OSSR - nový stíhací letoun Lockheed Martin F-16 Block 70
Re: OSSR - nový stíhací letoun
1 Air-policing ako hlavna uloha VzS bol stav pred r2022. Teraz nastala nova realita.
2 stale sme sucastou NATINADS t.z. informacia je dodavana v predstihu
3 ked bol prednedavnom pripad nekomunikujuceho lietadla letiaceho zo severu na juh na vych Slovenskom, predali si ho medzi sebou PL a HU
4 pozri si kde su aktivne letiska na UA a ako je to z nich daleko ku frontu - a to ber ako referenciu
5 este ma byt aj 2.tl, v akom stave netusim , ake ta by mohla posobit z inej zakladne ako LZ Kuchyna. Par strojov ako L39 a pod by mohlo posobit napr z LZ Presov
2 stale sme sucastou NATINADS t.z. informacia je dodavana v predstihu
3 ked bol prednedavnom pripad nekomunikujuceho lietadla letiaceho zo severu na juh na vych Slovenskom, predali si ho medzi sebou PL a HU
4 pozri si kde su aktivne letiska na UA a ako je to z nich daleko ku frontu - a to ber ako referenciu
5 este ma byt aj 2.tl, v akom stave netusim , ake ta by mohla posobit z inej zakladne ako LZ Kuchyna. Par strojov ako L39 a pod by mohlo posobit napr z LZ Presov
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR - nový stíhací letoun
1) diskutabilné, aj naďalej ho bude treba vykonávať
2) najcastejšie sa chyba stane pri preladovani frekvencie pri prechode na nove uzemie. Cize nie vždy dostávaš info v predstihu.
3) či to nebude tým, že airpolicing nad uzemim SR vykonávaju Poliaci a Maďari.
4) kde su tie letiská, ktoré sa využívajú? Menuj!
5) ktorú dráhu by L39 na LZPO využívali? Lietali by z trávy? Alebo nebodaj z ej 300 metrovej taxiway?
Lynx, tak čo nacisti alebo chata pri Sliači? Čo je v tom? Ukáž farbu.
2) najcastejšie sa chyba stane pri preladovani frekvencie pri prechode na nove uzemie. Cize nie vždy dostávaš info v predstihu.
3) či to nebude tým, že airpolicing nad uzemim SR vykonávaju Poliaci a Maďari.
4) kde su tie letiská, ktoré sa využívajú? Menuj!
5) ktorú dráhu by L39 na LZPO využívali? Lietali by z trávy? Alebo nebodaj z ej 300 metrovej taxiway?
Lynx, tak čo nacisti alebo chata pri Sliači? Čo je v tom? Ukáž farbu.
Re: OSSR - nový stíhací letoun
Heil H!
Ja proti Sliacu nic nemam, iba tvrdim, ze LZ Kuchyna je z hladiska umiestnenia nadzbukovych strojov a ochrany uzemia NATO vhodnejsia ako LZ Sliac.
Ano, pozoroval som z chaty suboje Mig29 a Harrier vo velmi velmi malej vyske, a este davnejsie aj silnu cinnost Mig21MF.
Ale mozme pocitat, nech RSPDL leti rychlostou napr 750km/h tak si vypocitat o kolko viac casu mas na detekciu a znicenie. Uvazuj ze radary budu mat stanovisko niekde na vychode SR a dosah povedze 150km (skor menej na maly ciel na malej vyske)
Ja proti Sliacu nic nemam, iba tvrdim, ze LZ Kuchyna je z hladiska umiestnenia nadzbukovych strojov a ochrany uzemia NATO vhodnejsia ako LZ Sliac.
Ano, pozoroval som z chaty suboje Mig29 a Harrier vo velmi velmi malej vyske, a este davnejsie aj silnu cinnost Mig21MF.
Ale mozme pocitat, nech RSPDL leti rychlostou napr 750km/h tak si vypocitat o kolko viac casu mas na detekciu a znicenie. Uvazuj ze radary budu mat stanovisko niekde na vychode SR a dosah povedze 150km (skor menej na maly ciel na malej vyske)
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR - nový stíhací letoun
Takže chata pri Sliači. Hluk ťa otravuje.
Rozumiem.
Rozumiem.
Re: OSSR - nový stíhací letoun
ad 1 Air-policing ako hlavna uloha VzS bol stav pred r2022. Teraz nastala nova realita.
2 stale sme sucastou NATINADS t.z. informacia je dodavana v predstihu
... Par strojov ako L39 a pod by mohlo posobit napr z LZ Presov.
Nehnevaj sa, ale ty máš úplne hurvínkovské predstavy ako funguje riadenie letovej prevádzky, air policing, z akých príčin vznikajú poplachy a čo všetko je úlohou vzdušných síl v OSSR. Už som to raz vysvetľoval a ty si stále ideš svoje.
S tými L39 si to zabil.
2 stale sme sucastou NATINADS t.z. informacia je dodavana v predstihu
... Par strojov ako L39 a pod by mohlo posobit napr z LZ Presov.
Nehnevaj sa, ale ty máš úplne hurvínkovské predstavy ako funguje riadenie letovej prevádzky, air policing, z akých príčin vznikajú poplachy a čo všetko je úlohou vzdušných síl v OSSR. Už som to raz vysvetľoval a ty si stále ideš svoje.
S tými L39 si to zabil.
Naposledy upravil(a) pjaro77 dne 29/5/2024, 14:40, celkem upraveno 2 x.
Re: OSSR - nový stíhací letoun
Neotravuje Juraj, neprojektuj na mna Tvoje skratkovite zmyslanie. To by ma skor otravoval hluk turbovrtulovych strojov, ci uz C130 RAF z Krety do GB, alebo C130 z Rijeky do Rzesova, ten nizkofrekvencny hluk pocujes od Levic. Lieta sa najma v noci okolo 22-24. A roznych inych strojov. Ja som fanusik letectva a par rokov som v tej oblasti aj robil.
Napisal som ti rozne argumenty, len vy ich neviete akceptovat a stale tu operujete nejakym casom pre air policing. Btw ., daval som sem svojho cadi rozhovor so Zmekom a aj ten potvrdil, ze nastava posun v hodnoteni pre a proti jednotlivych argumentov.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR - nový stíhací letoun
My tvoje argumenty neberieme, lebo proste neexistujú.
Všetko co vyčítaš Sliaču, ma Kuchyňa rovnaké alebo horšie.
Jediná premenená je tvoja chata.
Všetko co vyčítaš Sliaču, ma Kuchyňa rovnaké alebo horšie.
Jediná premenená je tvoja chata.
Re: OSSR - nový stíhací letoun
A akeze su vase argumenty v prospech Sliacu? Ze lezi v kotline medzi mestami, obkoleseny horami, vyborne, to sa vsetko dnes nosi. Bude to iste raj dronarov.
Jediny argument je, ze ano, ma centralnu polohu v strede Slovenska a ano na vych hranice je to mozno 10min kratsi let.
Ale kludne si spomente aj na cvicenie medzi OSSR a AČR, kedy Cesi "zostrelili" vzlietajuce Migy na Sliaci este spoza hranic.
Takze ano, jediny vas argument pre umiestnenie zakladne na Sliac, je ten rychly zasah air policingu na vych hranici.
Na margo chaty - druhy dom mam aj Rohozniku, takze to ozaj nie je argument
Jediny argument je, ze ano, ma centralnu polohu v strede Slovenska a ano na vych hranice je to mozno 10min kratsi let.
Ale kludne si spomente aj na cvicenie medzi OSSR a AČR, kedy Cesi "zostrelili" vzlietajuce Migy na Sliaci este spoza hranic.
Takze ano, jediny vas argument pre umiestnenie zakladne na Sliac, je ten rychly zasah air policingu na vych hranici.
Na margo chaty - druhy dom mam aj Rohozniku, takze to ozaj nie je argument
Re: OSSR - nový stíhací letoun
Argumenty za zachovanie Sliacu su hlavne tieto dva:
1. LZ Sliac je vybudovana vyrazne viac ako Kuchyna. Momantalne sa do nej investuju dalsie miliony kvoli F-16. V Kuchyni chyba v podstate vsetko. V ratanie poriadnej VPD.
2. Personal. Pokial by sa prestahovali letky zakladne Sliac do Kuchyne, prejde vyrazny pocet personalu do civilu. Jeho nahradenie bude trvat roky.
1. LZ Sliac je vybudovana vyrazne viac ako Kuchyna. Momantalne sa do nej investuju dalsie miliony kvoli F-16. V Kuchyni chyba v podstate vsetko. V ratanie poriadnej VPD.
2. Personal. Pokial by sa prestahovali letky zakladne Sliac do Kuchyne, prejde vyrazny pocet personalu do civilu. Jeho nahradenie bude trvat roky.
Re: OSSR - nový stíhací letoun
Personal -vzdy som bol v tom, ze vojak pracuje tam, kde dostane rozkaz (hoci aj niekde v Lotyssku). Ak to tak nie je, je spolahlivost takych kadrov otazna. Ale vnimam ten argument ako padny.
Infrastruktura -vo svetle informacii, ze rekonstrukcia LZ Sliac ma stat nie 50, ale 200mil EUR -je otazka veru na stole, kde ich minut.
Zevraj (šumy) - aj USA by boli radsej za Kuchynu.
Infrastruktura -vo svetle informacii, ze rekonstrukcia LZ Sliac ma stat nie 50, ale 200mil EUR -je otazka veru na stole, kde ich minut.
Zevraj (šumy) - aj USA by boli radsej za Kuchynu.
Re: OSSR - nový stíhací letoun
Ešte raz, kde by bola druhá základňa ?
- RezortineR
- rotmistr
- Příspěvky: 139
- Registrován: 5/5/2024, 10:44
Re: OSSR - nový stíhací letoun
"Ale kludne si spomente aj na cvicenie medzi OSSR a AČR, kedy Cesi "zostrelili" vzlietajuce Migy na Sliaci este spoza hranic" - môžem poprosiť nejaký link na zdroj? Nerýpem, len prvý krát o tom počujem a znie to zaujímavoLynx píše: ↑29/5/2024, 17:42 A akeze su vase argumenty v prospech Sliacu? Ze lezi v kotline medzi mestami, obkoleseny horami, vyborne, to sa vsetko dnes nosi. Bude to iste raj dronarov.
Jediny argument je, ze ano, ma centralnu polohu v strede Slovenska a ano na vych hranice je to mozno 10min kratsi let.
Ale kludne si spomente aj na cvicenie medzi OSSR a AČR, kedy Cesi "zostrelili" vzlietajuce Migy na Sliaci este spoza hranic.
Takze ano, jediny vas argument pre umiestnenie zakladne na Sliac, je ten rychly zasah air policingu na vych hranici.
Na margo chaty - druhy dom mam aj Rohozniku, takze to ozaj nie je argument
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR - nový stíhací letoun
Tu niekde v clankoch to bolo skryteRezortineR píše: ↑30/5/2024, 08:25"Ale kludne si spomente aj na cvicenie medzi OSSR a AČR, kedy Cesi "zostrelili" vzlietajuce Migy na Sliaci este spoza hranic" - môžem poprosiť nejaký link na zdroj? Nerýpem, len prvý krát o tom počujem a znie to zaujímavoLynx píše: ↑29/5/2024, 17:42 A akeze su vase argumenty v prospech Sliacu? Ze lezi v kotline medzi mestami, obkoleseny horami, vyborne, to sa vsetko dnes nosi. Bude to iste raj dronarov.
Jediny argument je, ze ano, ma centralnu polohu v strede Slovenska a ano na vych hranice je to mozno 10min kratsi let.
Ale kludne si spomente aj na cvicenie medzi OSSR a AČR, kedy Cesi "zostrelili" vzlietajuce Migy na Sliaci este spoza hranic.
Takze ano, jediny vas argument pre umiestnenie zakladne na Sliac, je ten rychly zasah air policingu na vych hranici.
Na margo chaty - druhy dom mam aj Rohozniku, takze to ozaj nie je argument
https://czechairforce.com/
- Pressburger
- Kapitán
- Příspěvky: 1403
- Registrován: 16/5/2023, 11:30
Re: OSSR - nový stíhací letoun
Priority armády a rezortu obrany sa často menia, obnova sliačskeho letiska je príkladom zlej praxe
Publikované: 24.05.2024
Bratislava 24. mája 2024 – Strategické investičné plánovanie, týkajúce sa rozvoja slovenských ozbrojených síl, je v ostatných rokoch chaotické a táto kľúčová bezpečnostná agenda je značne roztrieštená. Tento stav má výrazný dopad nielen na verejné financie, ale aj na plnenie si medzinárodných záväzkov. Vyplynulo to z kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR, ktorá bola zameraná na plán rozvoja infraštruktúry Ministerstva obrany (MO) SR v rokoch 2019 – 2022. Národní kontrolóri identifikovali významné riziká hlavne v postavení, komunikácii a spolupráci medzi Generálnym štábom Ozbrojených síl (OS) SR a rezortom obrany, pričom požiadavky armády často nie sú zosúladené s modernizačnými projektmi ministerstva. „Je potrebné, aby z hľadiska strategického plánovania a zároveň zodpovednosti za finančné krytie priorít, malo oveľa silnejšie postavenie vedenie rezortu obrany na čele s ministrom. Generálny štáb je výkonná zložka, je garantom odbornosti, no kľúčová zodpovednosť za danú strategickú verejnú politiku musí byť na ľuďoch z ministerstva obrany,“ zdôraznil predseda Ľubomír Andrassy. Vedenie generálneho štábu a ministerstva dnes pôsobia ako dva nesúrodé subjekty, idúce každý vlastnou cestou. „Ak sa kľúčoví hráči nezladia, nebudú konať v súlade s dlhodobými strategickými cieľmi, pozitívnu zmenu nebude slovenská spoločnosť a ani jej partneri vidieť,“ konštatuje predseda.

Existujúce plány od dlhodobých cez strednodobé až po krátkodobé, sa bez širšej diskusie upravujú a nerešpektujú sa pravidlá ich udržateľného finančného zabezpečenia. Priority sa menia, časovo posúvajú, a to spôsobuje problémy aj pri príprave a realizácii projektov. Okrem iného kontrola ukázala, že sekcia majetku a infraštruktúry MO SR je vzhľadom na počet investičných požiadaviek personálne poddimenzovaná, a zároveň jej materiálno-technické zabezpečenie neumožňuje využitie moderných prostriedkov komunikácie. V roku 2017 vláda prijala tri stratégie, a to Bezpečnostnú, Obrannú a Vojenskú a taktiež Dlhodobý plán rozvoja obrany s výhľadom do roku 2030. Následne až v roku 2021 bolo aktualizované znenie Obrannej a Bezpečnostnej stratégie schválené poslancami Národnej rady SR. Parlament tak legitimizoval nové, kľúčové strategické bezpečnostné dokumenty po viac ako pätnástich rokoch od schválenia obdobných dokumentov ešte v roku 2005. Šéf slovenských kontrolórov Ľ. Andrassy upozornil, že v oblasti vojenskej bezpečnosti a strategického plánovania chýba širší proces pripomienkovania i väčšia externá kontrola, lebo kľúčové materiály sú spracovávané v utajovanom režime. Aj v prípade aktuálne prezentovanej kontroly niektoré záležitosti podliehajú utajeniu, a tak národná autorita pre externú kontrolu spracovala skrátenú verziu výstupu, ktorý je možné prezentovať verejnosti. Národní kontrolóri v súčasnosti, taktiež v utajenom režime, preverujú dodržiavanie zákonných pravidiel v procese darovania vojenského materiálu bezpečnostným a armádnym zložkám na Ukrajine.
Ako príklad zlej praxe sa ukázala komplexná obnova vojenského letiska Sliač, pričom významné zlyhania identifikovali kontrolóri v celom procese prípravy, ako aj pri projektovom riadení tejto strategickej investície. Rozhodnutie o nákupe stíhačiek F-16 padlo v júli 2018, a následne vláda prijala uznesenie o celkovej rekonštrukcii letiska. Ani v tejto chvíli, takmer šesť rokov od rozhodnutia o kúpe stíhačiek, nie je jasné, kedy bude projekt rekonštrukcie letiska ukončený, aký bude finálny účet za jeho komplexnú opravu a kedy budú môcť stíhacie lietadlá F-16 na zrekonštruovanom letisku operovať. NKÚ už pred štyrmi rokmi, pri analýze opodstatnenosti nákupu F-16, upozornil na významné riziká spojené s ohrozením termínov naviazaných na úspešnú realizáciu projektu. Nedostatočné projektové riadenie sa v konečnom dôsledku môže premietnuť do výraznej úpravy rozpočtu, pričom v roku 2018 sa počítalo s nákladmi na rekonštrukciu letiska vo výške 55 mil. eur, rezort obrany v roku 2023 už pracoval so sumou viac ako 125 miliónov. Dnes sú náklady opäť aktualizované a blížia sa k výdavkom vo výške 150 až 200 miliónov, čo už je bezmála štvornásobok pôvodnej sumy. Konečná cena obnovy vojenského letiska však bude závisieť od výsledku verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby, ktoré má na starosti Agentúra NATO pre podporu a obstarávanie.
Prenesenie zodpovednosti za realizáciu rekonštrukcie letiska z rezortu obrany na zahraničnú agentúru v roku 2020 výrazným spôsobom znížilo okrem iného rozsah kontroly a transparentnosti pri používaní verejných zdrojov. Napriek tejto zmene nenastal významnejší posun v praktickej realizácii tohto kľúčového investičného projektu. Nehovoriac o tom, že Agentúre NATO bol už pred štyrmi rokmi poskytnutý preddavok vo výške 68 mil. eur na jeho realizáciu. Národní kontrolóri počas nezávislého auditu zistili, že doposiaľ bolo využitých len bezmála 10 miliónov eur, a to hlavne na projektovú dokumentáciu a administratívne poplatky. „Naša kontrola potvrdila, že príprava a obstaranie projektu cez zahraničnú agentúru neprispelo k zrýchleniu procesov a ani k lepšiemu riadeniu či koordinácii všetkých zainteresovaných strán. Kritické meškanie v harmonograme prác má dnes už bezpochyby dopad nielen na otázky spojené s bezpečnosťou, ale zlé riadenie kľúčovej investície bude mať negatívny dopad na napätý štátny rozpočet,“ konštatuje predseda Ľ. Andrassy a v tejto súvislosti dodáva, že „z pohľadu národných kontrolórov malo vedenie ministerstva využiť Agentúru na konzultačno-poradenské služby a nemala sa riešiť cez ňu celá zodpovednosť za riadenie strategickej investície, pričom týmto rozhodnutím stratil rezort, a teda aj štát priamu kontrolu nad celým procesom realizácie projektu, vrátane finančného riadenia či obstarávania.“
Príkladom zlého strategického plánovania a riadenia je aj situácia okolo vojenského areálu Mokraď, ktorý sa nachádza na strednom Slovensku. Ešte v roku 2010 bolo prijaté rozhodnutie, že uvedený priestor je prebytočný a nie je potrebný pre ozbrojené sily. Na základe nového pohľadu na areál a vecných požiadaviek náčelníka generálneho štábu došlo v roku 2018 k zrušeniu rozhodnutia o prebytočnosti armádneho majetku, kasární. S víťazom súťaže na kúpu budovy za 2,3 milióna eur preto nakoniec nedošlo k podpísaniu zmluvy o predaji. Celý areál i nehnuteľnosti v ňom sú dnes, pätnásť rokov od rozhodnutia o ukončení vojenských činností na Mokradi, značne znehodnotené, resp. sú v dezolátnom stave. Zo strategického hľadiska došlo už v minulosti k odpredaju kľúčových obslužných objektov, ako je napríklad vodojem, čistička či úpravňa pitnej vody. Do odpočtu rizík je potrebné započítať aj fakt, že v uvedenom areáli sa v roku 2016 potvrdila významná environmentálna záťaž a jej riešenie pôjde na vrub štátneho rozpočtu. „Z pohľadu nezávislej kontrolnej inštitúcie, celý sled udalostí pri rozhodovaní o vojenskom areáli Mokraď vykazuje viacero nesystémových opatrení, absentuje strategický či analytický pohľad a dlhodobo dochádzalo k zásadnému znehodnocovaniu majetku štátu. Nehovoriac o tom, že práve oblasť bezpečnostných politík a krízového riadenia musia stáť na jasných cieľoch, vychádzajúcich z dlhodobého strategického plánovania, profesionálneho riadenia a udržateľného financovania,“ uzatvára pohľad na výsledky kontroly predseda NKÚ.
Správa o výsledku kontroly (pdf, 308 kB): Plán rozvoja infraštruktúry MO SR
zdroj: https://www.nku.gov.sk/-/priority-armad ... ej-praxe-1
Publikované: 24.05.2024
Bratislava 24. mája 2024 – Strategické investičné plánovanie, týkajúce sa rozvoja slovenských ozbrojených síl, je v ostatných rokoch chaotické a táto kľúčová bezpečnostná agenda je značne roztrieštená. Tento stav má výrazný dopad nielen na verejné financie, ale aj na plnenie si medzinárodných záväzkov. Vyplynulo to z kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR, ktorá bola zameraná na plán rozvoja infraštruktúry Ministerstva obrany (MO) SR v rokoch 2019 – 2022. Národní kontrolóri identifikovali významné riziká hlavne v postavení, komunikácii a spolupráci medzi Generálnym štábom Ozbrojených síl (OS) SR a rezortom obrany, pričom požiadavky armády často nie sú zosúladené s modernizačnými projektmi ministerstva. „Je potrebné, aby z hľadiska strategického plánovania a zároveň zodpovednosti za finančné krytie priorít, malo oveľa silnejšie postavenie vedenie rezortu obrany na čele s ministrom. Generálny štáb je výkonná zložka, je garantom odbornosti, no kľúčová zodpovednosť za danú strategickú verejnú politiku musí byť na ľuďoch z ministerstva obrany,“ zdôraznil predseda Ľubomír Andrassy. Vedenie generálneho štábu a ministerstva dnes pôsobia ako dva nesúrodé subjekty, idúce každý vlastnou cestou. „Ak sa kľúčoví hráči nezladia, nebudú konať v súlade s dlhodobými strategickými cieľmi, pozitívnu zmenu nebude slovenská spoločnosť a ani jej partneri vidieť,“ konštatuje predseda.
Existujúce plány od dlhodobých cez strednodobé až po krátkodobé, sa bez širšej diskusie upravujú a nerešpektujú sa pravidlá ich udržateľného finančného zabezpečenia. Priority sa menia, časovo posúvajú, a to spôsobuje problémy aj pri príprave a realizácii projektov. Okrem iného kontrola ukázala, že sekcia majetku a infraštruktúry MO SR je vzhľadom na počet investičných požiadaviek personálne poddimenzovaná, a zároveň jej materiálno-technické zabezpečenie neumožňuje využitie moderných prostriedkov komunikácie. V roku 2017 vláda prijala tri stratégie, a to Bezpečnostnú, Obrannú a Vojenskú a taktiež Dlhodobý plán rozvoja obrany s výhľadom do roku 2030. Následne až v roku 2021 bolo aktualizované znenie Obrannej a Bezpečnostnej stratégie schválené poslancami Národnej rady SR. Parlament tak legitimizoval nové, kľúčové strategické bezpečnostné dokumenty po viac ako pätnástich rokoch od schválenia obdobných dokumentov ešte v roku 2005. Šéf slovenských kontrolórov Ľ. Andrassy upozornil, že v oblasti vojenskej bezpečnosti a strategického plánovania chýba širší proces pripomienkovania i väčšia externá kontrola, lebo kľúčové materiály sú spracovávané v utajovanom režime. Aj v prípade aktuálne prezentovanej kontroly niektoré záležitosti podliehajú utajeniu, a tak národná autorita pre externú kontrolu spracovala skrátenú verziu výstupu, ktorý je možné prezentovať verejnosti. Národní kontrolóri v súčasnosti, taktiež v utajenom režime, preverujú dodržiavanie zákonných pravidiel v procese darovania vojenského materiálu bezpečnostným a armádnym zložkám na Ukrajine.
Ako príklad zlej praxe sa ukázala komplexná obnova vojenského letiska Sliač, pričom významné zlyhania identifikovali kontrolóri v celom procese prípravy, ako aj pri projektovom riadení tejto strategickej investície. Rozhodnutie o nákupe stíhačiek F-16 padlo v júli 2018, a následne vláda prijala uznesenie o celkovej rekonštrukcii letiska. Ani v tejto chvíli, takmer šesť rokov od rozhodnutia o kúpe stíhačiek, nie je jasné, kedy bude projekt rekonštrukcie letiska ukončený, aký bude finálny účet za jeho komplexnú opravu a kedy budú môcť stíhacie lietadlá F-16 na zrekonštruovanom letisku operovať. NKÚ už pred štyrmi rokmi, pri analýze opodstatnenosti nákupu F-16, upozornil na významné riziká spojené s ohrozením termínov naviazaných na úspešnú realizáciu projektu. Nedostatočné projektové riadenie sa v konečnom dôsledku môže premietnuť do výraznej úpravy rozpočtu, pričom v roku 2018 sa počítalo s nákladmi na rekonštrukciu letiska vo výške 55 mil. eur, rezort obrany v roku 2023 už pracoval so sumou viac ako 125 miliónov. Dnes sú náklady opäť aktualizované a blížia sa k výdavkom vo výške 150 až 200 miliónov, čo už je bezmála štvornásobok pôvodnej sumy. Konečná cena obnovy vojenského letiska však bude závisieť od výsledku verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby, ktoré má na starosti Agentúra NATO pre podporu a obstarávanie.
Prenesenie zodpovednosti za realizáciu rekonštrukcie letiska z rezortu obrany na zahraničnú agentúru v roku 2020 výrazným spôsobom znížilo okrem iného rozsah kontroly a transparentnosti pri používaní verejných zdrojov. Napriek tejto zmene nenastal významnejší posun v praktickej realizácii tohto kľúčového investičného projektu. Nehovoriac o tom, že Agentúre NATO bol už pred štyrmi rokmi poskytnutý preddavok vo výške 68 mil. eur na jeho realizáciu. Národní kontrolóri počas nezávislého auditu zistili, že doposiaľ bolo využitých len bezmála 10 miliónov eur, a to hlavne na projektovú dokumentáciu a administratívne poplatky. „Naša kontrola potvrdila, že príprava a obstaranie projektu cez zahraničnú agentúru neprispelo k zrýchleniu procesov a ani k lepšiemu riadeniu či koordinácii všetkých zainteresovaných strán. Kritické meškanie v harmonograme prác má dnes už bezpochyby dopad nielen na otázky spojené s bezpečnosťou, ale zlé riadenie kľúčovej investície bude mať negatívny dopad na napätý štátny rozpočet,“ konštatuje predseda Ľ. Andrassy a v tejto súvislosti dodáva, že „z pohľadu národných kontrolórov malo vedenie ministerstva využiť Agentúru na konzultačno-poradenské služby a nemala sa riešiť cez ňu celá zodpovednosť za riadenie strategickej investície, pričom týmto rozhodnutím stratil rezort, a teda aj štát priamu kontrolu nad celým procesom realizácie projektu, vrátane finančného riadenia či obstarávania.“
Príkladom zlého strategického plánovania a riadenia je aj situácia okolo vojenského areálu Mokraď, ktorý sa nachádza na strednom Slovensku. Ešte v roku 2010 bolo prijaté rozhodnutie, že uvedený priestor je prebytočný a nie je potrebný pre ozbrojené sily. Na základe nového pohľadu na areál a vecných požiadaviek náčelníka generálneho štábu došlo v roku 2018 k zrušeniu rozhodnutia o prebytočnosti armádneho majetku, kasární. S víťazom súťaže na kúpu budovy za 2,3 milióna eur preto nakoniec nedošlo k podpísaniu zmluvy o predaji. Celý areál i nehnuteľnosti v ňom sú dnes, pätnásť rokov od rozhodnutia o ukončení vojenských činností na Mokradi, značne znehodnotené, resp. sú v dezolátnom stave. Zo strategického hľadiska došlo už v minulosti k odpredaju kľúčových obslužných objektov, ako je napríklad vodojem, čistička či úpravňa pitnej vody. Do odpočtu rizík je potrebné započítať aj fakt, že v uvedenom areáli sa v roku 2016 potvrdila významná environmentálna záťaž a jej riešenie pôjde na vrub štátneho rozpočtu. „Z pohľadu nezávislej kontrolnej inštitúcie, celý sled udalostí pri rozhodovaní o vojenskom areáli Mokraď vykazuje viacero nesystémových opatrení, absentuje strategický či analytický pohľad a dlhodobo dochádzalo k zásadnému znehodnocovaniu majetku štátu. Nehovoriac o tom, že práve oblasť bezpečnostných politík a krízového riadenia musia stáť na jasných cieľoch, vychádzajúcich z dlhodobého strategického plánovania, profesionálneho riadenia a udržateľného financovania,“ uzatvára pohľad na výsledky kontroly predseda NKÚ.
Správa o výsledku kontroly (pdf, 308 kB): Plán rozvoja infraštruktúry MO SR
zdroj: https://www.nku.gov.sk/-/priority-armad ... ej-praxe-1
Arthur Pressburger
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR - nový stíhací letoun
Oprava hal Husar na letisku Kuchyňa.
Hotovo ma byť do 100 dní od odovzdania.
https://crz.gov.sk/zmluva/9307785/
https://maps.app.goo.gl/5ka4oh21zaobn3Yw7
Vlastne je dobre, ze ten Sliač mešká
takto musia dať do poriadku aj Kuchyňu. 
Hotovo ma byť do 100 dní od odovzdania.
https://crz.gov.sk/zmluva/9307785/
https://maps.app.goo.gl/5ka4oh21zaobn3Yw7
Vlastne je dobre, ze ten Sliač mešká


- Pressburger
- Kapitán
- Příspěvky: 1403
- Registrován: 16/5/2023, 11:30
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR - nový stíhací letoun
Kuchyňa bola dlhodobo otloukanek.
Sliač aj Prešov je rekonštruovaný roky. Len v Malackach to bola bieda, az posledných 4 -5 rokov sa aj tam investuje.
Tiež treba povedať, ze haly Husar pôvodne určené pre Suchoje a Migy, nemá čo v Malackách využívať a boli prázdne.
Sliač aj Prešov je rekonštruovaný roky. Len v Malackach to bola bieda, az posledných 4 -5 rokov sa aj tam investuje.
Tiež treba povedať, ze haly Husar pôvodne určené pre Suchoje a Migy, nemá čo v Malackách využívať a boli prázdne.
Re: OSSR - nový stíhací letoun
Z tej kontrolnej správy je podstatné toto:
V druhom kvartáli 2024 je plánovaná dodávka 3 kusov stíhacích lietadiel F-16, v prvom kvartáli 2025 ďalších 7 kusov a posledné 4 kusy v druhom kvartáli 2026. Letecká základňa Sliač v súčasnosti nie je pripravená na prvú dodávku stíhacích lietadiel F-16, a preto ich dočasné umiestnenie bude na letisku Kuchyňa, kde je však možné uskladniť len 8 kusov zo 14. V prípade, ak rekonštrukcia letiska Sliač nebude ukončená v termíne t. j. do roku 2025, tak z letiska Kuchyňa bude prevádzkovaných 8 lietadiel a 6 lietadiel bude využívaných na výcvik pilotov v USA. Uskladnenie stíhacích lietadiel F-16 v priestoroch americkej leteckej základne bolo predbežne odhadované na cca 4 mil. eur na dva roky. Operačná spôsobilosť sa predpokladá od druhého
kvartálu 2025 z letiska Kuchyňa a od roku 2026 už z letiska Sliač.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR - nový stíhací letoun
Ak opravia tých 6 hál Husár na LZMC, tak vedia umiestniť spolu s mobilnými hangármi všetky F-16.
Naposledy upravil(a) Juraj Tichý dne 1/6/2024, 18:05, celkem upraveno 1 x.