Obrněné vozidlo pro vyhledávání cílů a navádění PTŘS na ně.
Koncepce
Použil jsem stejné schéma jako u předchozího návrhu MBT,tedy motor s oválnými válci pod věží,osádka leží v přední části korby,věž bezosádková posunutá s motorem do její zadní části.
Na rozdíl od předchozího návrhu jsem se nesnažil o dokonalou ochranu stropu, ale spíše o co nejmenší hmotnost při zachování odolnosti na úrovni blížící se soudobým tanků. K tomu jsem opět použil prokládaná pojezdová kola a „minimalistický dizajn“,tedy co nejmenší rozměry,zejména výšku.
Ta jednak dává tanku šanci být nezpozorován,možná být nezasažen(v tomto směru si myslím že výška už nehraje takovou roli jako dříve nicméně nechávám to otevřené třeba mne dzin,martan resp. rabo přesvědčí o opaku)ale, co považuji za velmi důležité, zvětšuje(snižuje) procentuální zastoupení plochy jež je krytá(vyčuhuje nad) terénem.
Rozeberu zde poslední výhodu.Výška tanku je jeden z parametrů,jež se nejvíce podepisuje na celkové hmotnosti tanku.,jejím zvýšením totiž vzroste plocha čela i boků stroje,kteréžto partie i dnes jsou nejvíce exponované části tanku a musí být proto nejmohutněji pancéřované.Navíc nárůst plochy např.čela korby tanku je při zvětšení její výšky několika násobně větší než při zvětšení její šířky o stejnou hodnotu. Snížením výšky tanku tedy dosáhnu velmi výrazného snížení hmotnosti ,což ještě umocňuje fakt, že část korby tanku je kryta terénem a tudíž nemusí být tak silně pancéřována. Výška do které je tank kryt totiž je přirozeně stejná jak pro tank s výškou 2 metry tak pro tank vysoký 2,4 metru ,rozdíl je však v tom že 0,7 metru (průměrná výška terénu) z 2 metrů představuje 35% z 2,4 pak 29%,takže část kterou musím u prvního tanku velmi silně opancéřovat je vysoká 1,7 metru u druhého pouze 1,3 metru,což je větší procentuelní rozdíl než mezi 2 a 2,4 metru.Hlavně z tohoto důvodu jsem volil malou výšku tanku.
Prokládaná pojezdová kola-tento prvek se může zdát z různých důvodů diskutabilní.Ty nejpádnější důvody proč tento typ pojezdu nepoužít jsou náročnost výroby i oprav a možnost znehybnění vozidla.
Jenže v mém provedení přináší jednu zásadní výhodu a tou je mimořádná ochrana spodní části boků korby, kterou bych jinak v těchto místech těžko dosáhl. Vycházím z faktu, že pojezdová kola představují velmi silnou překážku jak pro AP munici tak pro HEAT. Šáhnuli do historie tak v manuálu pro tank Panter je u T-34 oblast kde se kola kryjí s bokem vany označena jako neprůstřelná kanónem KwK 42 na libovolnou vzdálenost(což znamená že kola odpovídají min. 130mm RHA) podle zkušeností Američanů zase byla bazzoka schopna probít jen vnější kola pojezdu Panthera,na vnitřních už nebylo vidět žádné poškození.(bazzoka má průbojnost 112-125mm)
Takže nebudu asi daleko od pravdy když předpokládám navýšení odolnosti proti AP munici 150-300mm, vůči HEAT 300mm+ RHA, což vzhledem k umístění osádky i motoru do spodní části korby za ty komplikace stojí.
Délka tanku je cca. 6,3 metru,výška po střechu věže asi 1,81 metru,šířka 3,6 metru,hmotnost do 35tun (rozptyl vyplývá z nejistoty v odhadu hmotnosti některých prvků např.věže 5-7(?) tun,motor plus převodovka 1,5-2,5 tuny ,pojezd 8-10 tun(?) atd.,jinak pancíř korby přibližně vypočítán na cca. 10 tun)
Kanón
Základní myšlenku jsem už tu uváděl.Jedná se o drážkovaný automatický kanón(použil bych dvě hlavně) střední ráže v tomto případě 75mm a relativně malé délky 35 ráží,jež by používal kromě klasické 75mm HEAT,HE munice i HE(či AHEAD),APDS munici ráže 55mm s vodícími obroučkami. Jde mi o snahu spojit výhodu ničivého resp. průbojného účinku 75mm HE a HEAT munice na kratší vzdálenosti a přesnosti,průbojnosti a dostřelu 55mm HE a APDS munice do jednoho děla. Je to takové spojení výhod F-34 a Zis-3 v moderním a automatickém provedení.
Díky malé hmotnosti(u HE cca.2,68 kg) a velkému průřezu v hlavni by 55mm munice dosahovala podobné rychlosti jako u klasických malorážových dlouho hlavňových děl,což by jí předurčovalo k boji s vzdušnými a lehce pancéřovanými manévrujícími cíly na velkou vzdálenost,75mm HEAT munice by byla schopná probíjet i silněji obrněné cíle na kratší vzdálenost,75mm HE mun. by pak byla použitelná i proti plošným cílům.
Konkrétní parametry:75mm munice HE hmotnost 7 kg,rychlost 650mps.55mm HE munice hmotnost 2,68 kg(s vodícími obroučkami cca,3,2 kg),rychlost 970mps.(hodnoty rychlost jsou přibližné a spíše ilustrativní, jsou získány na základě velmi zjednodušeného modelu v exelu)
Pro munici ráže 75mm bych měl ještě jedno využití (je to takový návrh asymetrického způsobu boje) a to granáty s (velmi)rychle schnoucí krycí barvou,jež by byla výbuchem malé nálože „rozprsknuta“ na tank a zaslepila by mu senzory. Dávka několika 75mm granátů by měla velkou šanci pokrýt celou čelní plochu a tedy i velkou šanci kompletně oslepit tank.
Odolnost
Co se týká pancéřování,jeho úroveň by se odvíjela od nízké hmotnosti.Tedy síla boků korby v horní části (nad úrovní pojezdu)je -80mm,plocha krytá pojezdovými koly pouze 50 mm. Strop a dno korby v bojové a motorové části 50mm, záď korby je silná 60mm, přičemž jako materiál bych použil hliník.
Tyto hodnoty jsou,vzhledem k použitému materiálu, poměrně malé,nicméně A/celá pohonná soustava je kryta pojezdovými koly,jež fungují jako velmi účinný přídavný pancíř (zejména vůči HEAT),B/horní část korby je chráněna palivovými nádržemi, situovanými mezi dva pláty pancíře(vnitřní 3cm+ vnější 5cm tedy dohromady oněch osm)-což funguje jako jakýsi primitivní vrstvený pancíř.
C/prostor pro osádku by byl zboku chráněn přídavným ocelovým pancířem (v místech kde pojezd nebo nádrže kryjí korbu má 60-20mm,ve střední ničím dodatečně "nechráněné" části korby 60mm),jež by mohl být navíc opatřen bloky dynamického pancíře.
Celkově by bok korby měl být schopen odolat starším kumulativním hlavicím střední či současným malé ráže(RPG 7,M72 Law,AT4 ),při jejich kolmém dopadu,i větším rážím při šikmém dopadu.Odolnost boků korby vůči kinetickým penetrátorům by měla být v rovině automatických kanónů ráže do 45mm.
Pro čelní část pancíře korby jsem zvolil tvar ala čelo korby Abramse,jež mi přijde jednoduchý a účinný.Horní šikmý plát by měl sílu 100mm(ocel)a při sklonu 82° odpovídal 710mm,byl by navíc opatřen dynamickým pancířem(nož,relikt,dyna) .U čela vany bych požil buď klasický chobham,či pancíř jež navrhoval asija,možná v kombinaci s dynamickým pancířem.
Dno pod prostorem pro osádku by mělo sílu 100mm,materiálem by byl hliník.Stejně jako motor by byla osádka částečně chráněna pojezdovými koly,navíc by byla kryta zmíněným přídavným pancířem.Velikost překrytí je vidět z obrázku.
U čela a boků věže bych použil složení pancíře ala čelo korby T-72,na čele o fyzické síle 900mm,což by odpovídalo 600-700mm vůči APFSDS a 900-1100 HEAT,u boků by pak síla bude kolem 120mm až 200mm(HEAT).Nejsem si jistý zdali by při těchto parametrech nevzrostla hmotnost nad 35 tun,ale vzhledem k velmi malým rozměrům se kloním k tomu že ne.
Jinak jsem jak už jse uvedl rezignoval na dokonalou odolnost stropní části, tu by měl zajistit např. sytém Zaslon aj.
mobilita
Použití oválných válců má u motoru typu boxer důvod, spočívající ve snaze o získání co nejvyššího objemu válců, při zachování malé délky a výšky i šířky motoru. U tohoto typu motoru totiž nelze použít velký zdvih, aniž by nenarostly rozměry motoru(výška,šířka)a při zvětšování vrtání válce zase narůstá délka motoru. Sloučením dvou sousedících válců v jeden oválný vzroste objem jež není provázený zvětšením délky,přičemž nárůst objemu je natolik výrazný,že mohu použít i poměrně malý zdvih(=zejména malá výška).
Malý zdvih motoru též neomezuje maximální otáčky motoru což ještě více zvyšuje výkon.
Konkrétní parametry motoru jež jsem zvolil jsou:
Počet oválných válců 8
Rozměry válce 52x26cm
Zdvih 14cm
Objem 53 litrů
Max otáčky 2000-2500 za min
Max výkon 1350-1700 koní
K otázce využití měrného výkonu motoru
Hlavními odpory jež musí motor při konstantní rychlosti překonávat je valivý a aerodynamický.Valivý odpor je úměrný hmotnosti,aerodynamický potom čelní ploše, obojí má můj tank podstatně menší než většina ruských tanků,oproti západním dokonce téměř poloviční,přitom je poháněn podobně výkonným motorem. To znamená, že při dané konstantní rychlosti může mít zařazený těžší převod a jet na nižší otáčky,což znamená menší hluk, menší tepelná stopa, menší spotřeba paliva atd.. V případě nutnosti akcelerovat stačí podřadit na nižší stupeň a vytočit motor.
Co se týká zrychlení uvažuji takto:Velký objem znamená velký točivý moment(tažnou sílu motoru),jež u mého tanku má za úkol rozpohybovat lehčí stroj,takže při stejném zařazeném převodovém stupni dosahuje můj tank většího zrychlení, nebo stejného zrychlení při těžším převodu a tedy při vyšší rychlosti. Konkrétně podle velmi zjednodušeného úvahy(beru v potaz jen setrvačný odpor) by při výkonu motoru 1350 koní a hmotnosti 35 tun dosahoval můj tank oproti T-90 (1000 koní,46,5 tun) při stejném převodu o 79% většího zrychlení, nebo stejného zrychlení při 1,79 x těžším převodu.Jinými slovy pohyboval by se stejně hbitě v rozsahu rychlostí 26-54 kmph, jako T-90 v 15-30 kmph. Pokud by byla možnost „vytočit“ motor do 2500 otáček(což by teoreticky menší zdvih umožňoval) a toč. moment příliš neklesl, rozsah rychlostí,v nichž by dosahoval stejného zrychlení jako T-90 mezi 15-30 kmph, by byl od 26 do 70 kmph.
Maximální výkyv kol nahoru je 200mm dolů pak kolem 200mm celkový tedy min. 400mm. Měrný tlak na půdu je vzhledem k extrémně krátké délce pásů i přes použití jejich šířky 64cm poměrně vysoký:0,88 kg/cm čtver., to však kompenzuje rovnoměrnější rozložení hmotnosti na pás. Navíc rozložení hmotnosti tanku na více závěsů umožňuje použít měkčího odpružení jednoho kola,takže celkově bude pojezd snadněji kopírovat terén.Jízda tanku v terénu tedy bude relativně komfortní a plynulá což usnadňuje osádce vyhledávání cílů a střelbu za jízdy.
Průchodnost terénem je vzhledem k malým rozměrům
Senzory by byly klasika-výsuvná jednotka s tv kamerou,termovizní a laserovým dálkoměrem-značkovačem, dalo by se uvažovat v případě potřeby i o radaru.Dobrý přehled o situaci kolem tanku by dávalo několik(4-6) kamer umístěných po obvodu korby.Možná by bylo vhodné umístit kamery(se dvojnásobným či menším zvětšením) také po obvodu senzorové jednotky pro přehled o bezprostředním okolí.
