Farky píše:zzz píše:Daver:
jj, Shattered sword je opravdu knížka nabitá informacemi. A poněkud atypická ve smyslu toho, že obsahuje podklady k datové analýze. Např. z příloh č. 9 a č. 10 této vyplývají některé pozoruhodné výkony japonských pilotů Nagumova svazu u Midway. Např.
Ōmori Shigetaka - pilot Zera z Akagi - absolvoval 3 bojové mise o celkové délce cca 11 hodin (= nálet na Midway + 2x CAP- z toho ke druhé CAP vzlétnul z Hiryu).
Ono se Ōmorimu asi nechtělo do vody, na té poslední hlídce strávil ve vzduchu 5 hodin než mu došlo palivo.
No, kdybych byl na jeho místě (a chtěl bych přežít), tak bych ukončil let (asi vyskočit než nouzově přistávat do vody) dřív než v době soumraku, který nastal cca v 19:00 (úsvit cca v 4:30) - vycházím z
https://www.esrl.noaa.gov/gmd/grad/solcalc/sunrise.html.
Ono asi japonci očekávali něco podobného co plánovali na americké lodě (dle původního japonského plánu). Tj. leteckým útokem poškodit cenné lodě a poté zaúčtočit hladinovými loděmi (např. v noci). A krom toho asi hrozily další americké nálety na Nagumův svaz.
Tj. spíše bych jeho třetí (a poslední) let toho dne, viděl jako naplnění svého úkolu - poskytovat CAP a cosi jako letecký průzkum pro náhodně oběvyvší lodě či vynořené ponorky US Navy.
Farky píše:zzz píše:
Nebo Minegishi Yoshijirō - pilot Zera z Hiryu, který absolvoval všechny 3 nálety z Nagumových letadlovek (protizemní nálet na Midway, doprovod střemhlavých D3A na Yorktown, doprovod torpédových B5N na Yorktown) ... akorát mi připadá poněkud stachanovské, že zrealizoval přistání po několikahodinovém náletu D3A a za ??? pár ??? minut odstartovat na další někalikahodinový nálet jako doprovod B5N

Mezi přistáním a vzletem k doprovodu Tomonagových torpédových Kate měl asi hodinu oddech.
Aha, díky za upřesnění.
Farky píše:
Každopádně nelze než souhlasit že výkony japonských letců u Midway byly obecně opravdu pozoruhodné a netýká se to jen stíhačů, stačí se podívat co dokázali s tím velmi malým množstvím bombardérů.
Já osobně obdivuji umění organizátora leteckého provozu na Hiryu. Loď s kapacitou 54 (+3) letadel, v době přípravy na nálet na americké letadlovky - myslím společný nálet spolu s ostatními letadlovkami (kolem 10. hodinou) se starala o cca 49 (+3) "svých" letadel plus jedno B5N (Tanabe Masanao ze Soryu - přistál na Hiryu po ranním náletu na Midway).
Ale pak přišla jobovka: před 11. hodinou - po vážných poškozeních Akagi, Kaga a Soryu se
naráz Hiryu měla začít starat o několik desítek dalších "osiřelých" letadel z poškozených japonských letadlovek, které tou dobou byly ve vzduchu. Nakonec Hiryu v tomto úkolu obstála na výbornou - jestli se nepletu, tak Hiryu se postarala o
- cca 23 Zer (A - 7, K - 10, S - 6)...A asi jen 2 "osiřelá" Zera byla ztracena - Ibusuki Masanobu a Taniguchi Masao - oba patřily k palubní skupině Akagi (- ovšem jej možné že příčinou nemusel být jen vyčerpání PHM, ale taky bojové poškození během CAP obou těchto A6M)
- průzkumný B5N (Suzuki Shigero z Akagi)
- průzkumný D4Y (Iida Masatada)
Tj. před vzletem Kobayashiho skupiny (18 D3A a 6 A6M) se Hiryu s kapacitou 54 (+3) letadel měla starat o cca 75 (+3) letadel. Hiryu do té doby měla rekord 57 letadel v provozu - a to v 12/1941 během akce u Pearl Harbour - do akce se zapojily i 3 náhradní letadla a to A6M (viz pasáž Combat Air Patrol
http://www.navweaps.com/index_oob/OOB_W ... Harbor.php)
Tento úkol se mi jeví, jako když estrádní umělec předvádí že po jednom háže do vzduchu několik jednotlivých talířů ... a všechny zdárně pochytá, takže se žádný nerozbije.
P.S: Když už jsme u těch počtů - doplním jak se měnil celkový počet B5N na Hiryu - myslím jak letuschopných, tak neletuschopných kvůli poškození. Neboť odpoledne - cca v 16:30 by Hiryu teoreticky měla mít na palubě víc než 5 B5N.
Farky píše:Z dnešního dílu (č.356) -
Odpoledne, dne 4. června 1942, po šestnácté hodině, když admirál Jamaguči zvažoval útok na, jak se domníval, poslední americkou letadlovou loď, měl pro něj jen velmi málo letadel. Dle českého historika Miloše Hubáčka, admirálovi na lodi Hirjú, zbývalo jen 5 střemhlavých bombardérů a čtyři bombardéry torpédové. Doprovodných Zer měl již jen 6 a ta musel ponechat k ochraně vlastních lodí, čili bombardéry by musely letět bez ochrany ve vzduchu.
Ne tak docela.
Počet bombardérů je správně (tedy 5 Valů a 4 Kate), (...)
a) v 4:30 odstartovalo z Hiryu 18 Kate na MIdway. Dopoledne se z náletu vrátily B5N takto: 5 sestřeleno, 5 "out of commission" (a to i letadlo s kterým ráno letěl Tomonaga), 8 "damaged but serviceable". Plus jedno B5N ze Soryu (letadlo bylo pčškozeno)
b) Průzkumné B5N z Akagi přistálo na Hiryu někdy dopoledne
c) Takže před odpoledním protilodním náletem by na Hiryu mělo být celkem 5 (OOC) + 8 + 1 + 1 = 15 B5N
d) v 13:30 odstartoval Tomonagův nálet na Yorktown čítající 10 B5N. V této pasáži Shattered Sword asi řádil šotek, neboť uvádí že náletu se účastnilo 11 B5N, ale jmenovitě uvádí jen 10. Z Tomonagova náletu se nevrátilo 5 B5N
... takže v pozdním odpoledne (v době přípravy na 4. nálet (3. protilodní) nálet) by na Hyriu mělo být 15 - 5 B5N = tj. 10 B5N. Ale považuji za možné, že letuschopných bylo jen 5 (tak jak uvedl Farky výše), neboť zbývajících 5 B5N mohlo být neletuschopných kvůli poškození. Anebo některé z těch 5-ti zbývajících B5N už na palubě Hiryu nebylo ... prostě proto, že možná japonci některé letadla hodily do moře,aby se uvolnilo místo pro "osiřelé" letadla ve vzduchu, které už nemohl přistát na svých příslušných letadlovkách.
V podobném smyslu bych doplnil údaj, že v době odpoledního náletu SDB na Hiryu "měl Jamaguči k dispozici 28 (slovy dvacet osm) stíhacích A6M2" ... Což patrně zahrnuje i některé poškozené A6M či letadlo bez pilota (viz např. zraněný Noda Mitsuomi původně ze Soryu, který na Hiryu přistál v 13.10). A taky bych nezapomínal na fakt, že odpolední počet A6M (patřících k Hiryu i patřících původně na hořící japonské letadlovky) vysoce překračoval obvyklý počet A6M nesených na Hiryu ... tj. pro některé specifické činnosti se odpoledne na Hiryu patrně nedostávalo odborníků - např. zbrojíři pro křídlové zbraně - takže některé A6M asi nešlo použít i z poškození letadla/zranění pilota či z důvodu prodlevy při předletové přípravě, zbrojení, plnění provozními náplněmi...