kenavf
ne tak úplně. Vůbec nemuselo jít o žádnou provokaci z ruské strany, ba dokonce mohlo jít o provokaci ze strany NATO … se stejnou relevancí.
Proč? No posuď sám:
V mezinárodním právu existuje
výsostné území státu. U pevninských států je to jednoduché – shoduje se s hranicemi daného státu. Nad tímto výsostným územím je výsostný vzdušný prostor tohoto státu. A tam stát uplatňuje svoji
suverenitu.
Ale co u přímořských států, kde není pevné rozhraní mezi souší a mořem (příliv / odliv)?
Mezinárodní právo říká, že v takovém případě je stanoveno výsostné území na moři, které sahá (až na výjimky) do vzdálenosti
12 NM od pobřeží – nazývá se vnitřní moře či teritoriální vody či výsostné vody. A tam
platí svrchovanost státu, stejně jako na pevnině, a stát tam uplatňuje svoji suverenitu. Dál už je to volné moře bez práva na suverenitu přiléhajícího státu. A odpovídajícím způsobem je tomu i ve vzdušném prostoru nad těmito teritoriálními vodami.
Protože ale v řízení letového provozu je primární bezpečnost (Safety), tak FIRy těchto přímořských států zasahují i nad volné moře (mezinárodní vody). A dál už je pak „
vzdušný prostor nikoho“. Tak je tomu třeba nad Atlantikem.
V některých případech malých moří, a Černé moře je typický případ, je tomu ale jinak. Tato moře jsou tak malá, že se FIRy navzájem dotýkají a "zastřešují" tak celou plochu moře. To ale neznamená, že vzdušný prostor v tomto FIRu je svrchovaným vzdušným prostorem daného státu.
Pro službu řízení letového provozu, která má daný FIR na starosti pak platí, že má právo a povinnost poskytovat v tomto prostoru své služby a zároveň vymáhat dodržování stanovených pravidel.
V případě BUCURESTI FIR o který jde, je touto službou rumunská ROMATSA.
A ROMATSA stanovila, že za teritoriálními vodami Rumunska (12 NM od pevniny) bude vzdušný prostor dělen následovně:
Od
hladiny moře po FL105 to bude neřízený prostor
třídy G
Od
FL105 výše to bude řízený prostor
třídy C
Jak už jsem napsal dříve, v prostoru třída G se poskytuje pouze informační a záchranná služba, a to
na vyžádání. Jinak si tam každý může lítat, jak chce, samozřejmě při akceptování pravidel létání.
A teď se dostáváme k meritu věci.
Lety těch ruských letadel mohou (
a já se přikláním k tomu, že jsou) být obyčejnými výcvikovými navigačními lety.
Proč?
No protože navigace nad vodní plochou patří k těm nejsložitějším navigačním úlohám, a nelze se spoléhat na to, že bude vždy k dispozici GPS/GLONASS a vysílačka. Zvláště u vojáků. Jistě takové navigační lety by mohli trénovat pouze ve FIRu Simferopol či Rostov, ale to by byly dost krátké a jednoduché lety. Tak proč nevyužít toho že se dá neřízeným prostorem třídy G oblétnout celé Černé moře? Jistě, přitom se postupně prolétají FIRy Simferopolu – Bucuresti – Sofie – Istambulu – Antálie – Rostovu a zpět Simferopolu. Ale třídou G, kde posádku nikdo neruší a hlavně neřídí = neříká jí, co má dělat. A takové výcvikové lety se opravdu dělají, jsou nezbytné.
Zatím logické?
Tak, a teď
PROČ zasahovali ti Angláni a proč k těmto letům zvedli stíhače?
Když ta ruská letadla nikoho neohrožovala, dodržovala pravidla, a jak sami poznamenali, nenarušila výsostný vzdušný prostor Rumunska?
Ze strany Rusů se jednalo o asi stejnou "provokaci" jako když se české letadlo, ve výšce do 300 metrů (to je u nás třída G) přiblíží k hranicím Slovenska na 20 kilometrů
V podstatě existují tři důvody:
1) provokace a narušení výcviku ruských posádek
2) demonstrace síly
3) výcvik vlastních stíhačů
Osobně si myslím, že šlo o všechny tři důvody.
A abych nebyl nařčen z nadržování Rusku, oni dělají letadlům NATO, cvičícím, nebo šmírujícím v jejich FIRech totéž
Takže v těchto konkrétních případech, nejednalo se o špionážní letadla ani ta letadla nebyla špionážním letadlem doprovázena, sice mohlo jít tak trochu o provokaci, ale nejspíš ne. A provokace to byla spíše ze strany RAF resp. NATO.
To NATO (Angláni) zbytečně zvedali stihačky do vzduchu a poslali je na "přepad" letadla, které nic neporušovalo.
Ale jak píši, a ještě jednou opakuji, bylo to jejich právo, neb ani oni nic neporušili. A že to pak využili v propagandě? No to už je dnešní svět
