Stránka 17 z 177
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 11/7/2021, 23:22
od Scotty87
Také záleží na tom v jakém stavu je drak našich a případně i švédských strojů. Ostatně tenhle problém je naznačen i v článku. V tomhle pohledu jsou pak poměrně nezajímavé maďarské stroje. Které k nim nepřišli jako nové, ale byli přestavěné z verze A.
Bude také záležet na tom co bude Saab chtít za "upgradování" letadel do stavu ve kterém by mohli fungovat dalších řekněme 10 až 15 let.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 11/7/2021, 23:37
od Skeptik
To je sice pravda, ale 20-25 let a cca 3.000 nalétaných hodin (z 8.000 udávaných výrobcem) není pro moderní bojová letadla zas až tolik. Například holandské F-16AM jsou mnohem starší a přesto dodnes létají.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/7/2021, 10:22
od Scotty87
Taky záleží na tom jak se s nimi létá. Nedávno tu zrovna někdo psal že by jeden z Gripenů uzemněný kvůli překročení povolených limitů přetížení draku. Každý takový výlet na limity konstrukce může znatelně sníží její životnost.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/7/2021, 10:57
od skelet
Byl jsem to já, a říkal mi to technik od Gripenů. Nicméně tamní technici se klaní k tomu, že odcházet z "našich" Gripenů je blbost (piloti se vidí v F-35). Dá se předpokládat, že o tom náletu a životnosti toho ví dost.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/7/2021, 11:23
od Scotty87
Pro techniky je určitě pohodlnější pokračovat na letadlech která znají. Komu by se chtělo znovu s přeškolovat a objevovat záludnosti nových strojů.
Výhoda je že se i Švédové rozhodli držet Gripen C v provozu do příchodu letadla další generace. Takže pro ně nějaký modernizační balíček a postupy udržení životnosti starších draků jistě vzniknou.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/7/2021, 11:49
od zzz
ad perspektiva olétaných holandských F-16...
To záleží. Aktuální prodej holandských F-16 firmě Draken pro adversary je prý sjednáno jako prodej ve stavu "jak jsou" tj. bez jakkékoliv záruky.
Matteo Sanzani pro BlogBeforeFlight.net píše:All equipment will be sold and transferred to the United States in as-is condition
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 11/9/2021, 10:12
od Rase
Odpověď firem k žádosti o informace
Na RFI (request for information“) – žádost o informace, která zpravidla předchází formální žádosti o podání nabídek, měly odpovědět pouze americký Lockheed Martin a švédský Saab. Bude se tak pravděpodobně vybírat ze strojů Gripen, F-16V a F-35. Výběr už tak pomalu dostává konkrétnější obrysy. Obě společnosti údajně ještě neznají přesné obrysy požadavků MO a proto připravily varianty nabídek. Rozdíl je také v počtu kusů, Lockheed nabízí 18 strojů, zatímco nabídka Saabu má zahrnovat 24 kusů, nepůjde již tedy o prodloužení pronájmu. Dle dřívějších spekulací se ani sama švédská vláda, ani Saab nechtějí zavazovat k dalšímu pronájmu.
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_alv

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 11/9/2021, 12:16
od HONZIK11
Piloti Gripousu jsou jeste v aktivnim stavu, stejne jako vybudovana servisni a logisticka zakladna. A paklize dojde na toto...
Švédská vláda přitom připravuje modernizaci, která má motoru udělit sílu až 116kN s přídavným spalováním.
Tak ten letoun nebude mit chybu, paklize
se zvysi akcelerace, kterou se chlubi Rafale
I Evropske dvoumotorove delty obecne. Pres uroven F16V se dostane radarem i aktivnim rusenim. Nemluve o tlacenych zatackach, ktere jsou hlavnim bojovym obratem delt. Dovolim si rici, ze takto prekonaji i Ruskou skolu, co se blizkeho boje tyka.
Paklize se USA rozhodlo o nepotrebe vojenskych angazma v jinych statech a my se rozhodneme o lokalni, statni obrane, byl by Gripous logickou volbou. Myslim, ze i v Madarskove dojdou ke stejnemu zaveru, tak bychom meli kde uletet, ostatne muzeme i do Svedska.

A tam pokracovat v boji v pripadnem napadeni a prekonani Polskych nizin. A stejne tak i oni, Madari a Svedi v pripade, ze by se fronta posunula az do Slezska.. Takova vzdaleno-blizka letadlova lod nemusi byt spatna.
Ja jsem za Gripouse.F16stnackou ziskame prd. A F35 tkou se zrujnujeme, driv nez zacne konflikt. Koneckoncu prunikovym stihacem nebudeme mit kde pronikat a pak uz bude pozde.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 11/9/2021, 12:43
od Scotty87
HONZIK11 píše:Piloti Gripousu jsou jeste v aktivnim stavu, stejne jako vybudovana servisni a logisticka zakladna. A paklize dojde na toto...
Švédská vláda přitom připravuje modernizaci, která má motoru udělit sílu až 116kN s přídavným spalováním.
To se ovšem bude týkat pouze Gripenu E. Na který by se stejně museli piloti přeškolovat jako na jakýkoli jiný nový typ. To stejné by se dalo říct o servisním zázemí. Zkrátka zavedení Gripenu E nebo F-16 block 70/72 by vyšlo prakticky nastejno.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 11/9/2021, 15:39
od HONZIK11
Myslis, ze Gripen bude mit letovou obalku podobnou F16 V? Takze se do letove rutiny dostanou
pres vikend? Budou mit stejnou, mnohdy jde o podvedomou filozofii cteni z displeju? Budou mit stejne nastaveny knipl s danou citlivosti a jeho reakce na let se bude blizit F16 a ne C/D? A bude jim toto jedno? Nebudou moci pristat na zaloznich letistich , budou kolem neho muset chodit v prezuvkach a letiste bude zavrene , kdyz na nej foukne listi s par vetvickama? Nebudou muset dva roky pred nakupem uz sedet v Americkych ucebnach ?
A v neposledni rade , nebude mechanikum chybet povestne F16 kladivko?
A dalsich milion malickosti , ktere uz mame zvladnute ,vcetne diagnostiky i obycejneho jiz nauceneho predvidani.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 11/9/2021, 21:35
od Zemakt
Honza

. Já se spíš zaobírám otázkou: jedna letka Gripenů, druhá modernizovaných Alek. Či dvě Gripenů, a Alky pa pá.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 11/9/2021, 21:53
od Scotty87
HONZIK11
To že se Gripen opravuje kladivem a kolem F-16 se musí chodit o špičkách je mýtus. Mezi Gripenem C a Gripenem E je stejný rozdíl jako s novou F-16. Stačí se podívat na řešení kokpitu aje hned jasné že by piloti začínali od nuly. To že jsou si ty letadla tvarově podobné neříká vůbec nic o jejich letových vlastnostech a ovládání. Nákup Gripenu E znamená příchod nového typu se vším co k tomu patří.
Na záložních letištích (i dálnicích) přistávají i F-16. K čemu je znalost diagnostiky Céčka když s Éčkem nesdílí zhola nic. Tak co budou předvídat.
Kupovat Gripen E je největší blbost co by se mohla stát. Pokud nebudou peníze na pátou generaci, tak OK nechejme si dalších 15 let současná Céčka a pak hledejme náhradu v té době dostupných strojích (což je ostatně i plán Švédska). Nebo pokud bude politická vůle se s Gripeny definitivně rozlučme.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 11/9/2021, 22:00
od Zemakt
Scotty to je blbost. Fylozofie letounů se nemění generace po generaci. Stejného výrobce. Přechod z Céčka na Ečko by byl rozhodně rychlejší a efektivnější než z Céčka na Viper. Blbost by však byla pořízení toho Éčka, to jo.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 11/9/2021, 22:39
od Scotty87
Už porovnání cocpitů ukazuje že toho mnoho spolčeného nezůstalo.

Gripen E rozměrově "vyrostl", používá jiný motor a pochopitelně i avioniku. Jmenujte mi alespoň jednu věc co sdílí Gripen C a E. Gripeny prostě klamou tělem, ale jsou to naprosto jiná letadla.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/9/2021, 10:31
od HONZIK11
Knipl mezi nohama.
U F16 se ve stresu hnedle strilim.
https://www.f-16.net/forum/viewtopic.ph ... 3&p=452878
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/9/2021, 10:36
od Scotty87
F-16 má jen takový joystick, ale rozložením panelů je mnohem blíž Gripenu C.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/9/2021, 11:04
od HONZIK11
No jo, no. Asi tak.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/9/2021, 11:58
od HONZIK11
Zemakt píše:Scotty to je blbost. Fylozofie letounů se nemění generace po generaci. Stejného výrobce. Přechod z Céčka na Ečko by byl rozhodně rychlejší a efektivnější než z Céčka na Viper. Blbost by však byla pořízení toho Éčka, to jo.
Nemuzeme mit furt jen 14 letounu. To je jen skolici letka.Totalni minimum je 24 letounu optimalne 48.. I tak to je malo, sparky budou 50km od sebe. Dojdou driv, kdyz si nepomuzou nez palivo v pozemnich zasobnicich. Melo by to byt sladene.

To je bida, to je bida.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/9/2021, 12:55
od Zemakt
Mno, řešení jsou de facto dvě. 14 Céček plus modernizované Alky. Anebo 24 Céček a Alky postupně vyřadit, zčásti do výcviku.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 12/9/2021, 15:27
od Wasp
Mě napadá že Gripen E přeci jen sdílí s Gripenem C plno věcí. Bude mít totiž podobný systém toho jak se bude provozovat. Bodobnou švédskou náturu,možná, filozifii. Jo filozofie toho jak se co udělalo. To je to pravé slovo. F-16 je úplně, ale úplně jiný.
Piloti by si zvykli i na Viper. Ve výsledku je to asi celkem jedno. Přikláním se k F-15

.