OSSR - C-27J Spartan
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6200
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: C-27J Spartan
Niko: ja ti tu dam oficiálny report a predikciu nakladov, vrátane generalok (vidíš to na grafe priemernej ceny za lh, ktoré v niektoré roky vyskočia) a ty mi ideš tvrdiť, ze je to presne naopak.
Myslím si, že ti čo písali ten report, majú oveľa lepšie informácie, ako naše dohady.
Z čoho vychádzas, ze pre vysadkovy prápor budu potrebovať 300 hodin ročne?
Kolko z tých hodín pripadne na C-27J a kolko na L-410, Mi-17 a UH-60M, pričom tie posledné tri môžu na Mokradi pristáť.
A keď už, vysadkovy prapor bude naplnený mozno o 5 rokov. Náročna rekonštrukcia Mokrade zacne niekedy v 2023.
Neviem aky je nálet dopravných lietadiel NATO, ale co som našiel
C-17 v Maďarsku, 3ks robia 3100hodin ročne
C130H u USAF (1998) som našiel 268 do 687 LH na rok, priemer na jedno lietadlo za celú flotilu 482 hodín ročne. Pri Jcku (2014) to uz je 600 hodin rocne.
https://www.globalsecurity.org/military ... 0-mods.htm
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... YWpGyOSL59
Myslím si, že ti čo písali ten report, majú oveľa lepšie informácie, ako naše dohady.
Z čoho vychádzas, ze pre vysadkovy prápor budu potrebovať 300 hodin ročne?
Kolko z tých hodín pripadne na C-27J a kolko na L-410, Mi-17 a UH-60M, pričom tie posledné tri môžu na Mokradi pristáť.
A keď už, vysadkovy prapor bude naplnený mozno o 5 rokov. Náročna rekonštrukcia Mokrade zacne niekedy v 2023.
Neviem aky je nálet dopravných lietadiel NATO, ale co som našiel
C-17 v Maďarsku, 3ks robia 3100hodin ročne
C130H u USAF (1998) som našiel 268 do 687 LH na rok, priemer na jedno lietadlo za celú flotilu 482 hodín ročne. Pri Jcku (2014) to uz je 600 hodin rocne.
https://www.globalsecurity.org/military ... 0-mods.htm
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... YWpGyOSL59
Re: C-27J Spartan
https://www.armadninoviny.cz/transportn ... ledat=casaC-295M dnes představuje pro Armádu České republiky klíčový prvek v kategorii letecké přepravy. Letoun je velice dobře hodnocen jak ze strany jeho provozovatele, tedy personálu vzdušných sil, tak i „zákazníků“, tedy objednavatelů jednotlivých letů z různých složek rezortu obrany a státního sektoru obecně. Vzdušné síly v současnosti plánují využívat celou flotilu čtyř letounů v rozsahu 1400 letových hodin ročně, což je hodnota odpovídající personálním možnostem armády a vycházející také ze systému předepsané technické údržby.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: C-27J Spartan
Takže je to v podstate na jedno lietadlo rovnako ako u nás. Ďakujem
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6200
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: C-27J Spartan
Čo som našiel, tak nastavili si 1400lh na 4 lietadla. Cize 350 ročne.Flader píše:To sú potom naše vyťažené nadpriemerne. Nevie niektorý kolega z Česka, aký je priemerný nálet lietadiel CASA vo vašich VzS?niko píše:Bezny nalet dopravnych lietadiel NATO je niekde okolo 250-300 lh rocne.
Poliaci lietajú 400 ročne, ake prekračujú plán.
https://www.google.com/amp/s/www.polot. ... 295_m_2019
Re: C-27J Spartan
Juraj
Minimálne jeden Spartan je ešte treba, toto čo teraz máme je úplné minimum, čo armáda potrebuje.
Minimálne jeden Spartan je ešte treba, toto čo teraz máme je úplné minimum, čo armáda potrebuje.
"Alea iacta est"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6200
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: C-27J Spartan
O tom nie som presvedčený.
Ale poviem to takto. Ten dokument o programovom riadení rozvoja OSSR s prioritizaciou my dáva nádej, ze akékoľvek akvizície sa už budú robiť len preto, ze ich je treba.
Neviem ci ste to všetci citali celé, alebo len prílohu, ale odporúčam.
Ak im vychádza, že potrebujú ešte jeden Spartan, nech si ho kúpia.
Najprv by však malo padnúť rozhodnutie, co s letkou MVSR, ktorá evidentne nefunguje optimálne.
Ukončiť projekt obmeny dopravných lietadiel môže byť:
Ďalší Spartan 35-40 mil €
DAS pre existujúce 10-12mil €
Infraštruktúra na LZMC(hangar/mobilný hangár) do 5 mil. €
Necham sa prekvapkat.
Ale poviem to takto. Ten dokument o programovom riadení rozvoja OSSR s prioritizaciou my dáva nádej, ze akékoľvek akvizície sa už budú robiť len preto, ze ich je treba.
Neviem ci ste to všetci citali celé, alebo len prílohu, ale odporúčam.
Ak im vychádza, že potrebujú ešte jeden Spartan, nech si ho kúpia.
Najprv by však malo padnúť rozhodnutie, co s letkou MVSR, ktorá evidentne nefunguje optimálne.
Ukončiť projekt obmeny dopravných lietadiel môže byť:
Ďalší Spartan 35-40 mil €
DAS pre existujúce 10-12mil €
Infraštruktúra na LZMC(hangar/mobilný hangár) do 5 mil. €
Necham sa prekvapkat.
Re: C-27J Spartan
Juraj ty vyvhadzas z toho, ze armada dalsie lh nepotrebuje a ked sa prikupy dalsi Spartan, hodiny sa rozpovitaju med tri stroje namiesto dvoch. Ako sa ale ukazalo s AN-26, ked prisli nove stroje prisli aj nove sposobilosti a ulohy. Este stale vyuzivame sukromne firmy na prevoz materialu a osob. Tusim, ze to riesi Kuehne&Nagel. Toto su napr. peniaze ktore by mohli ostat v rezorte, plus vysadkovy prapor, atd.
Inak nalet C-17 nemozes porovnavat. To lietadlo lieta 10-12 hodinove lety bezne.
Inak nalet C-17 nemozes porovnavat. To lietadlo lieta 10-12 hodinove lety bezne.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6200
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: C-27J Spartan
VzS majú záujem v dopravnom krídle o ďalšie dva Spartany a k tomu ďalšie tri L-410.Dopravné lietadlá
Príbeh obmeny stredných dopravných lietadiel patrí medzi tie najdlhšie, keďže sa o nich začalo rokovať už v roku 2006. V roku 2008 sa víťazom verejnej obchodnej súťaže stala talianska spoločnosť Alenia Aermacchi (v súčasnosti Leonardo) s lietadlami C-27J Spartan, pričom prvé bolo dodané v roku 2017 a druhé o rok neskoršie. „Samozrejme, že vieme o ambícii vzdušných síl rozšíriť svoje stredné dopravné letectvo ešte o ďalšie stroje. Tiež môžem spomenúť, že v roku 2019 bola rezortu obrany doručená ponuka od spoločnosti Leonardo na modernizáciu lietadiel, ktoré už máme, pretože niektoré ich systémy boli dodané ešte v staršej verzii. Zároveň prišla od spomenutej spoločnosti ponuka na ďalší Spartan s už modernizovanou avionikou. Tieto ponuky nateraz neboli ďalej riešené z dôvodu iných priorít a finančnej náročnosti, ale nevypadli z hry.“
https://www.mosr.sk/obrana-42021/
Re: C-27J Spartan
V túto info som dúfal, že Spartany doplnia minimálne o 1 stroj. Otázka je, kedy to bude. Ale konečne im postavia poriadny hangár, do ktorého sa zmestia celé. Kuchyňa si zaslúži tiež poriadnu rekonštrukciu infraštruktúry, nielen obslužných dráh, ale aj budov. Kto tam bol, ten to potvrdí.
K tým 3 L-410 - mala by to byť asi rovnaká kategória (možno aj rovnaký výrobca), keďže im bude končiť životnosť a prvá bude verzia FG.

K tým 3 L-410 - mala by to byť asi rovnaká kategória (možno aj rovnaký výrobca), keďže im bude končiť životnosť a prvá bude verzia FG.
"Alea iacta est"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6200
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: C-27J Spartan
Myslím, že ostanú pri L-410 a akákoľvek alternatíva by vyšla drahšie.
VzS majú tri staré L-410. FG(1521) z 1985, E14(2311) z 1989 a E9(2421) z 1990.
Čiže zmyslom je nahradiť tieto staré kusy. Nemá zmysel prevádzkovať nejaký ďalší typ, GO si robíme v LOT, máme zázemie, máme vycvičený personál.
Otázne je, či E20, aby to bolo zjednotené, alebo už NGčka. Ak sa ich výroba vôbec začala.
Pri cene 5-6mil. ktorú mam zafixovanú pri L-410, by to bola počas troch štyroch rokov kvapka v mori.
Napriek tomu čo bolo povedané v článku, simulátor na L-410 na Slovensku je od roku 2018 v Žiline. Aj keď to nie je D level.
VzS majú tri staré L-410. FG(1521) z 1985, E14(2311) z 1989 a E9(2421) z 1990.
Čiže zmyslom je nahradiť tieto staré kusy. Nemá zmysel prevádzkovať nejaký ďalší typ, GO si robíme v LOT, máme zázemie, máme vycvičený personál.
Otázne je, či E20, aby to bolo zjednotené, alebo už NGčka. Ak sa ich výroba vôbec začala.
Pri cene 5-6mil. ktorú mam zafixovanú pri L-410, by to bola počas troch štyroch rokov kvapka v mori.
Napriek tomu čo bolo povedané v článku, simulátor na L-410 na Slovensku je od roku 2018 v Žiline. Aj keď to nie je D level.
Re: C-27J Spartan
Je možné, že to bude L410, uvidí sa, v akej verzii. Ale myslím, že na výcvik a menšie prepravné úlohy to stačí. Dôležitejšia je info, že chcú ešte 2 Spartany, ktoré ak budú, tak v novej verzii NG. Týmito akvizíciami by mohlo byť dopravné letecvto na dlhší čas vybavené. Uvidíme, akú prioritu to má na MO SR.
"Alea iacta est"
Re: C-27J Spartan
Bez pretlakovej kabiny a s cestovnou rychlostou 315 km/h ? No jo, aspon, ze cena je dobra. Ako lacny ISTAR sa to vyuzit neda, na prepravu do zahranicia len velmi obmedzene pre cestujucych s velmi dobrymi nervami (vid. pripad: 4 h, 10 min do Kyjeva). Vhodny vlastne len na vycvik a pripadne pre SOF, ak by sa dorobil. Ale nedorobi sa. Takze nic, len ten vycvik. V civilnom letectve na Slovensku a v Cechach sa L-410 vytracaju a armada ich bude kupovat ? Nie velmi logicke. Letecky urad sa ale akurat zbavuje svojej L-410, tak mozno sa takto armada dostane k jednej zadarmo.
Inak lietana L-410 E-20, r.v.2011 sa da kupit aj za milion eur.
https://www.planecheck.com/index.asp?en ... bolet&id=0
Pre nas ale z praktickeho pohladu je dobra sprava, ze nase L-410 dostanu ADS-B. Budeme ich moct lepsie sledovat.
Inak lietana L-410 E-20, r.v.2011 sa da kupit aj za milion eur.
https://www.planecheck.com/index.asp?en ... bolet&id=0
Pre nas ale z praktickeho pohladu je dobra sprava, ze nase L-410 dostanu ADS-B. Budeme ich moct lepsie sledovat.

- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6200
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: C-27J Spartan
Čo iné tejto kategórie by si chcel?
Stále je ticho ohľadom letky MVSR. Keby dostali VzS pod krídla aj Fokery a Aribusy, tak tie turbolety by boli snáď aj zbytočné. Možno ešte jeden, kvôli obdobiu generálok.
EDIT: Lacný ISTAR snáď čoskoro zabezpečia drony.
Stále je ticho ohľadom letky MVSR. Keby dostali VzS pod krídla aj Fokery a Aribusy, tak tie turbolety by boli snáď aj zbytočné. Možno ešte jeden, kvôli obdobiu generálok.
EDIT: Lacný ISTAR snáď čoskoro zabezpečia drony.
Naposledy upravil(a) Juraj Tichý dne 14/4/2021, 12:18, celkem upraveno 1 x.
Re: C-27J Spartan
Ja dúfam, že to s letkou MV SR už konečne rozlúsknu a prejde pod MO SR, okrem vrtuľníkov. Je to jeden z reliktov socializmu, dnes už v Európe málo vídaný.
Ono záleží, na čo chcú L-410 alebo jeho náhradu v budúcnosti využívať. Dvojmotorové hornoplošníky sa začínajú nanovo vyvíjať, takže o pár rokov bude z čoho vyberať.
Ono záleží, na čo chcú L-410 alebo jeho náhradu v budúcnosti využívať. Dvojmotorové hornoplošníky sa začínajú nanovo vyvíjať, takže o pár rokov bude z čoho vyberať.
"Alea iacta est"
Re: C-27J Spartan
Uprimne povedane nic. Tato kategoria lietadiel je z mojho pohladu pre Slovensko nevhodna. Ak by sme kupili povedzme Beech 300, mame aj vysadky, aj transport,VIP, aj ISTAR vsetko pod jednou strechou. L-410 je za mna prezitok vhodny len na vycvik a vysadky. Apropos na vysadky ho uz aj aerokluby predavaju a kupuju si vykonnejsie stroje.Juraj Tichý píše:Čo iné tejto kategórie by si chcel?
Pozri sa na to, co robia Nemci. Zrusili kupu MALE dronov a idu kupovat nietadla na ISTAR, lebo su lacnejsie.Juraj Tichý píše:EDIT: Lacný ISTAR snáď čoskoro zabezpečia drony.
Re: C-27J Spartan
Otazne je, ci skutocne chceme dvojmotorovy hornoplosnik. Vyuzivame vlastnosti STOL toho lietadla ? Nie. Pouzivame ich pre SOF ? Nie. A na to, naco ich pouzivame: vysadky a transport idealne nie su. Tak naco ich kupovat ?mikojan29 píše: Ono záleží, na čo chcú L-410 alebo jeho náhradu v budúcnosti využívať. Dvojmotorové hornoplošníky sa začínajú nanovo vyvíjať, takže o pár rokov bude z čoho vyberať.
Re: C-27J Spartan
Ja nehovorím, že to musí byť L-410, vojaci si povedia čo chcú a na čo to chcú. Môže to byť aj niečo iné, ale zrejme to bude dvojmotorové. Pozeral som inak aj po Beechcrafte King Aire 360ER, zaujímavý typ.
Ale tieto veci sa nebudú riešiť hneď, nie sú to top priority.
Ale tieto veci sa nebudú riešiť hneď, nie sú to top priority.
"Alea iacta est"
Re: C-27J Spartan
Suhlasim, to rozhodnutie je na vojakoch. Beechcraft 350 inak vyjde asi na 7 mil. € a letovka na zhruba 1300 €.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6200
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: C-27J Spartan
Aké konkrétne?niko píše: Apropos na vysadky ho uz aj aerokluby predavaju a kupuju si vykonnejsie stroje.
Si si istý, že sa z B-300 dá skákať?
Na ich stránke v tejto kategorii vedený nie je.
https://specialmissions.txtav.com/en/pa ... operations
Ale ISTAR hej
https://specialmissions.txtav.com/en/surveillance
Niko, vložil si chrobáka do hlavy...
Re: C-27J Spartan
Juraj: Napriklad Aeroklub Dubnica (Slavnica), taka ta hadam aj slovenska mekka parasutistov si najprv zapozical a neskor kupil Pilatusa PC-6. Dovodom bolo, ze Pilatus ma ovela lepsie vlastnosti pre vyvoz parasutistov.
Skakat s Beechcrafta Super King Air sa da. Nasiel som 200 aj 300. Pozri link dole. Zaujimave je konstatovanie: The Beechcraft King Air is known as the ‘rocket ship’ of skydiving aircraft (Beechft King Air, znamy ako raketa medzi vysadkovymi lietadlami).
https://skydivepa.com/experienced-skydivers/aircraft/
a este jedna:
https://www.flickr.com/photos/91936841@N08/46339320541
HALO zoskok z Beech 200 a 300:
https://www.skydivekingair.com/index.php?p=2800
Skakat s Beechcrafta Super King Air sa da. Nasiel som 200 aj 300. Pozri link dole. Zaujimave je konstatovanie: The Beechcraft King Air is known as the ‘rocket ship’ of skydiving aircraft (Beechft King Air, znamy ako raketa medzi vysadkovymi lietadlami).
https://skydivepa.com/experienced-skydivers/aircraft/
a este jedna:
https://www.flickr.com/photos/91936841@N08/46339320541
HALO zoskok z Beech 200 a 300:
https://www.skydivekingair.com/index.php?p=2800