Stránka 20 z 34
Napsal: 19/12/2011, 19:29
od kenavf
Foxbat píše: no vesele..a hlavne zazracna zbran..strelba rakiet do zadnej polosferi...užas:)
Vystrelenie rakety R-73(modifikovanej?) nesenej na závesníku obrátene, to je smerom dozadu, na protivníka v zadnej polosfére
A podľa všetkého to dokážu aj pri normálnej montáži s tým že po odhodení najprv urobia obrat smerom dozadu a až potom sa zapáli motor.
Obrázek upravil kopapaka.
Napsal: 19/12/2011, 21:10
od krizak
Kenavf:
mhh jaksi nechápu co chtěj Sůčka ve vláknu o Raptoru

Napsal: 19/12/2011, 22:38
od kenavf
Možno je to OT, ale je to len reakcia na staršiu poznámku od Foxbata zo začiatku tohto vlákna citujem"je dost zaujimave ako sa vo filmovej tvorbe venovali otázke odhalovania tajných strojov...vo filme Firefox sa americký špion dostal na rusku základňu, kde testovali MIG-31 no tak trochu sa len hadalo ako asi vyzeraju...film je starsieho data...lietadlo malo sice dvojmotorovu konstrukciu no bolo dost male a viac stealth..zaujmavo potom zazracne pristalo na ladovci kde ho docerpala ponorka...po ceste nad morom znocil este par Ka vrtulnikov:) no vesele..a hlavne zazracna zbran..strelba rakiet do zadnej polosferi...užas:)" koniec citátu.
Takže tá technologia strelby dozadu je zvládnutá.
Napsal: 18/3/2012, 09:29
od krizak
Akční start Raptoru:
http://megacombat.net/air-show-f-22-rap ... e-takeoff/
Nějaké zajímavé fotky:
Tabulka jak na tom byli konkurenti programu ATF na začátku 90 let:
F-23-fiktivní ,kdyby byl sériový typ.
kopapaka:trochu upraveno
Napsal: 4/5/2012, 13:29
od krizak
Podle deníku Los Angeles Times, někteří piloti stíhaček F-22 odmítají s nimi
létat.Již 4 roky trvají problémy se systémem výroby kyslíku , což vede k
hypoxii-ztrátě vědomí během letu . USAF má zhruba 200 pilotů pro stíhačky
F-22. Možná jen fáma,již dříve informace,že F-22 nemůže létat například v dešti.
Tyto fotky dokazují ,že ani sníh stealth nátěru nevadí.

i
http://www.militaryparitet.com/perevodn ... dnie/2873/
Přece něco na tom bude pravda,že někteří piloti odmítají pilotovat F-22
http://www.latimes.com/business/la-fi-f ... 2307.story
Napsal: 4/5/2012, 20:40
od Alchymista
Otázka je, ako sa zmení RCS po takomto týždňovom "zimovaní".
Napsal: 4/5/2012, 21:07
od Ionor
Plachty sú narozdiel od náteru drahé a údržba sa zametaním snehu udržuje v kondícii...
Napsal: 4/5/2012, 23:55
od Alchymista
Celkom by ma zaujímalo, ako dlho trvá pripraviť takto "zazimované" lietadlá k letu a čo všetko k tomu potrebujú.
Aj keď... 100-150 litrov horúcej odmrazovacej kvapaliny by mohlo aj stačiť.
Plachty na trup sú potom viacmenej nadbytočné a plachtu na kabínu tam, zdá sa, majú. Odmrazovacia kvapalina je síce celkom drahá, ale ak sa s tým dokáže náter vysporiadať, aj celkom efektívna - bežný dopravák sa dá odmraziť za 5-10 minút a podľa množstva snehu a ľadu na to treba 200-500 litrov kvapaliny.
Napsal: 18/5/2012, 13:42
od krizak
Americké letectvo-USAF zavedlo do výzbroje začátkem května 187 sériový
stíhač F-22
Bohu žel u těchto nádherných a výkonných letadel , trvají problémy
s generováním kyslíku pro piloty ,a tudiž hrozí u pilotů hypoxie
Záznam,kdy pilot žádá o sestup na výšku 18OOO stop
http://soundcloud.com/theaviationist/f-22-emergency
Špatná zpráva pro piloty je ,že aktualizace zálohování kyslíku pro
všechny F-22 bude dokončena až v roce 2014.
http://www.dailypress.com/news/military ... 6704.story
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Napsal: 17/8/2012, 18:22
od krizak
Zajímavé video s letouny 5.generace F-22, F-35
http://player.vimeo.com/video/3437045?autoplay=1
možná úprava F-22 v budoucnu, údržba F-22 v speciálních botech , a "akční foto:
Na foto F-22 s červenými linkami je třeba kliknout, pak vidět možnou úpravu letounu.
Napsal: 12/11/2012, 21:46
od OndřejW
Přečetl jsem srhující diskuzi o F - 22 na jeden zátah. Rozšířil jsem si výrazně obzor o tomto letounu. Děkuji všem přispěvatelům do diskuze.
Smutné je, že se v tuto chvíli jedná o nejdokonalejší bojový letoun a zároveň o poslední. Jednou se na něj budeme dchodit dívat do muzea jako na technologicky nejvyspělejší stíhačku, kterou kdy pilotoval člověk. Poslední z dlouhé řady, kterou odstartoval Fokker E.I. Budoucnost patří bezpilotním strojům. Proto je nesmysl vyrábě dál něco tak drahého a ve své podstatě zastaralého.
Neodpustím si: Uvažovat v roce 2012, že bude pravidelně probíhat manévrový boj stíhaček na krátkou vzdálenost, kdy bude možné použít kanónové výzbroje a ohánět se historií Vietnamské války, která proběhla před více než čtyřiceti lety, je nesmyl.
Re:
Napsal: 12/11/2012, 21:54
od skelet
s rozšiřováním letounů opatřených technologií Stealth se také bude zmenšovat vzdálenost na jakou se tyto letouny budou zjišťovat a na jakou mezi sebou budou zahajovat boj. Je tedy logické, že na manévrový souboj bude opět docházet, protože při nadzvukové cestovní rychlosti se prostě do kontaktu dostanou
Re:
Napsal: 12/11/2012, 21:57
od lamada
OndřejW píše:Přečetl jsem srhující diskuzi o F - 22 na jeden zátah. Rozšířil jsem si výrazně obzor o tomto letounu. Děkuji všem přispěvatelům do diskuze.
Neodpustím si: Uvažovat v roce 2012, že bude pravidelně probíhat manévrový boj stíhaček na krátkou vzdálenost, kdy bude možné použít kanónové výzbroje a ohánět se historií Vietnamské války, která proběhla před více než čtyřiceti lety, je nesmyl.
No chlape věř mi ještě to opravdu chvíli bude trvat , ten nesmysl se momentálně cvičí ve všech vojenských leteckých složkách a to poměrně často.

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Napsal: 13/11/2012, 05:23
od Alchymista
Podobné úvahy viedli k tomu, že vo vietnamskej vojne sa americké lietadlá museli vybavovať kanónovou výzbrojou dodatočne. Vytriezvenie z "raketizácie" stíhacieho letectva však bolo celkom tvrdé i pre rusov. Obe strany sa z toho poučili a kanón je proste neoddeliteľnou súčasťou výzbroje stíhačov.
Kým moderné rádiolokátory a riadené strely umožňujú začať boj na veľké diaľky, vlastnosti stealth a moderné rušiče a klamné ciele naopak možnosti rádiolokátorov a riadených striel proti technicky rovnocennému súperovi silne obmedzujú. Napokon teda dochádza k tomu, že boj ekvivalentných strojov začína až na vzdialenosť vizuálneho kontaktu, kedy pilot rozpozná vzdušný cieľ vizuálne. A pokiaľ dôjde k situácii, že rušiace a maskovacie prostriedky protivníka (a samozrejme i vlastné) sú na takej úrovni, že rakety nedokážu nájsť a rozpoznať cieľ, dostáva sa k slovu vizuálne sledovanie cieľa, manévrovanie a nakoniec použitie kanónu, pretože kanón - a to je jeho dôležitá vlastnosť - je takmer absolutne necitlivý na akékoľvek rušenie a klamné ciele.
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Napsal: 13/11/2012, 22:34
od rabo
Páni, to že sa budú moderné stíhače naháňať a mastiť kanónmi beriete dúfam len ako taký úlet ? Kanón bol, je a bude, ale v súčasnosti nie aby ho používali stíhačky proti sebe. Jeho úloha bude/ je len na ciele ako dopravák s teroristami, výstražná streľba atď. Bude trvať veľmi, veľmi dlho pokým bude rozšírenie „super neviditeľných“ lietadiel také masové, aby sa, teoreticky, prešlo na kanóny a to už v tom čase budú mať „najsilnejší“ špičkové BPL, prípadne AWACS na takej úrovni, že budú schopné lokalizovať súpera, naviesť rakety v dostatočnej vzdialenosti. Stále platí to, že moderné armády sa snažia viesť vojnu z „odstupu“. Posledných x rokov nebol použitý kanón v strete dvoch stíhačov. Moderné rakety sú schopné nájsť „vlastnou hlavou“ aj tie najmenšie ciele a poradiť si s nimi lepšie ako náročnou paľbou z kanónu. A tým smerom sa to bude uberať – menšia záťaž na pilota a väčšia na raketu.
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Napsal: 14/11/2012, 09:16
od madrabbit
Několik poznámek:
kanón - jak tu bylo psáno, pokud budou proti sobě dva stealth letouny s aktivními protiopatřeními, tak se žádný BVR nekoná, skončí to u Sidewinderů a Archerů a kanonu. Tečka.
zajímavost - proběhlo cvičení Red Flag - Alaska 2012. Setkali se tam F-22 a Eurofightery. Testoval se dogfight. Ano, F-22 měl omezení výšky a EF nenesl podvěsy F-22 taky ne), ale i tak je výsledek zajímavý. F-22 měli do té doby impozantní skóre. Přes 100 killů bez vlastní ztráty. Došlo k 8 soubojům EF vs F-22 a skóre je 4:3 pro EF (jeden souboj nerozhodně). Zajímavý článek je k tomu v LaK 10/2012.
Zřejmě F-22 u blízkého souboje narazila na důstojného soupeře. Vzhledem k tomu, že při předchozích soubojích deklasovala F-15, F-16 a F-18 (nejenom u BVR ale i dogfightu), tak by mě zajímalo, jak by dopadli proti EF.
Podle článku EF má lepší poměr tahu k váze, F-22 při použití vektorování tahu ztrácí rychle energii (rychlost), EF nebyl schopen detekovat F-22 na vzdálenost vetší než 35km (otázkou je, když by EF použil ECM, jak by hop byl schopen chytit Raptor).
Škoda, že kromě letní a zimní olympiády se nedělá i letecká - semifinále F-22, Su-35, EF a PAK-FA by by trhák :-D
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Napsal: 14/11/2012, 16:46
od Skeptik
Souhlas.
Ne každý "klacek" znamená zásah a sestřel. Zvláště, když se protivník brání.
Pokud by nemělo k dogfigtům docházet, proč by se u moderních stihacích letadel kladl takový důraz na "
supermaneuverability" a jejich konstrukce se prodražovala takovými hloupostmi jako je vektorování tahu? Pokud by stačilo přiblížit se na několik desítek kilometrů (BVR) a odpálit klacek?
Mimochodem, pak by nejlepším stihačem byl AVACS vybavený střelami dlouhého dosahu -
"vidí" nejdál a "uveze" jich nejvíc
V boji je prostě nutno počítat s každou eventualitou a dogfight "na kanóny" je prostě jednou z nich. A moderní kanón s moderním střeleckým zaměřovačem je při boji na pár stovek metrů pořád ještě nejefektivnější zbraní.
A vůbec se nemusí jednat o stealth versus stealth. Ono na pozadí země a při silném rušení lze "přehlédnout" cokoli.
A k těm >100:0 ve prospěch F-22
Nechci být škarohlíd, ale nebyly náhodou všechny ty souboje, až do Red Flag - Alaska 2012, s letouny USAF a USN ?

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Napsal: 14/11/2012, 17:23
od madrabbit
Skeptik píše:
Mimochodem, pak by nejlepším stihačem byl AVACS vybavený střelami dlouhého dosahu -
"vidí" nejdál a "uveze" jich nejvíc
V USA jeden čas uvažovali o těžké "stíhačce" na bázi B-1B - měl nést cca 20 AIM-120 a velký radar v čumáku (nepamatuji si jaký). Sešlo z toho - nebyl dost stealth, rychlý a už vůbec ne obratný. Navíc by to stálo majlant. Mimochodem nejlepší stíhačka by pak byl A-380, těch AMRAAMů by bylo spousta :-D
Skeptik píše:
A k těm >100:0 ve prospěch F-22
Nechci být škarohlíd, ale nebyly náhodou všechny ty souboje, až do Red Flag - Alaska 2012, s letouny USAF a USN ?

Jjj psal jsem, do teď to byly souboje s americkými stroji. Jsou polemiky, jestli vzhledem k ceně byly i podmínky vyvážené. Mělo jít většinou o BVR s tím, že F-18 hledala Raptora proti zemi :-) takže moc objektivní ne. Ale i dogfight byl proti F-15, 16, 18 a vyhrával bez problémů. IMHO mi přijde, že stíhačky USAF (USN) mají menší poměr tahu k hmotnosti než Evropské konstrukce, to asi dost pomáhá (F-22 cca 3kN/kg, EF 4kN/kg váhy). F-22 je taky o dost těžší - 30t proti 16t (vzletová hmotnost).
Asi budu hodnocen jako nepřející Raptoru, ale jestli se najde prostředek jak rušit jeho radar, tak to taková velká bomba zase nebude. "Jediné" co umí moc dobře je stealt a detekce - a na oboje určitě půjde něco vymyslet.
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Napsal: 14/11/2012, 17:41
od Ionor
madrabbit píše:V USA jeden čas uvažovali o těžké "stíhačce" na bázi B-1B - měl nést cca 20 AIM-120 a velký radar v čumáku (nepamatuji si jaký). Sešlo z toho - nebyl dost stealth, rychlý a už vůbec ne obratný. Navíc by to stálo majlant. Mimochodem nejlepší stíhačka by pak byl A-380, těch AMRAAMů by bylo spousta :-D
"Najlepší" extrém by bol pravdepodobne zrušený Boening s chemickým MW laserom a tepelným navádzaním na detekciu rakiet, nakoľko nič iné ako kanón sa proti nemu použiť z arzenálu modernej stíhačky pri dostatočnej citlivosti tepelných senzorov s celookruhovým pokrytím nedá...
Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Napsal: 14/11/2012, 20:50
od madrabbit
Ionor píše:madrabbit píše:V USA jeden čas uvažovali o těžké "stíhačce" na bázi B-1B - měl nést cca 20 AIM-120 a velký radar v čumáku (nepamatuji si jaký). Sešlo z toho - nebyl dost stealth, rychlý a už vůbec ne obratný. Navíc by to stálo majlant. Mimochodem nejlepší stíhačka by pak byl A-380, těch AMRAAMů by bylo spousta :-D
"Najlepší" extrém by bol pravdepodobne zrušený Boening s chemickým MW laserom a tepelným navádzaním na detekciu rakiet, nakoľko nič iné ako kanón sa proti nemu použiť z arzenálu modernej stíhačky pri dostatočnej citlivosti tepelných senzorov s celookruhovým pokrytím nedá...
Laser pracuje na přesné frekvenci, kterou nemůže měnit (doufám, že se nemýlím) - a pak by šla čelní část hlavice potáhnout odrazovým materiálem optimalizovaným na danou frekvenci - společně s proudem vzduchu, který chladí, by možná nemusel stihnout tu raketu zničit, a pokud by na něj šla salva několik kusů, měl by velký problém.
Otázkou je schopnost senzoru sledovat malý motor AAM. Plus nějaké fléry od stíhačky, aby ho trochu zmátla:-) ale to už jsme moc daleko :-D