Titan - Teplota tání 1668°C
Hliník - Teplota tání 660°C
Dural - Teplota tání 650°C
Tepelná ochrana raketoplánu:
A. Zesílená uhlíkovo-uhlíková izolace RCC (teploty nad 1 260°C)
B. Keramické destičky (648–1 260°C)
C. Destičky z keramických vláken (370–648°C)
D. Plsť (do 370°C)
Tepelná odolnost na spodní straně raketoplánu:
Maximální teplota naměřená při prvním letu na přídi (největší tepelné namáhání) - 1094°C!
Předpokládáno 1427-1482°C...
Jak je vidno, kdyby byl trup z titanové slitiny, tak i přímé tepelné namáhání by nevedlo s velkou pravděpodobností k degeneraci křídla, v podstatě se dá říci, že keramická ochrana by na stroji z titanu nebyla potřebná, pouze kritická místa by byla pro jistotu opatřena ablativní vrstvou, která by se po každém letu (nebo spíše dle potřeby) znovu nanesla (kosmické lodi které přistávají po strmější dráze s větším tepelným zatížením mají ablativní vrstvu silnou 8-40 mm (srovnávám ablativní materiály z éry Apollo, protože odpovídá času vývoje raketoplánu), dnes se bavíme o vrstvách do 10 mm.
Často se udává teplota použití titanových slitin kolem 450°C, ale v leteckých motorech např. lopatky turbín, spalovací komory jsou z titanových slitin. Kerosen hoří při 950°C a jak vidíme, letadla létají.
U Shuttle je nutné vzít také do úvahy, že tepelné zatížení je velmi krátké, v podstatě deset - patnáct minut.
Někde jsem zaslechl názor, že USA utajovali SR-71 především proto, že letadlo bylo kompletně z titanu. USA tehdy titan neuměli průmyslově vyrábět (SSSR za to ano), takže i když získali špionáží pracovní postup používaný v SSSR, nechtěli jej pustit mimo armádu (produkce titanu na začátku padesátých let byla v kg/rok, takže veškerou produkci tehdy sežraly tajné letecké projekty, o titanové ponorce se asi vůbec nikomu nesnilo), v současnosti je to cca 10 milionů tun ročně.
To je jen tak na vysvětlenou, proč USA stavělo shuttle z duralu, ale SSSR v té době produkoval z titanu běžně stíhačky. Později některé části z oceli nahradili titanem, proto je hmotnost pozdějších shuttle nižší.
Obdobný význam mají niklové slitiny, že z nich může být část letadla USA zjistily po přeletu MIG-25.
Ad Buran: Samozřejmě v Buranu najdeme také hliníkové slitiny. Ale převážná část konstrukce je nových materiálů - na Buranu bylo použito přes 30 nových slitin, použity kovy jako berylium, niob... Ve velké míře kompozitní materiály. Z jakých materiálů a slitin je Buran skutečně postaven, myslím zůstane ještě dlouho neznámé.