
Jen znovu uvedu, že jsem nikdy nepsal, že by se měl na ponorky dávat 300 mm silný pancíř

, ale když se diskuse už k tomu stočila, tak některé aspekty jsou taky zajímavé. Jak dále píšu pro ponorky by stačilo asi 28 až 30 mm.
V pohodě dávali 30 mm Wh dovnitř válečných lodí, například nad muniční sklady. K zesílení došlo třeba u německého křižníku EMDEN. Nebo LEIPZIG a NÜRNBERG používal materiálu Wh pro paluby a pro "křídelní nádrže na topný olej", což bylo v dané době novinkou.
Ochrana proti torpédům měla několik přepážek, vnitřní prostor některých přepážek pro palivo byl z Wh (skládala se z 30 mm silné šikmé podélné přepážky), zatímco vnější přepážky byly z pružnější Ww. Německé těžké křižníky třídy HIPPER měly boční přepážku o tloušťce 20 mm, ale žádnou těžkou torpédovou přepážku. Kromě toho se upustilo od šikmé orientace podélných přepážek. To bylo špatné řešení, protože BLÜCHER se v Norsku potopil po zásahu z pozemní torpédové baterie. Bylo lepší mít na úkor rychlosti lepší ochranu.
Horizontální ochranu palub pak rozebírám ještě dále.
badaxe píše:On ten pancíř se dodával postupně, protože válcovat ten silný 30 - 40 cm je docela problém a ani v Německu nebylo mnoho firem co by to zvládaly. Vnitřní části lodi pak byly z plechu který nebyl Wotan, jednak by to bylo zbytečné a hlavně Wotan byl drahý a potřeboval dost speciálních přísad. Ty později už chyběly - tak od roku 1944 - takže se pak kvalita snižovala.
Drahý to bylo, ale zkušenosti zase ukázaly, že to je potřeba

Wh se vyráběl v tloušťkách od 10 do 150 mm. Později se vyráběl i ve větších tloušťkách, neboť vzrůstaly požadavky na lepší ochranu. Přijímání pancéřových materiálů všech typů probíhalo se zvláštní pečlivostí. Dokonce i výrobní proces byl průběžně monitorován námořními úředníky, kteří byli detašováni u firmy Krupp.
Ohledně surovin máš pravdu, dával jsem na Palbu Speerovo memoradum. Legovací prvky do ocelí byly strategické a omezené.

Viz také příspěvek
http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=338478#p338478
badaxe píše:Ona většina států měla obvykle jen velmi omezené možnosti výroby silných pancéřů, prostě válcovací stolice umožňující výrobu velkých a silných desek, takže pancíř se vyráběl postupně a byl samozřejmě někde skladován, buď u výrobce, což by bylo méně praktické, nebo v loděnici což bylo asi častější. Takže pancéř alespoň teoreticky byl "po ruce" a pokud byl správné tloušťky, mohl být samozřejmě použit (po povolení z ministerstva, protože to byla strategická surovina).
No u nás jsme to taky uměli, za císaře pána, ale to už je dávno

Pancíř KC (cementovaný) vyráběla výhradně firma Krupp, pancíře Wh a Ww vyráběly Witkowitzovy železárny (neboli Vítkovické železárny).
Možná, že původně W znamenalo Witkowitz místo Wotan. To je zajímavé konstatování, tím má na mysli zřejmě období před první světovou válkou. Poté už vyráběl "nový Wotan" Krupp.
--------------------
Taky se ukázalo, že zásah bombou prorazil palubu lodě PRINZ EUGEN v Brestu. Puma o hmotnosti 500 kg zde pronikla palubou a pancéřovou skruží, byla odkloněna šikmou podélnou přepážkou a dostala se do vnitřku lodi, kde explodovala. Plovací schopnost lodi a strukturální integrita nebyly negativně ovlivněny; vnitřní zařízení zasažených prostor však byla zcela zničena (velitelské a zbraňové středisko). Tento zásah byl opětovným důkazem správnosti předpokladu, že moderní lodě potřebují co nejsilnější horizontální pancíř. Určitě u nových typů křižníků Němci plánovali použít Wh na paluby či u již vyrobených použít pláty k zesílení ochrany.
Na základě prvních zkušeností z balistických zkoušek byl v roce 1938 vnější plášť v oblasti přídě lodi HESSEN nahrazen 30 až 40 mm Wh materiálem od pancéřování nad čarou ponoru až po horní palubu. Celé pancéřové uspořádání na palubě HESSENU bylo tak kvalitní, že během cvičných zkoušek v roce 1941 snesl bez poruchy devět přímých zásahů granáty ráže 38 cm a následujícího dne kromě četných zásahů granáty ráže 15 cm ještě dalších 7 zásahů granáty ráže 28 cm.
-------------------
Vsuvka: Silný boční pancíř u Bismarcka se instaloval až po spuštění na vodu ze skluzu, nebo když se loď dostala do suchého doku na dokončovací práce. K tomu však vedla ještě dlouhá cesta, pokud ty lodě nezačali ještě ani stavět. V tom je taky vtip

Jak je vidět na srýnšotu z animace. Pláty dokázali Němci vyrobit poměrně přesně, že sedly, aniž by museli dělat nějaké drážky či vyrovnávací vrstvu mezi trup a pancíř. Jeden masivní plát je dodnes k vidění v docích Hamburku, asi s ním nebyli spokojeni, tak dali vyrobit novej. Taky to je třeba asi změřit již na hotovém trupu a vyrábět boční pancíř dopředu nemá moc smysl.
Fotka též na, ale to jen pro zajímavost. Bitevní loď Tirpitz byla postavena ve Wilhelmshavenu, zatímco Bismarck v Hamburku.
https://www.kbismarck.com/photo058.html

Bismarck měl ještě nýtované a částečně i svařované protitorpédové přepážky z pružné Ww, ale Tirpitz už jen svařované, protože to uměli, včetně svařování mezi Ww a Wh pomocí speciální elektrody.
No a "H-41" plánovali stavět v loděnici Kriegsmarinewerft ve Wilhelmshavenu. Křižníky třídy "O" měly mít také ochranu z ocele Krupp Wotan.
---------------------
Zajímavý to určitě je, vysvětlení má svojí logiku. Ideální je jít po primárních pramenech. V poslední době se objevují "staro-nové" poznatky z archivů.
badaxe píše:Rozhodně je to zajímavá věc. Zatím jsem na tuhle informaci nenarazil, ale byl jsem jen v Laboe a tamní VIIc/41 je stavěna v Hamburku. Takže pokud se to týkalo Willhelmshaffenu celkem logicky se o tom nezmiňovali.
Co se týče zdroje, narazil jsem na to v publikaci:
The Armor of German Warships 1920 – 1945, Edited by Siegfried Breyer.
Na příkaz sovětské vojenské správy v Berlíně-Karlshorstu předložil tým pod vedením bývalého hlavního inspektora námořních staveb, inženýra Többickeho, zprávu týkající se tématu pancéřování. Oficiální dokumenty a spisy nebyly redaktorům snadno dostupné nebo byly prakticky znepřístupněny, a tak se v podstatě museli spolehnout na to, co si uchovali v paměti. PDF si můžeš stáhnout na netu.
Na konci jako doplnění, píší prostě jen o materiálu Wotan [Wh] pro plánované lodě. Pokud to plánovali, tak měli něco již připravené, jak píšeš a uvolnili to, protože se jím to mohlo zdát jako dobrý nápad.
Pressure bodies (bladders) - jak je anglicky v textu uvedeno, znamená plovací měchýř, ale s čím je podobný s balastní nádrži ponorky? Tím, že lidi našli u ryby inspiraci. Jinde se můžete dočíst, že ponorka typu VIIC měla umístěné palivové a balastní nádrže zevně, což zvyšovalo pravděpodobnost přežití, protože se tlumil přenos tlakové vlny na vnitřní trup.
Na druhou stranu uváděný asi tucet "pancéřových" ponorek není zase tolik. Teoreticky muselo být materiálu na stavbu lodi asi víc, aby byla dokončená, mělo by smysl pokračovat i v dalších ponorkách a postavit jich desítky. Na druhou stranu už narážel typ VIIC na jiné limity a protiopatření Spojenců.
Nevím jestli Typ VIIC/41 byl z Wotanu, každopádně se muselo jednat taky o odolnou ocel, nebo jen prostě použili o trošku silnější materiál? Těch bylo vyrobeno celkem 91 kusů. Největší rozdíl spočíval v tom, že tyto ponorky měly silnější tlakový trup, což jim dávalo větší hloubku ponoru, pod kterou se mohly vyhýbat útoku (operační hloubka 120 m a max. hloubka, kdy už docházelo "k drcení tlakem" 250 m oproti 100/200 u VIIC).
https://uboat.net/types/viic-41.htm
Badaxe: Pokud jsi byl v Laboe, tak o tom víš určitě víc, ale zkus zajet ještě do Wilhelmshavenu ...
Např.
Typ VIIC/42 byl ještě lepší, měl mnohem silnější tlakový trup (s tloušťkou 28 mm) a o něco lepší útočnou sílu (16 torpéd proti 14 u VIIC). Jeho hloubka ponoru byla navržena na 200 metrů s max. (drtící) hloubkou 400 metrů.
Některé zdroje (viz srýnšot) skutečně uvádí, že VIIC/42 by používal prostě Wotan, viz Type VII: Germany's Most Successful U-Boats
Avšak všechny smlouvy na ponorky VIIC/42 byly zrušeny dne 30. září 1943 ve prospěch nové "elektrické ponorky" Elektro Boat XXI.
Co se týče ponorek, tak jedna operační skupina nesla jméno Wotan (složená z U-71, 84, 89, 132, 216, 356, 381, 402, 438, 454, 571, 609, 568, U-661), možná jí částečně tvořily "pancéřové" ponorky, ale spíš to znělo úderně, protože to je taky starogermánský bůh.
Ale to jen tak mimochodem, třeba to trošku pomůže v pátrání nebo vůbec. Já myslím, že už jsem napsal dostatečně srozumitelně, jak to bylo a nebylo. Pozorný čtenář to jistě vstřebá
Typ XXI už neměl trup z Wotanu, jak již bylo uvedeno, z wotanu byly jen kryty střílen. V roce 1944 už měli Němci méně surovin, a odborných pracovníků pro větší výrobu, jinak by určitě dokázali vyrobit i nějaké nové odolné ponorky.
Ponorky typu XXI se vyráběly po sekcích, které pak spojovali, byla tak možná rychlá výroba, ale na úkor kvality, protože sekce vyráběly i firmy, které s tím neměly žádné zkušenosti. Špatná strukturální integrita způsobila, že ponorky byly zranitelné hlubinnými náložemi a měly menší maximální hloubku ponoru než dřívější konstrukce U-bootů.