Stránka 3 z 169

Napsal: 9/1/2009, 16:19
od Svarboj
Video na youtube o systemu DAS na F-35. Video ukazuje jednu zásadní věc, a to jak si Američané představují vedení manévrového boje F-35 s obratnějšími stroji jako Su-30.
AN/AAQ - 37 Distibuted Aperture System je takové vše vidoucí oko.

http://www.youtube.com/watch?v=PxOu8RzmGjQ

Napsal: 9/1/2009, 18:56
od cover72
Pěkné; EO senzory odpálení AAM už sice měly Tu-23M2 a snad i Su-27, ale tohle je podstatně lépe integrované. Jen stále neřekli, jak si představují IFF s Aim-9X, když ta nemá datalink a díky zvolené kinetické koncepci nemá moc potenciál pro odpal "přes rameno" a co s tím udělá pár stovek či tisíc levných IČ rušiček třídy L-166 Lípa, rozesetých po povrchu...

Napsal: 9/1/2009, 21:44
od cernakus
EOS je u ruských stíhačů už nějakou dekádu standard, ale proti tomu DASu jsou o dost primitivnější.

Zajímalo by mne, jestli to narvou též do F-22ky, protože ta by něco takového potřebovala taky (s ohledem na stealth koncepci úkolů).

Ale ten odpal přes rameno je fakt ujetý. I když nikde jsem neposřehl, že to má být AIM-9, možná nová střela s nižší akcelerací po startu, to by mělo jít.

Napsal: 10/1/2009, 10:33
od cover72
F-22 má pro IRST vyčleněný prostor v trupu, ale s instalací se počítá až při některém z budoucích blokových update.
OHledně rusů jsem teď nemyslel jejich IRST, ale právě ten systém optické detekce přilétajících AAM na základě sledování raketových motorů...

Napsal: 10/1/2009, 11:52
od Svarboj
Su-27? To pochybuji.
Anglicky moc nevládnu tak sem nepochopil všechno a z grafiky která je tak jednoduchá, nepoznám co je to za rakety. Nejvíc se to podobá AIM-120, ale moc na výběr není - AIM-120 a AIM-9X. Poslední je jasně obratnější, ale asi bude potřebovat datalink. No, novej block AIM-9X ho bude mít:
The AIM-9X Block II product will have a new fuze, a one-way datalink for sending data from the aircraft, and improved processing power. The datalink allows the missile to lock on to a target after launch, with the pilot sending targeting data to the missile in flight.

Předpoládám, že IFF by měl obstarat DAS.

Jinak, DAS není to samé jako IRST (na F-35 se to označuje EOTS), takže s ruskýma EOS bych to nesrovnával.

Napsal: 25/1/2009, 13:45
od cover72
http://www.flightglobal.com/articles/20 ... lysis.html

Tak jsem narazil na starší zprávu - ti Švédi si pokoj nedají.

SAAB se snaží anulovat to rozhodnutí o nákupu F-35 Norskou vládou a tvrdí, že je celá ta studie špatná proto, že počítala s počtem strojů navýšeným ze 48 na 58 a natáhla plánovanou životnost z 25 na 35 let, címž negativně ovlivnila pevně stanovenou cenu Gripenů. Komise prý také vyvodila špatné závěry ohledně spotřeby paliva a nákladů na budoucí vylepšení, berouc jako referenci F-16 - což mělo mít za následek vypočtené náklady "několikrát vyšší", než výpočty SAABu; dále tvrdí, že jelikož se "výběrové řízení Osla nezakládalo na jejich datech, musí mít neúplné, resp. špatné informace o výkonech".

Závěrečné vyjádření SAABu:
"Tvrzení o nedostatečných výkonech a vysokých nákladech nejsou založena na podložených faktech a zkušenostech".
_________________________
No, korumpční firma proti jiné korumpční firmě... Tohle výběrové řízení může být ještě docela zajímavé.
Ovšem také je zajímavé, že kamkolik Gripen vleze, jsou dost silné hlasy proti - které zdůrazńují výraznou podřadnost Gripenu proti ostatním strojům v tendru. Gripen se opravdu ani omylem nemůže rovnat žádnému aspektu F-35, snad kromě provozních nákladů - jejichž "níže" je ovšem dána právě rozdílem výkonů.

Napsal: 25/1/2009, 23:43
od Alchymista
Švédskemu kroku sa príliš nečudujem - ide kríza a ide o pracovné miesta v podnikoch, tak budú tlačiť, pokiaľ to pôjde.
Ostatne, dosť podobný prípad z opačnej strany je výberové konania na tankery pre USAF.

Napsal: 26/1/2009, 07:46
od alibaba
Ad Boeing: Tiez sme pocitili redukcie v Boeingu. Da sa povedat, ze nad vodou ho drzi nova gen. ekonomickych dopravakov 787 Dreamliner.

Napsal: 26/1/2009, 12:38
od Altaj
Na zahranicnych forach som cital, ze F-35 by mala mat schopnost supercruise, len neviem ci ,,formalnu´´ alebo aj realne vyuzitelnu .... tych 130-140 kN na sucho sa kdesi prejavi, ci uz T/W, nosnost alebo rychlost, zvlast ked nosi vyzbroj v trupe.

Napsal: 26/1/2009, 15:53
od cover72
Vzhledem k tomu, že Gripen nedávno dosáhl M1.2 (s novým F414, neznámou, pravděpodobně čistou konfigurací a vysoko nad Baltem, kde dosahovaly SC i Finské Hornety) bych skoro vsadil hodinovou výplatu na to, že to F-35 umí taky - museli by šíleně pohnojit aerodynamiku, aby to s takovým TTW nešlo. Přinejmenším nad Baltem :)

alibaba: to je drží ty opce? Protože pokud vím, tak je 787 ještě ve stádiu vývoje/výroby prototypů a co jsem se naposledy dočetl, tak měli problémy se spojováním kompozitů... A ty děláš v Boeingu, nebo jsi dodavatel?

ADDED 5.3.2009:
http://www.aviationweek.com/aw/generic/ ... 030509.xml

Zajímavý článek, analyzující v rychlosti schopnosti F-35 ohledně vzdušného boje v reakci na propagandu Lockheedu. Dá se tam zjistit několik opravdu zajímavých věcí - jako že na provozní přetížení 9g je stavěná jen verze F-35A (CTOL pro USAF), zatímco ostatní budou mít povolené násobky přetížení menší, nebo vyjádření jednoho z italských pilotů, který si s Lightningem zalétal a prohlásil, že jeho letová obálka je "někde mezi F-16 a F/A-18, ale vzhledem k vysokému stabilnímu AoA a manévrovacím schopnostem v malých výškách spíše k F/A-18".

P.S.: jak jsem psal tu strategii USAF, byl v jednom z pramenů i pilot, který analyzoval, proč byly F-86 v Korei tak úspěšné proti papírově lepším MiG-15 - a jako jednu z hlavních výhod uvedl bublinový překryt kabiny, který dával pilotům mnohem lepší situační přehled.
A teď si srovnejte F-35 s tím, co má nahradit - tedy F-16 a Hornety:
-verze A,B: výhled dozadu jako u Fishbedu
-verze B,C: žádný palubní kanón
-verze A,B,C: jen 4 sloty pro PLŘS v konfiguraci pro vzdušný boj
-verze B,C: násobky g omezeny hluboko pod 9g

To, co to mělo kompenzovat - tedy stealth - je profláklý ("compromised") díky délce hran - ergo je to IMHO konstrukčně krok zpět.

Napsal: 19/3/2010, 18:04
od michan
"Fajnšmekr " - fanda bojových letadel určitě ocení:
http://www.novinky.cz/veda-skoly/195265 ... duchu.html

Napsal: 19/3/2010, 18:10
od skelet
Teď nevím.. nedokázal to již Jak-141, tedy letoun z něhož F-35 koncepčně a legálně (zakoupené plány) vychází? Dassault Balzac byl také nadzvukový, či se pletu?

Napsal: 19/3/2010, 18:13
od michan
Teď nevím - kolik Jak - 141 nám to zase lítá a kdy bude lítat?

Napsal: 19/3/2010, 18:20
od skelet
Michane jde mi o to prvenství, které se nám ve světle Balsacu a Jaku mění na "prvenství". Prostě jen reklamní článek nikoliv historický fakt.
Zatím je tahle verze F-35 ve stejné fázi vývoje jako byl tehdy Jak-141, tedy předsériový prototyp. Nic víc, nic míň. Nehledej za vším ideologii.

Napsal: 19/3/2010, 18:28
od michan
Já nepolemizuji - informuji co jsem zaregistroval a teď se i táži a vše nechám na každém - i na tobě.

Napsal: 11/9/2010, 17:17
od El Diablo
Je jako iPhone, pochvalují si Britové novou superstíhačku
10. září 2010 11:47
Britské letectvo začíná testovat nové supermoderní stíhačky F-35, kterými chce vyzbrojit své letadlové lodě. O novém stroji vybaveném pokročilými technologiemi zkušební piloti hovoří jen v superlativech.
http://zpravy.idnes.cz/je-jako-iphone-p ... r_nato_inc

Napsal: 15/9/2010, 13:55
od Ionor

Napsal: 15/9/2010, 22:51
od asija
dost dobre :) od zavedeni rizenych strel mipripadalo ze bojove lety musi byt nuda, ale tohle
http://vimeo.com/11197490
je uz ultranuda :D
nevis jstli to "Distributed Aperture" znamena proste jen ze to ma 6 cocek kolem dokola, nebo jsou i ty samotne senzory tvorene podobne jako oko hmyzu, nebo spise fazove rizny radar matici propojenych cidel? (Teda nevim jestli rychlost elektroniky umoznuje neco podobneho pri frekvencich IR zareni, spise bych cekal ze ne)

Napsal: 15/9/2010, 23:24
od rabo
Tá "Šilka" a "Krug" vyzerajú v tom videu veľmi nebezpečne.

Napsal: 23/12/2010, 13:24
od cover72
Lockheed dnes oznámil kusové ceny za úvodní nízkosériovou výrobu F-35. Po započtení ceny motorů (kterou do svých cen nezapočítal, pěkný rozpočtový trik) jsou ceny takovéto:
130.6 milionů USD za F-35A,
147.4 mil. USD za model F-35B s kolmým startem a přistáním a konečně
161.9 mil. USD za "palubní" model F-35C (pro srovnání, Super Hornet nyní námořnictvo kupuje za 47 milionů USD za kus).

F-22 přitom nakonec stála 138 mil. USD a podle studií by se kusová cena Raptoru mohla snížit až na 70 mil. USD při nákupu několika desítek strojů; Lockhhedu se tak povedlo po mnoha letech vytvořit výrazně horší, ale zároveň výrazně dražší letoun, než je F-22. Na samotném R&D programu pak měl větší "vývar", než jakého zřejmě dosáhne na výrobě samotné.

Kusová cena plně sériových F-35 by nicméně měla být o nějakých 23% nižší.