Re: Spojenecké plošné bombardování
Napsal: 24/3/2013, 19:01
vencoure to jako fakt? fakt hodlas srovnavat taktiky a techniky nasazeni letadel v realnem bojovem konfliktu a taktiky a techniky nasazeni letadel ve Sturmu?
To tvrdily američtí střelci v bombardérech a teoretici vzdušného boje. Ve skutečnosti to nebylo tak horké.Lord píše:Útok zezadu na B-17 prý znamenal "téměř jistou smrt" pro jakékoli nepřátelské stíhačky.
YB-40 se právě téměř nedokázaly udržet ve formaci ani s těmi plně naloženými bombardéry. Posádky YB-40 to řešily tím, že z motorů mačkaly výkon navíc (překračovaly předepsané limity plnícího tlaku a otáček), což snižovalo jejich životnost a zvyšovalo spotřebu paliva. Oproti standadním B-17F byly YB-40 mnohem hůře ovladatelné (především ve větších výškách) a dosahovaly výrazně horších výkonů (především horší stoupavosti). Poté co bombardéry odhodily svůj náklad, tak to samozřejmě ještě více vyniklo.Lord píše:YB-40, těžce ozbrojená "eskortní " verze B-17 F, a XB-41 u B-24. Pouze jeden prototyp XB-41 byl dokončen, ale bylo vyrobeno 21 YB-40. Leč bojové zkušenosti ukázaly, že YB-40 s další výzbrojí, pancéřováním a municí byly příliš pomalé, aby se dokázaly udržet ve formaci s B-17, experiment byl tak ukončen. Navíc byla instalována druhá hřbetní střelecká věž, dále každý z bočních střelců měl místo jednoho kulometu ráže 12,7 mm k dispozici kulometné dvojče stejné ráže. Vybavení bombometčíka bylo odstraněno a pod nos letadla namontována střelecká věž s dvojicí kulometů ráže 12,7 mm. Vzhledem k tomu, že stroj nesl také výrazně více střeliva, byla pumovnice upravena na muniční sklad.
Dokud nesly ostatní bombardéry v boxu pumový náklad asi problém nebyl, horší zřejmě bylo při zpáteční cestě, když byly lehčí. Musely by u YB-40 zvýšit výkon motorů, či odlehčit pancéřování, možná to bylo řešitelné, leč problematické. Nebo by se ostatní museli přizpůsobit podle „nejpomalejšího článku“. Toto se zdá tedy spíše hlavní důvod ukončení projektu nedostatečná rychlost ozbrojené pancéřové verze při zpáteční cestě. V podstatě se jednalo jen o konverze (přestavby) stávajících typů. Nicméně přední věž v nose letadla se osvědčila a byla převzata do verze G.
Taky myslím že jsi zrovna natrefil na nálety, kde nebylo nasazeno víc jak 200 letadel.Bax píše: Já jsem právě nenašel zdroj, kde by psali o nasazení více jak 200 stíhačů proti svazu... Mám k dispozici pouze roky 43 a 44. Z různých zdrojů. Je pravda, že se jednalo cca o 8 náletů, ale jednalo se o nálety od Francie až po Rakousko. Možná zrovna jsem četl ty, kde bylo nasazeno 200 stíhaček a zbytek uniklA proto jsem dále nepátral.
1 a 2 ano,skelet píše:K těm nočním létajícím křižníkům alias bombardérům PVO tolik (a něco tu už zaznělo):
1. potřebuješ umístit na upravený model minimálně jednu horní, jednu dolní a jednu zadní věž
2. v každé věži musíš mít minimálně pár zbraní s vysokou kadencí
3. věže musí být vybaveny střeleckým radiolokátorem nebo ještě lépe počítačovým systémem, který by mohl zaměřit více věží na jeden cíl (a lá B-29)
Moj koncept predpoklada 3 veze (pre pokrytie smerov utoku na nocne bombardery stacia) vyzbrojene dvojicou 20mm kanonov a doplnenych Serrato (neskor perfectos).skelet píše:Body jedna až dva ti dosti pošramotí konstrukci letounu. Bod tři ti jde nad technologické možnosti dané doby (obé se objevilo až koncem války)
Nesuhlasim s problemom nocnej demaskujuces strelby – to by nemala zmysel ziadna obranna vyzbroj na nocnych bombarderoch.VGR_j4ck41 píše:arten si evidentne neuvedomuje ze palubni strelci u nocnich bombarderu ochranovali bombarder ne zbrani ale ocima. Ten strelec, ktery uvidi pobliz nocni stihacku muze varovat pilota, ktery se tak muze pokusit manevrem zmizet. Strelba se pouzivala jen jako posledni linie obrany, kdy uz bylo jasne ze nocni stihac bombarder vidi a jde do utoku. Vsichni tady jiste vite, k jakym reakcim pri strelbe dochazi. A ze tedy v noci strelba DEMASKUJE, coz je to uplne posledni co kdokoliv z nocniho bombarderu chce. Takze arten ve sve myslence nasazeni nocnich PVO bombarderu sestrelujicich nemecke nocni stihace v proudu prinasi na scenu vyrazne usnadneni prace nemeckych nocnich stihacu. Ti uz nemusi, po navedeni na proud, se s pomoci palubniho radiolokatoru priblizovat k cili a mzourat do noci, aby videli siluetu na kterou by mohl zamirit. Ted uz jim staci se jenom priblizit k proudu a zamerovat se na zablesky strelby z jednotlivych PVO bombarderu ... moooooc chytry
PVO bomb. su sucastou zvazu.skelet píše: Dále musíš vyřešit následující:
a) jak upoutat pozornost německé protiletadlové obrany od bombardovacího (bezbranného) svazu po odbombardování cíle
b) jak dosáhnout toho, aby létající křižníky byly při návratu domů stejně rychlé jako "skutečné" bombardéry
Nesuhlasim s negovanim Serrate – vyznamne by prispelo k tomu aby osadky boli v strehu a sustredene na smer priblizenia – vyznamna pomoc pre vystresovane posadky strelcov zmuriace celu noc do tmy...Farky píše:Serrate byl sice výborný nástroj, ale nebyl samospasitelný. Tahle věcička totiž pouze říkala, že tam někde je noční stíhač se zapnutým radarem. Serrate nedokázalo ani říci jak je ten stíhač daleko, pouze v jakém je směru. Takže žádné zaměření pro střelce bombardérů by se nekonalo, pouze varování typu "někde na třetí hodině je noční stíhač, může být vzdálený 5000m, ale třeba i 50km". Serrate měl vynikající výsledky, protože ho používaly noční stíhačky. Ty aktivně vyhledávaly pomocí Serrate stíhače Luftwaffe, nicméně stále bylo nutné ve finální fázi použít vlastní radar a oči k nalezení cíle (Serrate to neumožňoval). Bombardéry by oproti tomu pasivně čekaly, až na ně někdo zaútočí. Na to nepotřebovaly Serrate. Ještě jedna věc - střelec bombardéru který zaměřuje vizuálně má proti stíhačce VŽDY menší šanci, a je jedno jestli má 20mm kanón nebo malorážové kulomety, tím spíš v noci.arten píše:Dalej - preto ich aj dopĺňam Serrate – o stíhačoch by vedeli a boli schopní ich zamerať. Celkovo považujem Serrate za výborný nástroj, ktorý mal fantastické reálne výsledky.
Výsledky střelců amerických bombardérů ve dne by mohli snad napovědět jak by to celé dopadlo. Ani sevřený svaz, kde bylo několik stovek půlpalcových kulometů, nedokázal sestřelovat stíhače Luftwaffe v nějak velkých počtech. Proč by se to mělo dařit osamoceným bombardérům RAF v noci, s početně výrazně slabší výzbrojí (ne, rozhodně by to nezachránil 20mm kanón)?
Toto je zaujimava otazka – totiz je vela dovodov mysliet si, ze Luftwafe by nejake velke protiopatrenia neurobila – oni uz koncepcnu zmenu urobili, uspesne (dokonca tak ze zanedbali dalsi vyvoj REB atd.)Farky píše: Obecně také moc nepočítáš s tím, že by Luftwaffe zavedla jakékoliv protiopatření. Prostě by se chovala tak jak potřebuješ, ale to by asi nedělala.
Presne naopak. Nicenim nocnych stihacov Luftwafe nicim – material, nutim nepriatela vyrabat viac nocnych stihaciek ako dennych, likvidujem pilotov. Cize druha strana mince je, ze likvidujem aj denny potencial Luftwafe. Celkovo ma v mojom ponimani tato strategia o.i. umoznit postupny prechod na denne bombrardovanie.Farky píše:To si nemyslím, ale to teď ponechme stranou. Už to tu zaznělo - proč věnovat tolik úsilí zničení nočních stíhačů Luftwaffe? Dopad na německý průmysl mnohem menší než při běžném bombardování, slabé nálety by naopak zřejmě umožnily Němcům věnovat prostředky na něco jiného - třeba denní stíhače.arten píše:Záver:
Takýmto spôsobom by RAF mohlo za cca pol roka reálne položiť nočné stíhače Luftwafe.
Ako som spominal, potencial a piloti, ale pravdou je ze presnost toto neriesi (az moj scenar 3 – prechod na denne bombardovanie a masove hromadne nasadenie Mosquitos )Farky píše: Především to zničení Luftwaffe neřeší největší problém - přesnost. Protože přesnost bombardování, to je oč tu běží. Dejme tomu že na konci roku 1943 zničíš noční stíhače, co uděláš s přesností? Gee je zablokované, Oboe má malý dosah a H2S je nepřesný. Přejdeš na (většinou stejně nepřesné) denní bombardování ? Tak proč jsme ničili noční stíhače?
Mnel by si precist knihu od Philipa Graye "Apostolove soudniho dne"- to je kniha jak vino. Ihned jak strelec ve vezi dostal podezreni, ze nekde nemeckej pilot "ciha za bukem" nahlasil to pilotovi a nasledoval manevr "Vrtak". Dokonce si ani nespominam, ze by v knize uvadel situaci, kdy by jeho strelec strilel jako prvni. Takze co se tyce nocni strelby, musim souhlasit s VGR_j4ck41.arten píše: Nesuhlasim s problemom nocnej demaskujuces strelby – to by nemala zmysel ziadna obranna vyzbroj na nocnych bombarderoch.
ako som pisal - PVO bombardery nemali unikat pred nocnymi stihacmi, ale ich zostrelovat. Myslim ze s navrhovanou vyzbrojou by boli o triedu iny protivnik ako klasicky bombarder...M1A2 Abrams píše:Mnel by si precist knihu od Philipa Graye "Apostolove soudniho dne"- to je kniha jak vino. Ihned jak strelec ve vezi dostal podezreni, ze nekde nemeckej pilot "ciha za bukem" nahlasil to pilotovi a nasledoval manevr "Vrtak". Dokonce si ani nespominam, ze by v knize uvadel situaci, kdy by jeho strelec strilel jako prvni. Takze co se tyce nocni strelby, musim souhlasit s VGR_j4ck41.arten píše: Nesuhlasim s problemom nocnej demaskujuces strelby – to by nemala zmysel ziadna obranna vyzbroj na nocnych bombarderoch.
Precti si, na kterou cast tveho prispevku jsem reagoval - na tu cast, kde nesuhlasis s problemem nocnej demaskujici strelby. Na tvou teorii o PVO bombarderech jsem nereagoval, nebot o ni mam "mirne" pochybnosti. Myslenka s PVO bombarderem mohla bejt hitem ve 30tych letech, kdy lide verili, ze rychle bombardery si vzdy najdou cestu k cili, nebo, ze z bombarderu jde udelat letajici pevnosti, ktere se sami ubrani. Jak to dopadlo vime. No a predstava, ze PVO bombarder jeste laka na sebe stihace aby je mohl sestrelit ...A jeste v noci!!! Pripada mi to jako hodne silne kafe.arten píše:ako som pisal - PVO bombardery nemali unikat pred nocnymi stihacmi, ale ich zostrelovat. Myslim ze s navrhovanou vyzbrojou by boli o triedu iny protivnik ako klasicky bombarder...M1A2 Abrams píše:Mnel by si precist knihu od Philipa Graye "Apostolove soudniho dne"- to je kniha jak vino. Ihned jak strelec ve vezi dostal podezreni, ze nekde nemeckej pilot "ciha za bukem" nahlasil to pilotovi a nasledoval manevr "Vrtak". Dokonce si ani nespominam, ze by v knize uvadel situaci, kdy by jeho strelec strilel jako prvni. Takze co se tyce nocni strelby, musim souhlasit s VGR_j4ck41.arten píše: Nesuhlasim s problemom nocnej demaskujuces strelby – to by nemala zmysel ziadna obranna vyzbroj na nocnych bombarderoch.
A byla by skoro k ničemu...arten píše:Vidim jednu principialnu prekazku – spominany vyvoj 2x20mm veze. V mojom ponimani by toto nemal by vacsi problem. Teraz som si uvedomil, ze Serrato by nemuselo byt v kazdej vezi ako som pisal, ale jeden pristroj na lietadlo a tak by mohol jeden clen posadky oznamovat suradnice cielov strelcom. Cize vyvoj takejto veze som odhadol v radovo tyzdnoch, vyrobu mesiace.
Je ale mozne ze toto by bol problem, neviem.