Napsal: 9/9/2008, 22:37
Rosomak-přikláním se spíš ke "zhoubnosti" husitství ve vztahu k našemu evropskému vývoji.Od původních myšlenek J.Husa to skončilo jakousi podivnou občanskou válkou, ve které jsme vylidňovali sami sebe.
Geo, připadá mi to celé, jako vcelku nepovedená citace pokusu o středověký jazykosled. "Zeměpán" tak to zírám, použil bych spíše titulu Král, v té době pro země Koruny České již platným.Markrabě, je LENÍKEM ( manem) Českého Krále. Tudíž bez jeho souhlasu, sice může ze svých statků udělit privilegia, ale nikdy ne privilegia Královského města.Geo píše:K věci měst královských. Uvádím zde převážně města v Čechách. Důvod je prostý. Město a jeho privileie určoval zeměpán. Na Moravě
to byl markrabě. Šlo tedy v případě Moravy o města markrabská, niko-li královská(privilegia a význam ovšem mohla být stejná).
Přemysl II. ač král, vystupoval v listinách pro Moravu převážně jako markrabě
Proto mluvím o městech markrabských. Markrabí mohl udělit v rámci svého dominia privilegia stejného významu jako král v rámci celého království.Tudíž bez jeho souhlasu, sice může ze svých statků udělit privilegia, ale nikdy ne privilegia Královského města.
Že by terorista už tenkrát?stc píše:Jistě... "žoldák"Já si nemohl vzpomenout...
![]()
A jak říkat těm co bojují s vidinou zisku z případné kořisti, nebo z výkupného za bohaté zajatce?
Dalo by se napsat, že záleželo taky na velikosti majetku, chudší byli jen lehcí jezdci, zatímco bohatší těžcí. Nejbohatší šlechtici vedli do boje celou družinu, podle svých možnostíGeo"Zdá se, že část majetnějších fungovala jako jízda" = použil bych rovnou formulaci, že Jenom majetnější tvořili jízdu, protože si mohli koupit koně a výzbroj.
Jak v souladu? Tomu nerozumím. Moravské markrabství, jakko-li uměle vytvořené, je zemí koruny české a jeho vztah ke králi je dán lením vztahem krále a markraběte. Král udělil zemi markraběti v léno a ten mu za sebe(rozuměj celou zemi) složil manskou přísahu. Tento vzorec platil po většinu středověku. Období kdy nebyl "jmenován" markrabě a král vládl sám na tom nic nemění. Markrabě byl tedy zeměpánem a ve vztahu ke svému dominiu měl stejné pravomoce a povinosti jeko každý jiný panovník.Geo, co když (hypoteticky), udělí markrabě privileje, které nejsou v souladu s oficiální královskou mocí?
Ale to se přece dělo, a nebylo to nic nového. Války mezi údělnými knížaty navzájem, mezi králi a těmito knížaty, později markrabaty by byly na delší povídání.Připadá mi to pak trochu kontraproduktivní, aby Král, jako jedinný vládce a vlastník území (které propůjčuje jako léna svým vazalům-popřípadě uděluje v trvalé užívání rodu), vytvořil na svém území soběstačné dominium, které by v případě silného soběstačného markaběte mohlo jeho zemi uvrhnout do občanské války.
To je pohled jakým se na věc koukal král. Dostat markraběte do pozice jen jakéhosi správce(úředníka). Markrabě se tomu samozřejmě vehementně bránil. Zajímavé je sledovat markrabata jak dělají vše proto aby minimalizovala svou závislost na králi, a jak potom, v okamžiku kdy se tím králem stávají, zaujímají přesně opačný postoj. Je to prostě úhel pozorovatele.Pořád jsem přesvědčen o tom, že markrabě je správcem královského území, i když s rozsahem pravomocí nesrovnatelným s jakýmkoli jiným královským vazalem.
To je v zásadě pravda i když nemusela platit obecně. I města mohla postavit jízdní oddíl. V tom pak bojovali vojáci v jejich žoldu a nemuseli být nijak zvláčť majetní. Samozřejmě že většinou nešlo o těžkou jízdu, ale ani to nebylo vyloučeno."Zdá se, že část majetnějších fungovala jako jízda" = použil bych rovnou formulaci, že Jenom majetnější tvořili jízdu, protože si mohli koupit koně a výzbroj.
Lehké jízdy se v českých zemích příliš nepoužívalo. Dalo by se daleko častěji mluvit o jízdě střední. Ta sama o sobě nemusela být jen otázkou majetku, ale prostě jen jakousi odvodní poviností. Např. královské obce s jistými privilegii(záleželo na konkrétním případu) byly poviny na královskýDalo by se napsat, že záleželo taky na velikosti majetku, chudší byli jen lehcí jezdci, zatímco bohatší těžcí. Nejbohatší šlechtici vedli do boje celou družinu, podle svých možností
Křížek v knize Husité píše, že kopí (lanza atp.) se skládalo z jezdce v plné zbroji, jezdce v půl zbroji a dalších 2-5 družiníků. Tak že počet kopí násobit 3 až pěti.Geo píše:R. 1319 dobýval Prahu Jan Lucemburský s cca.250 - 300 kopími. Tu pak hájil Vilém Zajíc z Valdeka s družinou o velikosti cca. 110 kopí. Petr z Rožmberka, který přitáhl jako spojenec královny Elišky(Prahy), měl oddíl(družinu) o síle 400 kopí. Otázkou samozřejmě může být kolik z toho bylo družiníků, a kolik žoldnéřů najatých právě jen pro danou akci, či menších pánů kteří se prostě jen přidali, a to ať už s vidinou zisku, kořisti, nebo jiného prospěchu.