Stránka 166 z 487

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 2/6/2021, 14:46
od zzz
Tož to netuším. Leckterý návštěvník airshow v naší česko-slovenské kotlince má určitě lepší představu o rozměrech EN-480B/-480B-G, než já který jsem tenhle vrtulník nikdy neviděl naživo :D


https://www.youtube.com/watch?v=uCqLzWHZZz0


Asi tak jediné co si troufnu tipnout je že v pardubickém Centru leteckého výcviku nešlo o náhradu 1:1, ani ve smyslu výkonu, ani ve smyslu vybavení a ani ve smyslu nákladů poskytovatele leteckého výcviku...

Neboť Mi-2 je mnohem těžší (a o něco prostronější plus větší payload) než En-480B-G... Na druhé straně je asi Mi-2 dost provozorně drahý.

Neboť ve víceleté smlouvě o výcviku pro AČR (tj. služba kterou dodává pardubické CLV) je uvedeno, že když v CLV vyměnili stařičké/olétané Mi-2 za zbrusu nové En-480B-G, tak že cena služby pro AČR se nezměnila...

Moje spekulace: No já nevím jestli když autoškola používala např. např. "žigulík" z 80.-tých let a teď začne použít např. Fabii III, tak jestli bude mít autoškola stejné náklady i po výměně staré plečky za zbrusu novou "káru"... Já bych tipnul, že autoškola používající Fabii III musí být logicky dražší než autoškola s žigulíkem...

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 3/6/2021, 16:19
od Skeptik
Padouch píše:stejně je zvláštní jak se do tak malého vrtulníku může vejít 5 osob... :D
Ani ne. Do Malucha se taky vešlo 5 lidí :wink:
A tady je to podobné ... vepředu dvě sedačky a vzadu "lavice pro tři".

Navíc u Enstomu je to podobné jako u výtahů ... je tam napsáno MAX 8 osob / MAX 480 kg a prostor tak pro 5 :lol:

Enstom 480 ... 5 míst, ale payload 420 kg

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 4/6/2021, 09:51
od Alfik
Skeptik píše: Ani ne. Do Malucha se taky vešlo 5 lidí :wink:
To mi připomnělo to Clarcsonovo video s tím malým autíčkem, jak zkouší zda může sloužit k vylodění vojsk :D
Teď ho nemůžu narychlo najít, až, tak to sem dám.

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 4/6/2021, 11:07
od skelet
Ford Fiesta

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 4/6/2021, 13:44
od zzz
Padouch píše:stejně je zvláštní jak se do tak malého vrtulníku může vejít 5 osob... :D
zzz píše:Tož to netuším. Leckterý návštěvník airshow v naší česko-slovenské kotlince má určitě lepší představu o rozměrech EN-480B/-480B-G, než já který jsem tenhle vrtulník nikdy neviděl naživo :D


https://www.youtube.com/watch?v=uCqLzWHZZz0
Alfik píše: To mi připomnělo to Clarcsonovo video s tím malým autíčkem, jak zkouší zda může sloužit k vylodění vojsk :D
Teď ho nemůžu narychlo najít, až, tak to sem dám.
Alfik
jj, určitě sem dej to video. Ale ještě lepší by bylo, kdyby sem napsal někdo, kdo reálně byl v kabině En-480B-G. Ono totiž to video, které jsem přidal já, tj. video o instalaci pro HEMS (zdravotnické lehátko atd) do En-480, je sice fajn. Ale realitu nenahradí ani takto detailní video.

Ono by mě fakt totiž zajímalo proč byl v letech 2018 až 2019 koupeno pro potřeby AČR celkem 7x En-480B-G.
Když si srovnám oba tehdejší modely na trhu - Bell 505 a En-480B-G, tak
- investičně (pořizovací/kupní cena) asi oba vrtulníky vychází + stejně ... MRSP pro rok 2018:
a) Bell 505: 1,3 mil. USD
b) Enstrom 480 (patrně verze s glass kokpitem B-G): 1,3 mil. USD
c) Robinson R-66: 0,9 mil. USD
- Bell 505 má vyšší payload, bo vyšší MTOW. A bo výkonější motor
- Enstrom 480 má slabší turbomotor, ovšem ve srovnání s motorem v Bell 505, tak Enstrom používá hodně rozšířený motor RR/ex-Allison (Bell 407, MD 500/600,...)
- pokud jde o tržní úspěch, tak Bell 505 měl obrovský úspěch při uvedení trh, ale pak se trochu přestalo dařit. Ovšem Enstrom 480 "živoří" ve srovnání s Bell 505. Těch 6+1 kousků En-480 pro AČR reprezentuje zhruba 1/4 z celosvětové výroby En-480 za období 5-ti let 2016-2020 (=lidově řečeno - zakázka udělená od AČR na nákup En-480 vytížila americkou fabriku čínské firmy Enstrom na víc než jeden rok).

Jediné co mě napadá jako vysvětlení proč ne Bell 505, nýbrž En-480 možná by mohly být provozní náklady a zejména náklady na MRO... Tj. možná vychází provoz/MRO En-480 levněji než Bell 505, pokud jeden uživatel provozuje větší flotilu En-480 ... Bo čísla uváděná pro provoz/MRO pro Bell 505 vs. En-480 nejsou příliš rozdílná, ale asi jsou počítána pokud jeden uživatel provozuje jeden, max. 2 vrtulníky....

Takže LOM možná chtěl podobnou strategii jako u L-39C, Mi-17 (a zčásti u Zlin-142) provozovaných pro AČR v závodu CLV firmy LOM Praha, že MRO vlastních vrulníků En-480 si bude LOM výhledově dělat zčásti ve vlastní režii ... Jestli se nepletu tak momentálně MRO En-480 v ČR zajišťuje královehradecká firma DSA.


Nicméně pro mě pořád zůstává hádankou, proč byl vybrán (horší) vrtulník = En-480 , než lepší typ (tj. Bell 505)... En-480 je horší ve smyslu užitné hodnoty a odhadovaná kupní cena (MRSP) byla stejná
... Pokud v roce 2018 byla MRSP En-480 odhadována na 1,3 mil. USD a jestliže po hávárii OK-CLV v roce 2019 činilo pojistné plnění pro vlastníka vrtulníků částku 40 mil. Kč, tak bych si troufnul vyloučit, že LOM pro AČR kupoval En-480 s nějakou velkou skupinovou/množstevní cenou.


Leda ještě důvodem mohlo být, že v roce 2017/2018 byl výběr omezený. HC/EC-120 i AS-350 končili. Leonardo nemělo úplně vhodnou nabídku (AW-109 Trekker teprve staroval, AW-09 ještě nepatřil pod Leonardo)... a SW-4 Puszczyk z polského závodu Leonarda asi není úplně podařený...
Sikorski (Lockheed Martin)/Schweizer postupně vyklidi tuhle část trhu. MD-500/600 je výrazně dražší. No a Robinson R-66 je sice o dost levný, ale taky toho umí o dost míň než En-480 či Bell 505. Nemluvě o Guimbal Cabri G2

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 4/6/2021, 14:46
od skelet

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 5/6/2021, 09:39
od Alfik
Dík, rychlíku :)
Já to nemohl najít, protože jsem si nemohl vzpomnět co to bylo za auto...
Takže - vejdou se a i střílet se dá :)

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 8/6/2021, 16:05
od Scotty87

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 18/6/2021, 08:33
od Scotty87

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 21/6/2021, 11:27
od Scotty87
Potřebujeme moderně vyzbrojenou armádu, myslí si představitelé politických stran
Poslední předvolební speciál Událostí, komentářů se věnoval právu a bezpečnosti země. Zástupci sněmovních stran se shodli, že právě vojáci sehráli zásadní úlohu v době pandemie a odvedli velký kus práce. Zároveň považují za nezbytné, aby armáda prošla modernizací, ať už jde o nákup vojenské techniky, nebo nábor nových lidí.

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 23/6/2021, 19:52
od Scotty87
Složitá jednání o dělech a PVO: podíl domácího průmyslu je priorita, burcují poslanci
V uzavření dohody u obou projektů věří poslanec Pavel Růžička (ANO): "Jednání výboru bylo uzavřeno z toho důvodu, aby se zatím neprozrazovaly obchodní podmínky. V současné době jedná Ministerstvo obrany jak s izraelskou stranou (o protiletadlových kompletech SPYDER), tak i s francouzskou stranou (o samohybných dělech CAESAR), a nerad bych říkal konkrétní informace, aby mi nebylo následně vyčteno, že jsem něco prozradil. Ale pocit z té informace mám dobrý, věřím, že Ministerstvo obrany dotáhne tyto dva projekty ke zdárnému výsledku.
Věřím také, že zapojení českého obranného průmyslu bude takové, jaké je deklarované (tj. minimálně 30 % v případě SPYDERu a 40 % v případě CAESARu). A to včetně použití naší, v České republice vyrobené munice. A to tak, aby již do vojskových zkoušek děla CAESAR byla tato česká munice certifikovaná a mohla se při těch zkouškách využít. Ministerstvo obrany všechny dotazy poslanců zodpovědělo, včetně dotazů na onen nárůst cen, a s jejich vysvětlením jsem spokojený a považuji jej za logické. Věřím, že i v této věci k dohodě dojde."

Podle předsedkyně výboru Jany Černochové ohledně navýšení ceny poslanci ministrovi navrhli každoročně odhady navyšovat o výši inflace, protože určitá část diskutovaného navýšení pořizovacích cen obou prostředků jde na vrub faktu, že odhady byly učiněny již před delší dobou. Ministr Metnar je připraven obě akvizice v létě podepsat.

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 23/6/2021, 20:15
od 3rmo

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 23/6/2021, 23:49
od Scotty87

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 26/6/2021, 15:40
od Scotty87

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 28/6/2021, 18:10
od Scotty87
A-report se tentokrát věnuje zájmena zkouškám Toyoty Hilux.
https://www.mocr.army.cz/assets/multime ... 7_2021.pdf

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 28/6/2021, 22:15
od tomas.kotnour
Já bych ještě z A-reportu vypíchl článek o stravování a novém provedení BPDI, které snad už bude znamenat posun této oblasti v AČR do 21. století.

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 28/6/2021, 22:26
od Arthur
Scotty87 píše:A-report se tentokrát věnuje zájmena zkouškám Toyoty Hilux.
https://www.mocr.army.cz/assets/multime ... 7_2021.pdf
Niečo mi ušlo ? Zmenili sa Takticko-technické parametry v Základních rozměreroch délky :?: lebo na str. 28 má tá Toyota HILUX rozměry délky 5 485 mm ?

Padouch píše:Odstartovalo výběrové řízení na lehká vozidla.
https://nen.nipez.cz/SeznamPlatnychProf ... -310920815
SPECIFIKACE POŽADOVANÉHO PLNĚNÍ
Automobil osobní terénní (AOT)


1. Takticko-technické parametry
Karoserie:
Celokovová, čtyřdveřová a jedny zadní dveře (víko), min. pětimístní automobil typu pickup – Double cap s Hard Top (u Hard Top přípustná plnohodnotná alternativa k plechovému provedení).
Podvozek:
Podvozek s pohonem 4x4 trvale nebo s pohonem 4x4 s možností odpojení jedné z náprav se zařízením umožňující jízdu po silnici tak i těžkém terénu, podvozek s rámem podle ČOS 051637, 3. vydání, Změna 1 a zavěšením zadní nápravy na listových perech nebo vinutých pružinách, případně kombinací obou provedení. Nepřipouští se samonosná karoserie nebo kombinace rámu a samonosné karoserie.
Motor:
Vznětový, vícepalivový (základní palivo F-54, alternativní palivo F-34), min. výkon 110 kW.

Základní rozměry: délka: 5 000 - 5 400 mm;

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 29/6/2021, 07:25
od Scotty87
Patrně je to délka s namontovaným předním rámem.

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 29/6/2021, 08:23
od skelet
standardní délka Hilux je 5330mm.

Re: AČR kampak kráčíš?

Napsal: 29/6/2021, 08:58
od Arthur
Nič také tam, ale nie je uvedené, že by bolo uvedené v základných rozmeroch konkrétne pri délke napr. že
Základní rozměry: délka: 5 000 - 5 400 mm; (bez osazeného předního rámu) ako to je napr. pri Nájezdový úhel přední: min. 25° (bez osazeného navijáku);

alebo Základní rozměry: délka: 5 000 - 5 400 mm; (bez dodatečných úprav); ako je to napr. pri výška: 1 800 - 2 200 mm (bez dodatečných úprav);