Napsal: 21/3/2009, 18:16
Ono ač to zní divně, Angláni měli výhodu min. 300 let zkušeností navrch.
To jaksi technicky nebylo možné, protože Britové disponovali větší rychlostí u všech svých tří plavidel v tomto střetnutí. Takže mohli zkrátit vzdálenost a sami pak vést palbu.score51 píše:Langsdorff bol skusený a statočný kapitán,ale podcenil schopnosti a odvahu protivníka. Mal zostat mimi dostrel ich delostrelectva a pokusit sa zneškodnit ich vlastnou palbou. Ved jeho dela /280mm/ mali vačší dostrel ako delá Exetera /203mm/.
To bych tak jistě netvrdil....stačí se podívat na tolik profláknutý boj mezi BISMARCKEM a HOODEM. Tam HOOD otevřel bitvu na vzdálenost cca 24 km a prakticky kolmo na Němce rychle spěchal zkrátit vzdálenost. Takže střílel jen z předních věží. Než se stočil tak, aby mohl pálit plnou boční salvou, tak byl ze vzdálenosti 14 km zničen. HOOD měl mnohem vyšší rychlost a tak mu těch 10 km vzdálenosti trvalo pár minut (tuším 6 minut). Když se pak vrátím zpět k La Platě, tak GRAF SPEE zahájil palbu na vzdálenost 17 km a již třetí salvou se mu podařilo EXETER zarámovat a další salva již šla do cíle. Samozřejmě máš pravdu, že na vzdálenost nad 20 km by to asi trvalo déle, než by se zastřílel, ale i blízký zásah a střepiny dokázaly na tuto vzdálenost působit slušnou škodu na slabě pancéřovaných britských lodí. A doba cca 30 minut, než by byl GRAF SPEE na dostřel by mu pořád dávala slušnou šanci na nějaký slušný zásah. navíc zásah kdy by projektil dopadal téměř kolmě na cíl, proti slaběji pancéřované palubě. A pokud by byla na tuto vzdálenost poškozená pohonná jednotka tak, že by EXETER nemohl dále Němce pronásledovat, tak jak by si s GRAF SPEE poradili dva lehké křižníky? Hrbkové pak dále rozebírají, že kapitán německé lodi udělal další chybu, když v první fázi rozdělil palbu mezi těžký křižník a domnělé torpédoborce. Pokud opravdu předpokládal, že stojí proti němu takto složený svaz, tak by se prakticky na tuto velkou vzdálenost nemusel „torpédoborců“bát a tudíž jeho střelba měla být namířená jen na EXETER jakožto hlavního soupeře. Když pak GRAF SPEE soustředil palbu jen na těžký křižník, tak už byla vzdálenost mezi soupeři tak krátká, že se do boje mohli zapojit i lehké křižníky, jejichž palba se zkrácením vzdálenosti nabývala na přesnosti a účinnosti (GRAF SPEE v bitvě utrpěl 15 zásahů z EXETERU a cca 20 zásahů ze středních děl ráže 152mm). Když pak byla palba lehkých nepříjemná, rozhodl se Langsdorff opět cíle rozdělit, což podle Hrbků byla další chyba, protože k doražení EXETERU již mnoho nechybělo a i jeden z lehkých křižníků přišel do této fáze boje o polovinu svých děl. Když se pak zase soustředil po nějaké době jen na EXETER, byla vzdálenost mezi Němci a lehkými křižníky tak malá, že i střední děla ráže 152mm dokázala páchat velké škody. Langsdorff si prostě počínal v bitvě dosti nerozhodně podle mě. Měl prakticky všechny trumfy na své straně (kromě rychlosti) a mohl vybojovat slušné vítězství. Nakonec to prohrál a ještě ke všemu nechal loď potopit, přestože informace o přítomnosti britského svazu nebyla jim ověřená.SK píše:Strieľať na vzdialenosti 20+ km by sa dalo počítať za zbytočné plytvanie muníciou...ani u podstatne väčších/stabilnejšia platforma/ bitevných lodiach s lepšími zameriavačmi/diaľkomermi streľba na veľkú vzdialenosť nebola zvlášť presná a teda zásah britských krížnikov by bol skôr vecou obrovského šťastia než pravidlom...
10 km = 5,4 nm; 5,4 nm za 6 minut = 54 nm/h = 54 knotskacermiroslav píše:HOOD měl mnohem vyšší rychlost a tak mu těch 10 km vzdálenosti trvalo pár minut (tuším 6 minut).
Zcela jednoduše, prostě by využily své vyšší rychlosti ke stažení na bezpečnou vzdálenost a navedly by na Grafa Spee některou ze stíhacích skupin. A podle kurzu by přicházely do úvahy svazy H, K, M nebo N.kacermiroslav píše:....A pokud by byla na tuto vzdálenost poškozená pohonná jednotka tak, že by EXETER nemohl dále Němce pronásledovat, tak jak by si s GRAF SPEE poradili dva lehké křižníky?....
Že jsem tak smělý, jakou měl Langsdorff možnost ověřit si zprávu cmdr Harwooda o tom že za několik málo hodin připluje stíhací skupina K ? Předpokládám že námořní atašé na britském velvyslanectví v Montevideu by se s ním asi moc nevybavoval.....Nakonec to prohrál a ještě ke všemu nechal loď potopit, přestože informace o přítomnosti britského svazu nebyla jim ověřená.
Tady mícháš dvě věci dohromady. V případě HOODU to bylo tak, že HOOD a BISMARCK se k sobě vzájemně blížili, tudíž rychlosti sčítáme. V případě GRAF SPEE, pokud by prchal, tak je výpočet jiný.vodouch píše:10 km = 5,4 nm; 5,4 nm za 6 minut = 54 nm/h = 54 knotskacermiroslav píše:HOOD měl mnohem vyšší rychlost a tak mu těch 10 km vzdálenosti trvalo pár minut (tuším 6 minut).
Kdysi při debatě u piva padla replika: "Hood? ... Nebyla to vzducholoď?" (slovník praví: Hood (angl.) = kapuce)
Tak předně, před přístavem mohli Němci stále vidět jen dva lehké křižníky. Pokud by připlul nějaký silný svaz, tak by se k nim tyto křižníky zcela jistě přidali. Je sice pravdou, že o přítomnosti svazu složeného z LL ARK ROYAL, BK RENOWN a několika torpédoborců, informoval Langsdorffa dělostřelecký důstojník. Langsdorff pak plně této zprávě uvěřil a proto do Berlína telegrafoval, že je blokován silným nepřátelským svazem. Nicméně podle I.Hrbka a J.Hrbka německá B-dienst znala přesné polohy těžkých britských lodí. Proto v námořním štábu nad kapitánovým chováním zavládali rozpaky.Scrat píše:Že jsem tak smělý, jakou měl Langsdorff možnost ověřit si zprávu cmdr Harwooda o tom že za několik málo hodin připluje stíhací skupina K ? Předpokládám že námořní atašé na britském velvyslanectví v Montevideu by se s ním asi moc nevybavoval. scrat
A pukud ne tak čo ?Pokud by tam na něj fakt číhal tak silný svaz, mohl loď vždy otočit, nebo na místě potopit.
Pokud by vyplul na moře tak by narazil na tři křižníky. A HMS Cumberland byl trochu těžší oříšek než Exeter. Takže by proti 7 x 28 a 8 x 15 cm stálo 8 x 8'' a 12 x 6''. Navíc by byl britský svaz opět rychlejší a měl početní výhodu, takže zase žádná šance na únik.kacermiroslav píše:....Takže Langsdorff měl podle mě ještě další možnost. Tedy vyplout na moře a tam si skutečnost ověřit. Pokud by tam na něj fakt číhal tak silný svaz, mohl loď vždy otočit, nebo na místě potopit.
OK, ale byl to trochu sport, kolik potopil Admiral Graf Spee lodí? Asi celkem 10 tankerů, parníků a obchodních lodí za dobu dvou měsíců. Navíc nedílnou součástí akce byla zásobovací loď Altmark a víte jak dopadla ona? Britové si na ní také posvítili. Alternativní nouzovkou by možná mohly být velké zásobovací ponorky, ty nejde tak snadno odhalit, ovšem zdaleka nemají takovou kapacitu. Navíc se výpad do Atlantiku uskutečnil ještě krátce před vypuknutím války. Uznávám, že AGS vázal určité svazy na moři, ale ty zkrátka pokrývaly daný prostor, a určitým způsobem omezovaly operační možnosti korzára, který nakonec padnul do pasti. Navíc na začátku války nebyly obchodní lodě organizovány ještě do konvojů nebo ano, jak velkých?Pokud někdo zpochybňuje význam GRAF SPEE jako korzára, tak se stačí podívat, kolik energie spojenci museli vynaložit, aby jej vypátrali a zničili. Ono totiž nelze vidět jen potopené obchodní lodě a jejich náklad vedle zničeného křižníku. Musí se i vidět finanční a logistické náklady spojené s vytvořením celé řady stíhacích skupin, a samozřejmě i to, že tato plavidla pak chyběla na dalších místech a u konvojů. Za účelem stíhání GRAF SPEE bylo vytvořeno hned 8 skupin. Původně tyto skupiny naháněli i sesterskou loď DEUTSCHLAND a sám kapitán GRAF SPEE se snažil u Spojenců vzbudit dojem, že útočníků je více.
Pokud vím tak bitevní ani klasické křižníky a ani těžké LL se doprovodu atlantických konvojů neúčastnily tak by mně zajímalo kde jinde mohlo těch dvaadvacet lodí chybět. Podle mně byly přesně tam kde být měly, rozdělené ve skupinách pátraly po nepříteli. A náklady jsou vedlejší protože bylo dosaženo hlavního cíle, korzár šel ke dnu. Navíc potopit nepříteli těžkou loď za cenu poškození několika vlastních mi přijde jako přijatelná cena.kacermiroslav píše:....Musí se i vidět finanční a logistické náklady spojené s vytvořením celé řady stíhacích skupin, a samozřejmě i to, že tato plavidla pak chyběla na dalších místech a u konvojů.....