Tepelný výměník HeaT eXchanger pro motor EJ200
V červnu 2019 byl uzavřen dlouhodobý
kontrakt na další rozvoj stíhaček Eurofighter Typhoon. Smlouva se týká hlavně vylepšování elektroniky, konkrétně systémů pro přenos dat, elektronický boj, a rozhraní člověk-stroj. Součástí programu je ale i další vývoj samotného pohonu. Na konci července 2019 vyšla zpráva, podle níž bude společnost Rolls-Royce testovat na motoru EJ200 speciální tepelný výměník, jménem HTX (HeaT eXchanger). Výměník
HTX má být součástí nového typu motoru SABRE (Synergetic Air Breathing Rocket Engine), který má pohánět připravovaný britský bezpilotní kosmoplán Skylon. Ten vyvíjí společnost Reaction Engines Limited, sídlící v Culhamu v hrabství Oxfordshire. Unikátní motor dokáže při letu atmosférou nasávat vzduch, extrémně rychle ho ochladit na teplotu -150°C a následně jej použít jako palivo. Mimo atmosféru pak motory SABRE využívají kapalný kyslík z palubních nádrží. Klíčovým technologickým problémem je ochlazování velkého množství vzduchu ve zlomku sekundy pomocí výměníku HTX ‒ podle oficiálních stránek výrobce musí výměník absorbovat až 5 MW tepelné energie. V dubnu 2019 motor SABRE dosáhl simulované rychlosti Mach 3,3. Tehdy dokázal v laboratoři, ve zlomku sekundy ochladit vzduch o teplotě 420°C (odpovídá rychlosti Mach 3,3) na 100°C. V dalších pokusech chce společnost Reaction Engines testovat podmínky při rychlosti Mach 5, což odpovídá vstupní teplotě 1000°C. V současné době je HTX testován ve Spojených státech. Nutno zmínit, že při vysokých rychlostech proudové motory bojových letadel rychle ztrácejí tah, jelikož vzduch vstupující do sání je příliš horký. Klasické proudové motory tak fungují jen do rychlosti Mach 3. Spojení HTX s motorem EJ200 umožní rozšíření letové obálky Eurofighteru i ve vyšších rychlostech a teoreticky umožní použití méně exotických materiálů, které nebudou muset snášet tak velké tepelné zatížení. Spojení proudových motorů s HTX umožní palivově efektivnější let velkou rychlostí (bez přídavného spalování) nebo dokonce vývoj hypersonických bojových letadel. Zajímavé je, že výměník lze umístit i kolem zadní trysky a snížit tak demaskující infračervenou stopu letadla.
https://www.armadninoviny.cz/kralovske- ... htery.html
https://ukdefencejournal.org.uk/eurofig ... contracts/
https://www.flightglobal.com/news/artic ... ch-460030/
https://www.bbc.com/news/science-environment-47832920
https://pbs.twimg.com/media/D3nUwdfWAAA8vmH.jpg:large
