Napsal: 17/3/2010, 11:02
Jelikož jsem nechápal vcelku vysokou cenu za jeden kus Panduru, tak jsem se obrátil na MO, proč zrovna byl vybrán Pandur a ne třeba nějaký novější typ BVP atd. Zde je odpověď:
Dobrý den,
díky za Váš dotaz a především zájem o naši armádu. Připojujeme některé
základní informace k tomuto projektu, ke kterému se snažíme naší veřejnosti
zprostředkovávat co nejvíce informací. Včera se například uskutečnila
návštěva více než 20 novinářů na výcviku s vozidly a řadu užitečných
informací naleznete i na stránkách resortu MO.
Moderní transportéry Pandur budou tvořit jádro výzbroje brigády rychlého
nasazení naší armády s perspektivou služby na dalších 20 a více let
(nahrazují přitom poslední beznadějně morálně a zejména technicky zastaralé
transportéry OT-64 a další typy obrněných vozidel, především původní
sovětské konstrukce z dodávek v 70. a 80. letech).
Nová vozidla přitom posílí jak schopnosti armády při obraně na vlastním
území, tak při spolupráci se spojenci i při podpoře našich vojáků v
zahraničních operacích v aliančním kontextu. S ohledem na své univerzální
vlastnosti se stanou i důležitými prostředky při řešení možných krizových
situací nevojenského charakteru u nás (povodně, průmyslové havárie, např.
ako prostředky evakuace, průzkumu a monitorování a jako mobilní místa velení
a řízení krizových štábů). Na dodavatele byla vyhlášena v květnu 2004
veřejná obchodní soutěž, kterou vyhrála rakouská firma Steyer s nabídkou
vozidel Pandur. Tuto nabídku vyhodnotila meziresortní komise jako pro ČR
nejvýhodnější (na druhém místě se umístila finská Patria s nabídkou o cca 1
miliardu korun vyšší).
Vozidla jsou schopná plavby, mají přibližně poloviční spotřebu oproti pásové
technice a jsou vybavena vyspělými senzory pro sledování bojiště a vedení
palby, moderními komunikačními prostředky, včetně vnitřního datového spojení
i systémy ochrany proti radiaci a otravným látkám. Rozměry a hmotnost
umožňují transport prostředky strategické letecké přepravy. Vojákům kromě
ochrany a palebné podpory poskytují informační převahu na bojišti a možnost
přímé komunikace a bojové spolupráce se spojenci. Bez těchto atributů by
jakékoliv nasazení našich vojáků v současných či budoucích operacích bylo
nemožné.
Pokud jde o finanční náklady (14,4 mld. Kč), jde o veškeré náklady na celý
projekt, a to včetně 20% DPH. Dále zahrnují logistickou podporu od výrobce
po celou dobu životního cyklu, učebně výcvikovou základnu v ČR, výcvik a
školení vojáků výrobci vozidla a zbraňových systémů a dodávky munice pro
všechny druhy zbraní (celkem tyto položky představují dalších cca 15 % z
celkového objemu kontraktu).
Nedílnou součástí projektu jsou i tzv. offsetové programy, jejichž hodnota
bude činit 150% celkové ceny zakázky, tj. minimálně 18,151 mld. Kč. Je na
firmě Steyr, jaké nabídky na průmyslovou spolupráci firmám v ČR v této
hodnotě předloží. Nabídky průmyslové spolupráce hodnotí a sleduje
ministerstvo průmyslu a obchodu. 40% z toho však budou představovat přímé
offsety, které přispějí k zachování strategické výrobní kapacity a
pracovních míst v českém obranném a bezpečnostním průmyslu (jen prvních 17
ks totiž bylo vyrobeno v Rakousku, zbylých 90 kusů však vyrábí státní podnik
v Novém Jičíně, kam byla dne 30. září 2009 převedena výroba). Další české
firmy se podílejí např. výrobou radiostanic, vnitřních komunikačních
systémů, diagnostického systému, vozidlového informačního vybavení,
pozorovacích přístrojů a přístrojů nočního vidění, maskovacích nátěrových
systémů a dalších prvků.
Je důležité, že ve prospěch českých firem budou sjednávány i budoucí služby,
spojené se zajišťováním dodávek náhradních dílů, munice a spotřebovávaných
provozních hmot. I záruční a pozáruční servis bude zajištěn českými
subjekty, a to po celou dobu životního cyklu.
S pozdravem
Petr Sýkora
Tiskova a informacni sluzba
Ministerstva obrany Ceske republiky
Dobrý den,
díky za Váš dotaz a především zájem o naši armádu. Připojujeme některé
základní informace k tomuto projektu, ke kterému se snažíme naší veřejnosti
zprostředkovávat co nejvíce informací. Včera se například uskutečnila
návštěva více než 20 novinářů na výcviku s vozidly a řadu užitečných
informací naleznete i na stránkách resortu MO.
Moderní transportéry Pandur budou tvořit jádro výzbroje brigády rychlého
nasazení naší armády s perspektivou služby na dalších 20 a více let
(nahrazují přitom poslední beznadějně morálně a zejména technicky zastaralé
transportéry OT-64 a další typy obrněných vozidel, především původní
sovětské konstrukce z dodávek v 70. a 80. letech).
Nová vozidla přitom posílí jak schopnosti armády při obraně na vlastním
území, tak při spolupráci se spojenci i při podpoře našich vojáků v
zahraničních operacích v aliančním kontextu. S ohledem na své univerzální
vlastnosti se stanou i důležitými prostředky při řešení možných krizových
situací nevojenského charakteru u nás (povodně, průmyslové havárie, např.
ako prostředky evakuace, průzkumu a monitorování a jako mobilní místa velení
a řízení krizových štábů). Na dodavatele byla vyhlášena v květnu 2004
veřejná obchodní soutěž, kterou vyhrála rakouská firma Steyer s nabídkou
vozidel Pandur. Tuto nabídku vyhodnotila meziresortní komise jako pro ČR
nejvýhodnější (na druhém místě se umístila finská Patria s nabídkou o cca 1
miliardu korun vyšší).
Vozidla jsou schopná plavby, mají přibližně poloviční spotřebu oproti pásové
technice a jsou vybavena vyspělými senzory pro sledování bojiště a vedení
palby, moderními komunikačními prostředky, včetně vnitřního datového spojení
i systémy ochrany proti radiaci a otravným látkám. Rozměry a hmotnost
umožňují transport prostředky strategické letecké přepravy. Vojákům kromě
ochrany a palebné podpory poskytují informační převahu na bojišti a možnost
přímé komunikace a bojové spolupráce se spojenci. Bez těchto atributů by
jakékoliv nasazení našich vojáků v současných či budoucích operacích bylo
nemožné.
Pokud jde o finanční náklady (14,4 mld. Kč), jde o veškeré náklady na celý
projekt, a to včetně 20% DPH. Dále zahrnují logistickou podporu od výrobce
po celou dobu životního cyklu, učebně výcvikovou základnu v ČR, výcvik a
školení vojáků výrobci vozidla a zbraňových systémů a dodávky munice pro
všechny druhy zbraní (celkem tyto položky představují dalších cca 15 % z
celkového objemu kontraktu).
Nedílnou součástí projektu jsou i tzv. offsetové programy, jejichž hodnota
bude činit 150% celkové ceny zakázky, tj. minimálně 18,151 mld. Kč. Je na
firmě Steyr, jaké nabídky na průmyslovou spolupráci firmám v ČR v této
hodnotě předloží. Nabídky průmyslové spolupráce hodnotí a sleduje
ministerstvo průmyslu a obchodu. 40% z toho však budou představovat přímé
offsety, které přispějí k zachování strategické výrobní kapacity a
pracovních míst v českém obranném a bezpečnostním průmyslu (jen prvních 17
ks totiž bylo vyrobeno v Rakousku, zbylých 90 kusů však vyrábí státní podnik
v Novém Jičíně, kam byla dne 30. září 2009 převedena výroba). Další české
firmy se podílejí např. výrobou radiostanic, vnitřních komunikačních
systémů, diagnostického systému, vozidlového informačního vybavení,
pozorovacích přístrojů a přístrojů nočního vidění, maskovacích nátěrových
systémů a dalších prvků.
Je důležité, že ve prospěch českých firem budou sjednávány i budoucí služby,
spojené se zajišťováním dodávek náhradních dílů, munice a spotřebovávaných
provozních hmot. I záruční a pozáruční servis bude zajištěn českými
subjekty, a to po celou dobu životního cyklu.
S pozdravem
Petr Sýkora
Tiskova a informacni sluzba
Ministerstva obrany Ceske republiky