Skeptik píše:Polare, má smysl se chytat za slovíčko? Myslím, že víš, jak jsem to myslel, a myslím, že takovéto slovíčkaření Tě není hodno.
OK, oprava: "Bez letadlové lodi svaz s letadlovou lodí nepostavíš".
Ne, já nechytám za slovíčko. Ty jsi zcela jasně napsal, že technické řešení TAKRů neumožňuje vytvoření jiného smysluplného svazu než protiponorkového...tudíž v žádném případě ne úderného. Dle tebe k ochraně svazu nutně potřebuješ výkonný palubní letoun a když není výkonný palubní letoun, tak není úderný svaz.
A to bez ohledu na jiné technické parametry jako silná protilodní výzbroj, silná protiletecká výzbroj, velitelské kapacity a jisté provizorní schopnosti v podobě nevýkonných STOVL letounů, které jsou stále lepší než nic a mohou alespoň nepříteli trochu otravovat život...a rozhodně k ochraně svazu přispět, případně trochu rozšířit jeho ofenzívní možnosti.
Jasně, většinou se bere TAKR jako je třeba Kijev, jako dedikované plavidlo pro protiponorková uskupení strážící hlavně sovětské bastiony strategických ponorek. Tj. 1) zabránit nepřátelským ponorkám v přístupu = silná protiponorková výzbroj, především v podobě vrtulníků, 2) zabránit nepřátelským vzdušným jednotkám (v tomto případě míněny protiponorkové stroje) v přístupu = silná protiletecká výzbroj a Jak-38 a 3) zabránit nepřátelským protiponorkovým hladinovým uskupením v přístupu = silná protilodní výzbroj. Doposud ok, to beru. Jenže TAKRy měly právě i sekundární roli, která již tolik známa není. Nezapomeň, že to jsou univerzální jednotky a pro tuhle sekundární úlohu ideálně vybavené - po ofenzivní (výkonné protilodní střely, do jisté míry palubní STOVL letouny), defenzivní (silná protiletecká výzbroj, protiponorkové vrtulníky a opět do jisté míry i STOVL letouny) a velitelské stránce. Sověti s údernými misemi počítali a eventuální zařazení TAKRů jako důležitého prvku takovýchto výpadů je logický krok a zvyšuje šanci na úspěch.
Skeptik píše:A svaz bez letadlové lodi se svazu s letadlovou lodí na volném moři utkat nemůže!
Tedy může, ale výsledek je dost předpokládatelný. Tedy pokud se nepoužije jádro.
A to se tu nedávno někdo dušoval, že zcela v pohodě. Že ji buď zničí dříve než ta se stačí rozkoukat, případně že vydrží údery letounů do alelůja
A teď vážně. Nevím, jestli může či nemůže, ale obě strany počítaly s možností, že se tak může stát. NATO počítalo s tím, že takový svaz, s těžkou jednotkou jako jádrem Sověti vyšlou na moře a lze ho samozřejmě udolat, ale bude k tomu třeba hodně úsilí a povolání svazu s LL (který by mohl být někde jinde a takhle se bude honit za ruskou skupinkou a ohlodávat ji leteckými údery, než dojdou střely a nakumuluje se dost poškození...když ji tedy najde včas, pokud ona přímo nehledá jej). Rusové zase počítali s nájezdy a věřili si očividně natolik, že by se nebáli na volný oceán vyplout a s protivníkem se střetnout.
Co se týká jádra, tak to samozřejmě záleží na eskalaci konfliktu, ale byla to běžná výzbroj na obou stranách s běžně rozvíjenými doktrínami nasazení. Žádná rarita.
Skeptik píše:A teď k těm TAKRům.
První dva, Moskva a Leningrad, byly jasně raketové křižníky s rozšířenou letovou palubou pro vrtulníky (helideck) v zadní části lodi. Primárním určením byl protiponorkový a protilodní boj.
SOUHLAS ?
Nesouhlas.
Primárním určením byl protiponorkový boj (vrtulníky a raketová torpéda) a protiletadlová ochrana vlastní/svazu (protiletecké řízené střely), k protilodnímu nebyly vůbec vybaveny. U jako jediného ze sovětských hybridů se jedná opravdu čistě o protiponorkovou konstrukci. A jako jediné mají na Západě svůj přibližný ekvivalent v podobě vrtulníkových křižníků...ačkoli ty byly menší a nesly menší počet strojů - sovětská třída byla mnohem blíže vrtulníkovému nosiči.
Skeptik píše:Další tři, Kyjev, Minsk a Novorosijsk, byly opět raketové křižníky pro vedení protiponorkového a ve zvýšené míře i protilodního boje. Letová palubách byla ještě více rozšířena, a z toho důvodů i vyosena, aby umožňovala provoz více vrtulníků a nové též VTOL letadel.
SOUHLAS ?
První věta - viz. dříve (tj. univerzální jednotky). Druhá - souhlas.
Skeptik píše:Nicméně provoz VTOL letadel byl možný pouze a jen za předpokladu vertikálního vzletu a přistání. Žádné pomůcky pro možnost horizontálního přistání (lana) nebo vzletu (katapult, skokanský můstek) instalovány nebyly.
SOUHLAS ?
Situace provozu letadel a vrtulníků tedy byla stejná jako třeba na HMS Ocean námořnictva jejího Veličenstva, které rovněž umožňují provoz až 15ti Harrierů.
A nazval by jsi HMS Ocean letadlovou lodí ?
Takže to, zda-li je něco letadlová loď či ne, se posuzuje pouze dle toho, jestli jsou tam pomůcky pro vzlet či ne? Trošku ošemetná záležitost a tady zaplouváme do dosti mlhavých vod. Když na HMS Ocean přilepíme skokánek, bude z něj rázem LL? Případně ty považuješ Kuznětsov za LL, Sověti za TAKR a čistě teoreticky tedy ne LL, ačkoli má skokánek. Když Kuznětsovu nebo HMS Queen Elisabeth odebereš skokánek a vybavíš je pouze letouny s kolmým vzletem a přistáním bez možnosti hupsnutí, co se z nich stane? V tomhle se dá bruslit dost volně, takže bacha na to
Skeptik píše:Verze TAKRů, až po Kuzněcova, by se tedy měly porovnávat s takovými loďmi, jako jsou Jean d'Arck, Vittorio Veneto, z novějších pak zmiňovaný Ocean, jihokorejský Dokdo nebo japonská Hyuga. A z toho pak odvozovat, zda TAKRy ve své době patřily k průměru či podprůměrný.
S těmi uvedenými můžeš porovnávat tak leda první třídu Moskva a to ještě jen s některými. Protože Kijev a spol. už jsou kategorie sama o sobě a nemají na Západě ekvivalent.