Nejdříve k vkládání obrázků: Kopapaka má pravdu. Palba dosud používá dost zastaralý engine, který je prostě nevýkonný. Tímto vkládáním obrázků došlo již jednou k faktickému narušení chodu Palby a pak několik z nás dlouhé dny a týdny převádělo veškeré místní obrázky do nových galerií. Pokud je to tedy jen trochu možné, čtěte prosím to, co je na uvedeném odkazu. Takhle je pro Palbu lepší žádný obrázek, než ten špatně vložený (stejně po vás musí někdo jít a opravit to..a pitomé je, že velice často jsem ten někdo já - nebo alespoň dříve jsem to byl já).
A hurá na Ta 152:
Ta 152 C na tom nebyla se stabilitou o nic hůř, než Ta 152 H. Trup byl až na kapotáž motoru naprosto identický. Navíc netrpěla konstrukčními problémy zdaleka tolik, jako H. Její motor byl spolehlivější a ani s funkčností klapek nebyl takový problém. Podvozek pracoval díky jinému obtékání křídla také lépe.
Troufnu si nesouhlasit

Trup sice aerodynamicky de facto identický skutečně byl, ale jsou u něj rozdíly ve vnitřní stavbě. Už jen samotný jiný motor se projevil na určitém posunu těžiště. Do toho instalace MW 50 a GM1 znamenala další změny. I to jiné křídlo znamená posun těžiště, zvláště je-li z velké části vyplněno nádržemi. Zatím veškeré informace, které jsem vstřebal, se týkaly větších potíží se stabilitou u verze C, než měla verze H.
Nevím, zda bych DB 603 označil za spolehlivější motor, nežli Jumo 213. Resp. určitě bych ho tak neoznačil. Nicméně brutální Jumo 213 E se svými třemi stupni kompresoru a systémem vstřikování GM1 + (u H-1) MW50..to je trochu jiné kafe. Spousta prostoru k poruchám, které DB 603 řešit nemusel. Nicméně v dobách, kdy byly oba motory testovány v původních ("hloubkových") specifikacích, vykazoval Jumo 213 závad mnohem méně (de facto nic významného, co by mi utkvělo v paměti).
Nedokážu si představit, jak moc jiné by muselo být obtékání křídla u strojů tolik podobných, jako byly Ta 152 H a C, aby došlo k významným rozdílům v možnosti vysouvat a zasouvat podvozek. největší problém klapek na Ta 152 H tkvěl v materiálu, ze kterého byly vyrobeny - dřevo. U Luftwaffe nebyli zvyklí dřevo na letounech mít a domnívám se, že nemuselo ani dostávat správnou údržbu. S Ta 152 C srovnávat nelze, neboť hmatatelné informace o nasazení verze C neexistují. Sám bohužel nemám nikterak detailní informace o průběhu testování.
Pro Ta 152 C se počítalo s výkonějšími verzemi motoru DB 603, které měly mít větší kompresor a upravené vstřikování. V draku Ta 152 pro ně místo bylo, ale v Fw 190 D těžko. Je třeba si uvědomit, že Fw 190 byl na konci své evoluce když válka končila, zatímco Ta 152 stěží odhodila plenky a čekala jí bouřlivá puberta.
Fw 190 D s motory DB 603 nalétalo nejspíše více hodin, než Ta 152 C. Absolutně není pravda, že by se tento motor do jeho draku nevešel. Už jen proto, že Jumo 213 byl navrhován s ohledem na co možná nejjednodušší zaměnitelnost za DB 603. Dokonce i potřebné úpravy motorového lože byly doslova kosmetického rázu.
Ta 152 C vůbec nefandím. Pro mě je nejlepší stíhačkou války Fw 190 D 12, naprosto bezkonkurenční stroj a P 47 M, zas absolutně nejvšestranější. Nejlepší pístový stroj je pro mě P 47 J, který lítal přes 800 Kmh a ještě u něj neexistovalo nic jako točivý moment vrtule... :-)
D-12 byla opravdu silná mašina. P 47 M také, ale prototyp J bych s nimi asi nesrovnával. To byl spíš experimentální letoun, než skutečná stíhačka. Ale jinak máme celkem podobnej vkus, koukám
Jenom se mi nelíbí, že z Ta 152 C děláte takového zmetka, přitom by to byl stroj, který by začátkem roku 1946 tvořil páteř luftwafe a Fw 190 by okrajově dosluhovaly nad oceánem někde za polárním kruhem, kdyby na to nedej bože došlo. Ta 152 C dokázal dělat stejné věci, jako Ta 152 H, neměl problémy v malých výškách, za to nebyl tak nadřazený v těch velkých. To je vše.
Srovnej Ta 152 C třeba s tím soudobým Fw 190 D-9/11/12/13. 190ka je s pozdějšími deriváty Jumo 213 výkonnější, je také mnohem lehčí. Dolet nemá o tolik slabší, nemá naprosto žádné potíže s ovladatelností ani stabilitou. Výzbroj je srovnatelná, obratnost díky nižšímu zatížení jistě také o něco lepší.
Myslím, že ty zase trochu nadržuješ Fw 190 D. :-) Ta 152 H dostaly přednost, protože B 29 byly za dveřmi, ne proto, že by C byl kripl, nebyl priorita, Dory zatím stačily. :-) C-éčko nebyl žádný menší bratr, měl jen kratší křídlo a motor vhodnější pro nižší výšky. Jak mohlo být něco, co je stejné, tak jiné? Tady to zavání předsudky. :-)
Nevím, jestli Doře tak úplně nadržuji. Ale pravdou je, že vůči Ta 152 C mám jistou averzi. Jenže zatím jsme nedosáhli konsenzu v otázce Fw 190 D vs. Ta 152 C. já tvrdím, že verze D byla celkově mnohem lepším stíhacím letounem, než kam se stačil dostat ve vývoji Ta 152 C (netvrdím, že dalším vývojem nemohl Doru překonat).
Ta 152 měla s B a C společnou tak maximálně koncepci. Nepopíratelně vycházela ze zkušeností z těchto projektů a vzala si z nich to nejlepší, to je tak všechno. Ta 152 samozřejmě nepřišel s ničím převratným, byl to přímý následovník Fw 190, například stejně jako je Mig 35 následovníkem Mig 29.
No, prototypy Ta 152 vznikly přestavbou z prototypů Fw 190 C

. Takže žádná "koncepce", ale podstatné části draku. Rozhodně se nejednalo o nějakou stavbu "na zelené louce".
Kdyby jsi měl nosit na zádech 40 Kg pancéřování, tak na člověka je to hodně, ale u bojového letounu je to jak když plivne... Tam se to snadno ztratí. :-)
No jo, ale kde konkrétně mělo být umístěno? U Fw 190 to znamená podstatné % navíc. Tato stíhačka rozhodně netahala stovky kilogramů pancéřových plátů, aby se 40 kg někam schovalo..
P 47 M si zabojovala v pacifiku a Fw190 D 12 také byla nasazena u bojových jednotek. Ani jedna z nich nijak zásadně, ale to nemění nic na tom, že to byly stroje účastnící se druhé světové války. A stroje excelentní. :-)
V Pacifiku snad jedině verze P47N, ne?
D 12 měla podobnou aerodynamiku Ta 152, ale konstrukčně zaostávala. Například Ta 152 neztrácela na ovladatelnosti ani při střemhlavém letu přesahujícím 1000 Kmh a dala se z něj bez problémů vyvést, myslím že pilot Dory by se při podobném kousku pořádně zapotil. Když začala Ta 152, zdály se Dory lepší, o tom žádná, protože byly na svém vrcholu, ale do budoucna již nějaké závratné možnosti nepřinášely. Proto se investovalo do Ta 152 H, C a nakonec i B, aby to nedopadlo jako s Me 209, který se do sériové výroby nedostal a Fw 190 D se nemusel neustále jenom vylepšovat jako Bf 109 za cenu kompromisů. I když Bf 109 K 14 mohlo být brutální brko... :-)
Systém zpřevodování řízení u Ta 152 a Fw 190 byl když ne totožný, tak velice podobný. Ta 152 C i H používaly identické křídelní profily, jako Fw 190. Tohle vše nám naznačuje, že jejich vlastnosti ve střemhlavém letu budou velice velice podobné. Naopak, Fw 190 díky své kompaktnosti vykazoval téměř jistě větší tuhost konstrukce, což se při vybírání takto rychlých letů velice hodilo.
Co to zkusit z jiné strany: Co myslíš, že stálo za vznikem Ta 152 a proč neměla být konstrukce Fw 190 do budoucna dostatečně perspektivní?