Martin Hessler píše:Sice trochu opožděně, ale přece jen mi to nedá něco přihodit k té diskusi ohledně amerických .50-tek.
Půlpalcový kulomet je lehčí než kanon, právě tak jeho střelivo. Zpětný ráz, zatěžující konstrukci letounu a ovlivňující jeho letové vlastnosti při střelbě, je nižší (jsou znamy případy z WW2, kdy stíhač, který otevřel palbu pří vysokém úhlu náběhu, přepadl do vývrtky - takže úplně zanedbatelné to není). Letoun tedy může nést více zbraní a větší zásobu munice.
A náboj .50 BMG (12,7×99) je překvapivě účinný. Má velmi vysokou průbojnost dokonce i na lehce pancéřované cíle, zvláště při použití průbojné nebo průbojně-zápalné střely se tedy pancéřování pilotova sedadla a palivových nádrží stávalo neúčinným. Je dokonce popsán případ, kdy stíhací letouny s touto výzbrojí poblíž Guadalcanalu zničily japonský torpédoborec. Střely .50 BMG dokázaly při střemhlavých útocích probít lehce pancéřovanou palubu a dostat se k životně důležitým částem lodi.
Kulomet ráže .50 je jednak levnější, jednak i jednodušší a spolehlivější než 20mm kanon. Snáze se udrzuje a 6 kulometů vytváří větší hustotu palby než řekněme 2 kanony.
@Martin Hessler ... s ohledem na zaměření diskuze (obranná výzbroj bombardérů LW proti britským stíhačkám) a s ohledem na časové období (období okolo BoB) si dovolím pár doplnění k tématu co-by-kdyby měli britské Hurricany/Spitfire hypoteticky použity .50 místo tehdejších .303 v křídlech.
a) Britové už někdy v ?1936? dospěli k názoru, že sice .303 jako výzbroj stíhaček přestávají stačit na nově zaváděné letadla, zejm. bombardéry. Nicméně po sérii zkoušek se rozhodli, že ohledně výzbroje stíhaček "přeskočí" velkorážné kulomety a zavedou HS.404. Ano, v některých zdrojích jsem se dočetl, že paralerně probíhaly kontakty s Oerklionem, nicméně důraz byla kladen na licenční výrobu/britizaci HS.404 ...
To platí jak jednomotorové stíhačky Hurricane/Spitfire/Skua/Fulmar, tak pro dvoumotorové "těžké stíhačky" jako např. Westland Whirlwind.
Pokud je mi známo, tak plánovaná náhrada za jednomotorové tj. Martin Baker MB.3 (pojem "náhrada" Hurry/Spitů jsem použil kvůli období vypsání specifikací = F.18/39) měl už od samého začátku plánovány výhradně HS.404.
Tuto moji hypotézu ovšem narušují specifikace F.18/
37 (=výzbroj byla předepsána jako 12x.303) ze které vzešel Hawker Tornado
Ovšem to co jsem napsal, nejsem si jistý jestli platí pro koncept těch ojedinělých "stíhaček vyzbrojených kulomety ve střelecké věži střílející dozadu" = P.B. Defiant/Blackburn Roc/... neboť mám pocit, že byla používána unifikovaná střelecká věž a nejsem si jistý jestli by bylo časově/technicky možné adaptovat použitou věž z výzbroje kulometů puškové ráže na HS.404.
b) z hlediska toho proč ani v letadlech
objednaných před WW2 z USA, tak to nemám úplně jasno (.. a také nemůžu vyloučit, že u některé z britských objednávek z USA opravdu byly použity půlpalcové kulomety). Jasně, že mohlo jít o snahu nebýt závislý na zámořském dodavateli výzbroje. Nicméně my víme, že v Evropě existoval alternativní výrobce namísto půlplacových amerických kulometů a to v Belgii
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitraille ... re_13,2_mm
c) Poslední poznámka je úvahou, jestli Britové už dříve před WW2 neměli zvolit stíhačkový kulomet o větší ráži. Jde o to, že v období, kdy vznikal standartní
Vickers K .303, tak v Evropě existoval letecký kulomet o přibližně stejné hmotnosti cca 10-12 kg, jen o malinko delší a s podstatně větší ráží a 0.44 (=11,35 mm). Tím netvrdím, že jej v Británii měli převzít od
dánského Madsenu. Pouze poukazuji na to, že hmotnost/délka samotné zbraně nebyla tím rozhodujícím kritériem jestli ve stíhačkách (v křídlech) musí být kulomet s pouze puškovou ráží, nýbrž patrně už v té době bylo technicky možné vyvinout a zavést letecký kulomet o větší ráži....
Tj. můj osobní závěr je takový, že základní chybou nebyla absence půlplacových kulometů v předWW2 stíhačkách RAF namísto Vickers K puškové ráže. Nýbrž chyba vznikla už dřív a to vývoj Vickers K s tak malou ráží 0.303