ad Cassius Chaerea:
Do Balkánu se nebudu poštěti. Ta diskuse by byla extrémně složitá a vyžadovala by samostatné vlákno. Pouštěti se do ní „střelbou od boku“ nepovažuji za rozumné. Jinak-samozřejmě s Vámi nesouhlasím.
Cassius:Jaký že vladař má právo absolutního veta a jaký to skutěčně použil v rozhodujicíh záležitostech? Stačí jen pár příkladu
Krom krále Španělska v podstatě všichni. A španělský král má právo veta proti 2/3 hlasů parlamentu. Pokud chcete příklady vemte si postavení vlády v NL, to-jakým způsobem zasáhl král Belgie nedávno do tamní vládní krize a konečně dnes (zřejmě-informace ještě není potvrzena) lucemburský velkovévoda vetoval zákon o euthanásii. Ale je pravda, že postavení lucemburských vladařů je nadstandartně silné.
Cassius: Nějak sem neviděl, že by ste si stěžoval na Rakouskou, nebo Uherskou vládu, či snad přímo na Starého Procházku, že před 1. sv. nezbrojili ani zdaleka takovým způsobem, jenž jim země umožňovala.
R-U zbrojilo srovnatelně (nikoliv stejně

) s F, více než It.a, jak se ukázalo, i než Rusko. Ač se tehdy s velkou, celoevropskou konfrontací (paradoxně) příliš nepočítalo, lze říci, že stará monarchie zbrojila úměrně svým potřebám a zvažovaným soupeřům. Tohle bych jí nevytýkal. Problém, chcete-li nějaký (v této oblasti) viděti, byl opačný od ČSR. R-U (i pro potřeby vedení války) poměrně naléhavě potřebovalo dobudovati infrastrukturu na východě (Halič, východ Uher a Bosna) a zde byly investice vskutku velice nedostačující.
Cassius: Vy si opravdu myslíte že člověk, kterému "spadne vláda do klína" a musel by být opravdu "exot" aby ji v budoucnu ztratil, že je jako vládce země spolehlivější, než jedinec který je po letech praxe lidem, nebo parlamentem vynesen do nejvyššího úřadu a který vý, že je mu propůjčený nejvyšší úřad zase časem opustí. A tento volený vůdce země, pro kterého je jeho úřad vyvrcholením kariéry, by měl být horší politik, než synáček minulého vůdce země?
Tohle už je rozdíl ideologický a tedy i špatně řešitelný. Vy se hlásíte ke komunismu (to není míněno jako urážka-Vy tak opravdu činíte), a to by mělo znamenat, že nesouhlasíte i s právem dědit majetek-v extrémních případech veškerý nemovitý; v těch umírněných pak např. prostředky k podnikání. Já tento postoj nezastávám a vnímám, že např. právě rodinné firmy jsou ty nejdynamičtější. Vy tedy samozřejmě budete preferovat vzestup od piky. Já zas vidím potenciál dobrého „řemeslníka“ (vládnutí-v tomto případě), který se svůj „fach“ učí prakticky od plenek již jen tím, že (v nadsázce řečeno) pozoruje taťku. Změny postojů jako možné příliš nevidím a nelze tomu nic namítat-jestliže zůstáváme na rovině zákonosti.
---------------------------------------------------------------------------------------
ad Pátrač:
Spolupráci rád uvítám, nějak se dohodnem, ale Vídeň jsme již 1-ou oblehli

Teď se chystám na stavovskou rebelii.
Jinak-můj názor na fikci „R-U dnes“. Myslím, že by to byl stát, který by bez problémů patřil do západoevropské velké 5-ky (bez ohledu na konkrétní význam od východu na západ) It, D, Esp, F a GB. Hrubým odhadem ho řadím někam mezi F a It. To je stále velmi solidní mezinárodní postavení o kterém si ČR může nechat leda zdát
---------------------------------------------------------------------------------------
ad Ramon:
Neprotlačil náhodou Beneš první mimořádné finance pro armádu už v roce 1934 na zasedání NROS?
Bylo to trochu složitější. Pro rok 1933 E.B. na žádné změny netlačí (tím míním např. návrh na přesun peněz z rozpočtové rezervy). I v rozpočtu na rok 1934 se, z vojenských výdajů, spíše škrtá, a to s podporou mzv. Až při jednáních o rozpočtu na rok 1935 (roku 1934-o rozpočtu se jedná v roce předcházejícím) se E.B. bije za výdaje na armádu, a-to mu nelze upříti-silněji než min.obr. Jenže i tak jde spíše o narovnání stavu věcí-žel, vzhledem k předchozímu vývoji, šlo o značný nárůst-i to je pravda. Zafinancování velkých zbrojních zakázek přichází až s rokem 1936. A tkzv.válečné úvěry dokonce snad až s rokem 1937 (byly 2). Není náhodou, že tanků vz.34 bylo dodáno opravdu jen pár desítek kusů, ač roku 1938 měly stále solidní využitelnost. Nárůst zbrojení konečně můžeme dovozovati i z tempa výstavby ŘOPíků a třeba nákupů vz.35-tek.
---------------------------------------------------------------------------------------
ad Lom:
Tedy rozumím tomu tak, že Evropskou intergraci považujete za oporu, ale přitom nevidíte proč by měl někdo obětovati svých zájmů k prospěchu druhých. To ale je pak EU zbytečná protože se tyto dvě myšlenky vůbec neslučují.
Mohl bych se pustiti do složitého výkladu o tom, proč se tyto myšlenky slučují. O tom, že státy jednající ve větším celku dokáží prosaditi na mezinárodní scéně více, než při individuálním vystupování. Ale vemte to i jinak: Opravdu si myslíte, že by F, D, It, Esp, ale i třeba GB vstupovaly do EU, když by to neodpovídalo jejich zájmům?
Lom: Tedy píšete mnohé ale vysvětlujete málo. Např. jsem doufal, že dáte nějaký příklady tvrdosti prvorepublikové cenzury. Došlo to tak daleko, že jsem ho dal nakonec já.
Tady mne opravdu nenapadlo, že se zrovna na tohle ptáte. Těch problémů bylo dosti. Můžeme se podívat na „zabílená“ místa v novinách i třeba na to jak byli otravováni celkem apolitické osobnosti kultury (Hašler-viz jeho biografie/nikoliv

autobiografie/, Burian…), jak bylo obtížné kritizovati dění na politické scéně. Těch možností je dosti. Největším problémem ovšem byla téměř zanedbatelná možnost, jak se, proti rozhodnutí cenzorů, odvolat. A právě v tom ostře kontrastu třeba ten mnou zmiňovaný případ sebevraždy následníka trůnu v R-U.
A jde-li o monarchismus je stejně legitimní, jako republikanismus. Jinak, když jste se ptal, tak jsem odpovídal; když jste mi v něčem neporozuměl, tak jsem se snažil vysvětlovati a upřesňovati.