Re: Bitevní křižník třídy TIGER (1913)
Napsal: 10/6/2020, 07:08
Polar, ok. Pokusím se tu tradici shrnout jedním souvětím. zzz, budu reagovat později.
Samozřejmě, každý ze států má vlastní partikulární zájmy a námořnictvo je prostředkem k jejich naplnění. A zároveň to je i odpovědí na tvé chybné závěry. Více viz níže.IMHO pro pochopení je primárním krokem vyjít z cílů toho či onoho námořnictva. Tím nemyslím tuto otázkou "odbýt" obecným vysvětlením, že i lodě tříd Derfflinger, Hindenburg, Mackensen jsou součástí soutěžení britského a německého námořnictva, kdy Němci zprvu cílili na dosažení skoroparity s britským námořnictvem.
K typu Defflinger: trojice těchto lodí měla být odpovědí na stupňující se tempo výstavby britských BK. Hrazeny byly z rozpočtových kapitol let 1912/13 respekive 1913/14! Ještě ve fázi prvotních návrhů nebylo zcela jasné, zda budou lodě vyzbrojeny hlavní ráží 280 či 305. Ohledně koncipování německých bitevních křižníků bych řekl že již vcelku tradiční spor admirála Tirpitze a odboru válečného námořnictva. Nicméně zprávy z poza kanálu o nových britských bitevních lodích s 300 mm pancéřováním a zejména pak spuštění na vodu prvních Lionů s 343 mm hlavní ráží, učinily za touto debatou rychle tečku. Bavíme se stále o třech lodích, tedy i budoucím Hindenburgu. Přestože Hindenburg v sobě oproti svým sestrám obsahoval větší množství změn, nebyly tak zásadní, aby se označoval za jiný typ.Ano, toto soutěžení existovalo a poskytuje dobrou odpověď pro vznik a konkrétní charakteristiku řady lodí před WW1. Ale myslím, že není odpovědí pro Hindenburg (a asi ani pro obě Derffllinger). A určitě není odpovědí na Mackensen.
Baltská flotila pro ně nebyl protivník, imho válčení na Baltu je tak specifické že bych ho ani nezmiňoval.Můj názor je, že Němci poté co jejich kapitální lodě vesměs "vzdaly" celosvětové působení (viz neslavný osud obou Scharnhorst v 1914), tak se soustředili na tři úkoly:
a) ušetřit peníze formou toho, že budou stavět lodě postačující na obranu před akcemi britských lodí a před akcemi ruské Baltské flotily.
Jistě, a tak se taky stalo.b) soustředit pozornost tam kde mohli získat převahu (ponorky,...)
Budu tě parafrázovatc) doplnit své spojence v Trojspolku. Primárně doplnit R-U. Ani ne tak Italy, kteří měli relativně vyváženou skladu kapitálních lodí (pancéřové křižníky Pisa+San Giorgo plus probíhaly práce na dreadnoughtech 4x Conte di Cavour a 2x Andrea Dori). IMHO Tegetthoff relativně pomalý (20 uzlů) a relativně silně vyzbrojený (all-big-guns 12x dvanáctipalcové dělostřelectvo) v rakousko-uherském námořnictvu nebyl doplněn vhodnou rakousko-uherskou lodí pro průzkum a poté k účasti na velké námořní bitvě po boku lodí třídy Tegetthoff. A právě tuto mezeru v rakousko-uherském námořnictvu by vyplnil některá z obou lodí Derffllinger popř. pozdější Hindenburg), rychlejší o 30% než Tegetthoff a s dělostřelectvem zhruba stejných charakteristik (8x dvanáctipalcové).
Jaký byl tedy cíl R-U maríny? Aby to bylo snadněji uchopitelné, je třeba si uvědomit rozsah a geografii jadranského mořského bojiště. Rybník. Umocněný ještě přímořskou geografií. R-U typ Tegetthoff byl de facto speciál pro Jadran, právě na něm lze identifikovat ambice rakousko uherského námořnitva. Tjs. ochrana svých pobřežních obchodních tras, konvojů, přístavů, měst. Ochrana pobřeží obecně. Jako vhodné průzkumné prostředky postačovaly moderní torpédoborce či křižníky. Pro oblast Jadranu pak ve světovém kontextu ve značné míře i letadla. K čemu by byl na Jadranu bitevní křižník mi fakt uniká. Jak dopadl Goeben víme přece.IMHO pro pochopení je primárním krokem vyjít z cílů toho či onoho námořnictva
To nestavěli nikdy, narozdíl od Britů měli svoji vlastní filozofii bitevních křižníků. Úspěšnější, viz Hindenburg/Mackensen/York jakožto předobraz rychlých bitevních lodí. Pořád to ale byly bitevní křižníky.A proto si myslím, že po obou Derffllinger už Němci nestavěli žádné bitevní křižníky podobné čemukoliv na britské či ruské straně nýbrž stavěli bitevní lodě, přičemž Hindenburg byl cosi jako prototyp.
Překombinováno. Oni se stavbou neskončili, jejich evoluční linie pokračovala viz Mackensen/York. Pouze na to s odkazem na rozsaha a množství prostředků co schramstla Velká válka neměli ekonomickou, personální a materiální sílu. Zkrátka došly jim broky.Domnívám se, že odpovědí na otázku proč Němci stavbou obou Derffllinger skončili se stavbou bitevních křižníků, byl německý záměr stavět lodě schopné společných operací, přibližně tak jako se stalo o 30 let později, kdy na plavbu vyrazil Prinz Eugen a Bismarck, které operovaly pospolu, přestože Prinz Eugen měl odlišné parametry od Bismarcka.
Teda kam ty na to chodíšKdyž popisuji doplnění rakousko-uherských kapitálních lodí jednou německou lodí Derffllinger (popř. lodí Hindenbrug), tak proč nevidím zhruba stejný komplementární vztah mezi rychlejším Mackensen a pomalejšími König či pozdějšími Bayern? Odpovědí je:
a) množství stavěných Mackensen plus
b) fakt, že Trojspolek nebyl vojenskou aliancí s unifikovaným námořnictvem tj. bylo nejisté jestli a jak dopadne případné doplnění jednoho či obou trojspolkových námořnictvem o to co v rámci Trojspolku měli pouze Němci (tj. doplnění o rychlou pancéřovanou loď, která souhrnem svých vlastností převyšovala cokoliv co měli Francouzi - buďto byla lepší v souboji nebo byla rychlejší takže německá loď "bitevní křižník" mohla "upláchnout" čemukoliv z francouzského námořnictva).
četl jsem to 3x. Tobě celá tato pasáž dává smysl? Kdybys to chtěl podrobněji rozepsat, i pro natvrdlé jako jsem já, tak třebas bych Tě pochopil. Tím nemyslím hledisko, jestli Tvé líčení historie odpovídá tehdejší realitě. Myslím to tak jestli Tvoje úvaha Ti fakt připadá, že sám sobě si neodporuješ.Zemakt píše: (...)
K typu Defflinger: trojice těchto lodí měla být odpovědí na stupňující se tempo výstavby britských BK. Hrazeny byly z rozpočtových kapitol let 1912/13 respekive 1913/14! Ještě ve fázi prvotních návrhů nebylo zcela jasné, zda budou lodě vyzbrojeny hlavní ráží 280 či 305. Ohledně koncipování německých bitevních křižníků bych řekl že již vcelku tradiční spor admirála Tirpitze a odboru válečného námořnictva. Nicméně zprávy z poza kanálu o nových britských bitevních lodích s 300 mm pancéřováním a zejména pak spuštění na vodu prvních Lionů s 343 mm hlavní ráží, učinily za touto debatou rychle tečku. Bavíme se stále o třech lodích, tedy i budoucím Hindenburgu. Přestože Hindenburg v sobě oproti svým sestrám obsahoval větší množství změn, nebyly tak zásadní, aby se označoval za jiný typ.
K typu Mackensen: projektován v roce 1914, stavba první přelom 1914/15. Rozvinutí typu Defflingeru, větší a výkonější s obdobnou výzbrojí. Důvod stavby je opět jednoduchý, ač se Němci snažili sebevíc, Britům v počtu spuštěných a do stavu námořnicta zařazených kaptitálních lodí nemohli konkurovat (viz třeba program "osm křižníků" nebo jak se to vlastně jmenovalo), nicméně to mohli jen korigovat.
(...)
Zemakt píše:Celá německá linie bitevních křižníků defacto kopírovala tu britskou, byť díky objetivním důvodům nikdy nedosahovala ani dosáhnout nemohla, jakési takési, parity. Asi by se to dalo zobecnit, že když začali Briti něco kutit, něco většího, mocnějšího, začali to Němci kutit také (bavíme se samozřejmě o závodech v námořním zbrojení v první a částečně druhé dekádě 20. století). To byla ta odpověď na něco.
Tak proti kterým lodím to stavěli? Proti třídám Lion/Tiger nebo taky proti jiným lodím (nemyslím britské bitevní křižníky I. generace "I")?Zemakt píše:(...)
K typu Defflinger: trojice těchto lodí měla být odpovědí na stupňující se tempo výstavby britských BK. Hrazeny byly z rozpočtových kapitol let 1912/13 respekive 1913/14! Ještě ve fázi prvotních návrhů nebylo zcela jasné, zda budou lodě vyzbrojeny hlavní ráží 280 či 305. Ohledně koncipování německých bitevních křižníků bych řekl že již vcelku tradiční spor admirála Tirpitze a odboru válečného námořnictva. Nicméně zprávy z poza kanálu o nových britských bitevních lodích s 300 mm pancéřováním a zejména pak spuštění na vodu prvních Lionů s 343 mm hlavní ráží, učinily za touto debatou rychle tečku. Bavíme se stále o třech lodích, tedy i budoucím Hindenburgu. Přestože Hindenburg v sobě oproti svým sestrám obsahoval větší množství změn, nebyly tak zásadní, aby se označoval za jiný typ.
K typu Mackensen: projektován v roce 1914, stavba první přelom 1914/15. Rozvinutí typu Defflingeru, větší a výkonější s obdobnou výzbrojí. Důvod stavby je opět jednoduchý, ač se Němci snažili sebevíc, Britům v počtu spuštěných a do stavu námořnicta zařazených kaptitálních lodí nemohli konkurovat (viz třeba program "osm křižníků" nebo jak se to vlastně jmenovalo), nicméně to mohli jen korigovat.
(...)
Akce a reakce. Briti postaví loď, němci lodí odpoví.Zemakt píše:
Celá německá linie bitevních křižníků defacto kopírovala tu britskou, byť díky objetivním důvodům nikdy nedosahovala ani dosáhnout nemohla, jakési takési, parity.
Nicméně zprávy z poza kanálu o nových britských bitevních lodích s 300 mm pancéřováním a zejména pak spuštění na vodu prvních Lionů s 343 mm hlavní ráží, učinily za touto debatou rychle tečku.
zzz píše: Prostě Němci/Britové/... měli vlastní koncepci skladby celé flotily. Samozřejmě, že při formulování koncepce přihlíželi k silám potencionálního protivníka. Ale primárně si stavěli ucelenou flotilu dle své koncepce.
Tj. je nepřesné "vytrhávat" z té koncepce některé lodě (tzv. "bitevní křižníky"), které jsou kvůli dnešnímu zjednodušeně/nepřesně zařazovány do stejné kategorie jakoby existovala pouze tato kategorie lodí a nic jiného.
Je to podobně nepřesné asi jako kdybych porovnával německé či britské konstrukce 1. generace bitevních křižníků s oběma japonskými Ibuki, jen z důvodu že japonci obě tyto lodě začali označovat jako "bitevní křižník".
Mnohem smysluplnější je porovnávat jak se HMS Tiger doplňoval s dalšími loďmi Royal Navy popř. francouzského námořnictva.
Co to tedy znamenalo? Že primárním úkolem německých bitevních křižníků bylo totéž, co britských. Ovšem byl zde císař, který chtěl "rychlou bitevní loď" se schopností působit v bitevní linii. Zde ovšem narazil na odpor Tirpitze, který toto odmítal.When the British Royal Navy, and for that matter the Japanese Navy, introduced the new battlecruiser type Germany had to follow suit; however, the German ships were based on a different conceptual model to contemporary navies, with different design criteria. The German designers realised their navy would always be numerically inferior to the British and therefore their ships were designed not only for reconnaissance and combat with other battlecruisers, but also to be able to join the battle line as ‘gap fillers’ and fight against enemy battleships. Of course there was much discussion and debate about what form the designs should take.
Když britské královské námořnictvo a v tomto případě japonské námořnictvo představilo nový typ bitevního křižníku, Německo muselo následovat; německé lodě však byly založeny na jiném koncepčním modelu než zmíněná námořnictva, s odlišnými konstrukčními kritérii. Němečtí konstruktéři si uvědomili, že jejich námořnictvo bude vždy početně slabší než Britové, a proto byly jejich lodě určeny nejen k průzkumu a boji s jinými bitevními křižníky, ale také k tomu, aby se mohly připojit k bitevní linii jako „výplně mezer“ a bojovat proti nepřátelským bitevním lodím. Samozřejmě se hodně debatovalo a debatovalo o tom, jakou podobu mají mít návrhy.
Vyplňovač mezer potom jednoduše znamenal, že loď bude schopna vstoupit do mezery v bitevní linii po poškozené bitevní lodi.The Kaiser also wanted them to have the capability of fighting in the battle line, to have "line capability". State Secretary von Tirpitz was against this line capability... State secretary Tirpitz was fundamentally opposed to the large cruisers having the capability to fight in the battle line because of the financial, political and technical consequences... However, his General Navy Department found this line capability acceptable, with the cruisers as a "gap-filler".
Císař také chtěl, aby měly (bitevní křižníky pozn. Dzin) schopnost bojovat v bitevní linii, aby měly „liniovou schopnost“. Ministr von Tirpitz byl proti této liniové schopnosti ... Ministr Tirpitz byl zásadně proti velkým křižníkům, které měly schopnost bojovat v bitevní linii kvůli finančním, politickým a technickým konsekvencím ... Nicméně jeho ministerstvo vidělo tuto liniovou schopnost jako akceptovatelnou, s křižníky jako „vyplňovači mezer“.
Celé to působení v bitevní linii byla v případě německých BK spíše znouzectnost a ne jejich hlavní účel. To si uvědomovali i sami Němci, kdy memorandum ministerstva námořnictví ministrovi ze dne 29./30. června 1906 nazvané "Velký křižník 1907 a následujících let" uvádí, že říšské námořnictvo bylo nuceno tento typ postavit pouze kvůli svému početnímu zaostávání vůči britským velkým křižníkům ... Současně hlavním účelem těchto lodí je účast v rozhodujících bitvách jako rychlé křídlo. Ministerstvo je přesvědčeno, že tento úkol vyžaduje ... výzbroj která musí být efektivní proti bitevním lodím, protože konfrontace mezi těmito dvěma typy je nevyhnutelná.‘should be able to enter a gap in the line for a damaged battleship’
Tedy jak samo memorandum tvrdí, hlavním úkolem německých BK není působit v bitevní linii, ale jako její rychlé křídlo.A memorandum from the General Navy Department to the state secretary on 29/30 June 1906 on the ‘Großen Kreuzer 1907 and following years’ gave the opinion that the Imperial Navy was only forced to build such a type because of their numerical inferiority to the British in large cruisers ... The principal purpose for the ships, for now, was purely participation in decisive battles as a fast wing. This task required ... an armament that must be effective against battleships, as a confrontation between the two types was inevitable; the General Navy Department was convinced about this.
Tohle už je zbytečné.Míjíme se proto, protože chceš aby jsme se míjeli. A ten důvod je pouze ten, protože si nechceš připustit že:
Byl něm. BK od počátku projektován tak, aby se mohl účastnit boje s britskou bitevní lodí ANO/NE?
A byl takto projektován britský BK, aby byl schopen podstoupit boj s německou bitevní lodí, ANO/NE?
Kdy za prvé je správně ANO a za druhé NE!
Nikdy jsem v diskuzi nezmínil něco ve smylu primárních a sekundárních požadavků! Zbytek jsi dostudovalCo to tedy znamenalo? Že primárním úkolem německých bitevních křižníků bylo totéž, co britských. Ovšem byl zde císař, který chtěl "rychlou bitevní loď" se schopností působit v bitevní linii. Zde ovšem narazil na odpor Tirpitze, který toto odmítal.
Nesmyl, žádná znouzectnost, tak to chtěli od počátku. Starému pánu nazdory. Budoucnost víceméně potvrdila opodstatněnost jejich cesty. Bitevní křižník jako třída víceméně s Hoodem zanikla. Německá koncepce se naopak rozvinula do moderní rychlé bitevní lodi.Celé to působení v bitevní linii byla v případě německých BK spíše znouzectnost a ne jejich hlavní účel.
V kontextu celé kdysi proběhlé diskuze jsem byl donucen formulovat otázky takto zjednodušeně. Důvod byl jediný, omezit tvé manévrování a kličkování, které opět pod čarou provádíšTo ale není zbytečné, je třeba znát celý kontext. Od tebe to vyznívá trochu jinak, než to bylo reálně. Už je to pokládání otázek ANO/NE.
Kromě vnitroněmeckopolitických a kromě výše uvedených faktorů (soutěžení v anglicko-německém soutěži o budování oceánského loďstva, posléze změna spočívající v budování loďstva proti německým/trojspolkovým/centrálně-mocenským protivníkům) se na konkrétních charakteristikách německých velkých válečných lodí před/během WW1 podílely také níže uvedené faktoryZemakt píše:Samozřejmě, každý ze států má vlastní partikulární zájmy a námořnictvo je prostředkem k jejich naplnění. A zároveň to je i odpovědí na tvé chybné závěry. Více viz níže.IMHO pro pochopení je primárním krokem vyjít z cílů toho či onoho námořnictva. Tím nemyslím tuto otázkou "odbýt" obecným vysvětlením, že i lodě tříd Derfflinger, Hindenburg, Mackensen jsou součástí soutěžení britského a německého námořnictva, kdy Němci zprvu cílili na dosažení skoroparity s britským námořnictvem.
K typu Defflinger: trojice těchto lodí měla být odpovědí na stupňující se tempo výstavby britských BK. Hrazeny byly z rozpočtových kapitol let 1912/13 respekive 1913/14! Ještě ve fázi prvotních návrhů nebylo zcela jasné, zda budou lodě vyzbrojeny hlavní ráží 280 či 305. Ohledně koncipování německých bitevních křižníků bych řekl že již vcelku tradiční spor admirála Tirpitze a odboru válečného námořnictva. Nicméně zprávy z poza kanálu o nových britských bitevních lodích s 300 mm pancéřováním a zejména pak spuštění na vodu prvních Lionů s 343 mm hlavní ráží, učinily za touto debatou rychle tečku. Bavíme se stále o třech lodích, tedy i budoucím Hindenburgu. Přestože Hindenburg v sobě oproti svým sestrám obsahoval větší množství změn, nebyly tak zásadní, aby se označoval za jiný typ.Ano, toto soutěžení existovalo a poskytuje dobrou odpověď pro vznik a konkrétní charakteristiku řady lodí před WW1. Ale myslím, že není odpovědí pro Hindenburg (a asi ani pro obě Derffllinger). A určitě není odpovědí na Mackensen.
K typu Mackensen: projektován v roce 1914, stavba první přelom 1914/15. Rozvinutí typu Defflingeru, větší a výkonější s obdobnou výzbrojí. Důvod stavby je opět jednoduchý, ač se Němci snažili sebevíc, Britům v počtu spuštěných a do stavu námořnicta zařazených kaptitálních lodí nemohli konkurovat (viz třeba program "osm křižníků" nebo jak se to vlastně jmenovalo), nicméně to mohli jen korigovat.
Baltská flotila pro ně nebyl protivník, imho válčení na Baltu je tak specifické že bych ho ani nezmiňoval.Můj názor je, že Němci poté co jejich kapitální lodě vesměs "vzdaly" celosvětové působení (viz neslavný osud obou Scharnhorst v 1914), tak se soustředili na tři úkoly:
a) ušetřit peníze formou toho, že budou stavět lodě postačující na obranu před akcemi britských lodí a před akcemi ruské Baltské flotily.Jistě, a tak se taky stalo.b) soustředit pozornost tam kde mohli získat převahu (ponorky,...)Budu tě parafrázovatc) doplnit své spojence v Trojspolku. Primárně doplnit R-U. Ani ne tak Italy, kteří měli relativně vyváženou skladu kapitálních lodí (pancéřové křižníky Pisa+San Giorgo plus probíhaly práce na dreadnoughtech 4x Conte di Cavour a 2x Andrea Dori). IMHO Tegetthoff relativně pomalý (20 uzlů) a relativně silně vyzbrojený (all-big-guns 12x dvanáctipalcové dělostřelectvo) v rakousko-uherském námořnictvu nebyl doplněn vhodnou rakousko-uherskou lodí pro průzkum a poté k účasti na velké námořní bitvě po boku lodí třídy Tegetthoff. A právě tuto mezeru v rakousko-uherském námořnictvu by vyplnil některá z obou lodí Derffllinger popř. pozdější Hindenburg), rychlejší o 30% než Tegetthoff a s dělostřelectvem zhruba stejných charakteristik (8x dvanáctipalcové).Jaký byl tedy cíl R-U maríny? Aby to bylo snadněji uchopitelné, je třeba si uvědomit rozsah a geografii jadranského mořského bojiště. Rybník. Umocněný ještě přímořskou geografií. R-U typ Tegetthoff byl de facto speciál pro Jadran, právě na něm lze identifikovat ambice rakousko uherského námořnitva. Tjs. ochrana svých pobřežních obchodních tras, konvojů, přístavů, měst. Ochrana pobřeží obecně. Jako vhodné průzkumné prostředky postačovaly moderní torpédoborce či křižníky. Pro oblast Jadranu pak ve světovém kontextu ve značné míře i letadla. K čemu by byl na Jadranu bitevní křižník mi fakt uniká. Jak dopadl Goeben víme přece.IMHO pro pochopení je primárním krokem vyjít z cílů toho či onoho námořnictvaTo nestavěli nikdy, narozdíl od Britů měli svoji vlastní filozofii bitevních křižníků. Úspěšnější, viz Hindenburg/Mackensen/York jakožto předobraz rychlých bitevních lodí. Pořád to ale byly bitevní křižníky.A proto si myslím, že po obou Derffllinger už Němci nestavěli žádné bitevní křižníky podobné čemukoliv na britské či ruské straně nýbrž stavěli bitevní lodě, přičemž Hindenburg byl cosi jako prototyp.Překombinováno. Oni se stavbou neskončili, jejich evoluční linie pokračovala viz Mackensen/York. Pouze na to s odkazem na rozsaha a množství prostředků co schramstla Velká válka neměli ekonomickou, personální a materiální sílu. Zkrátka došly jim broky.Domnívám se, že odpovědí na otázku proč Němci stavbou obou Derffllinger skončili se stavbou bitevních křižníků, byl německý záměr stavět lodě schopné společných operací, přibližně tak jako se stalo o 30 let později, kdy na plavbu vyrazil Prinz Eugen a Bismarck, které operovaly pospolu, přestože Prinz Eugen měl odlišné parametry od Bismarcka.
Teda kam ty na to chodíšKdyž popisuji doplnění rakousko-uherských kapitálních lodí jednou německou lodí Derffllinger (popř. lodí Hindenbrug), tak proč nevidím zhruba stejný komplementární vztah mezi rychlejším Mackensen a pomalejšími König či pozdějšími Bayern? Odpovědí je:
a) množství stavěných Mackensen plus
b) fakt, že Trojspolek nebyl vojenskou aliancí s unifikovaným námořnictvem tj. bylo nejisté jestli a jak dopadne případné doplnění jednoho či obou trojspolkových námořnictvem o to co v rámci Trojspolku měli pouze Němci (tj. doplnění o rychlou pancéřovanou loď, která souhrnem svých vlastností převyšovala cokoliv co měli Francouzi - buďto byla lepší v souboji nebo byla rychlejší takže německá loď "bitevní křižník" mohla "upláchnout" čemukoliv z francouzského námořnictva).