Stránka 3 z 47

Napsal: 20/9/2006, 09:23
od Jiří Hejtich
Dalším zajímavým projektem byl F-16 XL, který začal být vyvíjen jako soukromý projekt firmy General Dynamics a vyznačoval se celou řadou změn, jejichž cílem bylo dosáhnout nadzvukové cestovní rychlosti (supercruise). Trup byl oproti standardní F-16 prodloužen asi o 1,4 m, aby mohlo být použito zcela nové křídlo s plynulým přechodem trup-křídlo. Vyznačovalo se změnou šípovitosti náběžné hrany a vysokého podílu použití uhlíkových kompozitů. Pohonná jednotka byla standardní, tedy F-100 nebo F-110. Výsledkem byl letoun bez VOP, který vykonal svůj první vzlet 3. července 1982. Supercruise se však dosáhnout nepodařilo.
V první polovině 80. let účastnil výběrového řízení USAF na nový stíhací bombardér- počítalo se s jedno i dvoumístnou verzí-jako F-16 E resp. F, ve kterém však prohrál s překonstruovaným F-15 B, budoucí verzí E (1984).
Poté byly prototypy uloženy, ale roku 1988 byly předány NASA, která na nich experimentuje s různými aerodynamickými prvky.

TTD
Rozpětí 10,44 m
Délka 16,51 m
Výška 5,36 m
Plocha křídla 60,01 m2
Max. hmotnost 21 773 kg (bez výzbroje)
Max. rychlost M=2,05

F-16

Napsal: 3/9/2007, 05:22
od Milda
Viděl jsem v televizi, loni nebo snad letos, česky mluvícího pána z Izraele a ten naplno kritizoval nákup Gripenu! Ale o to mi teď nejde. Jde mi o to, že oni by byli pro nákup F-16! Zároveň vysvětlil proč! My jsme jim pomohli v nejduležitější válce (rok 48?) když se vlastně neměli čím bránit! A oni by nám teď pomohli ,,dovyzbrojit" F-16 něčím, co stihačku velice ,,vylepší", nevím ale v jakém směru (zbraně,avionika) nevím, tvářil se moc tajemně a jen říkal ,že jsme Gripeny neměli brát! Yamato,Hansi, co měl v rukávě schováno? Napadá Vás něco? Motor asi ne,rakety-něco nového? Nevím.

Napsal: 3/9/2007, 06:42
od Hans S.
Obávám se, že tohle nebude otázka na mě. O F-16 vim jen to, že má Fly-By-Wire a hezký křivky :D

Napsal: 3/9/2007, 11:34
od N_Eser
Nějaké Izraelské F-16 mají za kabinou docela o dost zvětšený trup, maj tam prej nějakou vyspělejší elektroniku... co všechno tam skrejvaj netuším, američani to od nich převzali nazpátek a nějaké americké F-16 mají také takto zvětšený trup.
Obrázek

Napsal: 3/9/2007, 13:08
od Dancer
Není ten trup součástí upgradu F-16-tek na verzi C Block 52+? V rozšíření trupu se skrývají další palivové nádrže.
Fotku se stejným rozšířením trupu, ale ve dvoumístné verzi jsem našel tady: http://greekmilitary.net/webzoom.freewe ... ock52+.jpg

...
Nebo polské F-16: http://pages.prodigy.net/jbarr2/_uimage ... -CFTs2.jpg

Napsal: 3/9/2007, 14:26
od Alchymista
Nie, u izrelskej F-16 na fotke ide o niečo iné. To, čo má polská F-16 i izraedská F-16 na fotke nad centroplánom, sú "konformné" prídavné palivové nádrže - proste nádrže "prilepené" priamo na trup, pre minimalizáciu aerodynamického a vlnového odporu a zníženie RCS - bežná prídavná nádrž vytvára celkom dobrý kútový odrážač.
Izraelská F-16 má navyše rozšírený samotná chrbát trupu - prvé verzie s takouto úpravou boli dvojmiestne F-16 pre úlohy REB a SEAD - teda lietadlá s rozšírenou elektronickou výbavou, čo je zrejme i stroj na fotke. Má na trupe ďalšie antény a pod SOP je vidieť nejaký výstupok - pravdepodobne detektor IR pre zadnú polosféru.

Napsal: 3/9/2007, 14:43
od Dancer
->Alchymista: Tak jsem ještě na ty fotky koukal a opravdu je rozdíl mezi izraelskou a polskou verzí - přechod svislé ocasní plochu do trupu. Ale pokud se podíváš na ten odkaz z greekmilitary.net, tak ta řecká verze je velmi, velmi podobná, včetně širšího trupu. Lišit se budou "jen" detektory. Řecká verze má také výstupek pod SOP, ale podstatně delší. Bohužel je to špatně vidět...

Je ale jasné, že vzhledem k okolnostem jsou izraelská letadla vylepšená. 8-)

Napsal: 3/9/2007, 21:14
od Alchymista
Grécka verzia má len pod prednou hranou SOP výstup vzduchu, asi od chladenia elektroniky, ten má aj izraelská verzia, detektor je v tom oblom púzdre za ním (pozri si to ako detail).

Napsal: 18/2/2008, 19:42
od Pegeucko
Polské letecvo včera dostalo 4 letouny F16 Block52+ sériových čísel 4064, 4065, 4066, 4086. Přistály na letišti v Krzesinach - 3ks jednomísté verze F-16C a jeden dvoumístný F-16D - všechny ještě s US označením.
Nyní tak má Polské letectvo 37ks letounů F-16 Block52+ - 26 jednomístných F-16C a 11 dvoumístných F-16D.Další letouny mají být dodány v polovině letošního roku.
Celkem má Polské letectvo obdržet 48ks letounů F-16 za celkovou cenu 3,5MLD US.


Foto F-16 v "Polských barvách"
http://img.lenta.ru/news/2008/02/18/falcon/picture.jpg
Info v Polštině:
http://www.altair.h2.pl/start-812

Napsal: 18/2/2008, 22:24
od M1A2 Abrams
Alchymista píše:Grécka verzia má len pod prednou hranou SOP výstup vzduchu, asi od chladenia elektroniky, ten má aj izraelská verzia
Nene, neni to vystup chlazeni ale vymetnice klamnich cilu, na foto se jedna o block 40.

Napsal: 19/2/2008, 14:33
od Alchymista
Neviem, ale povedal by som, že výmetnice budú skôr tie dva tmavé štvorce pod šedou anténou (na fotke izraelského stroja - na gréckom to takmer nevidno, ale aj tam je nejaká tmavšia škvrna).

Napsal: 19/2/2008, 15:44
od M1A2 Abrams
Ach jo, ja myslel, ze tym vystupem chlazeni myslis ty cerne stverce (vymetnice),tak potom ok.

F-16

Napsal: 4/5/2008, 22:25
od TonyHazard
Někde jsem četl, že Japonci ( firma Mitsubishi) upravili letoun F-16C tím, že prohloužili trup, přidali k němu, s využitím pokročilých technologií, větší křídlo a avioniku domácí výroby a přidělili mu označení F-2
Obrázek
Podařilo se mi zjistit, že firma Lockheed Martin vyrobí další komponenty pro japonský letoun F-2. Americká společnost Lockheed Martin Aeronautics Co. získala od Mitsubishi Heavy Industries (MHI) zakázku v hodnotě 200 milionů USD na dodávku dílů pro výrobu 12 stíhacích letounů typu F-2. Na základě předchozích pěti uzavřených objednávek tak firma Lockheed Martin vyrobí komponenty pro celkem 45 letounů F-2.
Na základě uzavřených smluv dodá Lockheed Martin do Japonska části trupů, křídel a podvěsů. Japonské letouny F-2 postavené na základě amerického stíhacího letounu F-16C jsou od konce roku 2000 zařazovány do stavu japonského letectva. Plán výroby počítá celkem se 130 stroji tohoto typu.

Napsal: 6/6/2008, 15:43
od Sturmovik
Digitálne vytvorená pasívna kamufláž KA2 od firmy HyperStealth. Tá je špeciálne určená pre jordánske stíhacie lietadlá F-16. Pri jej vytvorení bol použitý fraktálový algoritmus, ktorý v konečnom výsledku pôsobí oveľa prirodzenejšie ako analógová schéma. Použiť sa dá aj na strelné zbrane, autá či budovy.

Obrázek

Obrázek

Napsal: 6/6/2008, 16:35
od Altaj

Napsal: 6/6/2008, 16:55
od Sturmovik
To su 3 vety, omg...a pozri sa na svojho SuperHorneta, tak neviem co mas za problem.

Napsal: 7/6/2008, 16:18
od Altaj
V ramci americkeho protiraketoveho programu NCADE (Network Centric Airborne Defense Element) F-16 z 2 Aim-9X SuperSidewinder uspesne zostrelila balisticku strelu. 1. strela raketu znicila a druha zaznamenavala cely manever a predavala informacie centrale.

Northrop Grumman vyvinul novy radar pre vsetky verzie F-16, s agilnym zväzkom SABR (Scalable Agile Beam Radar), dokaze vsetko co AESA, ale je ovela lacnejsi.

Napsal: 8/6/2008, 00:53
od Hans S.
Sturmovik píše:To su 3 vety, omg...a pozri sa na svojho SuperHorneta, tak neviem co mas za problem.

Pan Sturmovik příště v případě přesného přepisu (kopírování) nějakých informací uvede zdroj a pokud je to možné, pak i autora. A s panem Altajem si nechají následné hloupé připomínky pro sebe, případně si je sdělí přes Soukromou Zprávu.

Danke.

Napsal: 28/3/2009, 20:22
od skelet
Covere písnu to sem ať nespamuju pod F_15. Proč si myslíš že F-16 block 5 byl k ničemu? Přeci jen USAF nic podobného ve výzbroji nemělo, a byl to pro ně skok do neznáma. Tedy pokud nepomineme F-5 letek agresorů.

Napsal: 28/3/2009, 20:33
od cover72
Bylo to dobré na protipozemní mise, ale pro boj vzduch-vzduch katastrofa. Ve chvíli, kdy sověti vyvíjeli MiG-23 s raketami středního dosahu se část USAF vracela ke koncepci MiG-21 s dobrými energetickými schopnostmi a raketami jen pro blízký boj? K čemu to je? Dostaly by neskutečně po čuni. Až o pozdní blocky (tedy 25 a vyšší), schopné nosit Aim-120 se daly reálně použít pro vybojování vzdušné nadvlády.

Tady se musím zmínit, že jsem trochu poznamenaný jistou dlouhodobou averzí k lockheedu a vůbec koncepci jednomotorových stíhaček - takže si projistoti do zase přečíst "Salamander's Combat Aircraft: F-16".