Stránka 3 z 3

Napsal: 13/6/2012, 16:59
od Firefly
letecz píše:Má to své výhody i nevýhody. Já bych si asi netroufl v bojové situaci stát s vypnutým motorem. Radši bych riskoval, že mě bude slyšet než že nestihnu včas zmizet nebo se otočit abych mohl zacílit na nepřítele který se objeví z nečekané strany. Navíc M-10 jako stíhač tanků byl určen pro rychlý boj - stále v pohybu, rychle udeřit a zmizet. Číhat s vypnutým motorem nebyl jeho účel.
Odpověděl sis sám :D M-10 byl stíhačem tanků a střílel za krátkých zastávek, ovšem jeho střelec byl pohotovější při střelbě díky otočné věži než např. Stug, protože mohl za jízdy kanónem sledovat cíl. :D Ovšem, i M-10 nebyl problém zamaskovat a čekat.

Napsal: 13/6/2012, 17:52
od Tempik
Tak nikde není napsdáno, že nemohl stát a mít tam volnoběh. Ten bordel dělaj tanky hlaně při pohybu, kdy se motor vytočí a pásy začnou zvonit. A v bojích ve městech je určitě věž výhodou. M-10 může vyjet do ulice, vystřelit a hned couvnout. Stug musí vyjet, otočit se, vystřeli, otočit se a couvnout. Výhody jsou myslím jasné.

Napsal: 13/6/2012, 18:12
od kopapaka
Tempik: tak tím bych si nebyl tak jistý...
Na široké ulici Stug může najíždět šikmo a nebude o moc pomalejší než M-10.
Na úzké to pro M-10 vyjde nastejno protože neprojede s věží vytočenou do boku :)

Napsal: 13/6/2012, 19:20
od Tempik
Ono nejde jen o ulice, ale o jakoukoliv překážku za kterou se může stíhač tanků schovat. M-10 bude mít určitě výhodu.

Napsal: 13/6/2012, 21:50
od letecz
Jak říkám, má to své výhody i nevýhody. Záleží na situaci. Pokud však M-10 potká nepřítele někde na 3 až 9 hodině bude určitě rychlejší se otočit čelem k němu celým trupem než pomalu otáčet věží. V tomhle jsou si s bezvěžovými samohybkami imho rovni. Mimochodem, třeba o Witmanovi se říkalo, že raději přikazoval řidiči otáčet celým tankem směrem k cíli protože to bylo rychlejší než otáčet věží. Ono je to užitečné se otáčet čelem už jenom proto, že vpředu je pancíř nejsilnější :-)

Napsal: 13/6/2012, 22:18
od Alchymista
Otočná veža predstavuje vždy nezanedbateľnú taktickú výhodu.
Dôvod, prečo niektoré druhovojnové stíhače tankov a samohybné delá mali kanón v trupe je predovšetkým cena a výška siluety.
Cena - zhotovenie otočnej veže je pomerne drahá a pracná záležitosť, vyrába sa vlastne ložisko s priemerom výrazne nad jeden meter.
Silueta - vozidlá s vežou sú vždy vyššie ako bezvežové vozidlá
Výkon zbrane a hmotnosť vozidla - podvozok bezvežového vozidla môže byť pri použití rovnakej zbrane v ľahšej váhovej kategórii, alebo môže byť vozidlo silnejšie chránené.

Spojené štáty boli prakticky jediný štát, ktorý v tom čase zaviedol stíhač tankov s otočnou vežou - IMHO boli tiež jediným štátom, ktorý si to mohol dovoliť urobiť ako cenovo, tak výrobnými kapacitami.
Prečo nepostavili rovno klasický tank s rovnakým kanónom je trochu otázka (nepochybujem, že by to šlo) - odpoveď by mohla byť v doktríne použitia tankových vojsk a "odborných" názoroch vedúcich predstaviteľov tankových vojsk na rozdelenie úloh tankov a stihačov tankov. V ZSSR a Nemecku sa presadzoval názor, že tank musí byť schopný ničiť tanky protivníka - je to tiež jeho hlavná úloha, v USA sa mohol presadiť dobový názor (neviem), že ničenie protivníkových tankov je úloha predovšetkým pre stíhačov tankov (tank destroyer), až druhotne pre vlastná tanky.

Napsal: 13/6/2012, 22:26
od Bax
Já jsem viděl taky dokument, kde říkali, že Wittmann byl tak úspěšný proto, že jeho posádka byla hodně dobře sehraná. A řidič se s tankem natáčel.

Jenže bez otočné věže (tak jak to měli Němci) lze umístit na vozidlo větší a výkonnější dělo. Výrobní náklady budou nižší.

Takto Němci využili podvozky všech možných tanků bez výrazných úprav. A stačilo to.

Tempik: já souhlasím s tím, že otočná věž je rozhodně lepší než žádná, ale nedovedu si představit, že by stíhač tanků najížděl do ulice proti nepříteli ve stylu WOT.
Podle mě bude v ulici číhat třeba jak v Bratrstvu neohrožených. A až mu někdo vjede před dělo, tak to do něj narve, když to nedá, tak stihne max. ještě jednou - jenže v tu chvíli má cíl utrum. A když cíl nepadne tak má utrum stíhač. A těžko budou manévrovací souboje.

No a když stíhač střílí mimo město tak si myslím, že snad krom Hetzera měli všichni dostatečný odměr.

Napsal: 13/6/2012, 22:46
od Polarfox
M-10 bude mít určitě výhodu.
Do té doby, než tu otevřenou věž vykropí z okna nějakej podlej nácek s MP-40 :)

Napsal: 14/6/2012, 18:16
od Firefly
letecz píše:Jak říkám, má to své výhody i nevýhody. Záleží na situaci. Pokud však M-10 potká nepřítele někde na 3 až 9 hodině bude určitě rychlejší se otočit čelem k němu celým trupem než pomalu otáčet věží. V tomhle jsou si s bezvěžovými samohybkami imho rovni. Mimochodem, třeba o Witmanovi se říkalo, že raději přikazoval řidiči otáčet celým tankem směrem k cíli protože to bylo rychlejší než otáčet věží. Ono je to užitečné se otáčet čelem už jenom proto, že vpředu je pancíř nejsilnější :-)
Tomu bych věřil, že natáčel tank před střelbou, ale měl kanon ve směru střelby +-, protože rychlost veže u tanku Tiger byla zoufalá. Ovšem trpěl podvozek a v zimě asi nejvíc. M-10 se do městských soubojů snad skoro ani nikdy nepoužil. A když, tak jen jednou :D. On stačil pěšák s granátem a zbyl jen řidič.

Americký stíhač tanků M10 Destroyer / Wolverine

Napsal: 14/6/2012, 19:05
od TonyHazard
Polarfox píše:Do té doby, než tu otevřenou věž vykropí z okna nějakej podlej nácek s MP-40 :)
Asi se jim to několikrát stalo, zde je výsledek :

Obrázek Toto dodatečné pancéřování otevřené věže stíhače tanků M10 bylo zavedeno 813. obrněnou tankovou divizí, uprostřed bylo odmínatelné (otvíratelné).

Napsal: 14/6/2012, 22:31
od letecz
Otevřená věž byla jedním z kritizovaných nedostatků M-10. Stejně jako nedostatečná ochrana před blízko dotírající pěchotou. Píše se o tom třeba v článku o nasazení M-10 u Anzia v Itálii: lnasazení M-10 u Anzia v Itálii. Ale byla to daň za snahu o co nejmenší hmotnost - stíhač tanků měl být hlavně rychlý - proto je i slabě pancéřovaný.
Nedostatek pomalého otáčení veží si konstruktéři uvědomovali, proto nakonec vyvinuli tuším hydraulický pohon věže, ale to už výroba M-10 končila takže se nepoužil.
Proč nepostavili klasický tank s tímo dělem? Protože měli Sherman s dělem 76mm M1A2/2 což bylo dělo s téměř totožnými parametry.

Napsal: 15/6/2012, 07:27
od Firefly
letecz píše:Otevřená věž byla jedním z kritizovaných nedostatků M-10. Stejně jako nedostatečná ochrana před blízko dotírající pěchotou. Píše se o tom třeba v článku o nasazení M-10 u Anzia v Itálii: lnasazení M-10 u Anzia v Itálii. Ale byla to daň za snahu o co nejmenší hmotnost - stíhač tanků měl být hlavně rychlý - proto je i slabě pancéřovaný.
Nedostatek pomalého otáčení veží si konstruktéři uvědomovali, proto nakonec vyvinuli tuším hydraulický pohon věže, ale to už výroba M-10 končila takže se nepoužil.
Proč nepostavili klasický tank s tímo dělem? Protože měli Sherman s dělem 76mm M1A2/2 což bylo dělo s téměř totožnými parametry.
Možná se amíci, až moc snažili kopírovat německé stíhače tanků Marder I-III,Nashorn a další, ti měly otevřený boj. prostor a proto vznikl M-10 :D Angličani nacpali do M-10 svůj výborný 17 pdr. a byl z toho Achilles.

Napsal: 15/6/2012, 15:47
od Tempik
Kdyby kopírovali to co píšeš, tak to asi nemá věž, ne?

Napsal: 15/6/2012, 21:36
od Firefly
Tempik píše:Kdyby kopírovali to co píšeš, tak to asi nemá věž, ne?
Vážím si tvých názorů Tempiku, asi jsi mě špatně pochopil, amíci okopírovali otevřený boj. prostor u M-10 a ne pevnou nástavbu s kanonem :D Asi šetřili v době rozmachu hdp jako v CZ :???:

Napsal: 15/6/2012, 22:24
od M1A2 Abrams
Firefly píše:asi jsi mě špatně pochopil, amíci okopírovali otevřený boj. prostor
Jo jo, "Amíci" nejsou moc kreativni, kdyz okopirovali tenhle Nemeckej patent - otevrenej bojovej prostor :roll:
Co je to za ptákovinu, ze okopirovali otevrenej prostor? Co je na tom tak prevratniho a unikatniho?

Napsal: 16/6/2012, 08:43
od Firefly
Firefly píše:asi jsi mě špatně pochopil, amíci okopírovali otevřený boj. prostor
Myslel jsem to s nadsazkou a proto ten smajlík :D Převratný není a unikátní snad jen v tom, že výrobně byl stíhač tanků s pevnou nástavbou jednodušší :D

Re: Americký stíhač tanků M10 Destroyer / Wolverine

Napsal: 18/6/2012, 23:08
od Lord
Polarfox píše:Do té doby, než tu otevřenou věž vykropí z okna nějakej podlej nácek s MP-40 :)
To byl problém hlavně boje ve městech ... tam se to pochopitelně stávalo, v otevřené krajině to je však trochu něco jiného, ovšem i blízko dotírající pěchota mohla za vhodných podmínek vhodit dovnitř granát.

Britové do věže montovali výkonnější 17-liberní dělo, a provozovali pod označením Achilles. I to byla výhoda této koncepce, určitá flexibilita.