Stránka 3 z 3
Re: Systém aktivní ochrany KOSA
Napsal: 30/10/2019, 23:27
od tomas.kotnour
Podle dodatku dodatku dodatku dodatku smlouvy se vojskové zkoušky a vyhodnocení systému Pokročilá aktivní ochrana posouvá na začátek přístího roku.
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/10284086
Etapa č. 8:
- - Vojskové zkoušky (včetně opakovaných), úprava prototypu po vojskových zkouškách;
- Výstup: Závěrečná zpráva po vojskových zkouškách, upravený prototyp po vojskových zkouškách;
Etapa č. 9:
- - Návrh na zavedení prototypu do používání v AČR;
- Výstup: Návrh na zavedení prototypu do používání v AČR;
Etapa č. 10:
- - Návrh technických podmínek;
- Výstup: Návrh technických podmínek;
Re: Systém aktivní ochrany KOSA
Napsal: 26/2/2020, 06:53
od Rase
Pěkně do toho zapadá ročenka za loňský rok, kde se zmiňuje, že "Úspěšně proběhly opakované vojskové zkoušky u projektu Pokročilá aktivní ochrana proti účinkům ručních protitankových zbraní a protitankových raket."
Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO
Napsal: 8/10/2021, 18:31
od Rase
Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO
Napsal: 8/10/2021, 20:39
od Zemakt
Rase paráda

. Tomuhle příkládám dost velký význam. I uživatelsky to vypadá mnohem přívětivěji než prvotní KOSA.
Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO
Napsal: 9/10/2021, 12:51
od Juraj Tichý
Ale teda podľa obrázkov funguje na inom princípe ako napríklad APS Trophy?
Skôr mi to pride ako evolúcia reaktívneho panciera.
Dobre tomu rozumiem?
Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO
Napsal: 9/10/2021, 13:19
od Rase
Němci mají velice podobný systém aktivní ochrany KAZ, rovněž určený pro střední vozidla. Výhodou těchto celokruhových systémů je nepochybně cena a nenáročnost. Trophy je pořád hodně drahé a rozměrné.

Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO
Napsal: 9/10/2021, 13:58
od HONZIK11
On ten system byl od sameho zacatku konzultovan a overovan prave i s Nemeckym zadanim. Proti sipovitym uranovym ci volframovym podkalibrovanym strelam je ucinny pouze castecne , paklize se energie ulomku strati do zeme, nebo jsou odkloneny mimo vozidlo. Problem byl a je, ve zbytkove energii odkloneneho projektilu, ktere maji dostatecnou energii probit pancir BVP ci OT prakticky vsude.Tankovy pancir je v klidu ,ale lehce a stredne pancerovane konstrukce jiz ne. Kumulativni projektily ten system eliminuje .Energeticke podkalibrovky i kdyby je rozlozil maji jeste stale dostatecnou energii , probit. Jak pisu , pouze zemina a uhly odklonu hraji roli.Takze ano ,princip je stejny , mozna ,ze i celokruhove lepsi, nicmene mnozstvi protivybusniny nemuze byt tak intenzivni a rychly a vydatny nebot by to skrcilo korbu. Laborovalo se s tim dlouho, je to videt i na samotnem uchyceni,harmonice aby to neporusilo pevnost korby a vstrebalo se to do pridavnych konstrukci.
Nicmene , je to prelomova konstrukce aktivniho pancerovani v celosvetovem meritku , ktera dava sance prezit i stredne a lehce pancerovanym konstrukcim. To slovo sance bych podtrhl neb bez referenci v bojovem pouziti je to idea. Ale mame to vyvinute a je to mozne zdokonalovat v praxi. At uz rychlosti ctecich senzoru nebo energii protivybuchu.Furt lepsi nez pridavat tuny dalsiho pancire, likvidovat prevodovky, dimenzovat motory . Proste osadit to timto systemem az bude treba.
Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO
Napsal: 9/10/2021, 14:12
od Juraj Tichý
Rase píše:Němci mají velice podobný systém aktivní ochrany KAZ, rovněž určený pro střední vozidla. Výhodou těchto celokruhových systémů je nepochybně cena a nenáročnost. Trophy je pořád hodně drahé a rozměrné.
Hej podobal sa mi na ten od Rheinmetall.
Nevýhodou bude neschopnosť reakcie na PTRS smerujúci do rovnakeho segmentu druhýkrát a neschopnosť eliminácie moderných PTRS utociacich zvrchu.
Na ľahké vozidla je určený tiez Iron Fist.
K porovnaniu cien sa neviem, vyjadriť nemám prehľad.
Ale napríklad holandské CV90 dostanu práve Iron Fist. Cena kontraktu 70mil€. Co nie je tak veľa.
Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO
Napsal: 9/10/2021, 14:42
od 3rmo
Tak máme požadavek na osádkovou věž u Bvp. Přežil by velitel Bvp při přepadu v týlu v otevřeném poklopu iniciaci kosy?
Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO
Napsal: 9/10/2021, 15:54
od HONZIK11
Nema venku uz co delat. Stejne tak jako vsechno, co se pohybuje kolem vozidla pujde do kytek. Ulomky, strepiny , energetickych podkaliberek jsou neeliminovatelne pro okoli a ohrozeni posiluje i ucinek ochrannych prostedku proti jinym ohrozenim, treba i protipechotnim ..
A ty utocne projektily nemusi nutne ani probit. Jen z vnitrku vyrazi odpovidajici mnozstvi materialu vuci osadce . Vnitrek vozidel je proto vystelen absorbcnimi vystelkami , kdysi sklolaminatem ,dnes kevlarovymi koberci.
Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO
Napsal: 12/10/2021, 18:14
od Rase
Momentálně existuje pouze jediná prototypová sada PAO pro KBVP Pandur. Systém je konstruován primárně proti kumulativním hlavicím reaktivních granátometů (RPG) a protitankových řízených střel (PTŘS). Není však určen proti podkaliberním tankovým střelám. VVÚ testoval i tuto možnost a pomocí silného efektoru se při testech podařilo rozseknout penetrátor protitankové střely na několik kusů. Avšak i těchto pár kusů měl dostatek energie na proniknutí 100 mm pancíře (což stačí k probití pancíře). Další požadavky na PAO mimo jiné byly:
ochrana proti RPG při vzdálenosti útoku od 30 metrů;
ochrana při stání i pohybu vozidla do rychlosti 40 km/h;
minimálně 90% účinnost ochrany proti RPG (PG-7V, PG-7VM) a PTŘS (např. 9M-113-K-Konkurs)
celková hmotnost PAO pro kolové vozidlo 4×4 (Iveco LMV) max. 800 kg;
celková hmotnost PAO pro kolové vozidlo 8×8 (KBVP Pandur I) max. 1300 kg;
hmotnost modulů APS včetně blízkého senzoru: max. 70 kg na metr délky stěny vozidla pokryté APS.
hmotnost trhaviny obsažené v modulech APS: max. 1,8 kg na metr délky stěny vozidla pokryté APS.
PAO je složen z řady modulů (efektorů) rozmístěných po obvodě vozidla. Každý modul obsahuje dva výbuchem formované projektily – jeden projektil chrání spodní část polosféry (útoky ze země), druhý horní část (útoky ze vzduchu). PAO si tedy teoreticky poradí i s PTŘS odpálenou z vrtulníku – což nebylo testováno. Senzory PAO jsou tvořeny bloky malých radarů, které směřují do stran a kolmo vzhůru. Každý směr je sledován nejméně třemi radary. Centrální řídící jednotka pak z radarového signálu vypočte trajektorii blížící se střely, tj. polohu, rychlost a směr. Systém také určí typ útočící munice. Následně dojde k iniciaci příslušného modulu. Výhodou PAO je snadná instalace, bez nutnosti zasahovat do základní konstrukce vozidla. Moduly se připevňují na masivní lištu rámující obvod vozidla. Všechny moduly jsou propojené kabeláží a ta je svedena do zmíněné řídící jednotky uvnitř vozidla. Jednotka zase komunikuje se systémem řízení boje (SŘB) vozidla. PAO se kompletně vyrábí v České republice. Například trhaviny do efektorů dodává česká Explosia a kabeláž Ray Servise. Na náš přímý dotaz nám bylo potvrzeno, že výroba PAO není nijak závislá na "globálním dodavatelském řetězci" (na dodávkách z Číny). Bezpečná vzdálenost při iniciaci PAO pro živou sílu je pouze pět metrů, což potvrdilo testování dle standardů NATO. Podle zástupců VVÚ ale jde o hraniční a stále rizikovou vzdálenost. Výhodou systému je nízká cena - dle závěrečné zprávy projektu výsledná úspora (domácí vs. zahraniční APS) dosahuje 3,5 milionu na vozidlo.
https://www.armadninoviny.cz/pokrocila- ... zidel.html
Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO
Napsal: 9/2/2025, 15:48
od Rase
Pokročilá aktivní balistická ochrana vozidel
Výroční zpráva Vojenského výzkumného ústavu zmiňuje vývoj pokročilé aktivní balistické ochrany vozidel proti útokům RPG a PTŘS. Vývoj probíhal v letech 2014-2017 a za projekt byl zodpovědný doc. Ing. Stanislav Rolc, CSc. Systém je navržený tak, aby byl aplikovatelný pro lehce a středně obrněnou techniku zařazenou ve výzbroji AČR a poskytoval ochranu osádek vozidel proti střelám s kumulativní hlavicí (RPG, PTŘS) při útoku ze všech směru (včetně ochrany stropu) za pohybu vozidla. Systém bude schopen předat posádce chráněného vozidla po eliminaci ohrožení údaje o směru zdroje ohrožení pro možnost jeho následné bezprostřední likvidace. V roce 2015 bylo navrženo řešení systému aktivní balistické ochrany včetně návrhu integrace systému do vozidla KBVP Pandur II. Byly vyrobeny zkušební vzorky a realizovány ověřovací testy funkce komponent detekčního a sledovacího podsystému a dále pevnostní testy boxů pro uložení nálože EFA, senzorů a anténních sestav. A dále byl zpracován a schválen konečný projekt, který zahrnuje řešení detekčního a sledovacího podsystému včetně zpracování získaného signálu a řešení protiopatření. Bylo zpracováno řešení integrace systému pokročilé aktivní ochrany do vozidla KBVP Pandur II a ideové řešení integrace systému do vozidla IVECO LMV. Výstup řešení v roce 2017 uvádí, že prototyp systému pokročilé aktivní balistické ochrany byl ověřený v podnikových, kontrolních a vojskových zkouškách. Byla vypracována výrobní dokumentace včetně technických podmínek a návrh na zavedení do rezortu Ministerstva obrany.
https://docplayer.cz/61933129-Vyrocni-z ... dniku.html
Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO
Napsal: 9/2/2025, 16:33
od Zemakt
No a zazvonil zvonec a pohádky je konec. Ani jeden set se neobjednal.
Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO
Napsal: 9/2/2025, 17:35
od Rase
No jo, je dost smutné, že se můžeme akorát hrabat ve starých dokumentech a hledat k tomu zajímavosti. Přeci jen do pár let bude celý systém překonaný a bude se muset začít nanovo. Ještě jsem našel ideový návrh na vozidle Iveco. Pokud by se někdy mělo něco dělat i s tanky Leopard 2A4, tak by osazení systémem PAO, mřížemi a bloky ERA dávalo dost smysl (bez většího navýšení hmotnosti), ale to se asi nestane a AČR je bude hoblovat v současném stavu - jen osadí radiostanici, aby se mohli dovolat na velení když zapadnou do bláta.
Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO
Napsal: 9/2/2025, 23:17
od Scotty87
No. Pokud se nedostali dál než k tomu že je třeba ověsit celý obvod vozidla takovými "bradavicemi", tak asi žádná škoda.
Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO
Napsal: 10/2/2025, 08:01
od Zemakt
Pokud?
Výstup řešení v roce 2017 uvádí, že prototyp systému pokročilé aktivní balistické ochrany byl ověřený v podnikových, kontrolních a vojskových zkouškách. Byla vypracována výrobní dokumentace včetně technických podmínek a návrh na zavedení do rezortu Ministerstva obrany.
A dopadlo to jako vždy.
Jinak jestli chytrá bradavice nebo hloupá vyrážka v podobě ERA, to fakt záleží na vkusu každého soudruha.
Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO
Napsal: 10/2/2025, 09:22
od Rase
On tento typ obvodových bloků není nic unikátního, známe to i třeba z Německa, konkrétně u systému ADS. Ten vznikl ve společnosti ADS Gesellschaft für aktive Schutzsysteme mbH, ve které má majoritní akcionář Rheinmetall AG z Düsseldorfu 74% podíl a zbytek vlastní IBD GmbH z Lohmar. Zkoušeli to na vozidle Fuchs v roce 2011, ale taky s tím neudělali díru do světa - nevím kde je problém.
To obvodové řešení se asi používá kvůli nižší ceně, než u systémů s výmetníkem (jako Iron Fist a Trophy).
https://www.pressebox.com/pressrelease/ ... xid/432769
Uchytil se až systém
AMAP-ADS, který zavedl Singapur a Maďarsko, ale ten už je řešený trochu jinak.