Re: Lavočkin La-7
Napsal: 20/11/2017, 22:32
U stodevítky je výkrut různý, Southwood - 4-4,5 vteřiny v rychlostech kolem 460 km/h bez použití směrovky ( Bf 109 G-2/trop, známá černá 6) Beauvais udává kolem 5 vteřin bez udání rychlosti ( a bez udání verze) a Hanna udává výkrut jako velmi dobrý pod 400 km/h ( Bf 109 G-10).V originálním textu je psáno, že La-5 FN má vynikající "křidélka" a výkrut trvá méně než 4 sekundy.
Co se zatáčky týče, uvádí se 28 s na nominále a 25 s na maximálce (ruské údaje dávají 22 resp. 20 s), což že je lepší než Bf-109 i FW-190 (ačkoli pro FW-190 lze v literatuře nalézt i nižší číslo než 30 s) ... ale asi dáno konkrétními podmínkami testu, takže bych závěru věřil. Ostatně jako základní doporučení pro boj s La-5FN je uvedeno "za žádných okolností neztrácet rychlost a nepřecházet na manévrový souboj" s dodatkem pro piloty FW-190 "nikdy neunikat ve stoupání, lavočkin vás vždy dožene, naopak přejít do piké, lavočkin díky velkému vztlaku hůře přechází do střemhlavého letu" ... v tomto se německé testy shodují se sovětskými, tam pilotům La-5FN / La-7 radí pravý opak
Obecně si myslím že pro většinu pilotů né jen Luftwaffe bylo lepší vyhýbat se manévrovému boji, jenže pak tady byli takoví jako Helmut Lipfert, a ti manévrový boj s úspěchem praktikovali. Tedy bych bral doporučení vyhýbat se manévrovému boji a využívat rychlost jako správný, který zvyšuje šanci pilota na přežití a ohlíží se na piloty co své letadlo neovládají tak dobře ( jako třeba Lipfert) ale na druhou stranu taky musím napsat, že pokud pilot své letadlo znal, mohl se pustit se stodevítkou (a dalšími stroji) do manévrového souboje.
Z toho plyne že pokud se sovětský pilot pustil do stodevítky s tím, že v manévrovém boji je jeho stroj lepší a zrovna narazil na Lipferta a podobné, tahal za kratší provaz (a protože Lipfert přežil, měl spíše smůlu).
Ještě mě napadlo, třeba i pro podmínky na východní frontě a vzhledem ke smíšené/ dřevěné konstrukci sovětských letadelS tou rychlostí v piké je to trochu ošemetné. Ano, to doporučení nepřekračovat 650 km/h mohlo být dáno třeba "pro jistotu" s ohledem na nekvalitu válečné výroby, ale ...
La-5FN (dobrý kus) dával 650 km/h v horizontu, La-7 dokonce 680 km/h
Když na La-7 namontovali Gluškynův "raketový urychlovač" (La-7R) tak bylo ve výšce 6.300 m dosaženo 795 km/h a ve výšce 3.000 m ještě 752 km/h.
Na druhou stranu, z některých testů (NII ale třeba i Brown) vyplývá, že Bf-109 nebyl ve střemhlavém letu zrovna šampión a při rychlosti kolem 700 km/h byl prakticky neovladatelný.
Bf 109 nebyl zase tak špatný ve střemhlavém letu jak se traduje, alespoň jsem toho názoru. Jistě, špičku nepředstavoval.
V jednom z mála dochovaných testů střemhlavého letu mapující sérii testů z roku 1943 dosáhl upravený Bf 109 F indikované rychlosti 737 km/h ve 4,5 km, skutečné 906 km/h v 5,8 km a Mach 0,805 v 7 km. V jednom z posledních testů je udána indikovaná rychlost 745 km/h ve 3,8 km. Podílel se na nich i Baur ( první pilot Me 309).
Letadlo mělo vystřelovací sedadlo, zmenšený rozsah pohybu křidélek o 50 %, křídlo z modelu G, v průběhu testu byl změněn stabilizátor za ten z Gustava, byla zmenšena jeho možnost nastavení. Zkoušela se vyšší kýlovka se směrovkou která zlepšila stabilitu letadla. A celkově se na spoustu věcí přišlo, muselo. Protože model K má v manuálu uvedenou maximální střemhlavou rychlost 850 km/h a ve 3 km 800 km/h ale vzhledem k tomu že mám z něho asi tři strany, tak to vím asi jenom na 95%.
Stodevítka byla tuhá, ale dala se ovládat. U Kurfürsta žádný test nebyl proveden.
Odbočím.
Osobně mě příjde, že Brown stodevítku neměl rád.
Má zajimavé postřehy ale toto letadlo mu evidentně nesedlo a jde to cítit.
Třeba hodnocení sladění ovládání, stejné jako u Fw 190 kde je podle něj výborné, u stodevítky ale tužší výškové kormidlo oproti směrovce a křidélkům je špatně.
Letadlo je stabilní, ale v úplavu za letadlem kdy se mu vysunují nepravidelně sloty není a proto je to horší platforma pro střelbu, zvlášť když je to stíhač ? ( Měl si tedy sednout do Spitfira a vyzkoušet jeho stabilitu při střelbě, a zkusit letět tak blízko za letadlo... ale abych jenom nehanil, Lipfertovi se to taky stalo, jednou, měl cca 203 vítězství).
Hodnocení výkonů, porovnává G-6 s pouzdry pod křídly, motorem DB 605A (!... Vážně??) s P-51 C a se Spitfirem XIV, proč ne....
A závěrečné hodnocení.." Celkově Eric Brown vycítil že se Bf 109 G dostal za zvůj výkonostní zenit ( pokud pořád bere G-6 z počátku produkce a srovnává ho s posledními modely spojenců a jako že jo pak rozhodně ano, ale takové tvrzení je stejně vypovídající jako že La-5 F v porovnání s Fw 190 D-13 je za svým výkonostním zenitem).
Za svůj výkonostní zenit se stodevítka rozhodně nedostala kanónovou verzí G-6.