Wasp píše:Raiden ne zrovna povedenný ?
Všechno je relativní

Raiden nebo A7M Reppu, myslel jsem to z hlediska porovnání, ale jeden typ už byl v sériovce, zatímco druhý jen prototyp, ale proč? Jako asi se tady nebudu pouštět až tak daleko jako Mirek, k ZAIBACU

Jestli byly v Japonsku monopoly, pro který bylo výhodný vyrábět zaběhnuté typy, protože z nich byl zisk největší, a vývoj by prostě vláda, IJN či IJA museli zaplatit. Sami důstojníci viděli Zero jako stále dobré, a nový typ původně plánovali uvést až v roce 1945. Kapacity a vývoj u nepřítele byl však rychlejší.
Mirek58 píše:Ale ve skutečnosti jde o materiál konstrukce. Slitina ESD. ( Konkurenční typy byly o tunu těžší, např britské)
(Jen pro info, z obdobného druhu slitiny byly stavěny i US raketoplány) Proč nebyla použita u jiných konstrukcí?
Mirek každopádně zaujal
ESD "Extra SuperDural" tehdy tajné hliníkové slitiny, kterou v roce 1936 vyvinula společnost
Sumitomo Metal Industries. Japonci už v těch materiálech museli být dobří tehdy. I dnes když si od nich koupíte výrobek, třeba sekačku HONDU, nebo motorky, tak jsou taky vybroušený, a do jistý míry složitý, třeba oproti americkým výrobkům, ty jsou u vyšší třídy robustnější, ale taky těžší.
Obecně se můžeme bavit, zda nešlo o roztříštěnost výroby a vývoje, jestli nebylo lepší se zaměřit na
A7M Reppu než Raiden, ale asi by to bylo plácání do vody. Armáda IJA preferovala zase letoun
Nakajima Ki-84, bylo postaveno přes 3500 kusů, ale proti americké početní převaze to nestačilo. Tým Jiro Horikoshiho se zabýval řešením problémů s
A6M3, a stíhacího letounu dle specifikace 14-Shi, z které vzešel Raiden (leč později stažen k boji proti výškovým bombardérům). V důsledku toho byly práce na nástupci letounu Zero v lednu 1941 zastaveny. Snaha sice později byla, ale ztracený čas pod tlakem nepřítele už nebyl. Amíci měli prostě kapacity větší, dokázali postavit více letadlovek a vyrobit mnohem více letadel a bombardérů.
Samozřejmě
jen jedna továrna na motory Nakadžima Homare MK9 byla málo, ale dokud ho neměli plně odladěn, tak asi stačilo, taky k výrobě potřebovali kvalifikované pracovníky, kteří byli odvedeni mobilizací. Metoda implantovatelných žeber nebyla vhodná pro hromadnou výrobu, protože implantace do formy vyžadovala čas a úsilí, během odlévání bylo nutné formu vyjmout. Proto byla nahrazena kompromisní metodou kvůli nedostatku kvalifikovaných pracovníků a požadavcích na hromadnou výrobu. Bruneauova metoda odlévání chladících žeber, používaná
Sumitomo Metal Industries, měla zase nižší chladící výkon, ale vše bylo časem řešitelné při zdokonalení procesu. Motor
MK9C už byl spolehlivý a dobrý ve všech výškách. Reppu uměl stoupat jako Raiden. V roce 1944 mohl Raiden nahradit Zero. Nebo všechny výrobní zdroje použité na tyto dva stroje měly přejít na Reppu.
Hans S. píše:Naprosto nesouhlasím s Mirkovým názorem, že by japonští motoráři v téhle době byli na výši. Jednomotorová námořní stíhačka musí nosit extrémně spolehlivý motor. Japonsko postavilo jen dva spolehlivé motory. Sakae a Kasei. Zvláště Kasei se v průběhu války ukázal jako solidně upgradovatelný a použitelný jak u stíhaček, tak u bombardérů - jenže místo rozvoje tohohle motoru se Janponci trápili s chronicky nespolehlivým Homare.
No jo no, to je pravda, ale našlápnuto měli dobře
Byla to ve srovnání s konkurencí pila!
Menší zdvihový objem (35,8 l) motoru ve srovnání s dvouřadým vzduchem chlazeným hvězdicovým motorem o stejném výkonu, například americký motor R-2800-9 společnosti Pratt & Whitney o výkonu 2000 k měl objem 46 l a vzduchem chlazený hvězdicový motor BMW 801 instalovaný do německého Fw190 měl objem 41,8 l. Aby bylo možné dosáhnout vysokého výkonu při menším zdvihovém objemu, je nutné zvýšit otáčky klikového hřídele a plnicí tlak.
Víme, že by asi bylo možné urychlit vývojový program motorů Nakajima NK11-20 a Mitsubishi MK9C, pokud by byly využitelné při výrobě nových typů bombardérů a stíhaček. V roce 1942 se Nakajima obrátil se svými myšlenkami na japonskou císařskou armádu (IJA) a japonské císařské námořnictvo (IJN), ale ani jedna z těchto složek mu nevěnovala příliš pozornosti nebo ho nepodpořila.
Zdroje:
Dobrá kniha k celé problematice je např.
The Rise and Fall of the Japanese Imperial Naval Air Service
Nebo z hlediska motorů výborné webové stránky
oldmachinepress.com
-------
Máme na Palbě o
Mitsubishi J2M Raiden článek.
Stejně tak o
Mitsubishi A7M Reppu.
I téma o A6M či verzi A6M5 do kterého dával Hans porovnání s americkými stíhačkami, ale pdf už stáhnout nejde.
V bitvě u Midway byla verze A6M2 "lepší" než Wildcat F4F-4, lepší obratnost a stoupavost. F6F-5 Hellcat už měl motor Pratt & Whitney R-2800 s dvoustupňovým kompresorem, což byl jeden z nejvýkonnějších masově vyráběných leteckých motorů v době II. světové války.
Odbornější technickou diskusi o letadlech by bylo lepší vést asi v těch vláknech.
U Raidenu si můžete přečíst problémy u jednotlivých verzí. Jako špatný výhled z letadla při startu a přistání, těžkopádnost při letu, oproti Zerům si piloti těžko zvykali, ale zase lepší než u N1K1-J Shiden. Je však také pravdou, že postupně konstruktéři problémy odstraňovali a letadlo se zlepšovalo. Zřejmě dobrý pilot by se dokázal vyrovnat palubním Hellcatům a F4U-1 Corsair, proti Mustangům už hůře.