Zdravím,
Dostal se ke mně link, že tu probíráte můj článek o F-35. To je moc fajn, protože texty které vyvolávají diskusi, jsou přesně tím o co se občas snažím. Těm slušným z Vás bych chtěl poděkovat, že si to přečetli. Co se mi ale nelíbí je způsob jak se tu někdo vyjadřuje o mě. Už jsem to tu párkrát řešil, jenže pár z Vás s tím má zřejmě pořád problém a namísto diskuse o tématu se pouštíte do mne. Ne, že by mi to nějak zásadně vadilo, protože naprostou většinu z Vás neznám a Vy neznáte mne, ale přijde mi to takové laciné. Nebudu tu spekulovat o názorech některých z Vás na mne vyjma toho že píšu na zadání, to je Vaše věc a mě to fakt upřímně nezajímá. Jen zkusím pár informací doplnit k bodům, kterých jste se dotkli.
Předně, psát o mě, že jsem dostal zadání, je naprostý nesmysl nejen ve vztahu ke mně, ale i ve vztahu k ATM. Šéfredaktor Michal Zdobinský zásadně odděluje reklamu a pokud je otištěna, je bez autora aby to bylo zřejmé. Hovořit o tom, že by otiskoval něco na základě zadání, může jen někdo kdo ho nezná. U mne je to ještě jednodušší. Já na zakázku nepíšu, psaní mne neživí a píšu co chci. Pokud by to tak nebylo, nemám důvod dál psát. Máte k tomu že píšu na zakázku zdroj, nebo jak jste k podobnému poselství došel? Nikdo kdo mne zná si to nedovolí tvrdit. Mimochodem, kdo myslíte že mne za to platí? Fungovalo by to asi spíš naopak psát že je vše ok.
Jak jsem psal o H-1? Nevím, co z toho chcete vyvodit, protože je to jeden článek asi z 800. Ale když už jste to nakousli, je to jedno číslo ATM pár let zpátky. Porovnávalo se H-1 pro a proti, já psal proti a nebyl jsem o nic méně kritický, než teď. Mimochodem, když si ten článek přečtete, myslím že soudný člověk si v něm umí najít kde všude se ukázalo, že mám pravdu.
Všechna klíčová data v článku mají zdroj, vždy oficiální a nebo dvojí. Požadavky na zdroje a odkazy v textu jsou nesmysl – kdy jste to ve formátu článků ATM viděli? Mimochodem, do finální podoby neprošly ani odkazy včetně toho na švýcarský offsetový registr (
https://www.ar.admin.ch/en/offset-register-2). Já s tím problém nemám, ale nejde to dělat v ATM.
Jak můžu vědět co je a co není veřejné? Jednoduše, pátrám po veřejných datech a mám to štěstí že znám dost lidí kde si věci mohu ověřit nebo se nasměrovat. MO ČR muselo před časem zveřejnit i LOA (lze dohledat potvrzení na stránkách MO ohledně povinně zveřejňovaných informací), v cizině je to mnohem jednodušší. Jen pro tento text mám dohromady asi 900 stran dokumentů z kterých vychází. Ale to toho kritiky stejně nepřesvědčí. Itálie, Holandsko, Dánsko a další země k informační povinnosti přistupují 1000X jinak než naše MO a není takový problém věci dohledávat, byť je to často v národním jazyce. Zajímá Vás DSCA?
www.dsca.mil a do vyhledávání F-35. Vždyť spousta dat je na pár kliknutí.
K článku – ten není o pořizovací ceně. Tu lze maximálně vztáhnout k poměru průmyslové spolupráce. Ale to není vypovídající. Je to o tom, že MO ČR nedokáže nic vyjednat. Zkuste se zaměřit na to, kolik peněz sem skutečně přiteče. Když Vám řeknu že to budou jednotky milionů dolarů za průmyslovou spolupráci, tak mě tu jeden z mých obdivovatelů napadne. Ale pojďme se k tomu vrátit za rok nebo za dva. Když tam není závazek (podepřený sankcí), tak sem výrobce nic signifikantního nedá. Jenže my nemáme jako průmysl další šanci. Těch akvizic bylo teď tolik, že se pár let fakt nic nakupovat nebude…
A že tu není adekvátní průmysl? Ano, na tom je něco pravdy. Jenže právě proto jsou offsety jediná příležitost sem technologie dostat. Rheinmetall v Německu fakt není fabrika na letadla, tak jak to, že u něj na zelené louce vznikne výroba trupové sekce? Finsko je stejná story. Patria? Víte co dělala na letadlech? A oba podniky získaly významný díl výroby. A jde o to, že si dokázali vymoci, že německá a finská vláda trvaly na vybudování schopnosti v Německu a Finsku a stejně řeší údržbu. Takže je fakt jedno jaký průmysl tu je, protože v rámci offsetu lze řešit co tu má být. Pro firmy jako Aero jde o jednu z mála příležitostí jak vyrůst a zajistit si budoucnost. Aero oznámilo že za 2023 skončilo 600 milionů ve ztrátě a pár let neoznámilo nového zákazníka. Kdo rozumí ekonomice, ví kam to směřuje. Já tam dělal a té značce pořád fandím, jen to vidím realisticky. L-39 dožívají, aerostructures (C-390 a A219) nejsou objemově (co do počtu lidí) nějaké extrémně velké projekty, L-159 se vyřadí a L-39NG se prodejně ani zdaleka neblíží plánu na návratnost. Ta firma potřebuje nový rozsáhlejší program. Nebyla F-35 šance? Když tu někdo z Vás píše, že nelze vyžadovat investice nesouvisející s předmětem koupě, tak jen a prostě nemá žádnou zkušenost z průmyslu a celý proces neumí pochopit. Je to naprosto běžné – třeba v Norsku offsety zahrnují i firmy co se zabývají drony a s některými z nich mám i osobní zkušenost. Pro ČR byla F-35ka jednou z máma příležitostí jak postavit průmysl na nohy.
Nesmysly že jsem podomní prodejce dronů nebo paní Jílková či Blesk jsou pro mne úsměvná ukázka absence argumentů. Je to pořád o odvaze, já se pod článek podepíšu, ale pod mojí kritiku tady se podepíše drsňák s přezdívkou. A jestli jsem zahořklý? Ne, jsem Čech a chci aby tu průmysl rostl. Jenže kroky MO mu absolutně nepomáhají, ba naopak. Podívejte se jen na tržby leteckých výrobců v kategorii military nebo počet kooperačních programů a jejich objem, trend je fakt jasný. Ono to ale logicky nekoresponduje s dramatickým nárůstem PR, takže když někdo nevidí dovnitř, může mu to všechno přijít opačně postavené.
V závěru si dovolím být trošku osobní. Scotty87, pořád Vám přijde že píšu nekonzistentní slátaniny a podobné nesmysly tu uvádíte opakovaně. Problém je v tom, že vy nechcete číst nic co se Vám nelíbí. Pokud tu po té zcela liché kritice napíšete, že nevidíte rozdíl mezi průmyslovou spoluprací a offsetem (a tak nějak taktně přejdete fakt, že ČR a Japonsko jsou jediné země na světě u kterých DSCA neschválila offset), tak už prosím dál nečtěte. Neumím psát články pro Vás a když vidím Váš projev tak ani nechci. To je má chyba, píšu to pro lidi u kterých mám nějakou představu z jaké oblasti jsou. Vy do ní nespadáte.
Chtěl bych Vás požádat, ať mne přestanete řešit. Klidně si pište že píšu kraviny, ale neřešte mne. A pokud co píšu vidíte jako nesmysly, v tiráži každého ATM je email na Michala Zdobinského. Neustále hledáme kvalitní autory. Pokud umíte tak snadno odlišit nekvalitní text od kvalitního a máte zjevně enormní zkušenosti a znalosti, tak se o ně podělte. Já si to moc rád přečtu a nechám Vám svůj prostor. A kdybyste na to neměl odvahu, chuť nebo schopnosti, nebojte, mám už horizont kdy chci s psaním skončit a teď bude pár článků které nejsou tak kontroverzní. A než na mne zaútočíte, neříkám že mi vadí Vás názor, vadím mi způsob jakým jej prezentujete.