Stránka 3 z 6

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 26/5/2021, 14:27
od Skeptik
Jo, to je pravda. Na to jsem zapomněl.
Tedy pokud se Red Hawk povede dotáhnout do sériové výroby - viz situace s B-777X.

I když 351 letadlo a 46 simulátorů za 9,2 miliardy USD (srovnej s čistou ztrátou 12 miliard USD za rok 2020) za ... kolik let??? ... a ještě navíc se Boeing dělí se SAABem.
Ale fakt je, že lepší něco než nic.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 26/5/2021, 15:02
od Wasp
MĚ problémy Boeingu zajimají spíše ve spojitosti s Mcair. Našel jsem rozhovor inženýra B, kde tvrdí že Mcair vlastní větší půlku tehdy nově vzniklé společnosti BC. A že "špatná firemni kultura" do Boeingu přišla z Mcair.
Třeba to jsou žvásty, ale za nějaké povšimnutí to stát může.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 26/5/2021, 16:27
od Vigilant
@Wasp
Stejné věci psaly různé noviny/portály v USA. Změna prý přišla s koupí McDonnel Douglas v devadesátých letech. Personálně totiž vlastně dopadla jako převzetí Boeingu managementem McD-D. A tím došlo k posunu "mise společnosti" z "vyrábíme letadla" na "poskytujeme maximální zisk pro naše akcionáře". S příznaky typu odstěhování sídla společnosti ze Seattlu (kde je továrna) do Chicaga. Tam sice není nic moc kromě zimy, ale je to dost daleko na to, aby inženýři nekecali do finančních plánů a nápadů.
Je otázka, jak moc to je realita a jak moc jen pěkný příběh. Klidně mohla úplně stejnou roli sehrát generační výměna (a změny postojů, přístupu atd.) v celé managerské vrstvě...
V každém případě ale problémy začínají v top managementu. Už podle toho, že je rovnoměrně zasažena personálně hodně oddělená vojenská i civilní divize firmy.

Další věc je, že se dost změnilo jak věci fungují a jak se navrhují. Prakticky všechno od rychlovarné konvice po letadlo je čím dál tím složitější software běžící na nějakém HW. V jiné diskuzi jsem k tomu viděl dost vypovídající graf od Volkswagenu. Za deset let vzrostla velikost SW v autě o řád a do poloviny dvacátých let to bude o další řád více. Každá strojírenská společnost je najednou vlastně i softwareová. K tomu jsou potřeba postupy, metodiky atd. A tato změna se musí prosadit proti (u Boeingu) 100 letům zavedené praxe, že letadlo je 1. drak 2. motory a pak dlouho dlouho nic a SW je poznámka pod čarou. Podle problémů s MAXem i Starlinerem je vidět, že se jim to vůbec nedaří. Hloupé chyby, mizerné testování, podivná designová rozhodnutí. Asi jediná dobrá zpráva je nedávné zřízení funkce viceprezidenta pro SW, ale jestli to pomůže (nebo jak rychle) se teprve ukáže.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 26/5/2021, 18:13
od seabee
Skeptik píše: Ostatně ani vojenská část na tom není nijak dobře. Něco objednávek F/A-18E/F a nové F-15EX sice pomohou, ale nic nového Boeing nemá (významnějšího).
Loňský výsledek ... čistá ztráta 12 miliard USD, při obratu 58 miliard USD mluví sama za sebe.
A pokud se místo byznysu hodlají věnovat pitomostem typu gendrové, rasové či LGBTQ otázky, pak ... :down:
Za první čtvrtletí 2021 "vyskladnili" 9 nových AH-64 Apache a 15 modernizovaných, tři nové CH-47 Chinook a tři modernizované. Dál tři nové F/A-18, dva KC-46 a tři P-8A. Málo? Hodně?

Co se týká těch problémů se SW - viz problémy KC-46 na příslušném vlákně. Přitom Airbus má to trojrozměrné vidění a přesné navádění zvládnuté. Ale naopak, jeden z prototypů A-400M spadl kvůli tomu (velmi zjednodušeně) že před startem neresetovali řídící SW motorů a ty se jim za letu odstavily. Jinak program A-400M má taky minimálně dva roky zpoždění. A kovid tomu taky nepřidal.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 26/5/2021, 21:32
od Skeptik
seabee píše:Za první čtvrtletí 2021 "vyskladnili" 9 nových AH-64 Apache a 15 modernizovaných, tři nové CH-47 Chinook a tři modernizované. Dál tři nové F/A-18, dva KC-46 a tři P-8A. Málo? Hodně?
Otázkou je za kolik.
Finální odpověď dá až konec fiskálního roku. Vzhledem k velikosti vojenské divize Boeingu mi to připadá málo. Ale uvidíme.

Edit
V roce 2019 dodal Boeing 229 vojenských letadel. To je 57 letadel za kvartál. V 1Q 2021 je to 20 letadel.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 27/5/2021, 18:22
od Ataman
Skeptik píše:Je zásadní rozdíl mezi teoretickým objevem a praktickou aplikací resp. širokým a smysluplným využitím.
Jo, to je. A Alfík řeší právě a jen ten teoretickej objev. Ale klidně si tu trhej z kontextu, plácej játra a hoň triko dál.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 27/5/2021, 20:07
od HONZIK11
Atamane .A co tak Cinani a strelny prach nebo jejich vynalez rakety . Nemluve o tomto, https://enigmaplus.cz/letajici-zlate-st ... ozemstanu/
:razz:
Opravdu , od tech dob se nic nehlo kupredu?

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 27/5/2021, 20:10
od Ataman
HONZIK11 píše:Opravdu , od tech dob se nic nehlo kupredu?
Ale jó, hlo se. Jenže tady jde jaksi o něco úplně jinýho. :lej:

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 28/5/2021, 09:23
od Alfik
Ataman píše:
HONZIK11 píše:Opravdu , od tech dob se nic nehlo kupredu?
Ale jó, hlo se. Jenže tady jde jaksi o něco úplně jinýho. :lej:
Jde o něco úplně jiného.
Na můj námět, že na koncích křídel jsou víry, a že čím víc křídel, tím víc vírů, bylo odpovězeno bláboly o uhlíkových kompozitech apod.
Prostě, já o voze a oni o koze.
Znak toho, že mají kompulzívní potřebu mít v diskusi příspěvky :)
Nebo nechtějí přiznat, že možná budu mít aspoň jakž takž pravdu, s těmi trojnásobnými víry oproti klasice :lej:

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 28/5/2021, 10:34
od HONZIK11
Myslím, že to konstruktéři ví. Křídlo je extra štíhlé , nemusí nosit gondoly ,´bude produkovat minimum turbulentních víru při minimalním odporu. Vinglety jsou u jednoho návrhu otočeny dolu a dalšího dvojité tak aby směrovy efekt turbulence byl mimo další křídlo. To poslední je dokonce posazeno výše než předchozí pár . Při vzletu i přistání nebude tolik ovlivněno přízemním efektem ani vlivům toho prvního páru. Rozpětí celku může být menší ,tedy další vyhoda . A je toho víc.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 29/5/2021, 07:27
od Skeptik
Alfik píše:Na můj námět, že na koncích křídel jsou víry, a že čím víc křídel, tím víc vírů, bylo odpovězeno bláboly o uhlíkových kompozitech apod.
....
Nebo nechtějí přiznat, že možná budu mít aspoň jakž takž pravdu, s těmi trojnásobnými víry oproti klasice.
Sorry, nemám důvod "mít příspěvky".
Jen jsem upozorňoval na evidentní hloupost, že se od 60-tých let nic nového v konstrukci draků letadel neobjevilo. Nechtěl jsem se dotknout ničího ega.

Pokud jde o teorii většího odporu kvůli "trojnásobným vírům", tak i na to jsem odpověděl ... letoun se třemi štíhlými křídly v tandemu bude mít při většině AoA a stejné hodnotě celkového vztlaku menší odpor než letoun klasické koncepce. Hlavní důvody jsou dva:

1) veškerá nosná plocha letounů s tandemovými křídly vyvolává kladnou vztlakovou sílu - u klasické koncepce vyvolává VOP zápornou vztlakovou sílu (a křídlo musí být o to větší / tlustší)

2) letoun s křídly v tandemu má menší průřez a tím i menší celkový odpor.

Nicméně souhlasím, že toto vše už se vědělo před 100 lety. Problém ale byl (je?) takové letadlo postavit, aby se nerozpadlo (díky tandemovým křídlům působí na trup síly ne v jednom místě, ale ve dvou či třech - dle počtu křídel - a to vyžaduje pevnější / těžší konstrukci v místech napojení křídel na trup) a dalo se uřídit ve všech letových konfiguracích. To první řeší ty nové materiály a z nich plynoucí konstrukce, to druhé řeší pokročilý digitální FbW.
Zda jsou materiály již dostatečně dobré, a zda je FbW již dostatečně pokročilý, aby se to zvládlo, to prokáží jen dostatečně detailní konstruktérské práce a testování modelu, demonstrátor a vlastního letadla.
Uvidíme, zda a jak to Boeing zvládne.

Poznámka 1 ... I VOP klasického letadla generuje odpor (wingtip vortex).
Poznámka 2 ... Princip wingletu je skutečně znám již od 30-tých let. Do stávající, použitelné, podoby ho však vyvinula až NASA v 70-tých letech resp. firma Aviation Partners počátkem let 90-tých.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 29/5/2021, 10:13
od Alfik
No! Konečně konstruktivní odpovědi :)
Nicméně víceméně totéž co jsem naznačil já. Že se uvidí, protože bez problémů to nebude :)

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 30/5/2021, 18:56
od Ataman
Skeptik píše:Jen jsem upozorňoval na evidentní hloupost, že se od 60-tých let nic nového v konstrukci draků letadel neobjevilo.
To by mělo smysl, kdyby tu někdo něco takovýho napsal. Jenže nenapsal.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 15/6/2021, 18:29
od seabee
EU a USA po 17 letech vyřešily spor o subvence výroby letadel.

Evropská unie a Spojené státy se dohodly na ukončení vleklého sporu kolem subvencování výroby letadel Airbus a Boeing. Před začátkem jednání s americkým prezidentem Joem Bidenem to uvedla předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová. Obě strany na sebe během dlouholetého sporu uvalily cla.

EU a USA se od roku 2004 u Světové obchodní organizace (WTO) navzájem obviňují z nelegální podpory svých výrobců letadel Airbus a Boeing. U obou stran bylo zjištěno, že v rozporu s pravidly WTO své výrobce finančně podporovaly, aby jim zajistily výhodnější pozici na trhu.

https://www.forum24.cz/udalosti/eu-a-us ... y-letadel/

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 29/7/2021, 12:10
od seabee
Boeing se vrací do "černých čísel". Ve druhém čtvrtletí 2021 dosáhl Boeing zisku 755 mil. USD, oproti předchozí čtvrtletní ztrátě 3,32 mld. USD. Je to první ziskové čtvrtletí po šesti ztrátových. Výkony Boeingu meziročně vrostly o 44 procent. Po oznámení výsledků 28. července vrostla cena akcií společnosti o 5%. Společnost také oznámila, že ve druhém čtvrtletí nezaznamenala žádné ztráty v důsledku nápravy závad problematických položek, včetně tankeru KC-46.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 30/7/2021, 07:46
od juhelak
že se brzy oklepou bylo jasne..takovou firmu by nikdy nenechali padnout..pro akciove investory to byli "easy money"

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 5/8/2021, 12:16
od seabee
Boeing demonstruje nezávislé ovládání bezpilotního tankeru MQ-25. Zatím byl MQ-25 provozován jako dron, to je dálkové řízený pozemním operátorem (AVO), nebo plnil předem pevně nahraný program. Teď Boeing virtuálně předvedl, na akci Navy League’s Sea Air Space conference, schopnost řídícího SW provádět autonomně úpravy průběhu letu. To by mělo zvýšit šance přežití tankeru v případě objevení se nečekané hrozby, nebo změnách mise příjemců PHM.

Obrázek
Boeing

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 5/8/2021, 14:19
od HONZIK11
Rídící SW robotankeru Boeingu?Jen aby byly k dohledani, nez k nim nekdo doleti. :D

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 2/9/2021, 20:19
od seabee
Společnost Boeing ve druhém čtvrtletí t.r. dodala šest nových a šestnáct modernizovaných vrtulníků AH-64 Apache, tři nové a jeden modernizovaný CH-47 Chinook, dál pět F-15, sedm F/A-18, dva KC-46A a tři P-8A.
Zdroj: L+K (KuJ)

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 7/9/2021, 22:45
od seabee
A civil:
Airbus dodal za osm měsíců odběratelům 384 letadel, drží si tak náskok před konkurenčním Boeingem. V počtu objednávek za ním ale zaostává.
Zdroj: Ihned