Během pouhých 10 sekund se z běžné cvičné mise stala téměř smrtelná nehoda, když se 19. října 2022 zřítila stíhačka F-35 při přistání na letecké základně Hill v Utahu. Vyšetřování zveřejněné 27. července zjistilo, že havárii způsobila závada v softwarovém systému letounu, k níž došlo poté, co pilot, který po katapultování ze zasaženého letounu přežil s lehkými zraněními, vletěl příliš blízko do turbulence, kterou zanechala stopa letounu F-35 před ním.
Podle vyšetřování byl nešťastný letoun jedním z formace čtyř letounů F-35, které se toho večera vracely z výcvikové akce nad testovacím a výcvikovým letištěm v Utahu. Vzhledem k místní rychlosti větru pět uzlů řídicí věž základny vyhlásila, že platí "postupy pro vznik turbulence v důsledku bočního proudění", což znamená, že letadla přilétající na přistání musí zůstat ve vzdálenosti nejméně 9 000 stop za letadlem před sebou, nikoliv obvyklých 3 000 stop. Vyšetřování dodalo, že setkání s turbulencí v proudu je v letectví zcela běžné a obvykle neškodné, ale ne ve fázi přistání, kdy mohou být neočekávané valivé pohyby tak blízko země katastrofální. Vyšetřovatelé uvedli, že piloti ve formaci měli vědět, že jsou v platnosti postupy při turbulencích v nárazovém větru, protože řídicí věž zaznamenala rychlost větru pět uzlů nad přistávací dráhou.
Nicméně ani pilot nehody, ani jeden z ostatních pilotů nevěděli, že postupy pro wake turbulence jsou v platnosti, a pilot nehody plánoval přistát s obvyklým minimálním odstupem 3 000 stop, ačkoli skutečná vzdálenost v tomto případě byla přibližně 3 600 stop. Se spuštěným podvozkem při finálním přiblížení pocítil pilot nešťastného letounu dunění způsobené turbulencí v brzdné dráze letounu F-35 před ním. Asi na tři sekundy proletěl rozrušeným vzduchem, což vyřadilo z provozu systém vzdušných dat (ADS) letounu.
Systém ADS se skládá ze senzorů, které shromažďují informace z vnějšku letounu, aby počítače letounu mohly vypočítat drobné úpravy řízení potřebné k udržení letu. V tomto případě narušený vzduch způsobil, že systém ADS občas přestal poslouchat údaje přicházející ze senzorů na pravé straně letadla a přestal poslouchat údaje z levé strany úplně.
Pokaždé, když systém ADS přepínal mezi těmito primárními senzory a záložními zdroji pro měření letových podmínek, tím více se jeho hodnocení vzdalovalo od skutečných letových podmínek. Špatné vyhodnocení vedlo k tomu, že systém ADS vypočítal nesprávné letové úpravy, a pilot zjistil, že systém nebere v úvahu jeho vlastní pokusy dostat letadlo zpět pod kontrolu. Stíhačka "vypadala jako úplně normální F-35, než se zjevně vymkla kontrole," řekl vyšetřovatelům jeden ze zkušebních pilotů F-35, který nehodu viděl ze země. "Když docházelo k oscilacím, viděl jsem opravdu velké pohyby řídicích ploch, stabů, odtokových klapek, kormidel, které se zřejmě pohybovaly dost rychle, pravděpodobně na hranici své rychlosti, a obrovské výchylky."
Letouny letectva jsou často vybaveny počítači, které provádějí drobné úpravy řízení za letu, a ty obvykle fungují bez problémů. Vyšetřovatelé poznamenali, že bylo nalétáno více než 600 000 letových hodin F-35 "bez známých podobných incidentů, kdy by turbulence v důsledku bočního proudění ovlivnily systém ADS".
Při tomto letu se však F-35 dostal do situace, kdy "prakticky neměl šanci na zotavení", uvedl zkušební pilot. Nešťastný pilot zapálil přídavné spalování, aby se pokusil získat zpět kontrolu, ale kvůli malé výšce a rychlosti letu se mu to nepodařilo. Když ho od země dělilo pouhých 200 stop, pilot se katapultoval a bezpečně přistál těsně za linií oplocení letiště. Většina letounu F-35 se zřítila v rámci hranic letiště, ačkoli části kokpitu, vrchlíku a katapultovacího sedadla dopadly těsně za oplocení. Celé neštěstí, od počátečního dunění po katapultáž, trvalo asi 10 sekund.
Palubní přístroje před katapultáží
Autor: David Roza /
https://www.airandspaceforces.com/air-f ... ll-report/
Translated with
www.DeepL.com/Translator (free version)