Zemakt píše: ↑26/2/2024, 12:03Rychlý přehled ruské flotily A-50
Protože se zdá, že na Ukrajině je každý únor lovecká sezóna na ruské A-50, a v návaznosti na již druhou takovou ztrátu během jednoho měsíce, se objevuje spousta otázek ve stylu: "a kolik (Berijevových) letounů A-50 SDRLO (AEW) v Rusku zůstalo"? Tak mě napadlo: OK, pojďme se podívat.
***
Začněme tím, že ještě v letech 1980-1990 (přesněji: 1985-1993) vyráběla továrna v Taškentu celkem 3 prototypy (Borty 10, 15 a 20) a 24 provozuschopných letounů A-50 (Borts 30-53). Během následujících 20 let bylo oznámeno několik projektů modernizace, včetně A-50U, pak A-50M, pak dalšího A-50U a nakonec A-100. Jako obvykle Rusové vynikali v plánování a ohlašování, ne však v realizaci. Kromě onoho "dalšího" nebo "nového" projektu A-50U se totiž téměř nic z toho neuskutečnilo. V dnešní době je nalezení fotografií "vanilkových" (nemodernizovaných) A-50 den ode dne těžší. A pokud se nějaké najdou, zdá se, že dotyčné letouny jsou opotřebované a už se s nimi dávno nehýbalo. Podle všeho se staly vzácností už asi před 10 lety.
Bort 20 (jeden z prototypů): na výstavě v Taganrogu
Bort 30: RF-?????, zdá se, že byl používán k výcvikovým účelům, přinejmenším kolem roku 2010; osud nejasný;
Bort 44: RF-?????; osud nejasný;
Bort 46: RF-?????; osud nejasný;
Bort 50: RF-50601; možná je stále funkční, dokonce se uvádí, že byl sestřelen 14. 1. 24;
Bort 51: RF-50606; možná je stále funkční (poslední fotografie pocházejí z roku 2008);
Bort 52: RF-93953; přestavěn na prototyp A-100.
***
Sověti také vyrobili (nejméně) tři letouny Il-976. Ačkoli vypadá jako A-50, ve skutečnosti se jednalo o "civilní" derivát, který se používal k monitorování zkušebních letů v Žukovském. Jejich sériová čísla byla (RA-)76453, (RA-)76455 a (RA-)76456. AFAIK byl tento letoun naposledy spatřen kolem roku 2017.
***
Projekt A-50U, který byl původně zahájen v roce 1999, poté zrušen a znovu zahájen v roce 2000, se rozvíjel velmi pomalu. Jeho podstatou byla generální oprava vybraných letounů A-50 a instalace moderních procesorů a plochých displejů. Nové procesory zlepšily "rozlišení" radarového obrazu, rychlost zpracování a zvýšily celkový počet cílů, které mohl letoun sledovat najednou (ze 45 na 150).
Prvním radarem A-50U byl Bort 37, zavedený do výzbroje v roce 2005. Protože sloužil jako prototyp, byl předán VKS až v roce 2014. Následovaly Bort 47 (2011), Bort 33 (2013), Bort 41 (2017), Bort 45 (2018), Bort 42 (2019) a Bort 43 (2022).
Znamená to, že VKS vyrazily do totální invaze na Ukrajinu s následujícími A-50U:
Bort 33: RF-50602; měl by být v provozu; přezdívka Vladimir Ivanov;
Bort 37: RF-93966; měl přezdívku Sergej Atayanc; (údajně) sestřelen 14. ledna 2024;*
Bort 41: RF-94268; měl by být ve službě; přezdívka "Taganrog";
Bort 42: RF-50610; (údajně) sestřelen 23. února 2024;
Bort 43: RF-50608; poškozen 25. února 2023;
Bort 45: RF-93952; měl by být v provozu;
Bort 47; RF-93957; měl by být v provozu.
***
V roce 2006 zadali policisté z moskevského Keystone Group zakázku na další modernizaci: A-100 s kódovým označením Premier. Tento projekt "pohltil" jeden ze starších A-50 (Bort 52/RF-93953), který byl přestavěn na první prototyp A-100 - a byl také prvním exemplářem, který měl přídavný radom nad pilotní kabinou.
Další dva prototypy vycházely z letounů Il-76MD-90A 78651 a 78652. Projekt se však poté zastavil a v roce 2013 byl reorganizován na Premier-476. První lety jednoho z prototypů se uskutečnily v roce 2017 a bylo oznámeno, že nový typ vstoupí do provozu v roce 2020. Zatím jsem jej neviděl v provozu VKS, ale: v dubnu 2021 byl letoun s "volacím znakem" 78651 sledován na Flightradar24, přičemž - zřejmě - stínoval let průzkumného bezpilotního letounu Northrop-Grumman RQ-4 Global Hawk nad Černým mořem. Rusové tedy s největší pravděpodobností využili příležitosti k otestování své nové hračky.
***
Závěry: je nepravděpodobné, že by VKS stále disponoval provozuschopnými letouny A-50; ze 7 A-50U, o nichž je známo, že vstoupily do služby, by jich mohlo být stále provozuschopných 5, pokud byl mezitím opraven Bort 43; ze 3 prototypů A-100, o nichž je známo, že byly zkonstruovány, není žádný potvrzen jako sloužící u VKS, ale nikdo netvrdí, že je Rusové pravděpodobně nepustí do provozu. Sečteno a podtrženo: VKS má pravděpodobně stále k dispozici celkem 7 nebo 8 letounů A-50U a A-100.
Pravděpodobně po dvou letech intenzivních operací nad Ukrajinou je prý dostupnost zbývajících A-50U "nízká". Přitom ani v "nejlepších dobách" (na počátku války) je Rusové nikdy nenasadili tak, jak by to dělalo NATO: tj. nikdy nedrželi 2-3-4-5 letounů ve vzduchu a "na stanovišti" 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Takto VKS prostě nefungují. Místo toho byly nasazovány ke zlepšení ochrany zón zvláštního zájmu (na počátku to byla podpora velkých vrtulníkových operací v oblasti Kyjeva a Vozněsenska, jen pro příklad; v poslední době to bylo posílení protivzdušné obrany Krymského poloostrova), nebo k podpoře specifických rozsáhlých operací taktického letectva (jako podpora náletů v oblasti Avdijivky).
***
*Píšu "údajně", protože i když byla ztráta nakonec potvrzena, neviděl jsem žádný důkaz, že by se skutečně jednalo o zde uvedený letoun.
https://xxtomcooperxx.substack.com/p/a- ... ssian-a-50
www.deepl.com