Jen se trošku vrátím k bojům o letiště Hostomel a předměstí Kyjeva, i když mnohé už bylo napsáno, a doplním videi.
Během útoku útočné vrtulníky Mi-35 a Ka-52 operující z Běloruska oslabily obranu letiště, aby mohly bezpečně přistát transportní vrtulníky Mi-8 s výsadkovými jednotkami VDV.
V průběhu těchto manévrů byl jeden Ka-52 zasažen MANPADS a poté nouzově přistál těsně za perimetrem letiště. Ukrajinská obrana však zůstala z velké části nedotčena. VDV brzy čelila protiútokům ukrajinských sil, bez významné ruské letecké podpory a posil.
Zatímco jednotky VDV bojovaly s ukrajinskými silami o kontrolu nad letištěm, ruskému pozemnímu vojsku z Běloruska se podařilo prolomit ukrajinskou obranu u Ivankivu a vyrazit směrem k Hostomelu, přičemž cestou narazilo na několik ukrajinských léček.
Přesto se ruským jednotkám podařilo 25. února letiště Hostomel plně zajistit. Ruská armáda a VDV se poté vydaly přeměnit Hostomel v předsunutou operační základnu, z níž by mohl být zahájen útok na Kyjev. Právě v této době však začala ruská ofenzíva na Ukrajinu váznout, což vedlo k vytvoření nechvalně proslulého 40 kilometrů dlouhého konvoje a kompletních jednotek, které musely zastavit svůj postup kvůli nedostatku pohonných hmot.
Nově příchozí jednotky VDV a ruské armády, které se nenechaly odradit neúspěchy na jiných místech, se pokusily proniknout z letiště Hostomel do nedalekého města a postoupit do Buče a Irpině. Tyto špatně koordinované výpady však v Hostomelu a Buči narazily na léčky, což mělo za následek značné ztráty na živé síle a vybavení.
Přepady v Hostomelu a Buči nejenže způsobily značné ztráty, ale také nastolovaly ostré poznání, co se dá očekávat při dalším postupu na Kyjev.
Další vývoj se ukázal jako zásadní. Místo toho, aby se VDV a ruská armáda přizpůsobily nové realitě a hledaly způsoby, jak se s ní vypořádat, staly se z okolí Kyjeva z velké části statickými silami, které čekaly na další zásoby a na to, až 40 kilometrů dlouhý konvoj postoupí a dokončí obklíčení Kyjeva.
Kvůli špatnému prvotního plánu a chaotickému velení, nedostatku zásob, každodennímu ostřelování, značným ztrátám a nízké morálce byly VDV a ruská armáda nuceny se zakopat na okrajích silnic, aby se ubránily ukrajinskému dělostřelectvu a úderům bezpilotních letounů.
Stále častěji je začaly obtěžovat průzkumné drony (často hledající cíle pro dělostřelectvo) a SOF (mobilní ukrajinské týmy s RPG a Javeliny) způsobující těžké ztráty v noci, proti nimž je Rusko špatně připraveno, protože investovalo jen málo do nočního vybavení svých vojáků.
Obdobná situace byla v Hostomelu, kde se za neustálého ostřelování nacházela VDV a početný kontingent ruské armády, který čekal na rozkaz k útoku na Kyjev, který nikdy nepřišel.
Začínalo být jasné, že Kyjev bez značných ztrát a vybombardování města dobýt nepůjde. Černigov se také stále držel. Dalších operačních úspěchů zde nebylo možné dosáhnout bez posil, které se však ruské straně nedostávalo. Vrchní velení rozhodlo o stažení a posílení vojsk na Donbasu.
Strelkov kritizoval ruské vedení, že „katastrofálně podcenilo“ invazi na Ukrajinu. Moskva očekávala opakování krymského scénáře, na kterém se podílel, podle něhož se místní obyvatelstvo přidá na stranu Rusů, zatímco ukrajinští vojáci se nebudou chtít příliš angažovat v boji.
Zdroje:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... anicni_jhr
https://www.oryxspioenkop.com/2022/04/d ... re-at.html
Naděje na An-225 Mrija žije dál v nedokončeném sesterském letounu.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/01/s ... plete.html