ktoré by bolo treba nakúpiť tak ci tak, ale sa o nich nehovorilo.
Modernizacia Sliaca za 70mil€, nákup rôznych nehnuteľnosti, modernizácia municnych skladov (tam začína obstarávanie od začiatku, keďže povodna firma odstupila od zmluvy pre nárast cien surovín) a kopec ďalšieho.
Pod pojmom "predražuje" sú položky, ktoré by bolo treba nakúpiť tak ci tak, ale sa o nich nehovorilo.
Modernizacia Sliaca za 70mil€, nákup rôznych nehnuteľnosti, modernizácia municnych skladov (tam začína obstarávanie od začiatku, keďže povodna firma odstupila od zmluvy pre nárast cien surovín) a kopec ďalšieho.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Ano to lze pochopit.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Nedávno zde proběhla debata o náletu polských F-16C. Pouhých 140 hodin na letadlo a rok.
Slovensko kupuje 12 stíhacích F-16C Block 70 (a 2 cvičně-bojové Block 72). A k nim školí 22 pilotů.
Ti by měli mít později nálet cca 140 hodin ročně ... při 14-ti letounech tedy cca 220 hodin na letoun a rok.
22 pilotů na 14 letadel mimo jiné dává i ten mnou uváděný optimální počet 1,5 pilota na letadlo.
Slovensko kupuje 12 stíhacích F-16C Block 70 (a 2 cvičně-bojové Block 72). A k nim školí 22 pilotů.
Ti by měli mít později nálet cca 140 hodin ročně ... při 14-ti letounech tedy cca 220 hodin na letoun a rok.
22 pilotů na 14 letadel mimo jiné dává i ten mnou uváděný optimální počet 1,5 pilota na letadlo.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Nikdy v historii lidských konfliktů nevděčilo tak mnoho ,tak málu , za tak mnoho.
Nikdy mi to neprislo, ze to je az takova pravda. Tenkrat se ale jednalo o tisice. A dnes ? Ti kluci piloti by se nemeli ani stravovat v jedne restauraci ani jezdit stejnym autobusem. A uz vubec by se nemely zverejnovat jejich jmena ani prilezitostne fotky kde se podivas.
Nikdy mi to neprislo, ze to je az takova pravda. Tenkrat se ale jednalo o tisice. A dnes ? Ti kluci piloti by se nemeli ani stravovat v jedne restauraci ani jezdit stejnym autobusem. A uz vubec by se nemely zverejnovat jejich jmena ani prilezitostne fotky kde se podivas.

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Naprostý souhlas, ale tradice nepustí. Je to výkladní skříň.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Tálibán měl speciální jednotku pro hledání a vraždění pilotů aghánských EMB A-29 Tucano a jejich rodinných příslušníků. Ze třiceti vycvičených pilotů jich bylo zavražděno sedm.HONZIK11 píše:Nikdy v historii lidských konfliktů nevděčilo tak mnoho ,tak málu , za tak mnoho.
Nikdy mi to neprislo, ze to je az takova pravda. Tenkrat se ale jednalo o tisice. A dnes ? Ti kluci piloti by se nemeli ani stravovat v jedne restauraci ani jezdit stejnym autobusem. A uz vubec by se nemely zverejnovat jejich jmena ani prilezitostne fotky kde se podivas.
Piloti izraelských IAF jsou veřejně uvádění jenom pod přezdívkou a fotky tváří jsou rozostřené.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6200
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Nie sme v pozícii Afganistanu ci Izraela. Žijeme si mierové časy.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Juraj ako sa to vezme. Afganci na vycviku v Kosiciach mali slovensku ochranku. Teraz vieme preco.Juraj Tichý píše:Nie sme v pozícii Afganistanu ci Izraela. Žijeme si mierové časy.