Stránka 20 z 78

Napsal: 1/12/2011, 16:28
od Skeptik
Pánové, já se přeci nepřu o to, zda je Gripen vhodný pro Švýcarsko.
Naopak, jsem přesvědčen, že při hrozbách, které Švýcarsku hrozí je to možná ten nejlepší kandidát.
Jejich rozhodnutí ale nelze brát jako potvrzení toho, že je Gripen nadřazen Eurofigtru nebo Rafalu.
To není. Prostě mezi stíhačkami Gripen není na vrcholu potravního řetězce.

P.S. V tom, zda je rozhodnutí Švýcarska správné, fakt nejsme ve při :D

Napsal: 1/12/2011, 16:41
od jersey.se
Co znamená být na vrcholu potravního řetězce mezi stíhačkami? Pokud to, že jsem se srovnatelným přístrojovým vybavením a schopností nést stejné amramy o tolik menší že tě vidím dřív a když už jsem blízko, tak zjistíš že i když nemám papírově takové zrychlení, je má okamžitá rychlost otáčení tak velká,že do některých manévrů mě nebudeš schopen následovat a naopak já natlačím čumák dovnitř každé tvojí otáčky aspoň po dobu nutnou na střelbu...? ;-)

Právě že Gripen je nejlepší stíhačkou pro obranu menších území vůbec. Ztrácí spíš v univerzalitě a v úloze čistě přepadového stroje proti vysoko letícím cílům.

Napsal: 1/12/2011, 17:21
od Skeptik
Jersey, nevím jak Ty, ale já v něm neseděl.
Nezbývá mi tedy než věřit jiným = těm co v něm seděli.
No a když se podívám na hodnocení defenzivních schopností, které uvedl křižák ...
Fakt nemám důvod Švýcarům nevěřit.

Je to celkem logické, malé letadlo prostě nemůže být vybaveno stejně výkonou avionikou a senzory jako to větší ze stejné generace (pozor nechytat za slovo, Mrija není nejlepší stihačka :wink: ).
To ale neznamená, že se mu za určité konstelace a za využití určité strategie nemůže vyrovnat nebo jej dokonce překvapit (Nazval bych to syndrom Davida a Goliáše. Pokud by Goliáš nebyl BLB a vzal si větší prak ... :) )
Gripen jako stihací letadlo pro obranu malého teritoria je prostě velmi dobrý kompromis.

F-15; Su-27; Eurofigter, Rafale, Su-30MKI, Su-35 či F-22 to ale není :!:

Napsal: 1/12/2011, 20:25
od jersey.se
No v tom případě nejsme ve při - sám jsem psal že letoun poloviční hmotnosti i ceny asi těžko může mít stejné všechny vlastnosti jako ten větší. To ovšem neznamená že za pro něj specifických podmínek nemůže mít v hypotetickém boji větší šanci zvítězit. Jistého vyškolení se už Typhoonům dostalo.

Napsal: 1/12/2011, 22:33
od Skeptik
På hälsa :razz:

Napsal: 1/12/2011, 22:44
od Rase
Já osobně vidím důvod proč se Švýcaři chtějí vyzbrojit právě Gripeny také v tom, že sousedí s Francouzy (Rafale) a Němci (Eurofighter) - proti oběma národům byli v historii v častých válkách. Pokud si tedy chtějí udžet symbolickou neutralitu (minimálně u vlastních občanů), tak je nejlepší a nejvhodnější kupovat stroje od jiného neutrálního státu, kterým je v Evropě už jen Švédsko. Nakupovat od Američanů (F-15, F-16 atd.) by bylo podle mě nelogické, jelikož je amerika příli daleko a navíc proč kupovat v zámoří, když můžeme nakupovat doma (v Evropě). Ruské stroje si je třeba také vykrtnout, jelikož sice mají výkony a jsou i koukatelné, nedosahují výrobních kvalit "civilizovaných" států Západu (už na první pohled jsou ruské stíhačky šité tak nějak horkou jehlou na koleně). Navíc Švýcarsko není Venezuela, aby bylo třeba obcházet různá zbrojní embarga přes Rusko. Nákup Gripenů je tedy podle mého logický a nelze mu nic vytknout. Občas mi přijde že tady lidé až moc čtou tabulky a porovnávají čísla.
(ps. nechytejte mě za slovo, jsem jen prostý Sedláček z Prostějova co se snaží použít "selského" rozumu :) )

Napsal: 2/12/2011, 01:52
od Heckler
Tak právě v tom bych důvod výběru Gripenů vůbec nehledal....

Napsal: 2/12/2011, 08:44
od Polarfox
Tak Gripeny nahrazují F-5, což je také lehčí stíhačka, takže to také mohlo hrát určitou roli. A když vezmeme letouny podobné kategorie, dostupné a moderní, tak nám toho mimo Gripenu stejně ani moc nezbyde :)

Napsal: 2/12/2011, 09:03
od jersey.se
No vzhledem k tomu že byl ve výběru Typhoon a Rafale, tak bych zrovna netvrdil, že nutně chtěli lehké letadlo...

Napsal: 2/12/2011, 10:03
od Polarfox
A ty typy vybrali oni nebo se s nimi výrobci přihlásili do tendru? Já proti Gripenu absolutně nic nemám, jen si myslím, že i to předchozí provozování F-5 mohlo mít vliv (navíc už kdysi si Švýcaři z nějakého důvodu vybrali F-5tky). A Gripen je takové lepší letadlo pro menší státy, takže celkem ideál.

Napsal: 2/12/2011, 10:12
od jersey.se
Tak výrobci se ve vyspělých zemích do výběrového řízení obvykle zvou, nikoliv sami nominují. Ostatní je těžko říct - hlavním kritériem výběru byl už zmiňovaný poměr cena výkon. Jinak osobně kdybych byl vrchní velitel letectva země podobné geopolitické a geografické morfologie jako Švédsko (o švýcarských poměrech toho tolik nevím, nikdy jsem tam nebyl) a mohl si dovolit nakoupit letadla bez většího ohlížení se na náklady, tak z evropských strojů bych se rozhodl pro mix cca. 50 Typhoonů pro přepady vysokoletících cílů a vybojování vzdušné převahy i dále od svého území a asi 350 Gripenů na všechny další úkoly. Ostatně - Švédsko má v současnosti asi 200 Gripenů, ale generálové brečí že pro plnou samostatnou obranyschopnost by jich potřebovali minimálně o sto padesát víc...

Napsal: 2/12/2011, 10:25
od Polarfox
Na druhou stranu jiná země s podobnou geopolitickou a geografickou morfologií podobnou Švédsku neexistuje, takže to je opravdu teoretická záležitost. Švédsko je dost specifické a nelze na něj plně aplikovat obecné principy a nebo je zas podle tamějších podmínek roubovat na druhé.

Napsal: 2/12/2011, 10:33
od jersey.se
Tak to je jasný, na druhou stranu se domnívám že díky poloostrovnímu charakteru (ale ne úplně - Botnický záliv je díky své přehlednosti poměrně strategicky výhodný pro účinnou obranu), krátkou hranicí s přátelsky nakloněným Finskem a dlouhou horskou hranicí s bratrským Norskem je ve skutečnosti obrana Švédska snazší než většiny jiných evropských zemí, které by se chtěly bránit samostatně. Z toho důvodu třeba i Norsko po válce na neutralitu rezignovalo a připojilo se k NATO. Švýcarsko má své Alpy, ale jinak taky sedí na sudu dynamitu, tak nevím jestli je celkem asi 50 nadzvukových letadel dostatečných. No zatím mu to vždy vyšlo díky bankovnictví a politice.

Napsal: 2/12/2011, 10:56
od Polarfox
No hlavně Norsko a spol. na to rezignovaly i po zkušenosti s okovanou botou německého vojáka. Těžko říct, jak by to bylo se švédskou neutralitou, kdyby je Němci přeci jen obsadili.
No zatím mu to vždy vyšlo díky bankovnictví a politice.
Což je možná účinnější než 350 Gripenů, které taky nejsou nepřemožitelné. Švýcarsko nemá žádné zdroje, které by jsi jeho obsazením nedegradoval a prolamovat se skálama aby jsi dostal pár kamenů a sjezdovek, je nevýhodné. Kdežto Švédsko by už možná stálo za hřích a i když má silnou armádu, tak pro jeho nejmocnější blízké sousedy to není nepřekonatelná překážka.

Napsal: 2/12/2011, 11:04
od jersey.se
To je samozřejmě pravda. Připravuju ten článek o Švédsku za války - tam šlo docela hodně o železnou rudu i když to pro Němce nebyl jediný zdroj, jak hlavně Britové tvrdí. Norsko mělo tu smůlu, že se na jeho území nacházely prakticky jediné přístavy ze kterých šla ruda lifrovat do Němec a Němci se tak báli britské invaze do Norska, že se Brity rozhodli předstihnout. Do Švédska tolik spojenecká invaze nehrozila (i když jak uvidíme, tak několik plánů Britové měli) a také mělo silnější armádu, takže se radši spolehli na jeho neutralitu a nechali ho na pokoji.

Napsal: 3/12/2011, 11:18
od Padouch
Je to dobrá zpráva pro Aero Vodochody, protože zbraňové závěsníky pro švýcarské Gripeny se budou pravděpodobně vyrábět právě v Aeru.

Napsal: 3/12/2011, 13:25
od krizak
Ohledně nákupu nových bojových stíhaček pro Švýcarské letectvo, velitel letectva zcela jasně žádal nákup francouzských stíhaček Rafal
http://www.lematin.ch/actu/suisse/berne ... 2011-12-02
Ale jako vždy zvítězila finanční stranka a to 3,1 miliardy za Gripen nebo 4 miliardy za Rafal.
http://www.tsr.ch/info/suisse/3623150-a ... quete.html

Napsal: 3/12/2011, 13:46
od jersey.se
Ano, Dassault a jeho příznivci jsou velmi zklamaní. Každý závod má svého vítěze i své poražené a tak nyní máme důvod ke spokojenému úsměvu my, nohsledi Saabu. Ne všichni představitelé letectva jsou rozhodnutím zklamáni - nejméně asi ti, co nejsou frankofonní :D a nakonec je ta volba logicky obhajitelná - už se tu řešila v tématu, které není určeno primárně vztahu Gripenu k AČR.

Napsal: 7/2/2012, 00:43
od Spread
Tak Dassault přišel s novou nabídkou pro Švýcary

zdroj:
http://rafalenews.blogspot.com/2012/01/ ... -back.html


Jinak jsem zaregistroval info, že přibližně 12 Gripenů bylo "grounded" kvůli vysokému atmosférickému tlaku při Nordic air exercise v severním Švédsku před pár dny. Tisk z toho dělá celkem haló, ale mě to přijde celkem dost přehnaný. Prostě nechtěli riskovat:

base commander Mats Hakkarainen said: It's not that it's unsafe to fly,but the pressure is so extreme the planes' instruments are getting confused and issuing error signals."


zdroj:
http://abcnews.go.com/International/wir ... zBhAoEiVvc

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.8449 ... hogtrycket

Napsal: 7/2/2012, 01:18
od Franz Trubka
Ja pozadi mezinarodnich obchodu se zbranemi neznam, ale pokud jednou svycarsky ministr valky vyhlasil za viteze Jerseyboys, tak by to snad melo platit, ne? K cemu jsou dalsi nabidky po uzavreni souteze? Jinak ten odkaz je na neoficialni stranky, tak asi muzou u Saabu klidne spat...