ad. Ramon
„…9 strojů zařazeno ke zvědným letkám. Několik strojů bylo za mobilizace posláno ke školním jednotkám. Ve výsledku bylo u letek připraveno něco přes 40 bombardovacích B-71.“
To je jen částečně přesné. Všech 9 „zvědných“ bylo v polních podmínkách (a v případě potřeby) reinstalovatelných na bombardéry. A za mobilisace byly školní letky aktivovány. Mimochodem, tak se (OT) do sestav A.RČS dostaly i A-304.
............................................................................................................
Tohle je ale součet vyrobených strojů "IV.generace" (od čísla 174) z
března 1939, ne ze září 1938.
Nepočítáte náhodou toliko B-534 IV.generace ve službách armády?
.............................................................................................................
Můžete uvézt zdroj těchto informací? Já čerpám z článku "Antky" z ATM 11/2004.
Vzduch je naše moře:Ze SSSR byly stroje dodány vybavené (jiné než ze SSSR u nás nelétaly). V Kyjevě docházelo jen k přezbrojení a přamotorování. Věc je možná v tom, že se plánovalo zabudování našich dejcháků, ke kterému již nedošlo. Ale i se sovětskými byl stroj plně funkční.
**************************************************************
Hansi,
Zase zlobíš

a nečetl jsi, co jsem psal:
-Porúří a Porýní jsou dva odlišné termíny, které můžeš nahradit jeden druhým asi tak, jako Německo a Bavorsko, nebo Spitfire a letadlo.
- Třetí Říše, resp. její středoevropská část, byla sama o sobě prakticky celá industriální. Ale jestli měla nějaké skutečné centrum, které bylo svým významem nad zbytkem, pak to bylo Porúří.
Nikdo nezpochybňuje význam Porůří (ať je po Tvém). Jen si dovolím upozornit, že na význam Slezska je upozorněno dítko ve 4.ročníku (dobré) střední školy v hodinách dějepisu.
.............................................................................................................
- Možnosti úderů proti komunikacím jsou mi celkem známy. Pochybuji, že bylo v silách předválečného čs. letectva likvidovat dopravní uzly na úrovni Německa natolik účinně, aby to ochromilo logistiku celého státu. Nevidím důvod, aby čs. letectvo dokázalo být významně účinnější, nežli letectva západních spojenců o 5 - 7 let později. Doprava v Říši byla pod údery spojenců sice ochromena, ale na frontu se velká část výzbroje stejně dostala. A to v době, kdy Luftwaffe byla již jen svým stínem a západní letectva svou silou mnohonásobně převyšovala to československé. Prostě postavit teorii na tom, že dvě ze tří průmyslových oblastí jsou v dosahu bombardérů a ze třetího se výrobky na frontu nedostanou (tvým výrazivem: "Využitelnost té 3.byla, do značné míry, dána průchodností dopravní sítě na směru k našemu prostoru, Dovoluji si předpokládat, že ta by dostala hodně zabrat."), protože jsou v dosahu komunikace, po kterých musejí cestovat, je naprosto zavádějící a zcela absurdní.

Nikdy jsem nepsal, že by dopravní síť v Německu byla vyřazena, ale že by dostala hodně zabrat

A to při hospodářských možnostech a materiálních zdrojích Německa roku 1938.
.............................................................................................................
infrastruktura v Německu vykazovala v porovnání s Bulharskem/Chorvatskem podstatný rozdíl. Byla hustější, rozsáhlejší. Abys zlikvidoval jednu horskou silnici někde mezi Splitem a Bělehradem, tak ti stačí trocha štěstí a pár vhodných letadel. Abys ochromil vyspělou zemi plnou silnic a železnic, potřebuješ už trochu impozantnější sílu. A nic na tom nemění ani fakt, že seřadiště a mosty jsou citlivým cílem.
Tady ovšem já píši již o horských cestách na území ĆSR
............................................................................................................
- mimochodem bych rád věděl, jak by protržení rybníka podmáčelo železnici na hodně dlouho a kolik rybníků + železnic, které by tuto kombinaci vykazovaly, bys nanašel . A pak by mě ještě zajímalo, jak by v noci letící cokoliv účinně útočilo na hráz rybníka aby zatopil přilehlou trať .
Uváděl jsem to jako příklad využitelnosti krajinných prvků v boji, nikoliv jako základní předpoklad strategie. Budu tedy předpokládat, že jsi špatně četl, nebo nepochopil, a ne že by mělo jít o podpásovku. Jinak-oba žijeme ve střední Evropě a dobře tedy víme, jak voda (např.právě přeli hráze rybníka) dokáže zacvičit s náspem železniční tratě.
.............................................................................................................
Lokální lesní polom po výbuchu pumy/pum odstraníš během pár hodin i s tehdejší technikou.
Opět viz výše: uváděno jako ukázka bitevní činnosti proti horským cestám (železnice/silnice).
**************************************************************
ad. Pbarry:
Bitevní Šmolík to je fakt zábavné )
představuju si co by s takovým pomalým letadlem asi udělal flak. Výzbroj slabá, nosnost slabá... tady se člověk dozví věcí.
.............................................................................................................
Tak abychom se nehádali.
Š-328:
- Posádka: 1 pilot, 1 pozorovatel/střelec
• Délka: 10,36 m
• Rozpětí: 13,71 m
• Výška: 3,45 m
• Plocha křídel: 39,40 m²
• Prázdná hmotnost: 1680 kg
• Vzletová hmotnost : 2750 kg
• Pohonná jednotka: 1x vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec Walter Pegas II-M2 nebo Pegas III-M2
• Výkon pohonné jednotky: 427 kW (Pegas II-M2) nebo 545 kW (Pegas III-M2)
• Maximální rychlost: 328 km/h
• Cestovní rychlost: 250 km/h
• Dolet: 1280 km
• Dostup: 7200 m
Výzbroj
• 2-4x kulomet vz. 30 ráže 7,92 mm v přídi
• pohyblivý dvojkulomet ráže 7,92 mm na lafetě Škoda Šu-31 (jen podotýkám, že Šu-31 byla již vyvijena s ohledem na požadavek plnéní bitevních úkolů)
• náklad bomb až do celkové hmotnosti 300 až 500 kg
A dále:
Bojové užití
V době Mnichovské krize mělo naše letectvo k dispozici celkem 314 letounů Letov Š-328. 87 kusů se nacházelo ve skladech. Do boje se Š-328 prvně dostaly v říjnu 1938 na jižním Slovensku, kde Maďaři začali vyvolávat pohraniční šarvátky, které posléze přerostly v nevyhlášenou válku. Po obsazení zbytku republiky 15. března 1939 Němci ukořistili celkem 338 sestavených letounů Letov Š-328 a dalších 20 ve výrobě. Po vyhlášení nezávislosti Slovenského štátu (14. března 1939) byly letouny Š-328 dislokované na Slovensku zařazeny do výzbroje slovenského letectva. Jednalo se asi o 70 letadel, další stroje získali Slováci od Němců, takže jich měli celkem asi 100 ks. 23. a 24. března 1939 byly Š-328 prvně bojově nasazeny proti maďarským jednotkám pronikajícím na východní Slovensko. Slovenští letci se se svými letouny Letov Š-328 zúčastnili i německého vpádu do SSSR, avšak od konce července 1941 byli postupně odesíláni zpět do vlasti. V červnu 1942 byla na východní frontu odeslána pozorovací letka s šesti Š-328, která tam působila do 1943. Dne 29. srpna 1944 vypuklo Slovenské národní povstání, do kterého zasáhly i letouny Letov Š-328. Stroje byly používány jako pozorovací, bitevní a bombardovací, přičemž Němcům působily ztráty zejména u pozemního vojska a zásobování. Ukořistěná letadla používaly též německé jednotky a to zejména pro výcvik v pilotních školách. Roku 1939 prodali Němci 62 kusů Š-328 carskému Bulharsku, kde dostaly pojmenování „Vrana“.
Dovoluji si upozornit, že Wikipedia nezmiňuje použití Š-328 ještě ČSR na podkarpatské Rusy. A konečně doplním, že např. I 15 nebyl o mnoho rychlejší a např. LN.40 měl nosnost bomb 225Kg, nebo Fairey Battle 680Kg (šlo přitom o denní lehký bombardér).