OK Bleu, díky za upřesnění. Nebudu se s tebou pouštět do dišputací, protože máš kolem toho koukám naštudováno hodně. Ty to vnímáš z pohledu tehdejší doby a panovníků, tedy máš na to asi správnou metodiku. Tyhle věci je, ale někdy vhodné študovat za pomocí map. Ty vydají za tisíc slov. Dávám to sem hlavně pro porozumění ostatním čtenářům.
Asi se shodneme, že
rekatolizace sloužila jako určitý jednotící prvek, ale taky jako vymezení proti ostatním protivníkům Habsburků. To už tady bylo víceméně napsáno v předchozích příspěvcích a nechci se opakovat.
------------------------------------------------------
Můžu dodat ještě
hlavní geopolitické osy Evropy. A přidat nějaké trochu jiné pohledy na naši roli v dějinách, protože to by možná mohlo zajímat některé čtenáře více. Včetně toho zda je možný očekávat nějaký odkaz? Případně jak jedno navazovalo na druhé, apod.
Hlavní geopolitická osa postupuje po linii Paříž, Porýní, Berlín, Varšava, Minsk, Moskva.
Vedlejší geopolitická osa sleduje linii od zmíněného Porýní, přes Mnichov, Vídeň, Sofii (Balkán) až do tureckého Instanbulu.
To je ona linie, která v dobách Masaryka charakterizovala
pangermánský expanzionismus.
Tato situace se může líbit nebo nelíbit, ve své výpovědi je však dvojsmyslná. Právě tak jako v minulosti i dnes základní mocenské silokřivky Evropy míjejí Česko i Slovensko.
Ačkoliv jsme vnímáni z různých důvodů jako
cenný střed Evropy, bez kterého nemůže Západ na Východ a naopak. Historie se někdy bez nás obešla
Nejpatrnější to bylo snad v době tzv. Mnichovské dohody. Britové a Francouzi byli možná proradní, ale také jim nestálo za nás bojovat. Tudíž naše geopolitická hodnota byla pro ně nižší než tehdy vnímané riziko konfliktu s Německem.
Roky 1948, 1968, 1989 opět to nezpůsobilo velké rozšambo, nebo se nás vzdali. Nejsme tedy pro životní zájmy mocností až tak důležití. Tedy v současných moderních dějinách, ale když vezmeme zpět historii bylo to trochu jinak.
Nyní jsme „úspěšní“ v mezinárodní politice, jen když se staneme hlasateli zájmu velmocí (třeba USA, přitom máme někdy klapky na očích, radarová základna a jiné).
-------------------------------------------------------
Pro mě osobně je největší ranou „pravdoláskovská“
likvidace zbrojního průmyslu. Po rozpadu Rakouska-Uherska musel průmysl zaměřený na říšský trh hledat nová odbytiště, a naštěstí je našel pomocí exportu zbraní. Ovšem nepřežil Havla. Obdobné řešení se přitom nabízelo po rozpadu RVHP, kdy jsme ztratili pro změnu východní trhy. Ovšem hesla o morálnosti a humanismu všechno zazdila, a tak jsme nakonec dopadli velice bídně. Tím jsme ztratili nejen důležitou výrobní základnu, nadějné techniky a naši tradici, ale částečně také vlastní vojenskou a politickou moc. Byly to mírně řečeno romantické představy.
Přitom už Masaryk psal:
„Dnes se podmaňuje nejen mečem, nýbrž i tovarem, a tovarem mnohem více … To znamená osamostatnit se i hospodářsky … Politická samostatnost bez hospodářské je nemožná.“ První republika to po omezený čas dokázala, než přišla zrada.
Dnes je
střední Evropa neurčitý a rozštěpený region. Byly pokusy oživit naši mocenskou zvláštnost. Například Edenův plán z roku 1955, ale dnes můžeme bohužel hledat své místo jen v celoevropském kontextu.
--------------------------------------------------------
Pokud se vrátím zpátky k rekatolizaci, tak institucionalizování
římskokatolického náboženství je chápáno jako protiklad k pravoslavím, nebo jak je tomu v případě mírové iniciativy Jiřího z Poděbrad,
coby boj s mohamedánstvím.
V době stavovského povstání za třicetileté války se jednalo o představu protikladu katolicismu a protestanství. Tedy spojení se Svatou říší římskou. U nás to je svatováclavská legenda, na Slovensku vzpomínka na klerofašistický Slovenský stát.
Mohli jsme se tedy buď připojit ke germánům nebo k panslovanské orientaci.
-----------------------------------------------------------
Problém malého národa vzniká jen a jen tehdy, když se cítíme ve své malosti nepohodlně. Vlámové, Dánové, Norové, Švédové, Finové takový problém občas také mají (viz. Breivik – templářský rytíř).
Z pocitu ohrožení vzniká strach a stres, který deformuje to, jak národní společenství vidí a chápe svět i své nejbližší okolí.
TGM psal:
„Je nutno mít program…Je nutno pochopit, že každý národ má svůj úkol a že i my máme svůj úkol“.
A dále řekl:
„Rusko nás chránit nebude. Ono má smyslu pro balkánské Slovany. Ti jsou pravoslavní, s Ruskem mají dávno styky… Z této strany nemůžeme na Rusko spoléhati. Nemůžeme vůbec očekávati úspěchů od zahraničních zápletek. To je fantastika“.
Střední Evropa jako velká, národnostně smíšená říše se dokázala udržet pouze jako autokracie. Nyní jsme v německé sféře vlivu, ale lze u nás vypozorovat i ruské vlivy. Předpokládá se vznik osy Berlín – Moskva. Energetická závislost k tomu nutí. Svou samostatnost- nezávislost jsme, ale už prodali
-----------------------------------------------------
Tolik některé úvahy, historické souvislosti, včetně vlivu a významu náboženství v mezinárodních vztazích ...