Ach jo, tady je zase odborníků. Za prvé, kabely jsou ve většině letadel ve svazcích, tak jak je to na fotce, otevřete si kteroukoliv dostupnou Miginu a uvidíte to. Jakákoliv trubka či pancéřování přidává kilogramy, znesnadňuje přístup a stejně toho až tak moc nevyřeší. Takže se zálohu spíše tím, že jsou povely vedeny více nezávislými vedeními a praktikuje se hlavně stínění důležitých částí těmi méně důležitými.
Ad dvířka, "žebrování" je časté, tedy prolisy, kvůli pevnosti. Opět v našich končinách na starší miginy lze mrknout. Ano, některá letadla, která mají malá dvířka, nebo mají dvířka tvarovaná tak, že už tvarování je zpevňuje, tak jsou zdánlivě zevnitř úplně hladká.
F-22 rozhodně třeba nemá hladká dvířka (a to i na těch malých pro Sidewinder), viz foto.
I v F-22 je v šachtě na zbraně plno volných kabelů jen ve svazcích, viz foto. Jak vidíte, trubky, hadice, svazky kabelů, vše volně v šachtě na zbraně a napravo jsou dvířka a světe div se, plno žeber, byť jiných než u J-20.
Dále u J-20 jde o prototyp, možná jen technologický demonstrátor, tudíž nikdo neřeší odolnost proti zásahu a navíc v letounu pravděpodobně bude plno kabelů navíc k senzorům uživaným při zkušebních pojížděních a letech.
A jinak obecně k J-20, jehož vývoj sleduji již delší čas, tedy spíše zkazky o něm a nejen jej, ale kompletní čínský zbrojní program.
Takže ještě není úplně jisto zda jde o prototyp či jen demonstrátor, každopádně vývoj nové generace stealth letounů začal již v druhé polovině devadesátých let.
Pro začátek něco k technologiím a schopnostem čínského průmyslu, který je u nás obecně velmi podceňován. Číňané umí vyrobit kvalitní high-tech výrobky ať už v oblasti elektroniky či strojní, to že se k nám vozí šunt je jen a jen otázka našich obchodníků, že chtějí na všem vydřít co nejvíce. Ostatně drtivá většina spotřebního zboží má původ v Asii a z toho valná část v mnoha oborech v Číně.
Čína cíleně vysílá mladé a schopné lidi na studia do zahraničí, převážně USA a Evropy a to hlavně na technické obory. Tito studenti se někdy vrací a někdy jen posílají domů dárečky, říká se tomu průmyslová špionáž.
Čína sama velmi zlepšuje své školství a v Číně působí mnoho západních renomovaných odborníků a profesorů (jednoduše je přeplácejí).
Čína má neskutečné finanční a lidské zdroje.
Ad stealth letouny:
Čína se dostala k údajům o F-117, B-2, F-22 a hlavně F-35, tam proběhla kauza s odcizenou dokumentací a zprávami z výzkumu a vývoje.
Čína se pravděpodobně dostala ke vzorkům původem ze sestřeleného F-117 v Jugoslávii.
Čína nakupuje technologie a financuje vývoj v Rusku, někdy i skrytě, včetně průmyslové špionáže.
Čína se dostala k poměrně moderním technologiím USA a Evropy na konci osmdesátých let, dále pak k ruské technologii do devadesátých let a co se například týče radarů a avioniky, tak k izraelským technologiím. Dále nakoupila exsovětské technologie v postsovětských republikách včetně Ukrajiny.
Čína se pravděpodobně podílela na financování pokračování testů u projektu MiG 1.42/1.44.
Co se týče například radarů, tak v průběhu posledních deseti let testovala téměř všechny vyspělé ruské radary (včetně těch nejvyspělejších). Čína se dostala ke vzorku aktivních prvků z US AESA radarů.
Čína postavila svůj vlastní AESA lodní radar a čínský AWACS má pravděpodobně také AESA radar, teď se "jen" snaží dotáhnout miniaturizaci (což ovšem zase tak snadný úkol není).
V civilní sféře Čína staví licenčně rychlovlaky, ale také má linku na kompletaci Airbusů, subdodavatelé už jsou ale často čistě čínské firmy a nemají závažný problém s kvalitou. Airbus dodal Číně tímto neskutečné Know How, stejně tak jako třeba Siemens v oblasti vlaků. To vše produkuje velké množství odborníků, které může Čína využít i v programech jako je J-20.
Čína má velké zkušenost s letadly, ač se to nezdá, tak poslední J-7 (MiG-21 ) mají z jednadvacítkou pramálo společného (radar jiný, avionika jiná, trup upravený, křídla nová, motor jiný), J-8 sice původně vycházel z J-7, ale nakonec byl hodně přepracován, J-10 je sice stavěn pravděpodobně na základě Lavi, ale opět s mnoha úpravami a v případě J-10B to jde ještě dále, JH-7 je jejich konstrukce, JF-17 je také částečně kombinací (základ u J-7), ale tak přepracovanou, že jde o nové letadlo a zdá se, že s výbornými parametry. J-11 sice byla licenční Su-27, nicméně u J-11A již došlo k modernizaci a J-11B je již silně přepracovaná (změny v draku letounu, čínské motory, glass kokpit, nové radary, využití kompozitů, RCS snížená z 15 metrů na 3 metry atd.).
Neplatí tedy, že dělají špatné kopie starých strojů, naopak jsou schopni vyrábět soudobé stroje, dále konstrukce rozvíjet a zdokonalovat a v omezené míře již prokázali schopnost vytvořit zcela vlastní konstrukce. Ano, v oblasti avioniky a motorů stále mají co dohánět, ale na jen na soudobé stroje, 15 let staré západní a ruské stroje, které stále běžně lítají u letectev již Čína dohnala, částečně i předehnala.
Tudíž potenciál tu je.
Sloučil Hydrostar 8.1.2011
Prosím autora, aby pokud možno nedával dva vlastní příspěvky hned po sobě. Prosím o používání tlačítka
upravit. Děkuji.