Stránka 3 z 6

Re: Brazilský letoun KC-390 Embraer

Napsal: 13/7/2019, 20:52
od skelet
no k tomu polskému tendru bychom se mohli nebo spíše měli pokusit přilepit.

Re: Brazilský letoun KC-390 Embraer

Napsal: 13/7/2019, 21:05
od Nesher
skelet píše:no k tomu polskému tendru bychom se mohli nebo spíše měli pokusit přilepit.
Pokud chceme C 130J tak určitě, pokud chceme cokoliv jiného, např. rovnou KC 390 (přeci jenom se z nemalé části vyrábí v ČR a Aero by zvládlo veškerou údržbu), případně si vybrat ve standardním tendru nejlepší nabídku, tak si to budeme muset udělat sami.
Navíc, jak velkou jsou, v porovnání s BVP, děly, PLŘS či PTŘS transportní letadla prioritou?

Re: Brazilský letoun KC-390 Embraer

Napsal: 13/7/2019, 21:12
od Nesher
HONZIK11 píše:Myslel jsem , že to byla návštěva v ramci společného projektu a naši předpokládané účasti v něm.
http://www.aero.cz/cz/kooperace/programy/kc-390/
Ta kooperace už běží, všechny doposud vyrobené KC 390 byly z nemalé části vyrobeny v Aeru. Tohle bylo trochu něco jiného, prezentován byl první sériový kus v barvách brazilského letectva, zastavil se tu cestou z International Paris Air Show. Prototyp už v ČR byl před nějakou dobou (ve Vodochodech). Nyní se mělo skutečně jednat o prezentaci potencionálním klientům v rámci marketingových aktivit Embraeru a Aera.

Re: Brazilský letoun KC-390 Embraer

Napsal: 18/8/2019, 19:08
od Rase
Maďarsko patrně jedná o nákupu KC-390

Letos proběhla četná jednání mezi zástupci Brazílie a Maďarska, především se týkající hospodářské a politické spolupráce mezi oběma zeměmi. Letos by měl Budapešť navštívit prezident Jair Bolsonaro a dle nepotvrzených zpráv z brazilských novin může Jair Bolsonaro Maďarsku nabídnout nové transportní letouny KC-390. Koncem července 2019 informoval brazilský ekonomický portál Relatorio Reservado krátce informoval, že Embraer vede pokročilé rozhovory s Maďarskem o prodeji letounů KC-390. Oficiálně mají být jednání oznámena v souvislosti s návštěvou brazilského prezidenta Jaira Bolsonara v Maďarsku. Nutno zmínit, že zpráva nikde neuvádí zdroj informace, tak si budeme muset počkat na cokoliv bližšího.

https://jogalappal.hu/jair-bolsonaro-br ... rorszagra/
https://jogalappal.hu/a-kc-390-targyalasok-margojara/

Obrázek

Re: Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Napsal: 22/3/2020, 09:49
od Rase
Civilní potenciál C-390 z našeho pohledu

Zajímavé je, že ve spojitosti se současnou krizí se opět oživily diskuze o pořízení minimálně dvou středních dopravních letounů (přičemž využitelný bude vždy jen jeden stroj). Byť tento nákup ale není na pořadu dne. V úvahu připadají jen dva stroje, brazilský Embraer C-390 Millennium (dříve KC-390) a americký Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules. Brazilský stroj dokáže přeletět vzdálenost 6 130 km, s nákladem 14 000 kg uletí 5 000 km a s nákladem 23 000 kg již jen 2 800 km. Zde se hodí zmínit, že k hranicím s Čínou to je z prahy cca 4 700 km a do Pekingu více než 8 000 km. Rozměry nákladové kabiny C-390 jsou zhruba 3,45 m na šířku, 2,95 m na výšku (3,20 m v přední části) a 18,54 m (včetně nákladové rampy) na délku. Objem nákladového prostoru je tedy 169 m³. Super Hercules i C-390 mají podobný objem nákladového prostoru a oba letouny zřejmě bez mezipřistání zvládnou cestu ČR-Čína a transport objemného, ale lehkého zdravotnického materiálu. Oba letouny přepraví zhruba 9× větší objem materiálu oproti A319CJ. Díky zadní nákladní rampě lze přitom velmi rychle nakládat a vykládat zboží na paletách pomocí vysokozdvižných vozíků. Zboží pak lze okamžitě překládat na nákladní vozidla. V současné době má česká vláda jediné vlastní letadlo, schopné vytvořit letecký most mezi Českou republikou a Čínou. Pokud nebudeme řešit různá povolení, tak jedna cesta tohoto letadla trvá tam a zpět 24 hodin a letoun dokáže najednou přepravit maximálně 20 m³ materiálu. Nyní musí česká vláda spoléhat na flotilu civilních dopravců. Momentálně je kupříkladu dost k vidění ukrajinský letoun Antonov An-124 Ruslan (co aktuálně veze z Číny zdravotnické prostředky), který sice vlastní komerční nákladní letecká společnost Antonov Airlines, ale vlastněná státem (Ukrajinou).

https://www.armadninoviny.cz/covid-19-a ... bliky.html

Obrázek

Re: Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Napsal: 22/3/2020, 13:01
od segal7
Chybí Ti tam C 2, sice trochu exot, ale podle mne nejvhodnější :wink:

Re: Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Napsal: 22/3/2020, 13:22
od skelet
Taky bych bral C-2 :D

Re: Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Napsal: 22/3/2020, 13:59
od Rase
Jop, C-2 by byl úplně dokonalý. Přijde mi, že se tady o něm moc nemluví - teda v médiích a podobně. Osobně bych do výběrka přizval i A-400M. Zkrátka ať máme pěkně z čeho vybírat.

Re: Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Napsal: 22/3/2020, 14:50
od Kouzelnik
Rase píše:Jop, C-2 by byl úplně dokonalý. Přijde mi, že se tady o něm moc nemluví - teda v médiích a podobně. Osobně bych do výběrka přizval i A-400M. Zkrátka ať máme pěkně z čeho vybírat.
@Rase ... myslíš, že situace se nějak změnila ve srovnání s nabídkou na společné využívání německých A-400M z roku 2017? Tj. patrně tehdy byly nějaké objektivní důvody proč německá nabídka nebyla využita.
https://www.defensenews.com/air/2017/02 ... m-germany/
https://www.reuters.com/article/us-airb ... SKBN16O29L

Myslíte, že by nebylo reálné se připojit k DE-FR ohledně jejich C-130J?
https://www.flugrevue.de/militaer/deuts ... x-fliegen/

Re: Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Napsal: 22/3/2020, 16:56
od Rase
Osobně si myslím že problém byl/je spíš na naší straně, kde doposud nebyl prostě zájem cokoliv řešit. Celkově si myslím že nákup většího přepravního letounu tíží MO a armádu asi nejméně, tak to podle toho i vypadá.
Aktuálně bude spíš tendence udržet finance pro prioritní programy (pušky, vesty, přilby, BVP a asi i děla). Úplně bych nevylučoval, že v budoucnu půjdeme cestou pronájmu sdílených kapacit letounů A-400M (jak jsi zmínil), což je myslím docela efektivní řešení. Celkově u těch letounů záleží, jak se toho chytne vláda - dá se to propagovat způsobem, že letouny jsou určené hlavně pro civilní přepravu věcí, jako byly teď roušky atd. Zkrátka se pokusit zbavit nálepky "vojenský" - na což voliči neslyší. Ale jak říkám, MO se bude snažit udržet spíš peníze na jiných projektech.

C-130J moc nemám rád, ale vzhledem k rozšířenosti by to mohlo být i logické řešení. V Evropě rozšířené (u top států) a plusové body od USA.

Re: Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Napsal: 22/3/2020, 17:03
od skelet
Sdílené kapacity jsou.. počítá se jen to co je doma.

Re: Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Napsal: 22/3/2020, 17:16
od Rase
Tak samozřejmě že bych taky chtěl mít doma dva C-2 nebo tři C-390, to je jasné :D

Re: Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Napsal: 22/3/2020, 17:39
od Kouzelnik
skelet píše:Sdílené kapacity jsou.. počítá se jen to co je doma.
@Skelet... IMHO je klíčové, aby byl dostupný MRO za levný peníz. A takto jsem chápal i Tvůj koment v tomto vlákně:
skelet píše:no k tomu polskému tendru bychom se mohli nebo spíše měli pokusit přilepit.
Tím chci říct, že mi je vcelku jedno jestli C-390 nebo C-2 nebo C-130 (?J?) nebo A-400M nebo...
Klíčové je, aby nešlo o nějakou "exotiku", kterou bude AČR provozovat jako nějakou exotiku.... Ono totiž když je řeč o (KC)C-390, tak počítám že jestli (Boeing-)Embraer neprodá nějaký větší počet v Evropě, tak MRO bude dělat buď (možná) portugalská pobočka EMBRAERu anebo (a to je pravděpodobnější) portugalský MRO jménem OGMA z větší části vlastněný EMBRAERem.
https://ec.europa.eu/regional_policy/en ... aft-design
https://www.flightglobal.com/fixed-wing ... 24.article

Proto jsem do diskuze nahazoval ty 2 příklady (A-400M, C-130J) s cílem připojit se k uživatelům (téměř) stejných letadel v blízkosti AČR/OSSR a tím zlevnit MRO.

@Rase
Druhým faktorem, který IMHO momentálně nehraje do karet C-390 je to, že pořád ještě není odsouhlasena fúze některých vojenských programů firem Embraer a Boeing do jedné firmy.

Jasně, že námitkou k mé poznámce je, že samotný program C-390 už byl jaksi sfúzován nezávisle na fúzi obou vojenských divizí, ale věřím, že jestli bude odsouhlasena fúze obou firemních divizí (EMBRAERu a Boeingu), tak se odpadne nejistota co bude a jestli bude.
https://www.reuters.com/article/us-heal ... SKBN216036
https://www.flightglobal.com/airframers ... 90.article
https://www.defensenews.com/digital-sho ... th-boeing/
https://www.janes.com/article/91697/boe ... nt-venture

Re: Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Napsal: 25/4/2020, 21:15
od Kouzelnik
Padlo spojení firem Boeing-Embraer z roku 2019 o společné realizaci C-390
https://defense.embraer.com/global/en/n ... millennium
https://www.defensenews.com/air/2018/12 ... t-venture/

Měla by zůstat v platnosti dohoda Boeing-Embraer z cca 2012, o jakési menší spolupráci na C-390.
https://www.reuters.com/article/us-embr ... SKCN2270KN
https://www.flightglobal.com/fixed-wing ... 78.article

Ovšem nejsem si jistý jak reálně tato dřívější dohoda bude naplňována, pokud se oběfirmy začnou (navzájem) soudit kvůli dnešnímu oznámení, že padlo téměř dokončené spojení divizí civilních letadel obou firem.

P.S. Myslíte, že s ohledem na toto oslabení programu C-390 by mohl být C-390 nabízen levněji pro AČR? ... Myslím to tak, že Embraer přišel o dojednaného partnera Boeing.
Nebo to bylo tak, že nám (v našem regionu západní Evropy) nabízel/nabízí Embraer tu (K)C-390 napřímo, tj. bez účasti Boeingu?

Re: Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Napsal: 22/8/2020, 22:37
od zzz
Pan Aleš Hottmar z neofiko webu CzechAirForce.com pléduje za novou platformu v dopravním letectvu AČR a naznačuje, že konkrétně dle jeho názoru by AČR měla koupit brazilský C-390
Aleš Hottmar píše:AČR stále chybí střední transportní letoun

Celý problém kbelské dopravky tak není rozhodně ve stáří letového parku, ale v chybějících přepravních kapacitách, které by mohl v urgentních případech zajistit vlastní střední transportní letoun kategorie C-130 Hercules či C-390 Millenium. Tedy kategorie letounů, které jsou schopny přepravit i rozměrnější náklad o hmotnosti cca 20 tun na vzdálenost alespoň 3000 km. Tento nedostatek se naplno projevil už během pandemie Covid-19 a potřebě dopravit rychle a efektivně potřebné cargo z daleké Číny.

V případě nutnosti rychlého přesunu většího množství cestujících a určitého carga do vzdálenějších destinací může armáda použít v podstatě pouze jediný Airbus A319CJ ev. č. 3085, pokud samozřejmě není zrovna na předepsaných pracích či nemá technickou závadu. Druhý stroj ev. č. 2801 je v podstatě prezidentský „Czech Air Force One“, určený pro přepravu prezidenta a nejvyšších vládních a ústavních činitelů po celém světě, a k tomu je vybaven odpovídajícím luxusním VIP prostorem. Ten lze samozřejmě demontovat, při každé takové operaci však dochází k jeho poškození a opotřebení, navíc kvůli potřebnému vyššímu doletu jsou v podpalubí instalovány další čtyři přídavné palivové nádrže, čímž se citelně zmenšil prostor pro potřebné cargo. Jeho použití při urgentních akcích je tak v podstatě nereálné.
je to v závěru článku http://czechairforce.com/news/kdyz-leta ... u-blbosti/


Jestli to s C-390 spíše nejde o takovou polo-dotaci na podporu leteckého průmyslu v ČR? viz letošní tvrzení náměstkyně Ministerstva průmyslu a obchodu paní Tauberové
Dodávky Aera pro Embraer jsou významným projektem spolupráce s Brazílií. Právě proto mě zajímaly prognózy a současný stav této kooperace. Loňský letecký vývoz do Brazílie, která patří mezi významná odbytiště a zájmové trhy české letecké produkce, činil 1,13 miliardy korun,
zdroj: https://www.mpo.cz/cz/rozcestnik/pro-me ... o--256399/

Re: Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Napsal: 17/11/2020, 16:34
od Rase
Letouny KC-390 pro maďarské letectvo

Maďarsko dnes podepsalo se společností Embraer smlouvu na nákup dvou letounů KC-390, tedy verze vzdušný tanker. Součástí smlouvy je výcvik techniků, pilotů a celý balíček podpory. Pokud jdem to dobře pochopil, tak letouny mají fungovat jak zmíněné tankery, tak je bude možné použít k lékařskému převozu. Jde tedy o modulární koncept, který se bude měnit dle aktuální potřeby. První letoun bude dodán v roce 2023.

Obrázek

Re: Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Napsal: 17/6/2022, 13:00
od Rase
Nizozemsko koupí 5 transportních letadel Embraer C-390, v interním porovnání nizozemského MO vyšel C-390 jako výrazně lepší než další zvažovaný C-130J. A to jak po finanční stránce (akvizice, údržba), tak i v TTD, dle vyjádření tamního MO by pro úkoly, které zvládnou čtyři C-390, bylo potřeba pěti C-130J a to díky lépe řešenému trupu. NL je už třetí evropský uživatel (po Portugalsku a Maďarsku). ČR by tak mohla být čtvrtým.

https://defbrief.com/2022/06/16/dutch-p ... -aircraft/

Re: Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Napsal: 7/7/2022, 20:37
od Lynx
Prvý stroj pre Portugalsko vyrobeny. Objednávka 5ks mala hodnotu cca 820milEur

https://zbiam.pl/pierwszy-eksportowy-kc ... ukonczony/

Re: Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Napsal: 8/7/2022, 09:29
od Juraj Tichý
Neskutočná pálka.
Za cenu jedného mať tri plne vybavené Spartany.

Re: Brazilský letoun Embraer C-390 Millennium

Napsal: 8/7/2022, 10:14
od Scotty87
Možnosti těch letadel jsou řádově jinde.