Dobra tedy . Upresnuju .
MiG-21 F-13 alias typ Z-159F.Aero Vodochody
A 70-ti kusů modifikovaného stíhacího-průzkumného modelu MiG-21 FR.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 1/9/2024, 15:46
od seabee
Libor píše: ↑31/8/2024, 21:35
Co jsem všude četl, tak je to 5 mil USD na letoun s TR-3 a nikoliv 5 mld USD (celkově?).
Máš pravdu, je to 5 mil. na letoun s nekompletním TR-3.
Itálie vyslala do Japonska na základnu Jokosuka svoji LL Cavour s osmi letouny F-35B, šesti námořnictva a dvěma letectva. Na loď budou přizváni představitelé japonského letectva a námořnictva, kteří budou sledovat letový provoz a operace a připravovat se tak na zvládnutí provozu vlastních letounů.
Italský a americký F-35B na palubě LL Cavour - Zdroj: Italské MO
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 2/9/2024, 21:24
od Wolfhound
Lockheed Martin zahájil dodávky “více robustního” softwaru pro F-35 - ale stále to není plný TR-3
USAF plánují ve FY 2026 vyřadit 25 olétaných F-35. I s ohledem na "očekávané" ztráty 2 - 4 letounů chtějí udržovat plánovanou flotilu na konci dekády blízko počtu 700 strojů.
NAVY a Marines pro FY 2026, plánují vyřadit 16 F-35B and 20 F-35C a dosáhnout pro FY2029 počtů 245 a 219 uvedených strojů.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 19/9/2024, 15:29
od Shania
seabee píše: ↑18/9/2024, 21:29
USAF plánují ve FY 2026 vyřadit 25 olétaných F-35. I s ohledem na "očekávané" ztráty 2 - 4 letounů chtějí udržovat plánovanou flotilu na konci dekády blízko počtu 700 strojů.
bed down neznamena, ze je vyradi. A navic ty cisla presne sedi s planen nakupu.
“Americké letectvo plánuje v roce 2026 umístit 25 letounů F-35A, podle nedávné zprávy Ministerstva obrany, která popisuje, jak služba plánuje mít do konce desetiletí téměř 700 těchto letounů.”
vysvětlení fráze “bed down”:
“Bed down” znamená umístit nebo nasadit. V kontextu vojenského letectva to znamená, že letouny budou umístěny na určité základně nebo lokalitě, kde budou připraveny k provozu.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 20/9/2024, 20:19
od Wolfhound
Společnost Lockheed v červenci v tichosti dodala tisící letoun F-35; odstranění všech nedodělků může trvat 18 měsíců
Podle prezidenta letecké divize společnosti Grega Ulmera bude trvat až 18 měsíců, než se podaří odstranit všechny nevyřízené objednávky na letouny F-35, které byly z výrobní linky přímo uloženy do skladů, uvedl pro časopis Air & Space Forces Magazine. Společnost však v červenci dosáhla jednoho výrazného milníku, když bez velkých fanfár dodala svůj tisící stíhací letoun Lightning II.
Ulmer v rozhovoru s časopisem Air & Space Forces Magazine na konferenci AFA Air, Space & Cyber Conference uvedl, že nemůže poskytnout konkrétní údaje o rychlosti dodávek skladovaných letounů F-35 společnosti Lockheed, ale řekl, že „se to daří. Bude nám trvat 12-18 měsíců, než se těchto letounů a [nevyřízených] objednávek zbavíme.“
Osmnáct měsíců je delší doba, než odhadoval v květnu Úřad pro vládní odpovědnost. Pořadí dodávek bylo schváleno uživateli, řekl Ulmer.
Společnost Lockheed odmítla uvést, kolik přesně letounů F-35 bylo během pozastavení dodávek uskladněno, ale pravděpodobně se jedná o zhruba 100 letounů. Jeden z nich měl tu čest, že se stal 1000. dodávkou, když byl v červenci odeslán 115th Fighter Wingu Letecké národní gardy na Truax Field ve Wisconsinu.
Na rozdíl od předchozích milníků, jako byl stý vyrobený F-35 nebo stý F-35 dodaný letectvu, se v té době nekonalo žádné veřejné oznámení ani slavnostní ceremoniál. Provozní ředitel společnosti Lockheed Martin Frank A. St. John v rozhovoru pro CNBC poznamenal, že bylo dodáno 1 000 stíhaček, ale neřekl, kam byly dodány.
Tisícovka dodaných letounů nemusela být nutně tisícovkou vyrobených. Stíhačky nejsou dodávány v pořadí, v jakém byly vyrobeny, řekl Ulmer, ale jsou míchány s dodávkami letounů čerstvě sjetých z výrobní linky. Tento přístup způsobuje „menší narušení“ tovární rutiny při montáži, testování a dodávkách letounů.
„Nechceme narušovat plynulost,“ řekl.
Když byly letouny uloženy do skladu, nebyly zapečetěny a byly jednoduše zaparkovány, řekl Ulmer. Obvykle každé letadlo projde čtyřmi kontrolami, když vyjede z továrny: dvěma od Lockheedu a dvěma od zákazníka. Když byla uskladněná letadla dokončena, dostala po jedné kontrole od společnosti i od zákazníka a potřebují už jen po jedné kontrole, řekl Ulmer.
„Byly ve vytápěném skladu“ s občasným zapnutím, řekl. „Není to tak, že bychom se o ta letadla nestarali.“
Společná programová kancelář „nás požádala, abychom jim pomohli informovat o tom, jaký bude nejefektivnější vývoj“, řekl, a poté JPO spolupracovala se službami a zahraničními zákazníky na stanovení pořadí dodávek.
“Dovedete si představit, že existují milníky, které jsou pro různé zákazníky důležité,“ řekl Ulmer. Některé země dostávají první letouny, například Polsko a Belgie, zatímco „Austrálie usiluje o plnou operační způsobilost a potřebovala plný počet letounů. ... Takže to jsou takové priority, které určují, kdo a kdy dostal jakou schopnost.“
Dodal, že od zákazníků neslyšel žádné stížnosti na pořadí dodávek.
Všechna letadla, která vyjíždějí - nebo se dodávají ze skladu -, jsou vybavena hardwarem Tech Refresh 3, „a do všech bude před dodáním vložen software TR-3,“ řekl.
Důvodem ročního pozastavení dodávek byla skutečnost, že letouny byly postaveny s prvky TR-3 - rychlejšími procesory, novým displejem a dalšími vylepšeními - ale balíček TR-3 ještě nebyl plně otestován a vláda odmítla přijmout letouny s tímto balíčkem. JPO nyní očekává, že úplné testování TR-3 bude dokončeno v roce 2025.
Ulmer odmítl upřesnit, kdy v roce 2025 k tomu dojde, protože „stále existují věci, které by se mohly objevit“ během testování.
Jako provizorium - protože jak USA, tak partnerské země potřebovaly obdržet nové letouny, aby mohly provádět výcvik a měly bojovou způsobilost - schválil ředitel JPO generálporučík Michael Schmidt v červenci dodávky s „osekanou“ verzí softwaru TR-3, aby se mohlo obnovit předávání a piloti mohli cvičit s novou verzí letounu. Zkrácená verze umožňuje výcvik s mnoha systémy a zbraněmi, které budou v budoucích letounech.
Ulmer uvedl, že se mu nelíbí termín „zkrácený“ a dává přednost „plnému vydání výcvikového softwaru schopného boje“.
Schmidt si dal se schválením verze načas, protože čekal na verzi, která bude stabilnější za letu a bude vyžadovat méně restartů při každém letu. Od července bylo vydáno několik nových verzí softwaru, které letounu poskytly to, co JPO nazývá „robustnější výcvikovou schopností“.
V květnové zprávě GAO odhadl, že dodání skladovaných letounů F-35 spolu s novými bude trvat rok, protože zatímco Lockheed vládě řekl, že jich může dodat 20 měsíčně - zhruba jeden každý pracovní den - GAO poznamenal, že společnost nikdy nedosáhla lepších výsledků než 13 měsíčně.
“I při tomto rychlejším tempu bude dodání odstavených letounů trvat přibližně rok, jakmile bude dokončen a certifikován software TR-3,“ uvedl GAO. Kontrolní agentura však uvedla, že Agentura pro řízení obranných zakázek považuje počet 20 kusů za měsíc za „proveditelný“, i když zároveň uvedla, že toto tempo by zatížilo pracovní sílu potřebnou k realizaci dodávek a vedlo by k „problémům s koordinací“ s vládou.
Ulmer uvedl, že každý dodávaný letoun je „kompletní verze“ se všemi vylepšeními TR-3, včetně aktualizovaného vybavení Digital Aperture System, které zajišťuje 360stupňovou viditelnost za každého počasí a v noci na hledí pilotovy přilby.
Dodávaná verze má „90-95 procent všech schopností,“ ujistil. „Má v sobě velkou část zbraňových schopností. ... Potřebujeme jen projít letovými zkouškami a certifikací letové způsobilosti spojenou s těmito schopnostmi z letových zkoušek a pak do rukou našich zákazníků.“
Ulmer předpověděl, že celkový počet dodaných letounů F-35 v kalendářním roce 2024 bude 75-110 letounů - podle plánu, a pak „příští rok, řekněme, více než 156“. To je počet, který společnost předpovídala před třemi lety.
„Říkal jsem vám, že jsme nezpomalili systém výroby. Mezinárodní poptávka je velmi silná,“ řekl a zmínil se o posledním nákupu 32 letadel z Rumunska.
„A myslím, že uvidíte mnoho mezinárodních, stávajících zákazníků, jak navyšují svůj program. Takže to vidím tak, že budeme dělat více než 156. Protože máme nevyřízené objednávky.“
Upozornil, že všechny tyto odhady podléhají „vnějším faktorům a věcem, které nemáte pod kontrolou“, jako je špatné počasí, které by mohlo zpozdit testovací program TR-3. Ale „nehodláme se uskrovnit. Říkám tomu 'stavět pomalu, aby to šlo rychle'. Musíme mít certifikované piloty. Musíme mít stíhací letadla. Musíme mít počasí, dokud nedostaneme povolení IFR. Takže budeme dodržovat všechna pravidla a pojedeme tak rychle a bezpečně, jak jen to půjde.“
KOLT píše: ↑16/1/2024, 19:10
Nechci se hádat, ale TR-3 není to samé jako Block 4. Je to převážně úprava výpočetní techniky letadla (a jejího chlazení), která následně bude schopna „utahnout“ nový SW a HW zavedený s Block 4 (včetně nového radaru), ten má ale přijít až koncem desetiletí.
TR-3 zahrnuje především podstatný HW upgrade: zcela nový počítač ICP (Integrated Core Processor) s 37x vyšším výkonem, nová paměť AMS (Aircraft Memory System) s 20x vyšší kapacitou, elektronická jednotka panoramatického přehledu PC-DEU (Panoramatic Cockpit Display) s asi 5x vyšším výkonem, možná už i nová generace DAS (Distributed Aperture System) - systému, který přináší panoramatický obraz mokolí letounu do přilbového displeje a je součástí systému MAWS (Missile Approach Warning System) a některé moduly systémů elektronického boje. To vše je nutné nově integrovat zcela novým software. Takže není divu, že to nešlo lusknutím prstů a tak dlouho to trvá. Vedení programu to přirovnává situaci, kdy si člověk domů pořídí zcela nový počítač s novým SW. Teprve potom přijde na řadu modernizace Block 4, která bude znamenat především instalaci nových SW aplikací pro nové zbraňové systémy - Meteor, GBU-35/B SDB II, SPEAR-3, AGM-158B JASSM ER, AGM-158C LRASM nebo jaderné pumy B61-12. A dál nového radaru AN/APG-85 a avioniky.
Problémy s chlazením nejsou předmětem TR-3, ale programu ECU (Engine Core Upgrade). Nutno říct, že problémy s chlazením nebyly závadou, ale systémovou vadou zadání. Původně zadání USAF požadovalo chladicí výkon pouze 14 kW, ale už do Block 3 si USAF stylem puberťáka v cukrárně - ještě tohle! a tamto taky! přidalo elektroniku s potřebou 32 kW. Dílčí zlepšení jsou sice účinná, ale nedostatečná. Block 4 pak bude potřebovat až 47 kW a po roce 2030 kW 60-80.
Zdroj: L+K 9/2024, Autor Tomáš Soušek
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 2/10/2024, 10:24
od Wolfhound
Společnost Pratt & Whitney dostala 1,3 miliardy dolarů na modernizaci jádra motoru F-35
Společnost Pratt & Whitney obdržela 30. září smlouvu v hodnotě 1,31 miliardy dolarů na pokračování modernizace jádra motoru (ECU) F135 pro stíhací letoun F-35. Pokud bude program probíhat podle předpokladů, měl by první operační motor létat v roce 2029.
Vyborne video - Je tam videt nekolik 'novych' informaci
Spike management display - pokud to dobre chapu pro AA ve stejne urovni je nejnizsi rcs 30stupnu - 9:28
Oznacovani a prepinani cilu
Prenos dat mezi stroji
DAS symbol na HUD 9:26
Varovani pri pouziti AB kvuli zjistitelnosti 6:35
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 7/10/2024, 14:27
od Shania
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 13/10/2024, 21:36
od seabee
Změna na vedoucím postu. Stávající ředitelka sekce F-35 ve společnosti Lockheed Martin odchází do důchodu a na její místo je s platností od 1.12. jmenovaný SW specialista, dosavadní viceprezident a zástupce prezidenta správní rady Chauncey McIntosh. Ten zatím pracoval na systémových řešeních programu Aegis, integraci bojových systémů, řízení protiraketové obrany atd. Dosavadní ředitelka programu, Bridget Lauderdaleová má za sebou 38 let dlouhou úspěšnou kariéru u Lockheedu (tedy asi až na tu TR-3).
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 1/11/2024, 19:34
od Wolfhound
F-35: "Systém jako celek je kulturní změnou!"
Rozhovor s Jeffem 'Cobra' Harrigianem, viceprezidentem společnosti Lockheed Martin
Harrigian: Nejprve se tedy vrátím do doby, kdy Rusové napadli Ukrajinu v roce 2022 a já – tehdejší velitel amerického letectva v Evropě – jsem šel za svým ministrem obrany a řekl: „Potřebuji F-35“. Proč jsem chtěl F-35? Za prvé, abychom odradili Putina, abychom se ujistili, že pochopil, že budeme schopni chránit východní křídlo.
Mader: A byl to záměr, protože respektují toto konkrétní letadlo?
Harrigian: Přesně tak, ano. Kvůli schopnostem, které systém F-35 přináší. Druhým aspektem bylo, že to umožnilo ostatním spřáteleným a spojeneckým aktérům, jejichž letouny čtvrté generace – a dokonce i některá letadla třetí generace – pak měly lepší situační přehled. Jinými slovy, informace, které F-35 nasbíral, mohly být sdíleny se všemi. Protože jsem se chtěl ujistit, že děláme chytrá rozhodnutí. Naším posláním bylo bránit východní křídlo NATO a zároveň být připraveni na vše, co by mohlo následovat...jasně jsme nechtěli válku, ale museli jsme být připraveni.
Mader: Takže F-35 jako multiplikátor…
Harrigian: To je jasné... Existují různé možnosti sdílení informací. Všechny tyto mechanismy jsou na místě. Jde ale o to, že F-35 dokázala přimět každého k lepšímu výkonu. Když jsme seděli na východním křídle, naším prvním úkolem bylo ujistit se, že Putin věděl, že máme ve vzdušném prostoru F-35. Naším druhým úkolem bylo informovat všechny o situaci. A mým posledním bodem bylo, že pokud vystavíme mladé muže a ženy nebezpečí, musíme je vybavit nejlepšími možnými prostředky a dostupnými letadly.
Čínská kopie F-35, která se nepřekvapivě jmenuje J-35A.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 21/11/2024, 21:13
od Wolfhound
Rumunsko se stává 20. členem globální aliance F-35
Rumunská vláda dnes potvrdila svůj záměr získat 32 letadel Lockheed Martin 5. generace F-35 Lightning II podpisem Letter of Offer and Acceptance (LOA) prostřednictvím vládního zahraničního vojenského prodeje USA.
Pentagon a Lockheed ohlásili dosažení předběžné dohody, "potřesení rukama", před podpisem kontraktu na Lot 18/19 letounů F-35. Ty měly být původně dodané do konce roku 2023, ale známé - výše probírané - okolnosti způsobily přibližně dvouleté zpoždění. Prohlášení neuvádí ani množství, ani ceny připravovaného kontraktu, neoficiální informace uvádějí až 300 letounů. Poslední známé ceny jsou $82.5 miliónů za F-35A, $109 miliónů za F-35B a $102.1 miliónů za F-35C. Kapacita výrobního závodu ve Fort Worth v Texasu je 156 letounů ročně. Dostupné informace se nezmiňují o stavu zavádění modernizace TR-3.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 24/11/2024, 18:40
od Zemakt
Stejně, 150 strojů ročně. Mazec.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Napsal: 26/11/2024, 11:58
od Rase
Musk považuje F-35 ve věku dronů za nadbytečné
Miliardář Elon Musk, který byl jmenován poradcem nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa, považuje konstrukci moderních stíhaček za zbytečnou. "Bojová letadla s posádkou jsou v době dronů stejně zbytečná. Zabíjí to jen piloty," napsal v pondělí šéf vesmírné společnosti SpaceX na svém Twitteri. Musk kritizoval zejména stíhačku F-35, kterou vyrábí americká zbrojařská společnost Lockheed Martin a která byla uvedena do provozu v roce 2015. "Mezitím někteří idioti stále staví stíhačky s lidskou posádkou, jako je F-35," napsal k videu, které ukazuje stovky dronů ve formaci na obloze. F-35 je nejmodernější stíhací letoun na světě, proudový letoun lze použít jako stealth bombardér a také pro průzkum. Při vývoji tryskového letadla se vyskytly problémy, zejména s počítačovými programy; velmi vysoké provozní náklady F-35 jsou také pravidelně kritizovány. Musk označil stroj za "drahého (a) složitého všeuměla, který nic neví". Podle odborníka Maura Gilliho ze Švýcarského federálního technologického institutu v Curychu "to, co F-35 dělá tak drahé je software a elektronika, ne samotný pilot." To je významné, "protože opakovaně použitelný dron by musel mít veškerou propracovanou elektroniku F-35," napsal na Twitteru. Gilli také poukázal na to, že existence stíhaček F-35 a B-1, strategického bombardéru dlouhého doletu, vedla soupeřící státy s USA k vývoji vlastních letadel a pokročilého radarového systému, který by se s nimi utkal. "F-35 a B-1 svou samotnou existencí nutí Rusko a Čínu činit strategická rozhodnutí, která by jinak nemusely dělat," napsal Gilli.