Stránka 17 z 78
Napsal: 9/4/2011, 10:49
od Alfik
Hele, Hansi, neke, a co ty lakýrky dodávané do kotle u Stalingradu místo jídla a hajzláku?

Napsal: 9/4/2011, 13:10
od jersey.se
Aha, tak nejen že nemohly Gripeny tankovat za letu - Švédové tak nějak nemohli tankovat vůbec a porůznu se snažili nakupovat palivo mimo vojenskou základnu. Proto se uskutečnilo jen několik víceméně "seznamovacích" letů nad mořem a v okolí základny Sigonella na Sicílii...
Napsal: 9/4/2011, 23:12
od Hans S.
Alfik píše:Hele, Hansi, neke, a co ty lakýrky dodávané do kotle u Stalingradu místo jídla a hajzláku?

To svedem na Wehrmacht, nebo Kriegsmarine
Jersey, no je to až tragikomické, že něco takovéhleho může u moderní armády nastat. Jak se na to asi dívají samotní Švédi? Civilové myslím.. To je z ostudy kabát

Napsal: 9/4/2011, 23:16
od skelet
Hlavně je to skvělý argument pro lobbysty proč nekoupit Gripeny pro AČR
Napsal: 9/4/2011, 23:23
od jersey.se
Hans: "We are stupid, sorry"
Skelet: Bohužel.
Napsal: 9/4/2011, 23:40
od kopapaka
Hans S. píše:Jersey, no je to až tragikomické, že něco takovéhleho může u moderní armády nastat.
Byl to trochu šok, ale vem to z druhé strany. Mělo je to napadnout, ale kde na to měli vzít zkušenosti?
Nějak si nevzpomínám, že by Švédi v poslední době nějak extra cestovali po světě ( myslím letectvo ). Aspoň pokud pominu letecké dny a podobné akce kde se líp sežene " civilní " palivo.
Trochu mi to připomíná slavný trapas s OT-64.
Vybere se nejmíň jetá mašina, která je ovšem málo jetá kvůli tomu, že posledních " dvacet " let neopustila garáž.
Průser je to ovšem kapitální...
Napsal: 10/4/2011, 00:04
od Alchymista
Skôr ma prekvapuje, že to švédi neriešili spôsobom podobným, ako rusi - niekoľko prepínačov, ktorými sa nastavuje druh použitého paliva. Videl som to na Mig-29, i na Su-25 aj Su-27.Mig-29 mal možnosť výberu tuším štyroch alebo piatich druhov, ruských i "zarubežnych".
Aj keď je celkom dobre možné, že je to ruská "špecialita" a inde sa proste nerieši/neuvažuje, že by mašina nemala k dispozícii predpísané palivo...
Napsal: 10/4/2011, 00:11
od kopapaka
Alchymista: a nebylo to spíš tím, že ho prostě nesměli použít?
Atesty a atd....
Napsal: 10/4/2011, 09:16
od jersey.se
Kopa: Přesně tak, pokud vím samotná spalovací komora motoru RM12 je americká a americké jsou i vstřikovače, takže pochybuju že by tento motor nezvládal americké palivo. Ano, komora přídavného spalování je švédská, ale nevím proč by byla navrhována pouze pro použití civilního paliva, zvlášť když zkouškami na provoz s palivem JT5 prošel kdysi i Viggen. Navíc dnes není potřeba přepínačů, motormanagement si sám vyhodnotí vlastnosti paliva a automaticky se mu přizpůsobí. Jedná se jen o úřední problém.
Jinak Švédové si ušili z ostudy kabát, protože není tak úplně pravda že by se nikdy dřív nepodíleli na mezinárodních akcích. Od 1. 1. 2001 drží jednotku rychlého nasazení známou jako SWAFRAP (SWedish Air Force RAPid reaction unit) pro nasazení kdekoliv na světě pod velením právě některé z partnerských nadnárodních organizací. Tehdy se jednalo o šest AJSF37.
Napsal: 10/4/2011, 09:33
od kopapaka
jersey.se: Teď jde o to, kdy člověk odpovídající za zásobování palivem tu zkutečnost o neexistenci zkoušek zjistil....
Pokud předtím třeba dělal jen ty AJSF37....

Napsal: 10/4/2011, 09:39
od jersey.se
Njn, jenže poslední Viggen byl z Flygvapnet odepsán v roce 2006, a to nemluvím o tom že Gripeny převzaly hotovost ohledně mezinárodních misí ještě o nějaký ten rok dřív. Času na to konkrétní útvar logistiky měl tedy víc než dost...
BTW: Docela by mě zajímal výraz maníka kterej na letišti v daleké Sicílii zjistil že po přistání mají k dispozici pouze to palivo které si přivezli ze Švédska. No asi slili zbytky do jednoho letadla aby vykonalo aspoň ten půlhodinovej let.

Napsal: 10/4/2011, 14:39
od cover72
Potvrzuji, že F404 umí více paliv - JP-5, JP-8 a ještě nějaká další -takže půjde o ryze certifikační problém.
Ale po pravdě pánové, kdo z nás by si vzal na triko, nalít do letadla pro let nad mořem neschválené palivo.
Napsal: 10/4/2011, 18:34
od jersey.se
No tak jsem taky dnes na jednom SAABu vyzkoušel neschválené palivo a zdá se že na něj budu jezdit častějc

Napsal: 10/4/2011, 23:43
od kopapaka
Tak Švédi už to asi vyřešili...

Napsal: 21/4/2011, 10:58
od jersey.se
No vyřešili to takhle (foto), takže čekali jen na své Herculesy. Jinak co se týče narážek na nevybavení Gripenů datalinkem, tak to svědčí o jisté neznalosti věci. Ve skutečnosti byly Gripeny přímo vyvinuty pro integraci do datalinkového systému (a ne naopak), neboť neexistuje země která by měla s použitím datalinkového systému pro bojové letouny větší zkušenosti než Švédsko. Nikdo na světě také nemá datalinkový systém pokročilejší. Problém je pouze s kompatibilitou s do jisté míry omezenějším systémem používaným NATO, nicméně i tento problém lze řešit.
Nejvíc ovšem zamrzí že podobné problémy mají či měly na Sicílii i jiné letouny, a to i americké, ale o tom se nikde nedočtete...
Aha, tak další zdržení způsobil výpadek jednoho švédského KC-130. Přistával na tři motory, protože se mu rozlámal reduktor. Dalšímu zas bouchnul do klapek při přistání nějakej velkej pták.
Napsal: 2/5/2011, 15:17
od Dancer
Napsal: 2/5/2011, 15:34
od jersey.se
Chtěli NG a jeho radar nebude pro Indy zřejmě dostatečně včas. Letovými výkony to zkrátka není. Jinak Gripeny nakoupilo Thajsko, i s plně funkčním švédským datalinkovým systémem integrující například Saab S1000/S340 Erieye AWACS.
Napsal: 2/5/2011, 19:40
od kopapaka
jersey.se: Sranda je ovšem v tom, že Thajsko ty dva AWACSy nekoupilo, ale dostalo je v ceně k těm Gripenům...
Nedělám si iluze o to, že by to Švédi opravdu dali zadarmo, ale i tak.
Napsal: 2/5/2011, 19:54
od skelet
Ne, Thajsko požadovalo systémový balíček
Napsal: 9/5/2011, 05:38
od Flogger G
Vracím se ještě k problému paliva:
Z vlastní zkušenosti vím, jak důležité je pro letecký motor kvalitní palivo. Např. AdA pro svoje Mirage 2 000 klidně používalo standardní čs. palivo "PL-6" nebo novější "PL-7", ovšem německé palivo, u nás používané někdy od r. 1996 pod označením "PL-34", odmítlo a při cvičení v Čáslavi museli naši pro francouzské letouny zabezpečit "PL-7" z civilních zdrojů. Naproti tomu motory ruského původu zhltly vše co bylo v Evropě k dostání.
Horší zkušenosti měli příslušníci VVS s palivem "Made in USA" někdy v polovině 90. let 20. století. Tehdy piloti VVS přeletěli na návštěvu se dvěma Su-27 do USA. Na přelet zpět natankovali standardní palivo USAF a během přeletu nad oceánem měli problémy s motory.
Nejen že má každé palivo jinou měrnou hmotnost, to působí problémy hlavně na velkých transportních letounech, ale mnohdy jde i o jinou molekulární soudržnost - jev zvaný kavitace, kdy dochází vlivem nízkého tlaku k rozpadu molekul paliva či oleje ( platí samozřejmě i pro jiné kapaliny).
Proto chápu problém pilotů bojové jednotky Švédského královského letectva. Za tento problém nemůže ani letoun samotný. Chyba je na straně potentátů odboru logistiky.