Stránka 172 z 202

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 23/9/2023, 00:15
od niko
To, ze si ty nevidel ziadnu fotku je uplne irelevantne. Tu mas napriklad info o greckych Block 52 s Have Glas III.
https://www.blogbeforeflight.net/2018/0 ... 2.html?m=1

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 23/9/2023, 07:56
od Wasp
Nevěděl jsem o použití Have Glass mimo US. Jak moc tato barva ovlivňuje výkony letadla ?

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 23/9/2023, 09:16
od niko
Vykony mysli, ze minimalne. Skor je to o narocnejsom servise.

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 23/9/2023, 11:56
od Pressburger
Cui bono o tých F-35 keby sa vyberali dnes... proste bez vetra sa ani lístok nepohne... Ty ma podporíš v F-35, že by si to dnes vybral a ja vo voľbách...
link: https://www.facebook.com/watch?v=1990606241298797

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 23/9/2023, 12:16
od jean
Pressburger, toto chce alobalovú čapicu, odhalil!

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 23/9/2023, 14:23
od Juraj Tichý
niko píše: 23/9/2023, 09:16 Vykony mysli, ze minimalne. Skor je to o narocnejsom servise.
Tu je pekný článok o RCS, materialoch absorbujucich radarove vlnenie, ze to nie je len o nateroch ale aj nových špeciálnych kompozitoch, z ktorých sa dnes vyrábajú stihace lietadlá ci ferromagneticko-polymerovej pene. Vdaka nim RCS F-16 v priebehu dekad riadne klesla. Napríklad tam je popísane riešenie prívodu vzduchu pre motor F-16.
FMS-3049 je RAM polyuretanovy nater v sedej farbe používaný na F-16.

Rozdiel ku prikladu robí aj ochota technika udržať svoje lietadlo čisté od WD-40tky.

https://www.key.aero/article/have-glass ... observable

Spolu s tým ako klesalo RCS F-16, samozrejme stúpali výkony radarov.

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 23/9/2023, 18:14
od niko
Tusim na jednej holanskej F-16 som videl RAM, iba na kritickych castiach stroja, nie na celom. Aspon tak to vyzeralo. Poculi ste o niecom takom ?

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 23/9/2023, 19:16
od NOTNA
niko píše: 23/9/2023, 09:16 Vykony mysli, ze minimalne. Skor je to o narocnejsom servise.
Glas 3 niečo málo cez 100kg takže napr. o tolko menej paliva.

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 24/9/2023, 15:04
od niko
Resp. kedze ma F-16 nosnost 7,5 tony vyzbroje, tak sa tych 100 kg najskor pri konstalacii podvesenej vyzbroje na zmene letovych parametrov ani neprejavi.

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 24/9/2023, 16:12
od Lynx
NOTNA píše: 23/9/2023, 19:16
niko píše: 23/9/2023, 09:16 Vykony mysli, ze minimalne. Skor je to o narocnejsom servise.
Glas 3 niečo málo cez 100kg takže napr. o tolko menej paliva.
O 100kg viac ako pôvodný kryt? To sa mi nejako nezdá...

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 26/9/2023, 20:29
od NOTNA
Zatiaľ neviem či sa nástrek realizuje na ten pôvodný ktrorý má tiež nemalú hmotnosť, Glas 3 nie je nástrek ako vnímame my napr. na autách v mikrónoch, tu ide o hrúbku v centimetroch.

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 26/9/2023, 20:37
od Lynx
Ved ok, ale v letectve je 100kg je obrovská hmotnosť. V letectve sa hmotnosť počíta v gramoch, nie kilach. A rozhodne nie, pri takejto malej veci ako je kryt kabíny.
Pre predstavu, motor L39NG váži cca 400-450kg...

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 26/9/2023, 21:11
od NOTNA
Zrejme nedorozumenie, HAVE GLASS je sada opatrení na zníženie radarového odrazu, píšem o nátere /nástreku/ trupu, nosných plôch atď. Kryt kabíny je samozrejme iná technológia /oxid india a cinu?/

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 26/9/2023, 21:16
od Lynx
OK.
Wiki udava:
Overall, Have Glass (canopy) reduces an F-16's RCS (radar-cross section) by 15 percent.
Co uz je samo o sebe dosť.

Tiež sa udava:
The aircraft has been given the new Have Glass V, or “Have Glass 5th generation”, the evolution of the standard Have Glass program that saw all the F-16s receiving a two-tone grey color scheme made with a special radar-absorbing paint capable to reduce the aircraft Radar Cross Section. Indeed, all “Vipers” are covered with RAM (Radar Absorbent Material) made of microscopic metal grains that can degrade the radar signature of the aircraft.

Lietadlo dostalo nový Have Glass V alebo „Have Glass 5th generation“, evolúcia štandardného programu Have Glass, vďaka ktorému všetky F-16 dostali dvojfarebnú sivú farebnú schému vyrobenú so špeciálnou farbou absorbujúcou radary. schopný znížiť radarový prierez lietadla. Všetky „Vipery“ sú skutočne pokryté RAM (Materiál absorbujúci radar) vyrobený z mikroskopických kovových zŕn, ktoré môžu zhoršiť radarový podpis lietadla.
https://theaviationist.com/2020/07/01/h ... nt-scheme/

Tam by som tých 100kg už aj pochopil... Aj keď radšej tu s číslami šermovat nebudem :)

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 26/9/2023, 21:23
od Juraj Tichý
Len doplním ze čierny nater, ktorý bol prisudzovany Have Glass V, by mal byť nater znizujuci IR stopu.

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 26/9/2023, 21:24
od Lynx
Tu o tom píšu viac, udávajú 10-12mm hruby "náter"

https://www.key.aero/article/have-glass ... observable

Tam by som už mal naozaj starosť o udrzbu

Tiež tam uvádzajú

Poskytne však významné zvýšenie prežitia a operačnej schopnosti F-16 a sľubuje, že poskytne výkonnostnú výhodu oproti konkurenčným bojovým lietadlám, pričom niekoľko správ naznačuje, že Have Glass V F-16 bude mať v priemere radarový prierez 1,2 m² v porovnaní s približne 5 m² pre „neupravený“ F-16 priamo z linky.

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 26/9/2023, 22:20
od jean
Pri 15 tonovom loetadle 100 kg rozhod e nie je obrovska hmotnost

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 26/9/2023, 22:21
od Lynx
Vidno, že ste nikdy nepočítali konštrukcie v letectve. Ono tých 100kg pri preťaženiu 9G bude... Kolko kg? Viete čo to spraví s únavovými cyklami? To nie sú žiadne lineárne závislosti..

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 26/9/2023, 22:42
od Zemakt
Je to zanedbatelná marginálie. Svoji roli to hrálo ještě třeba u Bf 109. U F-16 je to zcela irelevantní.

Re: OSSR - nový stíhací letoun

Napsal: 26/9/2023, 22:43
od Lynx
Pan profesionál letecký statik sa ozval..