Padouch píše:zzz: dík za objasnění
OK.
Např. na CzechAirForce.cz ty "další" dva En-480 uvádí takto:
a) v 06/2018
Aleš Hottmar píše:Celkem šest objednaných kusů těchto vrtulníků umožní centru nabídnout své služby podstatně širšímu spektru zákazníků.
http://czechairforce.com/news/centrum-l ... om-480b-g/
b) v 05/2021
Aleš Hottmar píše:Tyto čtyři vrtulníky disponují klasickou NATO Standard kamufláží a žlutými barevníými doplňky CLV.
Další dva „civilní“ stroje Enstrom 480B-G poznávacích značek OK-CLV a OK-LPT byly objednány společností LOM PRAHA TRADE a.s. v rámci kontraktu pro výcvik zahraničních studentů, který tehdy realizovala hradecká společnost DSA Aviation Company. Do Hradce Králové však přišly až na závěr roku 2018, kdy se už tento kontrakt přehoupl do závěrečné fáze, jejich provoz zde navíc poznamenala tragická nehoda vrtulníku OK-CLV dne 22. března 2019, při které zahynuli zahraniční pilotní žák a český instruktor. Jako náhrada za zničený stroj byl později dodán další vrtulník poznávací značky OK-VRG.
Vzhledem k ukončenému kontraktu na výcvik zahraničních studentů tak v poslední době oba stroje prakticky nelétaly. U pardubického CLV však vznikla úplně opačná situace, neboť vzhledem k počtu nových studentů Univerzity obrany se specializací vojenský pilot a požadavkům armády, která nyní potřebuje především piloty vrtulníků, by mohl vzniknout problém s nedostatečnou kapacitou techniky, určené k výcviku. Aby CLV dokázalo splnit budoucí požadavky armády v základním výcviku pilotů Vzdušných sil AČR na vrtulníkové technice, došlo k rozhodnutí převést oba „civilní“ Enstromy pod státní podnik LOM PRAHA a oba stroje zapsat do vojenského leteckého rejstříku. Bývalé „civilní“ Enstromy z Hradce Králové tak doplní flotilu stejných vrtulníků v Pardubicích.
http://czechairforce.com/news/clv-pardu ... va-stroje/
Tj. vypadá to, že už nepokračuje v ČR výcvik vrtulníkářských pilotů z Afghánistánu
https://www.mocr.army.cz/informacni-ser ... u--216247/
a proto vlastník obou En-480 (=firma LOM Praha Trade a.s.) si vzala zpět od provozovatele (firma DSA) oba En-480... Protože z leteckého rejstříku jsou oba En-480 už vymazány, tak asi nyní zapsány ve vojenském leteckém rejstříku... A dalším efektem ukončení užívání u soukromého provozovatele asi spočívá v přesunu z letiště v Hradci na letiště v Pardubicích (=předpokládám, že provozovatelem obou "ex-civilních" En-480 je nyní Centrum leteckého výcviku, což je část firmy LOM Praha s.p.... což je zároveň mateřská firma společnosti LOM Praha Trade a.s.
Celé tohle přestěhování obou vrtulníků z Hradce do Pardubic mohli napsat rovnou, když v CLV psali post na svůj facebook
P.S. Dle registru smluv byl odhadovaný počet letových hodin dle letecké osnovy na jednoho nového pilota cca 150 letových hodin
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/6017827
P.P.S. V ČR létají krom 6x "armádních" EN-480B-G ještě další 3x EN-480B:
https://helidat.cz/vrtulnik.php?ID=1112
https://helidat.cz/vrtulnik.php?ID=248
https://helidat.cz/vrtulnik.php?ID=1186
tj. v případě mobilizace by v AČR patrně sloužily 2 verze En-480 = B-G a B a šlo by o vrtulníky různé stáří.
Plus jeden En-280:
https://www.planes.cz/cs/photo/1216158/ ... alove-lkhk