Stránka 3 z 4

Napsal: 5/6/2012, 19:00
od Lord
Hoši všechna čest! Máte výstroj pěkně poskládanou. Vysílačky, stany, asi i mapy, kukly, hezká část historie a koníček. Ten Spitfire taky vlastníte? Nebo to je jinej klub. Koukám na vaše stránky a vidím, že stavíte repliku, ale to asi nebude ona, ale jak probíhají dokončovací práce?

Napsal: 5/6/2012, 19:05
od vencour
Cože repliku Spita? Tak to jednou musí dojít i na P-38 ... na tu je ještě lepší pohled :-)

Napsal: 5/6/2012, 19:16
od Lord
Kluci propagují hlavně naše letce a jejich legendární boj v bitvě o Británii, ale proč až zjistí, že to je "hračka" nezkusit mustanga? Budou mít zkušenosti, ale čas a finance to je asi horší, ale kdyby spojilo síly více podobných klubů a fandů, tak možná? Pokud tomu Palba poskytne osvětu, tak jen dobře. Když chce někdo postavit repliku Titaniku, tak tohle je mucha :D
Jen mě tak napadlo, kolik se těch letadel do dneška či vraků ještě dochovalo? A kolik stojí?

Napsal: 5/6/2012, 19:27
od spitfire.v
tady něco ke koupi http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/5071649/Spitfire-for-sale-at-2m.html#
bomba je tohle
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/defence/9203822/Spitfires-buried-in-Burma-during-war-to-be-returned-to-UK.html

kolik jich lítá z hlavy nevím, ale paradoxně bych řekl, že víc než třeba před patnácti lety (podobná situace jako u nás se Zlínky řady 26)

Napsal: 5/6/2012, 19:58
od Farky
Lorde, tady je nejúplnější seznam dochovaný warbirdů - http://www.warbirdregistry.org/

A ceny? Třeba tady - http://courtesyaircraft.com/inventory%20table.htm

Napsal: 5/6/2012, 20:12
od kopapaka
Lord píše: Koukám na vaše stránky a vidím, že stavíte repliku, ale to asi nebude ona, ale jak probíhají dokončovací práce?
No, tak to je nádhera...
Připomnělo mi to tohle :)
James May's Toy Stories - Airfix
http://www.youtube.com/watch?v=zID8rnZc ... re=related

Obrázek

Napsal: 5/6/2012, 20:24
od jersey.se
Spitfirů je známo 70 letuschopných. Letouny obvykle nemají výzbroj a pancéřování a také v řadě případů mají novější a tudíž výkonnější motory než by příslušelo jejich verzím. Díky obému jsou ve vzduchu pochopitelně hbitější než válečné stroje. Pneu hlavních kol dnes stojí 385 GBP a vydrží tak 30 přistání, ostruhové kolečko stojí do 300 GBP. Náboj vrtule stojí 30 000 GBP, jeden list 6500 a jsou kupodivu vyráběny v Německu. Na dvě hodiny letu Spitfire spotřebuje v průměru 85 galonů (386 l)...

Napsal: 5/6/2012, 20:25
od Lord
Dobrý ceny za zachovalého Spitfire 1,5 až 2 milióny liber. Tedy 60 melcků na koruny, drahej špáš.
Dle ceníku od Farkyho, tak Mustang vychází levněji cca 1,7 mil. dolarů, tj. 30 mil. Kč. Pak chápu, že stavět repliku vyjde levněji, i když to nebude lítat :) Možná cena nějakýho šrotu … stačil by jen drak, ale asi je lepší to postavit rovnou znovu a sehnat jen originální přístrojovku, případně kabinu, vrtuli, nebo podvozek.

Napsal: 5/6/2012, 20:51
od spitfire.v
pro méně náročné zájemce zde v akci
http://www.supermarineaircraft.com/

Napsal: 8/6/2012, 20:57
od pepah
Dával jsem foto na planes a prosím o pomoc s identifikací pilotů a posádek na této fotografii z AP 1996 http://www.planes.cz/cs/photo/1139729/s ... -ped-lkpd/
Moc děkuji.

Napsal: 8/6/2012, 22:29
od Kruan
Lord píše:Dobrý ceny za zachovalého Spitfire 1,5 až 2 milióny liber. Tedy 60 melcků na koruny, drahej špáš.
Dle ceníku od Farkyho, tak Mustang vychází levněji cca 1,7 mil. dolarů, tj. 30 mil. Kč. Pak chápu, že stavět repliku vyjde levněji, i když to nebude lítat :) Možná cena nějakýho šrotu … stačil by jen drak, ale asi je lepší to postavit rovnou znovu a sehnat jen originální přístrojovku, případně kabinu, vrtuli, nebo podvozek.
Lorde, možná náhodou nebo jsi záměrně nadhodil toto téma: nakolik jsou Létající legendy repliky nebo originály.

Hranice asi přesně stanovena není, pokud někdo vyloví originál přístrojovku a k tomu si dostaví dejme tomu F3F, tak je otázka originality spíš dána poptávkou.

Ony ani ostatní stroje, které dnes vidíme v Pardubicích nebo Duxfordu na tom nejsou dramaticky o moc jinak. Ale jsou zachovány původní technologie a míra originality je prakticky určena poptávkou.

A BTW: V Duxfordu se o víkendech hlavně nýtuje.

V ranných dobách LHS jsme chodili před sezonou leštit mašiny do Kbel, na tom bylo dobré, že jsme si na ty mašiny mohli sáhnout v detailech. Ale zároveň to evokovalo otázky typu: pustil by dnes někdo do vzduchu Bf-109, u kterého je spára mezi centroplánem a trupem ucpána nějaým nedefinovaným hnusem?

Už vidím toho nadšeného pracovníka UCL, který vydá Permit to Fly

A o tom, kolik originálních dílů se nachází v dnes létaných Z-26 by nám nejlépe pověděli jejich majitelé.

Tak jako tak, já se rozhodl si udělat radost a postavit si letuschopný kit Beara 1:3

Obrázek

Napsal: 8/6/2012, 22:41
od jersey.se
Á, pán není troškař! :D Co tam bude za motor?

Napsal: 8/6/2012, 22:49
od Kruan
Nevím, kámoš říká, že prý nejlepší motory dělají madaři - Moki 250

A ten motor se dostal až k vám na Stockholmsko :D

http://www.youtube.com/watch?v=wNJgK_Po ... 6F941CCABA

Napsal: 8/6/2012, 23:11
od jersey.se
Neznám, ale musím říct že vypadá moc pěkně.

Napsal: 8/6/2012, 23:17
od Kruan
Tak jako to bude nějaqkou chvilku trvat, než dám Bear dohromady, pak si ještě budu muset pořídit to rádio s páčkama

Napsal: 9/6/2012, 06:46
od jersey.se
No každopádně držím palce. K tak velkému modelu jsem se ještě nedopracoval.

Napsal: 11/6/2012, 17:20
od Andrew.www
Bohužel jsem byl až v neděli :-( a vystoupení Spita bylo opravdu líné. Nejnabušeněji se předvedl z WWII veteránů jednoznačně Mustang. Pískot turba je zvuk který zvedá adrenalin v těle. :-) Stejně mám ale pocit, že veteráni mají velkou rezrvu. Což je pochopitelné, vzhledem k opotřebení, drahému provozu a údržbě těchto strojů. Vycházím i z toho, že Extra 300 má poměr výkon/hmotnost cca 0,27 HP/Kg a třeba takový Mustang 0,36 HP/Kg (bez použití WEP). Je jasné, že aerodynamicky je na tom Mustang o dost hůř, účinnost vrtule bude také o pár procent zaostávat a v reakcích ovládacích ploch se nemůže předimenzovaným drakům akrobatických letadel ani přiblížit, ale přesto by to na plný kotel mělo vypadat asi jinak...

Napsal: 12/6/2012, 08:47
od jersey.se
No, jenže Mustang jednak nemá turbo, ale mechanické dmychadlo (i když uznávám že tohle je trochu slovíčkaření, ale pochopte fanatického turbonadšence), má naopak s pravděpodobností hraničící s jistotou lepší čelní součinitel odporu než Extra a jeho větší vrtule také celkem lépe zužitkuje kroutící moment od motoru. Ale pravda spíš v jiných rychlostech než vrtule Extry. Jinak třeba Zlin-50 LS měl poměr výkon/hmotnost při max. vzletové hmotnosti 0,39, ovšem samotný tento poměr není myslím až tak směrodatný. Warbirdy se ovšem se sportovními letadly opravdu nemohou měřit reakcemi na řízení. Jednak jsou celkově těžší a větší, řídící plochy jsou menší a jejich konstrukce se potýká s podstatně větší aero-servo-elasticitou.

Napsal: 12/6/2012, 16:53
od Andrew.www
S tím souhlasím, ale 560 Km/h u země je 560 Km/h... :-)

Napsal: 12/6/2012, 21:22
od Farky
I ta nejzákladnější Extra 300 je na tom s tím poměrem výkon/hmotnost při akrobatických vystoupeních minimálně stejně dobře jako Mustang. Ten speciál co s ním létá Martin Šonka je na více než 0,4 HP/kg.

Warbirdy nemají podle mého názoru tak dynamické vystoupení mimo jiné proto, že jejich piloti zpravidla nejdou do nějakého většího přetížení. A pak je tu ta zmiňovaná reakce na řízení a přebytek vztlaku u akrobatů. Proto to vypadá často líně. Ono co nevypadá oproti akrobatickým speciálům líně. V neposlední řadě je to o tom, že každý z nás četl o tom kterém letadle že bylo naprosto fantastické a máme přehnaná očekávání.

Mustangy v Renu létají víc než těch "druhoválečných" 560 km/h u země a z pohledu diváka to nevypadá jako nějaká obrovská rychlost. P-51 na leteckých dnech tomu taky pěkně nakládají pod kotel, i když se to nezdá.