Stránka 3 z 5

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 15/12/2014, 13:01
od skelet
není to otázkou ukončení Studené války, u MiG-29 se u toho upustilo u verze "M", a ta poprvé vzlétla v roce 1986. A právě pokud si pamatuju, tak tato verze měla odstraněna "žábry" právě kvůli zvýšení doletu, přičemž nasávání nečistot bylo vyřešeno "žaluziemi" a lá Su-27.

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 15/12/2014, 13:42
od Skeptik
Nicméně verze MiG-29M zůstala jen v prototypech. Nicméně je pravdou, že u nich to bylo kvůli nádržím.
Pozdější verze MiG-29S / SM / SMT žaluzije zase měli. Zde se nádrž řešila "v hrbu".
Znovu zmizeli až s verzí M2 resp. MRCA ... pokud tedy nepočítáme palubní Káčka, kde je riziko FOD poměrně malé.

Ale ve vláknu o Jaku-130 je to asi jedno :)

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 2/1/2015, 14:10
od absik
Ale ve vláknu o Jaku-130 je to asi jedno
Nie je to jedno, mne sa zdá že na všetkých obrázkoch a fotkách sú rozoznateľné a podľa toho ako sú pootvorené/privreté sú zrejme ovládané elektromagneticky a pôsobia zároveň aj ako protipumpážne dvierka (u MiGu 29-tky boli ovládané podľa tlaku na prednú podvozkovú nohu), význam majú aj pri veľkých uhloch nábehu (strmého stúpania v krivke letu).
Na okraj: v tomto roku zas dostane pár (4 - 5) Jakov-130 aj bieloruské letectvo na cvičné úlohy. V ruskom letectve sa čoraz častejšie s nimi ráta aj ako ľahkými bitevníkmi s malou úrovňou pasívnej ochrany ale vďaka elektrovybaveniu schopných "útoku z odstupu".

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 11/2/2015, 14:46
od absik
Do leteckého výučbového centra v Armavire "pribudlo" prvých 5 lietadiel Jak-130UBS s tohtoročnej štátnej objednávky lietadiel, o.i. aj typu Jak-130. Na správe by nebolo nič neobvyklé keby lietadlá boli prevezené v rozlož. stave železnič. kontajnerovou dopravou. Tieto lietadlá však prvýkrát "prešli po vlastnej ose" - teda preleteli vyše 5500 km dlhú letovú trasu z Irkutska do Armaviru. Na ceste potrebovali 3 medzipristátia s doplnením paliva na leteckých bázach v Novosibirsku, Čeljabinsku a Borisoglebsku. Lietadlá preleteli špeciálne pripravované preletové pilotné osádky.

http://vpk.name/news/126069_na_armavirs ... 30ubs.html

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 9/4/2015, 21:20
od skflanker_
Jak-130 Bieloruských VVS (červená 71) aj s podveseným kanónovým kontajnerom NSPU-130 (НСПУ-130) - foto ešte v Irkutsku
Obrázek
Ďalšie foto Jak-130 so zabudovaným diaľkomerom - červená 01 vo vlastníctve OKB Jakovlev (viď príspevok z 07.12.2014)
Obrázek
v diskusii sa špekuluje o verzii Jak-130M

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 11/4/2015, 00:23
od Xawi3r
Jak-130M nevím,nevím... Krom toho laserového dálkoměru tam víc změn nevidím. Nicméně nepochybuji o tom, že na podobném projektu (modernizaci) pracují...

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 12/4/2015, 18:56
od skflanker_
Xawi3r píše:Jak-130M nevím,nevím... Krom toho laserového dálkoměru tam víc změn nevidím. Nicméně nepochybuji o tom, že na podobném projektu (modernizaci) pracují...
V diskusii pre uvedené foto síce špekulovali o M verzii, ale bola tam aj špekulácia že sa jedná o úpravu pre Alžírsku objednávku
a tu http://bmpd.livejournal.com/1261847.html aj autor potvrdil, že ide o dorábku pre zahraničného klienta - podľa tejto diskusie o Alžír.

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 12/4/2015, 22:08
od Xawi3r
skflanker_ píše:
Xawi3r píše:Jak-130M nevím,nevím... Krom toho laserového dálkoměru tam víc změn nevidím. Nicméně nepochybuji o tom, že na podobném projektu (modernizaci) pracují...
V diskusii pre uvedené foto síce špekulovali o M verzii, ale bola tam aj špekulácia že sa jedná o úpravu pre Alžírsku objednávku
a tu http://bmpd.livejournal.com/1261847.html aj autor potvrdil, že ide o dorábku pre zahraničného klienta - podľa tejto diskusie o Alžír.
Také si myslím. Alžírská "úderná" varianta JAKu-130 je dle mě nejpravděpodobnější možnost...

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 14/4/2015, 00:22
od rabo
Táto verzia Jaku-130 s laserovým značkovačom, je naozaj pre inostranca, ale Ruské médiá už dávnejšie poukazovali na to , že letectvo má záujem o Jak-130 schopný nahradiť Su-25.

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 14/4/2015, 16:32
od Julesak
Veď na to nie je stavaný, či? Pancierovaná ochrana veškerá žiadna...

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 14/4/2015, 21:46
od Xawi3r
Julesak píše:Veď na to nie je stavaný, či? Pancierovaná ochrana veškerá žiadna...

Já bych v tom spíš viděl něco jako L-159 ALCA a spíše pro zahraniční zákazníky. Su-25 to nikdy nahradit nemůže...

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 16/4/2015, 00:10
od rabo
Su-25 a A-10 boli v svojej dobe naozaj pre svoje úlohy špica. Boli dobre chránené, lacné a dobre vyzbrojené na blízky boj. Jeden mal kvantum raketníc a druhý kanón, to boli hlavné zbrane. Ale čo zaviesť po nich ? Má niekto reálny záujem zaviesť obdobné lietadlo, ktoré bude pancierované a útočiť pár stovák metrov od cieľa ? Určite nie. Značná časť úloh týchto lietadiel bude a v iných armádach aj je na vrtuľníkoch. Prečo by bol vhodný Jak ? Je lacný proti všetkému ostatnému. Ale zároveň umožní niesť novú muníciu, ktorá je / bude, schopná ničiť ciele na vzdialenosť mimo dosah blízkej PVO ochrany. SU-25 je v Rusku stále používaný a ešte aj modernizovaný, ale to raz skončí , lebo modernizácie nie je nekonečná a hlavne prídu nové letecké presné zbrane, ktoré umožnia ničiť ciele mimo dosah blízkej PVO a potreba Su-25 sa stratí.
Rusko bude udržiavať Su-25x dovtedy pokým to technicky zvládnu, nebude mať inú alternatívu v dostatočnom počte - Mil-28x / Jak-130 a bude pre nich ešte na skladoch lacná munícia.

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 16/4/2015, 10:00
od Dancer
->rabo: Dovolil bych si malinko nesouhlasit. Pokud se má nahradit Su-25 dvojicí Mil-28x / Jak-130, pak náhrada není rovnocenná. Proč? Stačí se podívat na výkony a hlavně roli Su-25 - blízká palebná podpora = letadlo je pancéřované, aby mohlo operovat blízko cíle a sneslo poškození, které může na tuto blízkou vzdálenost utržit. Odolnost má i Mil-28, ale ten má nižší přeletovou rychlost a dolet. Jak-130 má dolet a rychlost, ale má vyšší minimálku a nemá takovou odolnost. Pilot Su-25 útočí jak podle informací ze země, tak i "na vlastní oči" - tedy podle toho, co vidí na zemi a může tak operativně opakovat útok a podobně. A schopnosti pozorovat dění na zemi rozhodně neprospívá zvyšování rychlosti. Takže, pokud to přeženu, tak na nahrazení jednoho Su-25 bude potřeba 1x Jak-130, 1x Mil-28 a 1x dron na pozorování cílové oblasti, přičemž Mil, Jak a dron se budou částečně alternovat podle podmínek (výdrž/odolnost/dolet). Samozřejmě je to také o přizpůsobení taktiky, která negativa vyváží + pokrok v senzorovém vybavení atd.
Prakticky se toto ověřilo v Afghánistánu, kde A-10 chyběl a byl nahrazován buď F-16/F-18, nebo B-52 s ne vždy uspokojivými výsledky.

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 16/4/2015, 10:21
od kenavf
A nechceli by skôr použiť Jak-130 v úlohe "bitevnika", pre ktorú sú teraz vyberané tie turbovrtulové stroje?

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 17/4/2015, 23:54
od rabo
->rabo: Dovolil bych si malinko nesouhlasit. Pokud se má nahradit Su-25 dvojicí Mil-28x / Jak-130, pak náhrada není rovnocenná. Proč? Stačí se podívat na výkony a hlavně roli Su-25 - blízká palebná podpora = letadlo je pancéřované, aby mohlo operovat blízko cíle a sneslo poškození, které může na tuto blízkou vzdálenost utržit. Odolnost má i Mil-28, ale ten má nižší přeletovou rychlost a dolet. Jak-130 má dolet a rychlost, ale má vyšší minimálku a nemá takovou odolnost. Pilot Su-25 útočí jak podle informací ze země, tak i "na vlastní oči" - tedy podle toho, co vidí na zemi a může tak operativně opakovat útok a podobně. A schopnosti pozorovat dění na zemi rozhodně neprospívá zvyšování rychlosti. Takže, pokud to přeženu, tak na nahrazení jednoho Su-25 bude potřeba 1x Jak-130, 1x Mil-28 a 1x dron na pozorování cílové oblasti, přičemž Mil, Jak a dron se budou částečně alternovat podle podmínek (výdrž/odolnost/dolet). Samozřejmě je to také o přizpůsobení taktiky, která negativa vyváží + pokrok v senzorovém vybavení atd.
Prakticky se toto ověřilo v Afghánistánu, kde A-10 chyběl a byl nahrazován buď F-16/F-18, nebo B-52 s ne vždy uspokojivými výsledky.
Su-25/A-10 sú ešte aj teraz špica v tom čo robia, ale je to je aj preto, že ešte stále sú vo výzbroji a ešte ich je kde použiť. Hlavne ten Su-25. Ale to je dané tým, že je dostatok munície pre SU-25 a je predlžovaný ich technický čas. Ale to je hlavne otázka munície. Ak bude mať Jak-130x presnú muníciu s váhou cca 100 kg a s dosahom nad 15 km, radar, optikou, rušiče tak nahradí Su-25 plnohodnotne.
Su-25/A-10 boli "hlúpe" lietadlá osekané od špeci elektroniky a s jasnou úlohou - ničiť tanky v dosahu svojich zbraní. Do obdobného stroja už asi nikto nepôjde. Vrtuľníky majú mať radary a výkonné strely, do budúcna to vidím na BPL, prípadne lacné Jak-130 s ľahkou presnou muníciou. Pancier mal hodnotu pri použití kanóna, alebo raketníc, v kombinácii len s optikou, ale už kombinácia s výkonným radarom, optickým systémom a ľahkou presnou muníciou nad 15 km vsádzam aj na menej pancierované ciele.
To čo Ty popisuješ - útok na vlastné oči. Tak to už posledný Su-25 respekt. jeho derivát Su-39 nemal mať. Tam to mal riešiť automatizovaný televízny systém Škaval, ktorý mal hľadať cieľe v dosahu rakiet zo systému Vichr a radar. Už aj Sovieti mali predstavu, že blízke boje s pozemnými silami nebudú riešiť Su-25,ale niečo so značne lepšou elektronikou a muníciu. Dnes to vidím u Rusov na Jak a BPL.

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 18/4/2015, 06:53
od Hektor
Myslim že Su-25 v ich pôvodnej podobe su už nahradene Ka-52 a Mi-28. Dvôvod prečo vyvijat Jak-131 je :
A.) Tradicia, mi aby sme nemali šturmovik? Su-25 sa ma modernozovat len 60 takže po roku 2020/25 tu bude potreba 30-60 lietadiel.
B.) Diera na trhu, ak sa Alžiru/Syrii bude pozdavat 130 s kanonom, budu mat zaujem o silnejsi stroj.
C.) lacni stroj na kropenie banditov v Traktorstane kam Jak doleti skôr a lacnejšie než Kamov.

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 18/4/2015, 12:03
od Alchymista
Jak-131 ako jednomiestna bojová verzia Jak-130?
Proti Su-25 je možný bojový náklad Jak-130 zhruba 3/4 - 3000kg proti 4000kg, ale pri výrazne menších rozmeroch a hmotnosti stroja. Ťah motorov je polovičný - ale prázdna a normálna vzletová hmotnosť je menej než polovičná, atď - po dynamickej stránke zrejme vychádza Jak-130 ako lepší.
Nič ale nebráni "bojový" Jak-131 aj opancierovať - podobne ako Su-25, tj. urobiť integrovanú titanovú vaňu kokpitu a pancierové kryty motorov a dôležitých blokov riadenia, o niečo tým narastie prázdna hmotnosť (a niečo sa zasa ušetrí z vybavenia druhej kabíny) ale výrazne stúpne odolnosť. Integrované rušiče IR navádzaných striel môže mať minimálne na úrovni bitevných vrtuľníkov Mil a Kamov.
IMHO vytvorením Jak-131 sa získa "ľahký" bitevník s dobrými letovými vlastnosťami, slušnou nosnosťou a solídnou elekronickou výbavou - rozmerovo porovnateľný, ale vybavením a výkonmi výrazne lepší ako L-159 ALCA.
Zároveň môže byť na rovnakom základe realizovaný aj Jak-133 ako prieskumná verzia.

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 19/4/2015, 20:30
od HONZIK11
Závod Saljut zvládl celý výrobní proces dvouproudového motoru Progress AI-222-25 pro cvičné-bojové letouny Jak-130.
http://www.leteckemotory.cz/motory/ai-222/
http://www.aex.ru/news/2015/4/17/133333/
MotorŠič je v prekérní situaci.

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 27/5/2015, 17:51
od Xawi3r

Re: Jak 130 do služby

Napsal: 6/8/2015, 13:00
od Hektor
Chcem sa spytat či niečo zabraňuje konvertovaniu Jak 130 na palubnu verziu. Rozchod kolies alebo vstup vzduchu k motoru.