Stránka 3 z 11

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 22/7/2020, 12:39
od zzz
niko píše:Do 2035, teda za 15 rokov ukrainci kupit 100 lietadiel zvladnu. (...)
Niko, vycházíme z článku AN.cz, který je založen na dvou polsky psaných zdrojích a žádného jiného zdroje. Tj. nejsem si úplně jist, že je jednoznačně rozhodnuto, že všechna technika pro UA bude nová (ať už zčásti vyráběná na UA či kompletně importovaná).

To už spíše bych tipoval na podobnou metodu akvizic jakou postupují např. v Řecku = mix nové a opotřebované (zčásti zmodernizované).

Výsledkem je, že dle počtu techniky v inventáři řeckých ozbrojených sil ... v této 10-ti milionové zemi není výrazně méně techniky než jaký je součet techniky v inventáři regionu o 75-ti milionech obyvatel: V4+Rakousko+Slovinsko (rozlohou to odpovídá rozloze Rakouska-Uherska před obsazením osmanské Bosny).



Také bych byl opatrný s předčasným favorizováním, že určitě budou zavedeny stroje s ukrajinským motorem např. některý z čínských typů např. vybavených motory z rodiny motorů Al-222. Ono totiž létají se dvěma motory, což citelně prodražuje MRO (a K-8, vybavený jedním motorem z rodiny motorů Al-25, tak má výkony někde pod úrovní L-39NG). Slovensko (za vlád pana premiéra Vladimíra Mečiara) uvažovalo o dvoumotorovém Jak-130 vybaveném dvěmi slovenskými motory DV-2. Ale nakonec to dopadlo jak dopadlo.

Tím netvrdím, že je jednoznačně lepší jednomotorová koncepce jako je Boeing T-7 Hawk. Spíše je potřeba sečíst pro a proti a podle toho se rozhodnout.

IMHO bych byl také opatrný s variantou, že existující dvoumotorová letadla budou překonstruována na ukrajinské motory. Například, když Italové odkoupili práva na Jak-130 a pustili se do práce na M-346, tak odmítli použít slovenský motor DV-2 se kterým létaly prototypy Jak-130.

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 22/7/2020, 14:12
od skelet
Ukrajině ani nic jiného nezbývá. Všechny bojové letouny má ještě po SSSR. Takže v roce 2035 by měly minimálně 44let. Otázkou není zda-li, ale jaký typ a v jakých počtech.

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 22/7/2020, 14:23
od zzz
Skelet
já akorát oponoval tomu názoru, že Ukrajinci určitě budou pořizovat výhradně nové.
skelet píše:Ukrajině ani nic jiného nezbývá. Všechny bojové letouny má ještě po SSSR. Takže v roce 2035 by měly minimálně 44let.
Bezesporu

skelet píše:Otázkou není zda-li, ale jaký typ a v jakých počtech.
Zvolený typ (typy) letadel ... těžko říct.

TIpnu si, že roli při výběru konkrétního typu, taky bude "hrát" barter ... viz příklady eventuelních exportních komodit z Ukrajiny:
https://www.ainonline.com/aviation-news ... al-markets

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 22/7/2020, 14:27
od niko
zzz: Ja som ale nikde nepisal, ze to budu nove lietadla. Len som vyjadril presvedcenie, ze za 15 rokov Ukraina zvladne kupit 100 lietadiel. A nie len zvladne, ale musi zvladnut, z dovodu zahranicnopolitickej situacie v akej sa tento byvaly "most medzi vychodom a zapadom" nachadza.

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 22/7/2020, 14:55
od zzz
niko píše:zzz: Ja som ale nikde nepisal, ze to budu nove lietadla. Len som vyjadril presvedcenie, ze za 15 rokov Ukraina zvladne kupit 100 lietadiel.
Niko,
sorry. Já chápal, že navazuješ na:
Rase píše:Do roku 2035 pak dokončí kompletní přechod na novou leteckou techniku, včetně nákupu nových výcvikových letadel.



Já být na místě Ukrajinců, tak bych se díval jak řešili situaci Pákistánci, když na konci 80.-tých let se provalilo, že vyvíjejí jaderné zbraně (=na dodávky nejnovějších zbraní do Pakistánu platilo jakés-takés embargo).
Takže se vydali 3-mi cestami:
a) nákup z Číny nově vyrobených F-7 (na bázi MiG-21) - do Pakistánu importováno více než 100 letadel
b) k pár desítkám původně dodaných Mirage III/5 začali shánět další na celkových více než nakoupených 200 letadel - kupovali olétané a v Pakistánu je opravovali a (silně) modernizovali https://en.wikipedia.org/wiki/Project_ROSE
c) koupili licenci z Číny na Hongdu 8 a v modifikované podobě jej začali vyrábět v Pákistánu jako K-8 (K-8P) - a to necelou stovku

plus provoz již před embargem dodaných F-16.

Je otázkou, zda-li nyní je obdobně rozsáhlá nabídka olétanin plus nabídka dostupných licencí jako byla nabídka v 90. letech.

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 22/7/2020, 15:17
od Julesak
Juraj Tichý píše: USA sa chcú viac sústrediť na Pacifik a Čínu. Zároveň potrebujú aby v Európe bol kľud ...

V USA si tento stav vecí uvedomujú a tiež si uvedomujú, že je to príležitosť pre Čínu.
Potom by ale mali porozmýšľať, či si - ak sa chcú koncentrovať na Čínu - sami nekomplikujú takto situáciu.
skelet píše:Otázkou není zda-li, ale jaký typ a v jakých počtech.
Eventuálne ešte od koho (jazdenky môže dodať viacero krajín), a kto to zaplatí.

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 22/7/2020, 15:18
od Skeptik
Vzdušné síly Ukrajiny provozují cca 80 stíhacích letadel ... 35 Su-27 a 45 MiG-29
Pro oba typy jsou vyvinuty čistě ukrajinská modernizace = Ukrajina je schopna je dělat relativně levně a vlastními silami.

U Su-27 se jedná o modifikace Su-27-1M (podle toho co se modernizuje se letadla nazývají Su-27S1M a Su-27M1M). Varianta byla přijata do výzbroje v roce 2014 a do začátku roku 2020 se podařilo modernizovat pouze 1 ks Su-27UB a 2 ks Su-27 (jeden S a jeden M). Další cvičný Su-27UB-1M byl předán v lednu 2020.

U MiG-29 se jedná o modifikace MiG-29MU-1 a MU-2
MiG-29MU-1 byl přijat do výzbroje v roce 2009. První 2 ks MiG-29MU-1 převzalo ukrajinské letectvo v roce 2009. Další 1 ks v roce 2011. Další 1 ks v roce 2012 a posledních 6 ks v roce 2016. Přes dekladace ukrajinské Vlády, že do roku 2021 budou modernizovány všechny MiG-29, nebyl dodán již ani jeden. Cena modernizace je cca 2 mil USD ... ale nebyly peníze.
Modernizace MiG-29MU-2 byla vyvinuta ve Lvovském leteckém závodě (LARZ) a tamtéž má proběhnout modernizace všech ukrajinských MiG-29. V současné době prochází prototyp testy a jeho přijetí do výzbroje se očekává letos. Plán má zpoždění, protože létá jen jeden prototyp (od prosince 2019). Druhý je rozpracován ve LARZ. Poslední informace říká, že nebyl dokončen proto, že se při finální montáži zjistilo, že některé díly upgradovaného stroje byly ... ukradeny :shock:
Další modernizace existujících letadel naráží na ... jak překvapivě ... nedostatek peněz.

Obrázek

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 22/7/2020, 19:15
od Arthur
Pre Ukrajinu z hľadiska pomeru cena/výkon by sa hodil aj juhokórejský KAI FA-50 Block 20 Fighting Eagle.

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 21/8/2020, 21:24
od Rase
Společnost Lockheed Martin se poprvé zúčastní ukrajinských zbrojních veletrhů, konkrétně letošních Arms & Security a Aviasvit XXI, které budou probíhat od 13. do 16. října 2020 v Mezinárodním výstavním centru v Kyjevě.
https://defence-blog.com/news/lockheed- ... -time.html

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 28/3/2021, 19:35
od Rase
Francie je připravena nabídnout Ukrajině stíhačky Rafale

Francie zvažuje nabídnout ukrajinskému letectvu letouny Rafale jako náhradu za doposud provozované Migy 29. Podobně jako v případě Řecka by šlo o kombinaci modernizovaných a nově vyrobených strojů. Paříž nabízí státní záruky až do výše 85 % obchodu. Záruky jsou klíčové, neboť Kyjev jednoduše na tak velký zbrojní projekt nemá peníze. Francouzští vojenští experti citovali zdroj, který uvedl, že francouzský prezident Emmanuel Macron může navrhnout ukrajinskému ministrovi obrany obnovení místní flotily stíhaček. Podle zdrojů z Intelligence Online je možný prodej stíhaček Rafale na Ukrajinu nejvyšší prioritou diskuse během nadcházející návštěvy. Nutno podotknout, že by nešlo o první spolupráci mezi Francií a Ukrajinou. Již v roce 2018 totiž ukrajinské ministerstvo vnitra objednalo 55 vrtulníků francouzské společnosti Airbus Helicopters za celkem 555 mil euro. V souladu s tímto dokumentem bude na Ukrajinu dodáno 21 vrtulníků H225, 10 vrtulníků H145 a 24 vrtulníků H125. Francouzská strana se rovněž zavázala poskytovat technickou podporu a školit piloty a obsluhu. Stroje jsou určeny pro národní policii, Národní gardu, pohraniční službu a státní službu pro mimořádné situace. Část prostředků v podobě střednědobých půjček poskytly francouzské banky a francouzská státní pokladna. Je tedy více než pravděpodobné, že v případě stíhačů Rafale by šlo o podobný scénář.
Ukrajinské letectvo počítá s nákupem 8-12 kusů víceúčelových letadel pro každou letku, tj. celkem tedy ne méně než 128 strojů. Původně se náklady odhadovaly na 230 mld hřiven (přes 8,6 mld dolarů). V první fázi má být v letech 2021-2022 objednán počet pro jednu letku s dodání do roku 2025. Pandemie může tento plán trochu oddálit, ale existuje vůle nahradit letadla těmi západními. Následné tempo akvizic má činit jednu letku ročně. Krom náhrady za letouny MiG-29 má být zároveň modernizace stávajících letounů (Su-27, Su-24 a Su-25). Pokud jde o samotné nabídky, tak nejčastěji se hovoří o letounech Lockheed Martin F-16 Block 70/72, Gripen E/F a existuje mnoho příznivců těžších dvoumotorových strojů, které jsou schopny nést nejmodernější protilodní střely nebo k úderům na pozemní cíle. V této kategorii by se tak mohl střetnout právě Rafale a americké F/A-18E/F Super Hornet. V každém případě bude velmi významný rovněž politický aspekt celé zakázky.

https://defence-blog.com/news/france-re ... raine.html
https://www.defence24.pl/francja-czy-us ... ny-analiza

rafale ukraine.jpg

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 28/3/2021, 19:54
od NANUK
Rafael, F-35, obnova techniky pozemních sil atd. Pěkně plány. Kde na to chtějí vzít peníze?Vždyť jsou na tom ekonomicky dlouhodobě špatně.

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 28/3/2021, 20:29
od skelet
Pokud jsem to dobře pochopil na FB, tak se jedná o nabídku bez poptávky.
Zatím se divím, že zde není "agresivní" Izrael s Kfiry.

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 29/3/2021, 19:30
od Rase
Aktuálně se v Evropě má vyřazovat velké množství prvních verzí Typhoonů - Británie (24) a Německo (38 + 55 později) a v podstatě i Rakousko (15). Celkově je patrný trend nahradit nejstarší modernějšími verzemi stejného letounu (Tranche 4). Je ale trochu otázkou, co s vyřazenými kusy, které jsou prakticky neprodejné a vhodné akorát pro vzdušný boj. Pokud to tedy myslí Evropské státy s obranyschopností Ukrajiny vážně, bylo by zajímavé jim je darovat (nebo za symbolickou cenu, jako dostali Poláci první Leopardy). Provozně jde sice o drahé stroje, ale zastrašovací potenciál je nemalý (vybojování vzdušné nadvlády) a hlavně jsou k mání prakticky hned. Nějaký systém pomoci s provozem by mohl být rovněž zajímavý. Tak uvidíme. Minimálně by ale bylo zajímavé, pokud by byly nabídnuty i dvoumotorové letouny, jelikož u jednomotoráků je na výběr akorát Gripen C/D a F-16V .))

Obrázek

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 29/3/2021, 19:38
od skelet
Z jednomotorových ještě Kfir a Tejas.

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 29/3/2021, 20:15
od Julesak
Rase píše:Provozně jde sice o drahé stroje, ale zastrašovací potenciál je nemalý (vybojování vzdušné nadvlády)...
Jeden bývalý slovenský politik a ústavný právnik v jednom mal hlášku, ktorá sa na toto skvele hodí.
Parafrázujem: :rotuj: "Odstrašovací potenciál, chalani...?"

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 29/3/2021, 20:21
od HONZIK11
Rase ,s tim darem to vubec neni špatna myslenka,ale skoro realita. Tim padem by se i vysvetlila Francouzska kontra nabidka, jen aby to Fightery nemeli tak jednoduché. Servisni naklady se dají rozlozit v case a mohou byt povýšeny i o část z kupni ceny.
Z pohledu Ukrajiny, nikdy si nebudou moci dovolit bombardovat uzemi Ruska ,stejne jako Rakousko si nikdy nemohlo dovolit bombardovat uzemi jiných.
Ale zamezit cizím letectvum pohyb nad svym uzemím, eventualne svymi vysostnymi vodami, to si s Fightery dovolit mohou. To by mohlo klapnout.
Co se Izraele týká, tam připada v uvahu pouze Bartel system ,ale nevim za co. Za pšenici? Dodavkou nejakych pasivnich sledovacich systemu to zacalo , mozna nečím z raketove technologie by to pokračovat mohlo. Otazkou je, jestli na Ukrajine jeste nejaka svazová technologická ,,tajnost,, z dob svazů ,zústala. :???:

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 30/3/2021, 07:43
od Rase
balm píše:Dassault Rafale není zase tak drahý stroj, jak se může na první pohled zdát. Rozumím, že vidíte zejména pořizovací cenu, špičkové materiály náročné na údržbu, dvojici výkonných motorů a tak dále. Máte pravdu, Rafale není nejlevnějším strojem, ale nikdo jiný nenabízí prvosledový, bojem prověřený multifunkční stroj.

Stručně: Rafale bylo od úplného počátku navrženo pro působení v nepřátelském vzdušném prostoru a to v první vlně a to se nezměnilo ani dnes, po mnoha letech pokračovacího rozvoje. Mluvíme tu o plné sériovém stroji se zavedenými zbraňovými systémy pro jakékoliv cíle. Rafale představuje komplexní zbraňový systém, vysokou nosnost, pokrytí a výdrž. Umíte si představit náklady a čas na integraci např.: Strom Shadow munice na Gripen? Co třeba ekvivalent systému Spectra a střel MICA IR v rámci protiraketové obrany? Pokud vůbec.

Neříkám, že na Ruský skanzen nezbytně potřebujete Rafale, ale prostě jiné letadlo srovnatelné kategorie na trhu není. Provozně levnější jednomotorový Gripen prostě neunese tři přídavné nádrže, dva Strom Shadow, Meteory a střely MICA současně. Dobrým příkladem nosnosti a vytrvalosti jsou mise Rafale v Mali, kam létali plně vyzbrojené přímo z Francie. S nákupem Rafale si mohou dovolit vyřadit prakticky všechny ostatní stroje, protože jedno Rafale zastane práci 5 strojů.

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 30/3/2021, 12:01
od Skeptik
No, jsem moc zvědavý, co nakonec dostanou :lol:

Ve světě není nic zadarmo, a Ukrajina nemá dost financí ani na nákup domácích An-178 ... a to přestože jeden stojí cca 1/3 uvažovaných bojových strojů.
Poz. Jasně, chápu, dar. Ale i na daru musíš provádět opravy a údržbu, nehledě na to, že předmětem darů bývají vždy "odlétaná" letadla vyžadující generálku.

Ostatně, kolik vlastních MiG-29 byla Ukrajina schopna modernizovat na verzi MiG-29MU1 či MU2 ?
Jen jednotlivé kusy, a to dělají vše "z domácích surovin" a cena jedné modernizace je pouhý 1 mil. USD (tedy zhruba cena "výměny oleje a umytí jednoho Rafala" :wink: ).

Cena modernizace na MU2 je vyšší, a tok modernizovali pouze 1 letadlo a druhé již více než rok stojí ve fabrice a čeká na uvolnění financí.

V letošním roce končí Ukrajině smlouva na tranzit plynu a Německo s Ruskem dodělají NS2 ... další výpadek příjmů Ukrajiny - cca 3 mld. USD (čím to nahradí?)

Jinými slovy, na bláboly o přezbrojení ukrajinského letectva zapomeňte.

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 30/3/2021, 12:13
od NANUK
Skeptik:
Také si to myslím. Tvůj doklad jak jsou na tom s vlastními realizovanými modernizacemi letadel byl více než výstižný. I to byl důvod proč jsem se tu na to ptal jestli jejich (ukrajinská) prohlášení o přezbrojení jsou doprovázena i jejich (ukrajinským) komentářem jak to chtějí celé finančně zabezpečit.

Re: Plán na přezbrojení ukrajinského letectva

Napsal: 30/3/2021, 13:04
od Julesak
Sami uvádzajú že s podporou partnerov. To znamená úvery, či priamo dary.
Čo je legitímna a schodná cesta, ale pri technike typu lietadiel je cena prevádzky často ešte vyššia ako jednotková nákupné ceny.
PHM, servis, náhradné diely, munícia - to sú položky spolu cenovo porovnateľné s nákupom.

Majú problém prevádzkovať aj tú trochu čo majú, prevádzkovanie úplne nového typu, bez vybudovaného zázemia a schopnosti opráv "svojpomocne", v nejakých väčších počtoch a v nejakom naozaj použiteľnom stave - mám veľmi malé očakávania.