kozlustechnykus píše:Driv se psalo o mozne prestavbe klasickych vrtulniku na tlacnou vrtuli, ale okolo toho se nic nedeje, nebo ano?
U klasických vrtulníků to nemá smysl. Rychlost vrtulníku může být jen tak velká, aby souč. na postupujícím listu nebyla překročena rychl. zvuku, a na ustupujícím nebyla rychlost pod minimální (pádovou) - list je rotující nosná plocha, tedy křídlo. A jako takové má minimálku.
Tedy V0 = 0,5*(V2+V1), kde V2 je maximální rychlost, tedy rychlost při níž se začne místně překračovat rychů. zvuku, a to je cca 500-700km/h bajvoko z Kašparova bulíka, a V1 je naopak minimální rychlost, tedy taková při níž se začnou odtrhávat proudnice pro malou rychlostr a vysoký úhel náběhu. Tedy cca 200km/h baj druhé voko z téhož bulíka téhož majitele. Ony ty nosné plochy nemají tak dokonalé a propracované možnosti jako pevná křídla, tak např. na nějakou mechanizaci můžeme zapomenout. Rotorová hlava je už tak složitá až haňba

U dvourotorových vrtulníků s protiběžnými rotory můžeme ustupující listy částečně zanedbat. Jednak vztlak na postupujících listech je dostatečný, i díky vysoké rychlosti, a jednak ustupující listy jsou symetricky, a stroj se tedy kvůli nim nebude naklánět.
Nejrychlejší vrtulník v USAF je Flying Banana

což je kráva jako barák, proti těm ostatním

Ve skutečnosti ovšem ani dvourotorový vrtulník se souosými, protiběžnými rotory, nebude rychlejší s tlačnou vrtulí, než bez ní. Raider není rychlejší než Black Shark. Ale nemusí se tolik naklánět dopředu kvůli tomu, aby té rychlosti dosáhl. To je smysl toho, proč to u Sikorského zkoušejí takhle.
Dvourotorový se souosými protiběžnými je totiž zase limitován něčím jiným - a to totiž tím, že postupující listy se pohybují, "mávají" nahoru a ustupující dolů. Listy jsou uloženy tak, že mohou jednak mávat vodorovně, a jednak svisle. Při tom se plynule mění jejich úhel nastavení, takže odstředivá síla a aerodynamické síly se je snaží naopak udržet v tom středním postavení. Ale mávat tímto zp. musí, jinak by se zlomily nebo utrhly z uložení. Těch držkopádů než se na tohle došlo...

No a zde je potíž. Když se budeme snažit dát dostatek prostoru listům pro mávání, tak budeme mít daleko rotorové hlavy, tedy tu horní hodně vysoko než tu spodní a tu vysoko nad trupem. No a to samozřejmě komplikuje pevnostní vztahy apod. protože dlouhá hřídel rovná se velké páky, velké bočné pohyby... samej problém

Viz právě Čornaja Akula, jak to má vysoko a jaké s tím mají Rusi problémy.
Jak říká přísloví, vrtulníky nelítají protože nic tak příšerného lítat nemůže - ale jsou tak škaredé, že je Země na sobě nesnese...
