Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

F-35B opet cvici operace z dalnice
https://www.thedrive.com/the-war-zone/f ... st-highway

V podstate vse co je treba si tam privezli pomoci par vrtulniku a V-22.
Az nekdo bude zase tvrdit, ze na operace mimo hlavni letiste je potreba zazemi a podobne..
Jediny rozdil mezi B a A je, ze A potrebuje delsi drahu a veci si tam privezou nakladaky a nebo s C-130.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4071
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od HONZIK11 »

Ale no tak.U F35 B byl ten vzlet z techto prostor jiz,, ve vykresu,,.
Co se tyka dopravy servisnich komponent a perzonalu na misto,tak souhlas.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3813
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

Lockheed intenzívně pracuje na adaptaci podvěsů a přídavných nádrží se sníženým radarovým odrazem vyvinutých pro F-22 na letouny F-35. Kromě racionalizace logistiky jsou ve hře i dvě další témata - prodloužení doletu v Indo-pacifické oblasti a nedostatek tankerů (případně jejich omezená schopnost přežití v nepřátelském prostředí.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Wolfhound
podporučík
podporučík
Příspěvky: 603
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wolfhound »

Belgie odmítla převzít dodávku prvních dvou vyrobených F-35 s odůvodněním, že se nejedná o Block 4.
Letectvo nepřijme stíhačky F-35A, dokud nebude dokončen jejich upgrade na verzi Block 4 s procesorem TR3 a dokud nebude stíhačka plně otestována a certifikována, uvedlo belgické ministerstvo obrany.
Zdroj:
https://www.defenseromania.ro/fortele-a ... 23959.html
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3938
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Scotty87 »

Co je to za očividnej nesmysl?
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3813
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

Scotty87 píše: 7/8/2023, 21:44 Co je to za očividnej nesmysl?
Není, i západní centrály to hlásily. :sleep:
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Block 4 ale není ještě ani v US, ne ?
https://www.defenseone.com/business/202 ... 5s/388068/
deep.l na přeložení

Každopádně, Shanio, tys našel někde průměrnou rychlost vzdušných bojů nad vietnamem a v perském zálivu ne ? Mám dojem že to bylo cca 0,9M v průměru, nevzpomínáš si ?
Pokud je maximální rychlost F-35A 1,6M při standardní atmosféře -10 st. Při 0 st bude menší a při +10 st ještě menší.
Rozdíl může být celkem veliký, třeba až -0,4M.
To nedává F-35 uplně tak možnost dostat se pryč. Musí spoléhat na Stealth a SA. Right ?
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3938
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Scotty87 »

seabee píše: 7/8/2023, 22:16 Není, i západní centrály to hlásily. :sleep:
Je to samozřejmě naprostá blbost. O Block 4 se samozřejmě nejedná a všechno souvisí se zpožděným zavedením TR3 do sériové produkce. Ze stejného důvodu pozastavil přebírání strojů i Američani (a patrně všichni ostatní kteří je měli přebírat). TR3 je předstupeň a podmínka budoucího snadného přechodu na Block 4, ale ten ještě produkci samozřejmě není. Takže přímo kvůli BL4 převzetí samozřejmě neodmítají.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 7/8/2023, 22:29 Block 4 ale není ještě ani v US, ne ?
https://www.defenseone.com/business/202 ... 5s/388068/
deep.l na přeložení

Každopádně, Shanio, tys našel někde průměrnou rychlost vzdušných bojů nad vietnamem a v perském zálivu ne ? Mám dojem že to bylo cca 0,9M v průměru, nevzpomínáš si ?
Pokud je maximální rychlost F-35A 1,6M při standardní atmosféře -10 st. Při 0 st bude menší a při +10 st ještě menší.
Rozdíl může být celkem veliký, třeba až -0,4M.
To nedává F-35 uplně tak možnost dostat se pryč. Musí spoléhat na Stealth a SA. Right ?
Prumer zcela jiste bude podzvukovy a spis pod 0,8M. Slo o to, ze cas straveny okolo 1.2M se pocital na minuty a vyssi rychlosti prakticky vubec.
Nedostatek paliva a nedostatek casu akcelerovat...

Max rychlost je ovlivnena hlavne v jake vysce se leti.. jediny 4gen co ma prakticky vyhodu nad F-35 je Typhoon a F-15C
Takze zalezi pred cim budou utikat... a jak daleko, aby meli dost paliva... prakticky nehrozi, ze by je pronasledoval jiny stihac. Pred PVO se budou branit spis v nizsich hladinach. Jediny stroj co ma obrovskou prevahu a to nad vsim ostatnim je F-22, stealth v 60k ft... Takze jde o to, nad cim zas spekulujes...
Wolfhound
podporučík
podporučík
Příspěvky: 603
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wolfhound »

Scotty87 píše: 7/8/2023, 22:41
seabee píše: 7/8/2023, 22:16 Není, i západní centrály to hlásily. :sleep:
Je to samozřejmě naprostá blbost. O Block 4 se samozřejmě nejedná a všechno souvisí se zpožděným zavedením TR3 do sériové produkce. Ze stejného důvodu pozastavil přebírání strojů i Američani (a patrně všichni ostatní kteří je měli přebírat). TR3 je předstupeň a podmínka budoucího snadného přechodu na Block 4, ale ten ještě produkci samozřejmě není. Takže přímo kvůli BL4 převzetí samozřejmě neodmítají.
Samozřejmě máš pravdu, ale jsou kolem toho v mediálním prostoru trochu zmatky, což samozřejmě působí zmatečně i na čtenáře a osvěta, například formou diskuze na Palba.cz, je tak v tomto případě samozřejmě žádoucí. :wink:

Viz:
https://aviationweek.com/defense-space/ ... ade-delays

Lepší:
https://theaviationist.com/2023/08/01/b ... layed/amp/

Dobře:
https://www.brusselstimes.com/627245/be ... adequacies
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Shania píše: 8/8/2023, 09:49
Wasp píše: 7/8/2023, 22:29 Block 4 ale není ještě ani v US, ne ?
https://www.defenseone.com/business/202 ... 5s/388068/
deep.l na přeložení

Každopádně, Shanio, tys našel někde průměrnou rychlost vzdušných bojů nad vietnamem a v perském zálivu ne ? Mám dojem že to bylo cca 0,9M v průměru, nevzpomínáš si ?
Pokud je maximální rychlost F-35A 1,6M při standardní atmosféře -10 st. Při 0 st bude menší a při +10 st ještě menší.
Rozdíl může být celkem veliký, třeba až -0,4M.
To nedává F-35 uplně tak možnost dostat se pryč. Musí spoléhat na Stealth a SA. Right ?
Prumer zcela jiste bude podzvukovy a spis pod 0,8M. Slo o to, ze cas straveny okolo 1.2M se pocital na minuty a vyssi rychlosti prakticky vubec.
Nedostatek paliva a nedostatek casu akcelerovat...

Max rychlost je ovlivnena hlavne v jake vysce se leti.. jediny 4gen co ma prakticky vyhodu nad F-35 je Typhoon a F-15C
Takze zalezi pred cim budou utikat... a jak daleko, aby meli dost paliva... prakticky nehrozi, ze by je pronasledoval jiny stihac. Pred PVO se budou branit spis v nizsich hladinach. Jediny stroj co ma obrovskou prevahu a to nad vsim ostatnim je F-22, stealth v 60k ft... Takze jde o to, nad cim zas spekulujes...
Nejen výškou ale také atmosférickými podmínkami. Maximální rychlost F-35 je 1,6M, ale ve stejné výšce při jiných atmosférických podmnkách spadne dolů. Třeba k M 1,3. U ostatních letadel to je podobné.

Uplně tak nesouhlasím že jenom F-15 a EF-2000 je rychlejší. Rychlejší budou také stíhací Suchoje 27 a jeho odvozené novější typy. Také MiG 29/35. A čínské stroje odvozené od Suchojů a jejich "pátá generace" letadla J-20, a zapoměl jsem na ruské Su 57. Papírově je rychlejší také F-16 v bojové konfiguraci. Druhá otázka ohledně rychlosti je jestli je to tak moc důležité v roli pro F-35, který má být podpůrný a úderný typ.
F-15 umí M1,8 s nádržemi pod křídly, bez nich s výzbrojí M2,4. V praxi ale létají cca M1,4.. a tedy vyšší rychlost F-15 je pro nouzi. Pomalejší rychlost F-35 může stačit, pokud bude používat svou avioniku na 100% a dokáže se nezaplést s výkonějšími letadly.

Co omezuje F-35 jsou ale kupodivu IR střely. Může je nosit externě - ale ztrácí stealth a něco z výkonu.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3938
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Scotty87 »

Ona je také otázka jaká je skutečná maximální rychlost F-35. Protože omezení na 1,6 pro A, 1,3 pro B a 1,4 pro C je limit nastavený s ohledem na životnost stealth povrchu.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Papírová maximální rychlost F-35A má být těch 1,6M. V praxi bude nižší. Verze F-35B,C mají omezení na asi 1,3M kvůli těm nadzvukovým problémům.

Externí závěsníky, říkají tomu "Beast mode" (lol :D) rychlost sníží jako všude jinde.
Zajimavý je to s tím Sindewindrem. Ony jsou verze AIM-9X se zaměřením cíle po vyhození střely z pumovnice. Ale zatím nemají moc velkou úspěšnost.
F-35 nebyl stavěn jako stíhač, tedy se nepočítalo se Sindewinderem. To je zajimavý, ale určitě se Shania rozpíše s drobkem biasu.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3813
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

Tak logicky se dá předpokládat, že USAF zvolilo parametry letové obálky požadovaných strojů v souladu se strategií a taktikou jejich zamýšleného použití. Pokud by byla potřeba rychlost Mach 2, nebo 2+ vysoutěžila by letoun, který by to splňoval. Ano, možná, že se ukázalo, že kvůli vlastnostem potahu letoun zcela nedosahuje požadované parametry, ale otázka je o kolik. Zcela určitě to nebudou vyšší stovky km/hod.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3938
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Scotty87 »

Mám silný pocit že se psalo že z nich při testech dostali víc. Čemuž bych klidně věřil.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Já ani tak ne. F-15 byl dělán na cca M2,35 s možností létat v ideálním prostředí m2,5, a všude píšou 2,5. Je to podvod.
Nemyslím si že si reklamní tým Lockheedu nechal ujít možnost ukazovat vyšší rychlost. Už těch 1,6 u F-35A je spíše papírová cifra protože je dosažena v ideálních podmínkách.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Tady je vidět jak klesá rychlost s podvěsy pro A/A a A/G.
Přílohy
f35.jpg
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 11/8/2023, 13:37 Tady je vidět jak klesá rychlost s podvěsy pro A/A a A/G.
Tohle neni skutecna obalka, ale datapointy z validovani letoveho modelu. Ta cast co byla deklasifikovana...

Ano muzeme predpokladat, ze s externi AG vyzbroji bude limit okolo M1, taky vime, ze F-35C se dostane pres 1M s 6x 2000lb bombami..
Taky to neznamena, ze s prazdnymi podvesy je ten 'limit' stejny..
Co vime jiste je, ze vsechny tri verze se dostanou pres umely limit M1.6 a pri testovani se tam s nimi take dostali. To neznamena, ze se produkcni verze za tuhle hranici podivaji, znamena to, ze M1.6 je pro vsechny tri verze prakticky limit, na ktery se dostanou s plnou interni vyzbroji.
Limit je M1.6 protoze nikdo nevidel duvod utracet penize za testovani a rozsireni letove obalky... stejne tak proc maj B a C operacni mirova omezeni..

Sidewinder interni nebude, vyzaduje odpaleni z kolejnice... A je to prakticky irelevantni.. dulezite je jake budoucni strely budou k dispozici...
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3813
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

Wasp píše: 11/8/2023, 12:40 Já ani tak ne. F-15 byl dělán na cca M2,35 s možností létat v ideálním prostředí m2,5, a všude píšou 2,5. Je to podvod.
Nemyslím si že si reklamní tým Lockheedu nechal ujít možnost ukazovat vyšší rychlost. Už těch 1,6 u F-35A je spíše papírová cifra protože je dosažena v ideálních podmínkách.
Podvod je kriminální čin a jako takový je ve většině zemí trestaný, zrovna tak se trestá když někoho obviníš z podvodu bez důkazů. Jinak u technických parametrů, které jsou závislé na na okolnostech je jakýkoliv údaj, uvedený bez podmínek, za jakých se měřil, čistě komerční a prospektový údaj, znamenající, že je toho možné dosáhnout (a bylo toho dosaženo, což může uvádějící prokázat) za ideálních podmínek. Tak to každý odborník chápe. Jinak by se jakýkoliv výrobce z žalob nevymotal. Maslíš, že když výrobce automobilu uvádí prospektový výkon třeba 100 kw, tak toho dosáhneš na poušti, při 40° C a relativní vlhkosti 30%? Ani náhodou. Stejné je to třeba u reprobeden, kmitočtový rozsah bez uvedení spodní hranice měřicího pole a směrové charakteristiky je pro odborníka k ničemu a když chce hodnotit, tak si vyžádá, nebo provede test. Stejně tak je to u max rychlosti letadla - stačí rozdíl u země a ve výšce. Tady to máš pro F-15: u země: Mach 1,2, 1 450 km/h a Ve výšce: Mach 2,5+, 2 665 + km/h. Podvod!!!??

Jsou ale jednodušší a jednoznačné údaje: Když Kostelecké uzeniny uvedou, že je v párku 47% masa a ČOI tam zjistí jenom 40%, tak je to podvod, bez ohledu na to, za jaké teploty, tlaku vzduchu a nadmořské výšky to ČOI měřila.

Jinak si to chce najít, co USAF od F-35 chtěla - třeba původní RFI, další JIRD - Joint Interim Requirements Documents z roku 1995, 1997 1998 a co dostala - viz závrečný kongresový JORD Joint Operational Requirements Document z roku 2002, např:

https://www.dote.osd.mil/Portals/97/pub ... 115432-173
https://crsreports.congress.gov/product ... RL30563/85
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Maximální rychlost není dosažitelná a od začátku šlo o šméčko na kongres USA.
Minimální rychlost aby FX prošel přes schválení politiky bylo M2,5. ( Politici tomu nerozumí a umí si porovnat jenom - starý letadlo M2,2, nový M2,5 nový - lepší, může jít dál).
Letadlo je vždy o kompromisech a bylo nutné dát PS do nižších rychlostí,navíc kancelář FX věděla že tato rychlost je k ničemu, ale musela být.
A proto se to udělalo tak aby to nestálo moc a aby se to nějak splnilo.
V praxi se nedá moc M2,5 dosáhnout, protože potřebuješ speciální profil letu, velmi dobré atmosferické podmínky, motory ve velmi dobrém stavu, čistou konfiguraci, a najít si rychle letiště, protože spálíš palivo " hned".
Tedy tato rychlostní věc, označovaná jako "možnost průrazu" byl podvod a daleko větší se dělají a dějí v armádě běžně, F-35 jich bude určitě taky pár mít.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“