M1A2 Abrams píše:
Pokud se nemylim, tak cilem bombardovaci ofenzivy RAF nebylo zabit co nejvice Nemcu. Jak jsem jiz uvedl, Churchill rekl "bude-li nutno - v prubehu valky znicime temer kazde obydli v temer kazdem nemeckem meste". Nemluvil o zabiti "temer kazdeho Nemce". Takze propocet nakladu na pocet obeti je hloupost.
No prepočet nákladov je dôležitý aby si vedel nakoľko je tvoja taktika efektívna. Klasická bomb. ofenzíva RAF bola veľmi neefektívna.
M1A2 Abrams píše:
A samozrejme, pri pouziti te tve what if taktiky,by byli vynalozene naklady jeste vyssi bez citelneho prinosu pro Spojence. Existence nebo neexistence nocnich stihacu Luftwaffe nebyl faktor, na kterem stala schopnost Nemcu pokracovat ve valce. A faktor protiletadloveho delostrelectva zustava ve tvem scenari stejne nevyresen.
Presne naopak. Cieľom môjho scenára je práveže vyčerpávať ekonomický potenciál nemecka cez Luftwafe a likvidácia vycvičených stíhačov. O tom to je – väčšia efektivita.
Protilietadlové delostrelectvo neriešim – nebolo ani v realite. To koniec koncov začalo byť faktor až neskôr, keď Luftwafe fakticky zlikvidovaná bola (a bol zrušený strop ostreľovania pre PL delostrelectvo)
karaya1 píše:Což je přesně ta chyba, kterou děláš. Nikdo necílil na morální kolaps. Přečti si konečně celý Harrisův dopis z prosince 1943. Zdroj jsem tu dával, není vůbec těžké se k němu dostat.
Nemám ten zdroj. Morálny kolaps ako cieľ (resp. jeden z cieľov) je tu spomínaný vo viacerých príspevkoch.
To ale nie je podstatné, len som sa od toho odpichol.
karaya1 píše:
Oni paradigma změnili, jenže trochu jinak, než se ti líbí

Kupříkladu se létaly diverzní nálety (které zdaleka neprováděla jen Mosquita), minování pobřežních vod, létalo se na více cílů za jednu noc, svaz se rozdělil na dvě vlny, koncentrace nad cílem dosáhla třeba osmi set letadel během dvaceti (!) minut... Britové nebyli hloupí. .
Nesúhlasím, že paradigma bomb. ofenzívy zmenili. Nezmenili. Boli inovácie, ale stále to bolo rozvíjanie existujúceho konceptu. Ako som písal „prerážanie hrubou silou“ To čo píšeš bolo povedzme doplnenie.
karaya1 píše:
Při náletu na Hannover v noci z 19. na 20. října 1943 byl ztracen 5000. bombardér od začátku války. Celkem to na 144 500 vzletů dělalo 5004 ér (3,46 %). Za celou válku bylo při 389 809 vzletech ztraceno 8953 bombardérů, tedy 2,30 % - čili od oné říjnové noci letěly osádky Bomber Command do akce celkem 245 309krát a 3949 bombardérů se nevrátilo (1,61 %). To jen pro zajímavost (ano, vím, byly v tom i denní nálety i podpora vylodění v Normandii - ale to je přesně to, cos chtěl, ne?).
arten píše:Každá nová technika rušenia fungovala krátko – a straty opäť začali rásť
(...)
Trápenie Britov ale pokračovalo – nálet na Magdeburg v januári – straty 8,4%, Berlín – 6,2%. 15.2. Berlín – 4,7, o pár dní neskôr Lipsko – 9,4%. 24.marec Berlín – 8,8. Ak boli niekedy straty nízke bolo to spomínaným úspechom klamania, nového rušenia, alebo počasím, celkovo však boli straty neudržateľné
Abych byl úplný: během tzv. Bitvy o Berlín (tj. od půlky listopadu do konce března) bylo z 29 459 vzletů ztraceno 1117 letadel (3,8 %). Ano, stalo se několik průserů (Lipsko, Norimberk, poslední nálet na Berlín), ale ty mají společného jmenovatele a účinnost německé obrany to nebyla.
Naopak vynecháváš poměrně dost náletů s nízkými ztrátami (třeba první březnovou noc to nad Stuttgartem bylo 0,72 %) - přičemž kdyby sis dal tu práci, tak procenta silně kolísají. Třeba hned další noc po Lipsku to je 1,51 %, takže někde v tvé úvaze bude chyba
Ano tie percenta silne kolísajú. Straty boli menšie, keď zapôsobili faktory, ktoré som spomínal, zvyčajne premiérová technika rušenia a pod.
Priznám sa, nechce sa mi teraz otrocky rátať straty za každý nálet, niekde na palbe som videl link na súhrnú tabuľku strát, ale neviem ho teraz nájsť, ak niekto máte postnite tu pls.
Celkovo však bvychádzam z tvrdenia viacerých autorov. To že takýmto spôsobom bola ofenzíva neudržateľná som čítal viackrát. Prevelenie pod Eisenhowera tak vlastne zabránilo kolapsu.
Toto ma zaujalo: „ale ty mají společného jmenovatele a účinnost německé obrany to nebyla“
Ako že nie? Môžeš to nejako ozrejmiť?
karaya1 píše:
arten píše:Nemci sa tiež veľmi rýchlo naučili identifikovať klamné nálety Mosquit – boli na bombardéry príliš rýchle a neniesli H2O (ináč hlúpa chyba Britov)
Zřejmě proto na klamné nálety nelétala jen Mosquita, ale i čtyřmotoráky. A troufnu si tvrdit, že H2O na palubách Mosquit byla - každý pilot s sebou měl flašku s pitím

H2S se do Mosquit nemontovalo ze zřejmých důvodů - a o Korfu Britové neměli tušení. Jinak by částečné utlumení radioprovozu nezavedli až na podzim 1944. (Harris se s tímto obecně příliš nemazal - známý je jeho rozkaz k okamžité demontáži všech Monic po obdržení důkazu, že se na ně Němci můžou zaměřit.)
V období o ktorom hovorím lietali klamné nálety Mosquita, štvormotoráky pokial viem až neskôr, napr. príklad, ktorý som popisoval, kde 24 bombardérov simulovalo zväz až 500 bombradérov.
(ináč, pre info - Mosquita H2S dostali, ale neskor)
Moja inovácia je v komplexnosti – použití jednotlivých techník naraz.
karaya1 píše:
* PVO bombardéry:
kde je vezmeš? Kde vezmeš věže do Lancasterů, které mají dvě dvacítky? (Jejich vývoj běžel, ale dost se opožďoval.) Připomenu, že zesílení výzbroje věží bylo plánováno - dokonce byly půlpalce objednány ještě před vstupem USA do války, jenže právě Pearl Harbor znamenal, že veškerá výroba půlpalců byla pohlcena americkými požadavky - na Lancastery se tak dostalo reálně až v roce 1944 - a stejně jen na ocasní střeliště (a to ještě vesměs v jednotkách, které létaly za dne, ne v noci). Aneb proč ještě v roce 1945 létají Spity s výzbrojí C. Co ti udělá věž s 20mm Hispany s hmotností a těžištěm? Sériové Lincolny měly dvacítky jen na hřbetě, právě kvůli těžišti.
Jak vlastně chceš použít PVO bombardéry v nočním boji? Pokud čteš vzpomínky německých nočních stíhačů, tak jejich nejoblíbenější oběti byly ty, které o nich vůbec nevěděly. Ne že by měli v oblibě přestřelky se čtyřmi Browningy, v takovém případě se mnohdy odpoutali a jali se hledat jiné éro, které si jich nevšimne... Co zásoba munice? Podívej se, kolik jí měli pro čtyři kulomety a spočítej si, kolik by jí bylo pro Hispana při zachování hmotnosti.
Veď o tom ten scenár je – dotiahnúť veci na ktorých robili. Veža z dvojicou 20mm kanónov a munícia by, dovolím si tvrdiť, s ťažiskom neurobili nič podstatné.
Dalej - preto ich aj dopĺňam Serrate – o stíhačoch by vedeli a boli schopní ich zamerať. Celkovo považujem Serrate za výborný nástroj, ktorý mal fantastické reálne výsledky.
karaya1 píše:
* Noční stíhačky:
Mám v dobré paměti výrok jistého člena Air Staff z období těsně před válkou, kdy byla dána priorita výrobě stíhaček před bombardéry: we had to make sure we wouldn't lose the war before we could start winning it. Podobné filozofie se drželi i za války: Baby Blitz stál za kulový, ale to hlavně protože měli Britové perfektně zorganizovanou obranu. Nejspíš o tom nevíš, ale i v roce 1943 Němci prováděli nálety na Británii (měli k tomu bratru 150-200 letadel), takže dávalo smysl držet doma noční stíhače, nemluvě o zmíněném Baby Blitzu přesně v době, kdy bys je chtěl vzít a poslat na dobrodružství nad Německo. Po invazi se to skutečně stalo, ale logicky až po ní, neboť pak zanikla velká část hrozícího nebezpečí.
Pozor, nehovorím o prevelení všetkých perutí nočných stíhačov, ale cca 3x viac ako naozaj previedli. To bolo realne.
(ináč v mojom scenári by k Baby blitzu veľmi pravdepodobne vôbec nedošlo.)
arten píše:- násobne väčší počet náletov, ako v realite – pokrytie cca 3x viac cieľov
karaya1 píše:
Pokud jsem dobře četl, dvě z těch tvých tří formací by byly jen pastí, která nenese žádný významný náklad. Aspoň takhle chápu PVO bombardér. A i kdyby nesly, nic významného by nedosáhly - k tomu by jim chybělo množství a koneckonců i přesnost.
Ano chápeš to dobre. 3x viac cieľov je myslené 3x viac cieľov, ktoré by musela L. brániť. Nálety sú len rušivé.
karaya1 píše:arten píše:- vysoké straty nočných stíhačov Luftwafe, ich ničenie aj v prúde bombardérov
Tohle jen postuluješ na základě přání - navíc ničení nočních stíhaček Luftwaffe i v proudu se dělo i v reálu, nějak nevidím rozdíl. Mimochodem, první Serrate doprovody se letěly na přelomu listopadu a prosince 1943.
No práve v ničení v prúde bombardérov vidím základný prínos mojej koncepcie. Pokial viem toto bola hlavna slabina, bolo neefektivne a moj napad by rádovo dvihol tú efektivitu. Toto je rozdiel.
karaya1 píše:
arten píše:Táto stratégia by mohla významne „pustiť žilou“ Luftwafe. Keď predpokladáme, že počet náletov by vzrástol 3x, nočné stíhačky RAF by zostrelili cca 2x viac stíhačov luftwafe (min. odhad na základe efektivity nočných Beaufighterov vybavených Serrate), a hlavne – bolo by možné efektívne ničiť aj nočné stíhačky Luftwafe v zväze bombardérov, dajú sa reálne straty nočných stíhačov Luftwafe odhadnúť na rádovo desiatky za nálet. Keďže Luftwafe v prvej polovici r. 1944 disponovali cca 600 stíhačkami, mohlo ich to položiť.
Cílem Bomber Command ale nebylo pustit žilou Luftwaffe stejně jako cílem 8. AF nebylo porazit Luftwaffe. To přišlo jako velmi příjemný bonus. Mimochodem, cca od půlky roku 1944 funguje 100. Group skutečně efektivně a dělá víceméně to, co navrhuješ - a přitom se žádná porážka Luftwaffe nekoná. Čím to?
No ved preo hovorim o zmene strat. ciela na ciel - pustit žilou Luftwaffe. Ano od cca polovice 44 Jednotka 100 začína efektívne fungovať, ale nikdy nefungovala tak ako píšem.
Myslím že v pozdejšom období už o faktickej porážke Luftwafe môžeme hovoriť. Už nedokázala efektívne ohroziť ani denné nálety.
karaya1 píše:
arten píše:Takýmto spôsobom by RAF mohlo za cca pol roka reálne položiť nočné stíhače Luftwafe.
To je otázka názoru, ale dejme tomu, že se to skutečně takhle stane. Následuje kvízová otázka za tisíc:
co dál? Máš Bomber Command, kterému jakože nic nestojí v cestě, ale celé WHAT IF 2 je zaměřeno na rychlá Mosquita, která unesou cca třetinu toho co Lancastery?

Ako som písal cieľom vyčerpávať ekonomický potenciál nemecka cez Luftwafe a likvidácia vycvičených stíhačov.
čo potom?
Menšie straty spojencov v ďalšom období, uľahčenie bombardovania WHAT IF scenár 3: bombardovanie palivového cyklu, nižšie straty pri prechode na denné bombardovanie (vycvičení piloti Luftwafe).
Mirek58 píše:Arten:
To co zde navrhuješ jako náhradní řešení za plošné bombardování , to vše bylo odzkoušeno a vyhodnoceno jako plýtvání prostředky.To je představa vzdušného boje někdy z přelomu 39-40roku ze strany UK.
Mirku, tak to teda zdaleka nie je.
Mirek58 píše:-PVO bombombardéry byly vyzkoušeny a zas rychle ukončeny a to za dne! kdy střelci nepotřebovali složité tech. zařízení k zaměření a pálili na bodový pohyblivý cíl a ne do prostoru předpokládaného výskytu cíle v noci. Úspěch stejný, jako PVO ponorky na druhé straně.
Priznám sa, predstava PVO bombardérov je najväčšou slabinou mojho návrhu. Nie ako ty píšeš z dôvodov zamerania atď. Skôr z dôvodu, či by stihli dokončiť vývoj kanónových veží ako píše karaya1.
Ináč, myšlienku opustili z ineho dvôvodu – bol problem z dodrzanim formacie pri navrate, kde nedokazali nasledovat odlahcene bombardery. Toto vsak RAF neskor aj tak musela vyriesit s nasadenim upravenych bombarderov jednotky 100.
Navyse v pôvodnom prevedeni pokial si pamatam nemali kanóny a teda asi ta efektivita nebola nic moc.
Mirek58 píše:-S návrhy na organizaci operací nad III. říší a okupovanou Evropou jsi dospěl pouze ke zvýšení počtu cílů/bombardérů/ v prostoru, kdy PVO mohlo na větší počet cílů nasazovat svých prostředků ve větším počtu na nižší koncetraci cílů. Přesně za toto by ti udělil HG metál.
Tak ale to si nepochopil nosnu myslienku. 2/3 domnelych zvazov su vábnicka na Luftwafe. v skutocnosti obsahuju tak 10-20% bombarderov... Skutocne bombardovane ciele by boli takmer vyhradne rafinerie, chemicky atd. (scenar 3 What if)
Mirek58 píše:Zkus hádat proč se bombardéry držely v houfu /za dne/ a v proudu / v noci/ a ty navrhuješ sice svazy ,ale menší zato větší počet.
Nie v tomto zmena nie je. Zmena je v doplnení klamných zvazov, kde 24 bombraderov s window simuluje zvaz (skutocne pouzite)
Bax píše:arten: Karaya1 ti to říká dobře. Protože západní spojenci měli plán zničení LW. Začal těsně před Dnem D, resp. byl jeho součástí a pak dále pokračoval. Ve Francii a Beneluxu stíhací-bombardovací a lehké bombardovací letouny ničily cíle, které by nejen Němcům mohli pomohli přímo k podpoře proti vylodění, ale ničili i cíle LW.
Po vylodění nastalo už konkrétní zaměření na ničení LW, protože se potřebovali zbavit hlavně zkušených pilotů a Expertů. Za 90 dní Spojenci provedli 200 000+ vzletů při 500 ztrátách a LW 32 000 při 3 500 ztrátách. Padli 4 Experti.
Tady je krásně vidět, že LW bojovala proti přesile a už tehdy byli piloti LW doplňováni nedostatečně vycvičenými piloty a piloty bombardérů. Taky je vidět, že ztráty LW jsou právě horší piloti.
LW ustupovala a na podzim toho roku se postup Spojenců zastavil důsledkem logistických problémů. LW se reorganizovala a posílila.
12. listopadu Galland měl nashromážděno proti US bombardérům 3 000 stíhačů a čekal na počasí, aby uděřil. Věřil, že denně zničí 4-500 bombardérů a nálety zastaví.
Bohužel "bylo rozhodnuto" o operaci v Ardenách a Bodenplate, kde padlo mnoho zkušených pilotů a pak už LW de fakto skončila. Poslední naděje byly proudové letouny, ale těch bylo málo. Nasazovalo se 20-40, protože jich víc provozuschopných naráz nebylo. Možná při alespoň 400 by se svaz rozstřílet podařilo.
Proto si myslím, že Spojenci prověřovali různé možnosti co a jak udělat a nalezli pro Mosquito nějaké určení, tak Mosquito odvádělo práci tam. Tudíž, kdyby bylo převedeno na nějakou jinou práci, muselo by nějaké jiné letadlo dělat to, co dělalo Mosquito doteď. Víš co myslím. Když byl třeba přesně trefit malý železniční uzel, tak se tam vyslalo rychlé bombardovací letadlo.
Presne toto predpokladam v scenari č. 3. len vo vacsom meradle. Zaroven predpokladam narast. vyroby Mosquitos. Nemusel by to byt az taky problem, Moquita boli relativne jednoduche vyrabat.
Bax píše:A opravdu bych nevkládal naději do PVO bombardérů, protože byly různé taktiky jak sestřelovat bombardéry a některé byly takové, že se proti nim nedalo bránit. Zkušení piloti útočili na bombardéry zepředu, kabina je nepancéřovaná, stroje jsou pod palbou sekundy. I když bombardér není sestřelen, vypadne z boxu a dorazí se později.
Nebo některé LW letadla byly pancéřovány, těžce vyzbrojeny 2x30mm, 2x20mm a 2x13mm a spoléhaly na to, že se dostanou k cíli a budou standardně zezadu sestřelovat.
A opravdu počítej s tím, že střelci (krom těch prvních - kteří však již tou dobou byli většinou zajati) byli rekrutováni z pěchoty a neměli výcvik na letící cíle, spoléhalo se na hustotu palby. Počítej s tím, že při sestřelu každého PVO letounu ztratíš cca 10 střelců a to letadlo vlastně ani nedoneslo nad Německo žádné pumy. Proto asi Spojenci přestali s PVO bombardéry.
A o kolik víc by PVO bombardér posílil obranu? 12,7mm kulomet má dostřel 600m. 20mm zbraně karaya1 říkal, že by nešly.
No priznam sa, ze nocni stihaci utocili na bombardery zpredu je pre mna novinka. pokial viem drviva vacsina bola zozadu/zdola. preto vybavujem moje PVO bombardery troma streliskami s 20mm kanonmi a detektorom Serrate a malym mnozstvom bomb – staci na rusive nalety.
Karaya sa podla mna v tomto myli.
Prečo prestali s PVO bomb. som pisal vyssie.
Klucovou otazkou je – ako postihovat stihacov, ktore sa dostali do zvazu bombarderov. Tam boli najvacsie straty a velmi male vysledky. Preto je tazisko mojho scenara prave v tomto – vyzbrojenie casti bombarderov ucinnou vyzbrojou a hlavne navadzanim, aby mohli nocne stihacky luftwafe efektivne zostrelovat.
Este k tomu Flaku – logicky ze koncom vojny robil Flak vacsinu strat. Dovody dva – fakticka likvidacia Luftwafe a zrusenie stropu pre ostrelovanie.